Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Elektrobusy na linkách BB v Praze: úspěšných 60 000 km v alternativním obchodním modelu

18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9 790 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o maximálním výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW). 

Celý článek zde


Elektrobusy Solaris úspěšné doma i ve světě

17.7.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku 2017. Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem, pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10 elektrobusů). 

Celý článek zde


Projekt REM v Montrealu bude čtvrtým nejrozsáhlejším systémem bezobslužné rychlodráhy na světě

12.7.2017 Jak potvrzují zprávy UITP, systémy plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver (68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí vedenými po povrchu, pod povrchem i na vyvýšených konstrukcích a 27 stanicemi. Finanční příspěvek od kanadské vlády ve výši 1,28 mld. kanadských dolarů (cca 23 mld. Kč) z celkového rozpočtu 6,4 mld. kanadských dolarů (cca 114 mld. Kč) byl schválen v červnu 2017.

 Celý článek zde


Oslo a Stockholm: veřejné rychlonabíjecí stanice podporují elektrifikovanou městskou logistiku

4.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 % kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice.

 Celý článek zde


Průběžně dobíjené elektrobusy: standard OppCharge dobývá Velkou Británii

27.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. Celý článek zde


Car sharing v Aarhusu: sdílené elektromobily musí být praktické a ekonomické

23.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem 2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné – zejména pro jednotlivé uživatele i pro soukromou společnost, která car sharing provozuje.

Celý článek zde


DPMBinfo: nová aplikace Dopravního podniku města Brna usnadní používání hromadné dopravy

22.6.2017 O tom, jak „chytré“ informační systémy umí usnadňovat používání hromadné dopravy ve městech, a tím zvyšují její konkurenceschopnost, se dovídáme především ze zahraničních zpráv. Ani česká města však nezůstávají pozadu. Důkazem je nejnovější aplikace Dopravního podniku města Brna (DPMB) s názvem DPMBinfo, která je pro zařízení s OS Android verze 4.1 a vyšší na Google Play k dispozici uživatelům od 17. června 2017. Aplikace, která vznikla přímo v brněnském dopravním podniku, je ke stažení zdarma. Verze pro iPhone, se připravuje a hotová by měla být během července 2017.

Celý článek zde


Transdev a Delphi Automotive: dva zkušební provozy autonomních vozidel ve Francii

16.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive, zabývající se řešeními pro řízení autonomních vozidel. Pilotní projekty budou realizovány v běžném provozu v Paříži, mezi areálem univerzity Paris-Saclay a stanicí městské rychlodráhy RER, a v Rouenu. V obou případech budou cestující moci pomocí internetového rozhraní nebo smartphonové aplikace koupit jízdenku ze zvolené zastávky. Celý článek zde


Město Differdange v Lucembursku: čtyři elektrobusy Volvo s nabíjením OppCharge v provozu

16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího města Differdange. Dopravce Sales-Lentz zde začal provozovat čtyři elektrobusy Volvo 7900 Electric. Jde o vozidla odvozená od plug-in hybridní verze Volvo 7900. Elektrobus je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících.  

Celý článek zde


Moravskoslezský region se zajímá o koncept smart city

12.6.2017 O koncept chytrých měst a obcí je stále více zájem po celé ČR. Svědčí o tom i školení s názvem „Koncept smart city – smysl a praktické využití“, které 8. června 2017 realizovala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, jako projekt na klíč pro ostravskou Agenturu pro regionální rozvoj. Mezi dvaceti registrovanými účastníky z veřejného i soukromého sektoru v Moravskoslezském kraji nechyběl ani host ze Slovenska. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.

Celý článek zde


Letištní autobusy: příležitost pro elektrický pohon

7.6.2017 Přeprava cestujících na letištních plochách je specifickým segmentem přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit přednosti elektricky poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po krátkých trasách s častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou spotřebou energie v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky autobusů na velkých letištích. V Evropě je to například Amsterodamský Schipol. Letištní elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak ukazuje nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku června 2017.Elektrobusy zde nejsou experimentálními vozidly, ale sériově dodávanými produkty. Jejich výrobcem je specializovaný australský výrobce letištní techniky Carbridge, který dodává své elektrobusy v partnerství s čínským výrobcem BYD. Celý článek zde


Zelená infrastruktura v Drážďanech dává městu život

6.6.2017 Cílevědomě rozvíjená zelená infrastruktura je jedním z nezastupitelných prvků smart city. Saská metropole Drážďany je v tomto směru názorným příkladem hodným následování. Zelená infrastruktura zde podporuje základní funkce života ve městě, podtrhuje jeho historické prvky a zahlazuje následky druhé světové války. O podrobnostech se můžete dočíst ve studentské odborné práci Kateřiny Slavíkové z Mendelovy univerzity, která Vás provede zelenou infrastrukturou tohoto zajímavého města. Práce je ke stažení zde


European Copper Institute a VUB mobi: kalkulačka celkových nákladů pro automobily

6.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu 2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku Celý článek zde


Úspory energie u tramvají: snížení spotřeby pomocných zařízení spíše než zařízení pro rekuperaci

5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo inteligentních měníren. Studie bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na netrakční spotřebu. Studie STIB byla prováděna jako součást projektu ELIPTIC v rámci evropské iniciativy CIVITAS a byla založena na velmi důkladných měřeních prováděných na tramvajových linkách č. 7, 19 a 94. Celý článek zde


VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam

2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam.  Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je po celé délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných podmínek. Celý článek zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Konference „Elektrické autobusy pre mesto“ na veletrhu BUS SHOW 2018 podpoří slovenská smart cities

30.5.2017 Parky městských autobusů ve světě se postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku 2017“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl bateriový elektrobus. I na Slovensku se začínají uplatňovat elektrobusy – čtrnáct vozidel v barvách košického dopravního podniku je toho nejlepším důkazem. Elektrobusy jsou zároveň jednou z moderních technologií, které pomáhají vytvářet chytrá města – smart cities. Není proto divu, že se elektrobusům v kontextu chytrých měst bude věnovat také konference „Elektrické autobusy pre mesto“ jako doprovodný program připravovaného veletrhu BUS SHOW 2018 v Nitře.

Celý článek zde


Inteligentní energetický management vodárenské společnosti snižuje provozní náklady

25.5.2017 Vodní hospodářství a energetika jsou nezřídka spojovány v tom směru, že čističky odpadních vod mohou produkovat bioplyn využívaný dále jako obnovitelný zdroj energie. Pravda je nicméně taková, že zařízení pro úpravu a čištění vody jsou především sama spotřebitelem elektrické energie, která tvoří významnou část jejich provozních nákladů. Na pomoc jejich snižování přichází společnost ABB s inteligentním energetickým managementem založeným na platformě Ability™. V květnu 2017 k tomu úspěšně realizovala pilotní projekt v italské vodárenské společnosti Consorzio di Bonifica Veronese (CBV). Základem dodaného řešení je řídicí systém pro distribuci elektrické energie, který propojuje jednotlivá zařízení do cloudové správy. To umožňuje dát jejich provozovatelům k dispozici jednak informace v reálném čase, a jednak historická data a trendy. Obojí lze účinně využít pro efektivní fungování celého systému vodního hospodářství a souvisejících zařízení.

Celý článek zde


COUP – elektroskútrový sharing v Berlíně v Paříži

24.5.2017 Systém sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016 expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské start-up firmy Gogoro. Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy Robert Bosch GmbH.

Celý článek zde


Projekt ELIPTIC: elektrobusy v Oberhausenu využívají tramvajovou infrastrukturu pro čtyřpólové průběžné dobíjení

23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015 v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie „E-mobilita v MHD“), nýbrž pro uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. Inovační projekt ELIPTIC (electrification of public transport in cities, tedy elektrifikace městské dopravy ve městech), který je součástí evropské iniciativy CIVITAS, probíhá v období od června 2015 do května 2018 pod koordinací města Brémy.

Celý článek zde


Indukčně dobíjené elektrické midibusy v Milton Keynes: úspěšně od roku 2014

19.5.2017 V anglickém městě Milton Keynes bylo na linku MHD nasazeno během roku 2014 osm elektrických midibusů s průběžným indukčním dobíjením. Jak byla v květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících. Elektrobusy pro Milton Keynes (viz foto) vyrábí britský výrobce Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m.

Celý článek zde


Pozvánka na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích II

16.5.2017 Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích II aneb Jak účelně a hospodárně realizovat projekty osobních a užitkových elektromobilů, která se koná v úterý 3. října 2017 od 9 hodin v konferenčním centru GreenPoint v Praze 10. Konference navazuje na přechozí úspěšný běh Efektivní elektromobilita v organizacích, kde se vyprofilovala jako první konference svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Více informací zde


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018/2 | Archiv-2018/1 | Archiv-2017/2 | Archiv-2017/1 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015














http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services