Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“

18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení.

Celý článek zde


Aptis ve Štrasburku: netradiční elektrobus získal první komerční objednávku

14.3.2019 Netradičně řešený elektrobus jménem Aptis od francouzského dodavatele kolejových vozidel Alstom se již od roku 2017 zkouší v testovacích provozech ve Francii, Belgii, Německu a Španělsku, přičemž najel více než 40 tisíc kilometrů. Významný milník zaznamenal v březnu 2019, kdy Alstom získal první komerční objednávku na dodání dvanáctikusové série těchto elektrobusů. Zákazníkem je městský dopravce ve francouzském Štrasburku, společnost Communauté des Transports Strasbourgeois (CTS), pro niž to budou vůbec první elektrobusy.

Celý článek zde


Kniha našeho spolupracovníka „Dynamic charging of electric buses“ souhrnně řeší problematiku parciálních trolejbusů a jejich nabíjení za jízdy

13.3.2019 Jedním z významných odborníků na problematiku „in motion charging“ (IMC), tedy parciálních trolejbusů a jejich dobíjení za jízdy, je Dr. Ing. Mikolaj Bartłomiejczyk, vědecký pracovník polské Politechniky Gdaňské a zároveň hlavní energetik Dopravního podniku Gdyně (PKT). Účastníci našich konferencí Elektrické autobusy pro město dobře znají jeho poutavé přednášky na toto téma. Ti, kdo se o tuto problematiku zajímají blíže, nyní mají možnost se dočíst podrobnosti.

Celý článek zde


„Chytrý přechod“ pomáhá zvýšit bezpečnost chodců

12.3.2019 Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru 2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního střetu.

Celý článek zde


LiFi zlepší přístup k internetu a ochrání citlivá data: 30 pilotních projektů v realizaci, zájem o využití v kancelářích i v průmyslu

11.3.2019 Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. Rozvíjí se již od roku 2010 a její praktické využití představila v březnu 2018 společnost Signify (dříve Philips Lighting). O jedenáct měsíců později, v únoru 2019, tento výrobce informoval odbornou veřejnost o více než třiceti pilotních projektech LiFi v Evropě, Severní Americe a v Asii, na jejichž implementaci spolupracuje.

Celý článek zde


„Velký třesk“ elektrobusů v Evropě pokračuje: úctyhodný podíl i výhledy do budoucna

8.3.2019 Také v roce 2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž byli informováni účastníci konferencí Elektrické autobusy pro město pořádaných provozovateli tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: na výletě s elektrobusy v Českých Budějovicích

7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.

Celý článek zde


První elektrobus v Irsku bude mít značku Volvo a bude patřit hotelu

1.3.2019 Jedním z bílých míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů zatím zůstává čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však brzy změní. Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, ulicemi jejího půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit první elektrobus, a to značky Volvo. Jestliže však průkopníky těchto elektrických dopravních prostředků jsou většinou dopravci provozující veřejnou dopravu, pak první irský elektrobus bude sloužit jako tichý a bezemisní hotelový transfer mezi dublinským letištěm a dublinským hotelem Crowne Plaza.

Celý článek zde


Aktualizovaná „oficiální“ česká metodika smart cities zveřejněna

27.2.2019 Pod názvem „Metodika Smart Cities“ s podtitulem „Metodika pro přípravu a realizaci konceptu Smart Cities na úrovni měst, obcí a regionů“ byla v únoru 2019 na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR publikována aktualizovaná verze původní tzv. oficiální metodiky smart cities z roku 2015. Jako externí odborníci se na této metodice podíleli i provozovatelé našeho portálu – firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.

Celý článek zde


Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu mají najeto přes milión mil

21.2.2019 Ve skotském Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s centrem města. Čtyři z nich slouží na lince X40 dopravní společnosti First ze stanice Bridge of Don do stanice Kingswells Park and Ride a šest na lince X17 dopravní společnosti Stagecoach ze stanice Guild Street do Westhill Park and Ride.

Celý článek zde


TOC Ability: digitální platforma pomáhá handicapovaným cestujícím v britských vlacích

20.2.2019 Cestování veřejnou dopravou, zejména pak cestování vlakem, představuje pro handicapované občany odkázané na invalidní vozík značnou spoustu překážek, které si normální zdravý člověk často ani neumí představit. Moderní technologie představují příležitost, jak takovéto cestování usnadnit. Příkladem je digitální platforma TOC Ability testovaná britskými železničními dopravci, s níž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2019.

Celý článek zde


Parciální trolejbus EKOVA Electron 12T obstál ve zkušebním provozu

18.2.2019 Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu. Vedle již provozovaného elektrobusu s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh trolejbusů.

Celý článek zde


Technologie a trh versus mezinárodní legislativa: Bude pro elektrokolo nutné povinné ručení?

12.2.2019 Je elektrokolo bicykl nebo motorový dopravní prostředek? Tato zdánlivá hra se slovy a pojmy může mít velmi praktické a závažné důsledky. Je to zřejmé z dění na úrovni vrcholových struktur EU – Evropské komise a Evropského parlamentu. V lednu 2019 zamítl Výbor Evropského parlamentu pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) návrh Evropské komise, aby elektrokola musela mít zákonné pojištění odpovědnosti za škodu, tedy známé „povinné ručení“, stejně jako jiné motorové dopravní prostředky. Návrh Evropské komise nicméně není byrokratickým výmyslem, nýbrž má základ v dopravní legislativě OSN.

Celý článek zde


Mobilní rozhlas – aby byl občan stále součástí své komunity

11.2.2019 Jedním z důležitých znaků chytrého města nebo chytré obce je rozvinutý komunitní život. Tím je míněno, že občan není jen „bezejmenným kolečkem uvnitř soukolí“, ale je průběžně informován o veřejném dění a může se do tohoto dění a rozhodování o něm aktivně zapojit. Dostává tedy informace v reálném čase, kdykoli je to potřeba, a také je přizván k řízení samosprávy a dává vedení města či obce zpětnou vazbu. Chytrou komunikaci mezi vedením měst a obcí nabízí nástroj zvaný Mobilní rozhlas, který vyvinula brněnská firma Neogenia. Podívejme se na nedávný úspěšný příklad jeho aplikace v moravském městě Zábřehu.

Celý článek zde


Pozvánka na odbornú konferenciu „Smart city v praxi ELO SYS 2019“

 21. 5. 2019, Agroinštitút Nitra - sprievodný program veľtrhu ELO SYS 2019

8.2.2019 Srdečně Vás pozývame na odbornú konferenciu Smart city v praxi ELO SYS 2019, ktorú organizuje konzultačná firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Odborným garantom a zároveň moderátorom konferencie je Ing. Jakub Slavík, MBA, spoluautor aktualizovanej verzie oficiálnej metodiky smart city pod MMR ČR a autor úspešnej knihy  Smart city v praxi. Táto konferencia nadväzuje na úspešnú sériu odborných konferencií „Smart city v praxi“, poriadaných touto firmou v Brně, v roku 2019 už štvrtýkrát. Ďalej nadvazuje na úspešnú konferenciu „Elektrické autobusy pre mesto“, která sa konala v júni 2018 v Nitre pod záštitou Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a primátora mesta Nitry. Téma elektrickej dopravy konferenciu „Smart city v praxi“ ďalej rozširuje na vyššiu úroveň, pri realizácii   konceptu   inteligentných   miest,   zameraného    na    zlepšovanie   kvality  života a ekonomickej výkonnosti miest prostredníctvom  využitia moderných technológií, najmä v oblasti elektromobility, energetiky a informatiky. Více zde


Uber nabídne v Denveru také přepravu městskou hromadnou dopravou

7.2.2019 Nevíš-li si rady s konkurencí, zkus se s ní spojit – dřív než to udělá někdo jiný. Toto známé podnikatelské pravidlo platí i v městské mobilitě. Důkazem toho je partnerství mezinárodní společnosti pro nájemní dopravu Uber v sedmisettisícovém městě Denver, hlavním městě amerického státu Colorado, s tamním provozovatelem veřejné dopravy Regional Transportation District  (RTD). Veřejnost o něm byla informována na konci ledna 2019.

 Celý článek zde


Rozhovor s Jakubem Slavíkem o smart city

Smart city nejsou „velké hračky pro velké kluky“

6.2.2019  Pojem „smart city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje koncept strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou využívány moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů města.  V tom je velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city. Technickou infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie, zahrnující oblast inteligentní mobility, inteligentní energetiky a služeb a informačních a komunikačních technologií. Tyto moderní technologie zde tedy nejsou cílem samy pro sebe, nejsou to pouhé velké hračky pro velké kluky. Jsou prostředkem k tomu, aby město bylo místem příjemným k životu, protože jen takovéto město může ekonomicky prosperovat. Stejným dílem přispívá městu jako příjemnému místu k životu i jeho zelená infrastruktura.  Aby byla zároveň takováto prosperita dlouhodobě udržitelná, musí být udržitelná i ekologicky. Chytré město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne nějakým „rozkazem shůry“, nýbrž protože jedině tak může trvale naplňovat svůj smysl a cíl. Celý článek zde


Použité baterie z elektrobusů Volvo pomáhají využívat sluneční energii v obytném komplexu

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

5.2.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických multikárách v Brně představujeme čtenářům další „ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve švédském Göteborgu poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“ opotřebovaných baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré obytné budovy.  

Celý článek zde


Místo modrých zón sdílené zóny: Soul řeší problém s neoprávněným parkováním k spokojenosti rezidentů i návštěvníků

4.2.2019 Desetimiliónové jihokorejské hlavní město Soul se – úplně stejně, jako třeba Praha – potýká s úskalími oblastí na ulici vyhrazených k parkování pouze pro rezidenty, tedy vychvalovaných i zatracovaných modrých zón. Také zde zoufalí návštěvníci, například zákazníci místních obchodů, z nedostatku jiné příležitosti neoprávněně parkují. V lednu 2019 představil Soul světové odborné veřejnosti své inovativní a úspěšné řešení tohoto problému.

Celý článek zde


Operační program Životní prostředí podpoří volnou přírodu i městskou zeleň

4.2.2019 Městská zeleň a vodní prvky tvoří nezastupitelnou složku smart cities – jejich zelenou infrastrukturu, která je přirozeným doplňkem „šedé“, tedy technické infrastruktury. Lze tedy než uvítat, že jedna ze čtyř nových průběžných výzev z Operačního programu Životní prostředí (OP ŽP), vyhlášených na začátku února 2019, je směrována právě do této oblasti.

Celý článek zde


Hybridní autobus osvědčené značky Volvo na zkoušku v pražském dopravním podniku (nikoli poprvé)

1.2.2019 Ačkoli technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation, která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné hybridní technologie.

Celý článek zde


Mobility hubs: město Leuven podporuje multimodalitu

1.2.2019 Čistá městská mobilita, to zdaleka nejsou jen „alternativní“ pohony automobilů ve městě. Znamená to celkovou koncepci městské mobility podporující používání více druhů dopravy na cestě od východiska k cíli, včetně významného podílu hromadné dopravy. Města se snaží takto vyváženou mobilitu podporovat různým způsobem. O zajímavém počinu zvaném „mobility hubs“, tedy centra, či uzly mobility, ve stotisícovém belgickém městě Leuven byla odborná veřejnost informována v lednu 2019.

Celý článek zde


Pouličné osvetlenie s funkciou Smart timer dimming

30.1.2019 V obci Rovinka sme spolu so spoločnosťou BENALEX Plus z Bratislavy realizovali osvetlenie s adaptívnym stmievaním – s funkciou smart timer dimming. Toto adaptívne stmievanie je výnimočné tím, že v LED svietidle je umiestnený napájací zdroj MEAN WELL ELG-75-C1400D2. Tento zdroj je možné pripojiť pomocou programátora SDP-001 k PC a naprogramovať krivku a režim stmievania.

Celý článek zde


Projekt Moby: systém sdílených poloautomatických elektrovozítek pro vozíčkáře se připravuje v Itálii

29.1.2019 Vozíčkáři mají v mnoha ohledech nelehký život. Obzvlášť komplikované je pro ně dopravit se dál, než jim stačí jejich vlastní síly v rukou, a do míst, kde není k dispozici spolehlivá a bezbariérová hromadná doprava. Vozíčkář pak musí mít k dispozici speciálně upravený automobil. I v tom lepším případě, že ho má, je přemisťování „z podvozku na podvozek“ – tedy z invalidního vozíku do automobilu – dosti náročná procedura. S řešením přišla italská firma Italdesign, zaměřená na vývoj nových vozidel. Je jím systém sdílených elektrických vozítek od začátku konstruovaných pro podporu mobility vozíčkářů. Jak byla v lednu 2019 informována odborná veřejnost, tento systém je nyní v přípravě pod názvem Moby.

Celý článek zde


E-komerce: hrozba i výzva městské mobilitě a přístup města Bruselu

25.1.2019 Jak konstatují mj. poznatky z evropského projektu ASSURED, mnohem větší hrozbou pro městskou mobilitu, než je individuální osobní doprava, se stále více stává městská nákladní doprava. Může za to zejména fenomén e-komerce, tedy prudký rozvoj internetového obchodu. Jeho důsledkem jsou rostoucí počty dodávkových automobilů zaplavujících městské ulice při navzájem nekoordinovaných rozvážkách zboží. Tento fenomén již nějaký čas zaznamenává také město Brusel a v lednu 2019 seznámilo odbornou veřejnost se svým přístupem k jeho řešení.

Celý článek zde


Strojové vidění může napomoci rozvoji autonomních vozidel

24.1.2019 Strojové vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná veřejnost informována v polovině ledna 2019.

Celý článek zde


Grand Paris Express dostane 125 kilometrů CBTC

23.1.2019 Celkem 125 kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s celkem 50 stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace metra pro projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do provozu se předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný milník v prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand Paris (SGP) podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.

Celý článek zde


Nová vozidla údržby zeleně pro nový životní styl

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

18.1.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v Brně. 

Celý článek zde


Smart Cities: nový (a jiný) trh pro inovativní technologie

17.1.2019 Pojem „smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s rozvojem inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se těmito technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách. Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat blíže.

Celý článek zde



1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018/2 | Archiv-2018/1 | Archiv-2017/2 | Archiv-2017/1 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015














http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services