Přečtěte si: Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Moderní technologie

Dolní Břežany zkoušejí multifunkční „chytré“ lampy veřejného osvětlení

11.12.2018 „Chytré“ veřejné osvětlení zahrnující moderní světelné zdroje, dálkové řízení intenzity osvětlení podle okamžité potřeby v dané lokalitě (viz například projekt v Cardiffu) i využití sloupů veřejného osvětlení jako multifunkční infrastruktury (viz například americký koncept chytrého sloupu) se stává fenoménem smart cities v Evropě i v zámoří. Tento koncept přichází ke slovu i v České republice. Příkladem jsou „chytré“ lampy od firmy BYZANCE IT Solutions s. r. o. („Byzance“) – start-upu ČVUT – instalované říjnu 2018 v Dolních Břežanech na Praze-západ pod patronátem energetické společnosti E.ON. Česká odborná veřejnost byla o tomto projektu informována začátkem prosince 2018.

Celý článek zde


Třináct průběžně dobíjených elektrobusů Volvo zahajuje rutinní provoz v Malmö

4.12.2018 Významné jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z evropských měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené elektrobusy s průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy Volvo 7900 Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince 2018, budou v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7 dlouhé 14,7 km v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne.

Celý článek zde


Elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro v Hamburku: další evropský výrobce autobusů elektrifikuje

30.11.2018 Mezi významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od poloviny listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl uveden první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru.

Celý článek zde


ParkDots: Smart city Nitra má inteligentní parkovací systém

16.11.2018 Inteligentní parkovací systémy jsou jednou z důležitých moderních technologií, které v důsledku pomáhají zlepšit životní prostředí i bezpečnost ve městech. Významně totiž snižují počet zbytečných jízd po městě s jediným cílem: Najít volné místo k zaparkování. Pozadu v tomto směru nezůstává ani slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz seminář k smart city nebo konference Elektrické autobusy pre mesto). Od listopadu 2018 je zde zaveden inteligentní parkovací systém ParkDots.

Celý článek zde


Veletrh eSalon: palivočlánková Toyota Mirai v Praze

16.11.2018 O palivočlánkovém sedanu Toyota Mirai jsme čtenáře našich portálů informovali již vícekrát, například v souvislosti se záchrannou službou ve skotském Aberdeenu. U příležitosti pražského veletrhu e-Salon v listopadu 2018 v Praze jsme měli možnost tento unikátní vůz vidět vystavený. Podívejme se na něj blíže.

Celý článek zde

Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za superkapacitorovými elektrobusy Chariot do Grazu

8.11.2018 Superkapacitory se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. 

Celý článek zde

Policejní roboti budou ve službě na dvou jihokorejských nádražích

8.11.2018 Automatizace a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného systému. Důkazem je jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na nádražích v hlavním městě Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu) během listopadu 2018 nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního dozoru. Tito policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou na nádražích provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí průmyslovou televizí (CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem poskytnout jim informace a zajistit jejich bezpečnost.

Celý článek zde

Trolleybus Checkpoint: moderní technologie pomáhá efektivnímu a bezpečnému provozu trolejbusů

5.11.2018 Bezproblémový provoz trolejbusů vyžaduje průběžnou kontrolu sběračů, zejména těch částí, které jsou neustále v kontaktu s trolejí (tzv. botka). Tento proces je náročný na čas a může být i nebezpečný. Na pomoc přichází rakouský výrobce  Kruch Railway Innovations, který na konci října 2018 informoval odbornou veřejnost o svém produktu Trolleybus Checkpoint, využívajícím třírozměrné laserové skenování pro automatizaci této činnosti.

 Celý článek zde


Dodávková auta UPS: palivové články dobývají městskou logistiku

2.11.2018 Využití výhod palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních kontejnerů, viz například projekty palivočlánkových kamionů Kenworth a Navistar. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun. Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. Celý článek zde


Automobily komunikují s dopravní signalizací a mezi sebou: v nizozemské provincii Severní Holand proběhl testovací provoz

26.10.2018 Významnou oblastí využití moderních informačních technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací. Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm automobilů.

Celý článek zde

PSItraffic: systém správy autobusových garáží v Hamburku umožní elektrifikaci vozového parku

25.10.2018 Hamburský městský dopravce Hamburger Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu metrem a autobusy v hamburské aglomeraci, provozuje již od roku 2014 elektrické autobusy – například plug-in hybridní autobusy Volvo nebo palivočlánkové hybridní autobusy Solaris. Postupně se chystá převést veškerý svůj park cca 1000 dieselových autobusů na elektrický pohon. To se ale neobejde bez sofistikovaného řízení procesů v autobusových garážích, tak aby na linku vyjížděly vždy a včas elektrobusy s nabitými bateriemi. Napomůže tomu rozšířený systém správy depa PSItraffic, který byl odborné veřejnosti představen v říjnu 2018.

Celý článek zde

Scout Safety Light: svítící školní batohy chrání školáky na ulici

23.10.2018 Chce-li se stát člověk neviditelným, nechť se vypraví neosvětlený do nočních ulic – to je věc, kterou zná velmi dobře každý řidič. Není třeba dodávat, jak nesmírně je tato „neviditelnost“ nebezpečná. Víc než u koho jiného to platí u dětí. Není proto náhodou, že právě v době krátících se podzimních dnů, v říjnu 2018, přichází německý výrobce světelné techniky Osram ve spolupráci s německou skupinou Steinmann, výrobcem tašek a batohů, na trh s produktem, který by měl toto nebezpečí zmírnit. Je jím osvědčená řada školních batohů Scout doplněná o světelný zdroj Osram, nabízená v exkluzivní kolekci jako Scout Safety Light.

Celý článek zde

A Ostrava je opět první: v Ostravě-Svinově byla dokončena výstavba první stanice pro průběžné dobíjení elektrobusů standardu OppCharge v České republice

22.10.2018 Ostrava je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením. Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez cestujících.

Celý článek zde

Ballard představil novou generaci palivových článků pro těžká vozidla

19.10.2018 Kanadský výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků, označovanou jako  FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku provozu palivových článků.

Celý článek zde

První palivočlánkové vlaky poprvé vyjíždějí na trať s cestujícími

17.10.2018 Po důležitém milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci 2018 – začala na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na 100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint.

Celý článek zde

V Českých Budějovicích budou jezdit průběžně dobíjené elektrické midibusy  

11.10.2018 Dopravní podnik města České Budějovice, a.s  (DPMCB) zavede od 1. 11. 2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií průběžného dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně dobíjené elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných linkách MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října 2018.

Celý článek zde

Elektrobusy v Rumunsku: Cluj-Napoca naplno využívá rámcovou smlouvu na 41 elektrobusů Solaris

9.10.2018 Rumunské město Cluj-Napoca podepsalo, jako první rumunské město zajímající se vážně o elektrobusy, v srpnu 2017 rámcovou smlouvu na dodávku celkem 41 elektrobusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. I když se původně předpokládalo plnění této smlouvy v průběhu následujících tří let, události se daly do pohybu mnohem rychleji. Na jaře 2018 dostalo město prvních 11 elektrobusů, dalších 12 vozidel bude dodáno do konce roku 2018. Dodavatelská smlouva na poslední sérii z této rámcové smlouvy, čítající 18 elektrobusů, byla podepsána koncem září 2018. Tyto elektrobusy by měly být dodány do devíti měsíců od podpisu smlouvy.

Celý článek zde

Glasgow Subway: vlaky pro nejmenší automatické metro se představily veřejnosti

25.9.2018 „Nejmenší“ metro na světě má skotské průmyslové město Glasgow. Od roku 2020 by i toto metro mělo být provozováno jako plně bezobslužné. Pomůže k tomu projekt veřejně soukromého partnerství mezi glasgowskou dopravní organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem firem Ansaldo STS a Stadler z března 2016. Důležitým milníkem se stala dodávka prvního ze 17 vlaků pro toto metro od společnosti Stadler, který měli možnost vidět mj. návštěvníci berlínského veletrhu InnoTrans v září 2018.

Celý článek zde


Belgický autonomní minibus vozí turisty od parkoviště k jeskyním  

13.9.2018 V Belgii začal v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících. Provozní rychlost minibusu je 25 km/h, maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Minibus je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz na jedno nabití na vzdálenost 100 km, resp. po dobu 8 hodin.

Celý článek zde

Rozšířená realita pomůže handicapovaným cestujícím

7.9.2018 Orientace ve složitých systémech některých stanic metra nebo nádraží představuje často obtížný úkol i pro normálního zdravého člověka. Pro tělesně nebo zrakově handicapované spoluobčany je to pak cesta neznámým terénem plná nečekaných nástrah, kdy se čas odjezdu spoje neúprosně blíží. Na pomoc v podobných situacích přichází americká technologická společnost Cubic Transportation Systems (CTS) se systémem využívajícím tzv. rozšířenou realitu. Informovala o tom odbornou veřejnost v září 2018. Rozšířená realita (AR z anglického augmented reality) představuje reálný obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty. Jde tedy o zobrazení reality (zde například interiéru nádraží) nasnímané fotoaparátem v mobilním telefonu, k němuž jsou následně přidány digitální prvky (třeba informace o nejkratší cestě).

Celý článek zde

Chytré parkoviště v Kutné Hoře

28.8.2018 Koncem července 2018 byl spuštěn společný pilotní projekt neziskové organizace KHnet.info, z. s. a start-up společnosti Smartiple. Výsledkem je chytré parkoviště před budovou spolku KHnet.info v ulici Havířská stezka. Jde o komunitní projekt, který nemá za cíl zisk, ale zlepšení života místních obyvatel a ověření aplikovaného výzkumu v praxi. Vzhledem k nekomerční povaze projektu byla pro tento účel zvolena levná technologie, ačkoli technologie firmy Smartiple jinak dokáže pracovat takřka se všemi typy kamer a vizuálních senzorů. Chytré parkoviště funguje následujícím způsobem:

Celý článek zde

Čistý zdroj pro dálkové vytápění města: palivočlánková kogenerace v Inčchonu

27.8.2018 Jedním z průkopníků palivočlánkových technologií na asijském kontinentě je bezesporu jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Svědčí o tom i 20letá smlouva s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW palivočlánkové kogenerační jednotky pro výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění v tomto městě, kterou v červenci 2018 podepsala energetická společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO).

Celý článek zde

S cestujícími bez strojvedoucího i na hlavních tratích: Východojaponská železniční společnost má plány na bezobslužný provoz

21.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah – linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000 km. Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018.

Celý článek zde

Elektrobus jako služba: Volvo dodá full servis elektrobusů pro město Uddevalla

21.8.2018 Elektrobusy a jejich nabíjecí infrastruktura představují samostatný dopravní systém, nejen tedy pouhé vozidlo, jako u tradičního autobusu. Zároveň je to stále de facto „vozidlo bez historie“ – rozšířené ve městech příliš krátce, než aby byly k dispozici dostatečně vydatné provozní zkušenosti. Tato situace vyžaduje nová řešení, a to nejen pokud jde o sám výrobek, ale i pokud jde o obchodní model. Příkladem je dodávka a „full service“ čtyř elektrobusů Volvo pro cca 30tisícové město Uddevalla na západě Švédska, na niž výrobce získal objednávku v srpnu 2018. 

Celý článek zde

eSConnect: Solaris uvádí na trh informační systém pro efektivní provoz elektrických vozidel

16.8.2018 Nejen specializované firmy zaměřené na informační technologie, jako například ViriCiti, ale také sami výrobci elektrických vozidel si uvědomují, že pro efektivní správu vozového parku jsou stále více žádány moderní informační technologie. Důkazem je systém eSConnect pro podporu údržby od polského výrobce vozidel pro městskou dopravu Solaris, který byl odborné veřejnosti představen v srpnu 2018.

Celý článek zde

První v Kanadě: autonomní elektrický minibus ve městě Candiac

15.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro vytváření „třetího druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a individuální. Vedle projektů v Evropě (viz například naše reportáž z bavorského Bad Birnbachu) i jinde ve světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl zkušební provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna 2018 v 21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu.  Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya (viz foto). Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký.

Celý článek zde

„Plastové“ sloupy trakčního vedení: ekologická výroba, levnější provoz

14.8.2018 Zajímavým způsobem, jak snižovat spotřebu energie u veřejné dopravy doslova v celém dodavatelském řetězci, nabízí využití „plastových“ sloupů trakčního vedení. Od září 2018 bude takovéto sloupy testovat provozovatel regionální lehké dráhy v Karlsruhe, dopravce AVG, na smyčce v Ettlingenu. Sloupy dodá německá společnost Powerlines Group. Jsou vyrobeny z plastů, vyztužených sklem (GRP). Podobné sloupy jsou od roku 2013 testovány v Belgickém Oostende u tramvajové dráhy vedoucí poblíž pobřeží. Zde úspěšně odolávají slaným mořským větrům, a protože nerezavějí, mají významně delší životnost než ocelové sloupy.

Celý článek zde


Veřejné osvětlení v Puerto de la Cruz na Kanárských ostrovech chrání pohled na hvězdy

10.8.2018 Kanárské ostrovy, patřící pod Španělsko, mají nejčistší noční oblohu v Evropě. Je to takový astronomický unikát, že je chráněn zvláštním španělským zákonem. V důsledku toho musí i místní municipality velmi dbát, aby jejich veřejné osvětlení nenarušovalo noční pohled na hvězdnou oblohu. Technicky je tento problém řešen ve městě Puerto de la Cruz na severu ostrova Tenerife, kde společnost Signify (dříve Philips Lighting) realizuje projekt „hvězdám přátelského“ moderního veřejného osvětlení. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena v červenci 2018. Svítidla pro veřejné osvětlení v Puerto de la Cruz zahrnují dálkově ovladatelné LED zdroje s možností stmívání. Svítidla jsou kromě toho vybavena speciální „hvězdám přátelskou“ optikou, tak aby osvětlení nenarušovalo práci nedaleké observatoře.

Celý článek zde


Koleje se otevírají vodíku: palivočlánkové vlaky od Alstomu získaly úřední povolení pro provoz na německých tratích

1.8.2018 V červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové elektromobility: Elektrické jednotky Alstom Coradia iLint získaly od Spolkového drážního úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní přepravě na německých železničních tratích. Železnice se tak poprvé na světě oficiálně otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s cestujícími. Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu jsou založeny na sériových dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla nahrazena palivočlánkovou. Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku se nachází nádrž, která pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od kanadské firmy Hydrogenics.

Celý článek zde


Helsinky – město MaaS Mobility as a Service

27.7.2018 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Mezi evropské špičky v implementaci tohoto konceptu se bezesporu řadí finské hlavní město Helsinky, které svůj MaaS blíže představilo světové odborné veřejnosti v červenci 2018. Pod MaaS obecně rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). MaaS tedy zahrnuje různé druhy hromadné dopravy a/nebo sdílená vozidla, informace pro cestující o různých druzích dopravy a integrovaný rezervační a platební systém. Do řešení MaaS je přitom třeba zahrnout nejen informační systémy, ale také otázky organizace, finančních toků aj., včetně obchodní stránky poskytovaných služeb MaaS.

Celý článek zde



1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10





http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services