|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Moderní technologieA Ostrava je opět první: v Ostravě-Svinově byla dokončena výstavba první stanice pro průběžné dobíjení elektrobusů standardu OppCharge v České republice22.10.2018 Ostrava je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením. Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez cestujících. Celý článek zdeBallard představil novou generaci palivových článků pro těžká vozidla19.10.2018 Kanadský výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků, označovanou jako FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku provozu palivových článků. Celý článek zdePrvní palivočlánkové vlaky poprvé vyjíždějí na trať s cestujícími17.10.2018 Po důležitém milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci 2018 – začala na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na 100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Celý článek zdeV Českých Budějovicích budou jezdit průběžně dobíjené elektrické midibusy11.10.2018 Dopravní podnik města České Budějovice, a.s (DPMCB) zavede od 1. 11. 2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií průběžného dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně dobíjené elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných linkách MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října 2018. Celý článek zdeElektrobusy v Rumunsku: Cluj-Napoca naplno využívá rámcovou smlouvu na 41 elektrobusů Solaris9.10.2018 Rumunské město Cluj-Napoca podepsalo, jako první rumunské město zajímající se vážně o elektrobusy, v srpnu 2017 rámcovou smlouvu na dodávku celkem 41 elektrobusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. I když se původně předpokládalo plnění této smlouvy v průběhu následujících tří let, události se daly do pohybu mnohem rychleji. Na jaře 2018 dostalo město prvních 11 elektrobusů, dalších 12 vozidel bude dodáno do konce roku 2018. Dodavatelská smlouva na poslední sérii z této rámcové smlouvy, čítající 18 elektrobusů, byla podepsána koncem září 2018. Tyto elektrobusy by měly být dodány do devíti měsíců od podpisu smlouvy. Celý článek zdeGlasgow Subway: vlaky pro nejmenší automatické metro se představily veřejnosti25.9.2018 „Nejmenší“ metro na světě má skotské průmyslové město Glasgow. Od roku 2020 by i toto metro mělo být provozováno jako plně bezobslužné. Pomůže k tomu projekt veřejně soukromého partnerství mezi glasgowskou dopravní organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem firem Ansaldo STS a Stadler z března 2016. Důležitým milníkem se stala dodávka prvního ze 17 vlaků pro toto metro od společnosti Stadler, který měli možnost vidět mj. návštěvníci berlínského veletrhu InnoTrans v září 2018. Belgický autonomní minibus vozí turisty od parkoviště k jeskyním13.9.2018 V Belgii začal v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících. Provozní rychlost minibusu je 25 km/h, maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Minibus je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz na jedno nabití na vzdálenost 100 km, resp. po dobu 8 hodin. Celý článek zdeRozšířená realita pomůže handicapovaným cestujícím7.9.2018 Orientace ve složitých systémech některých stanic metra nebo nádraží představuje často obtížný úkol i pro normálního zdravého člověka. Pro tělesně nebo zrakově handicapované spoluobčany je to pak cesta neznámým terénem plná nečekaných nástrah, kdy se čas odjezdu spoje neúprosně blíží. Na pomoc v podobných situacích přichází americká technologická společnost Cubic Transportation Systems (CTS) se systémem využívajícím tzv. rozšířenou realitu. Informovala o tom odbornou veřejnost v září 2018. Rozšířená realita (AR z anglického augmented reality) představuje reálný obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty. Jde tedy o zobrazení reality (zde například interiéru nádraží) nasnímané fotoaparátem v mobilním telefonu, k němuž jsou následně přidány digitální prvky (třeba informace o nejkratší cestě). Celý článek zdeChytré parkoviště v Kutné Hoře28.8.2018 Koncem července 2018 byl spuštěn společný pilotní projekt neziskové organizace KHnet.info, z. s. a start-up společnosti Smartiple. Výsledkem je chytré parkoviště před budovou spolku KHnet.info v ulici Havířská stezka. Jde o komunitní projekt, který nemá za cíl zisk, ale zlepšení života místních obyvatel a ověření aplikovaného výzkumu v praxi. Vzhledem k nekomerční povaze projektu byla pro tento účel zvolena levná technologie, ačkoli technologie firmy Smartiple jinak dokáže pracovat takřka se všemi typy kamer a vizuálních senzorů. Chytré parkoviště funguje následujícím způsobem: Celý článek zdeČistý zdroj pro dálkové vytápění města: palivočlánková kogenerace v Inčchonu27.8.2018 Jedním z průkopníků palivočlánkových technologií na asijském kontinentě je bezesporu jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Svědčí o tom i 20letá smlouva s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW palivočlánkové kogenerační jednotky pro výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění v tomto městě, kterou v červenci 2018 podepsala energetická společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Celý článek zdeS cestujícími bez strojvedoucího i na hlavních tratích: Východojaponská železniční společnost má plány na bezobslužný provoz21.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah – linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000 km. Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018. Celý článek zdeElektrobus jako služba: Volvo dodá full servis elektrobusů pro město Uddevalla21.8.2018 Elektrobusy a jejich nabíjecí infrastruktura představují samostatný dopravní systém, nejen tedy pouhé vozidlo, jako u tradičního autobusu. Zároveň je to stále de facto „vozidlo bez historie“ – rozšířené ve městech příliš krátce, než aby byly k dispozici dostatečně vydatné provozní zkušenosti. Tato situace vyžaduje nová řešení, a to nejen pokud jde o sám výrobek, ale i pokud jde o obchodní model. Příkladem je dodávka a „full service“ čtyř elektrobusů Volvo pro cca 30tisícové město Uddevalla na západě Švédska, na niž výrobce získal objednávku v srpnu 2018. Celý článek zdeeSConnect: Solaris uvádí na trh informační systém pro efektivní provoz elektrických vozidel16.8.2018 Nejen specializované firmy zaměřené na informační technologie, jako například ViriCiti, ale také sami výrobci elektrických vozidel si uvědomují, že pro efektivní správu vozového parku jsou stále více žádány moderní informační technologie. Důkazem je systém eSConnect pro podporu údržby od polského výrobce vozidel pro městskou dopravu Solaris, který byl odborné veřejnosti představen v srpnu 2018. Celý článek zdePrvní v Kanadě: autonomní elektrický minibus ve městě Candiac15.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro vytváření „třetího druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a individuální. Vedle projektů v Evropě (viz například naše reportáž z bavorského Bad Birnbachu) i jinde ve světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl zkušební provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna 2018 v 21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya (viz foto). Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celý článek zde„Plastové“ sloupy trakčního vedení: ekologická výroba, levnější provoz14.8.2018 Zajímavým způsobem, jak snižovat spotřebu energie u veřejné dopravy doslova v celém dodavatelském řetězci, nabízí využití „plastových“ sloupů trakčního vedení. Od září 2018 bude takovéto sloupy testovat provozovatel regionální lehké dráhy v Karlsruhe, dopravce AVG, na smyčce v Ettlingenu. Sloupy dodá německá společnost Powerlines Group. Jsou vyrobeny z plastů, vyztužených sklem (GRP). Podobné sloupy jsou od roku 2013 testovány v Belgickém Oostende u tramvajové dráhy vedoucí poblíž pobřeží. Zde úspěšně odolávají slaným mořským větrům, a protože nerezavějí, mají významně delší životnost než ocelové sloupy. Veřejné osvětlení v Puerto de la Cruz na Kanárských ostrovech chrání pohled na hvězdy10.8.2018 Kanárské ostrovy, patřící pod Španělsko, mají nejčistší noční oblohu v Evropě. Je to takový astronomický unikát, že je chráněn zvláštním španělským zákonem. V důsledku toho musí i místní municipality velmi dbát, aby jejich veřejné osvětlení nenarušovalo noční pohled na hvězdnou oblohu. Technicky je tento problém řešen ve městě Puerto de la Cruz na severu ostrova Tenerife, kde společnost Signify (dříve Philips Lighting) realizuje projekt „hvězdám přátelského“ moderního veřejného osvětlení. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena v červenci 2018. Svítidla pro veřejné osvětlení v Puerto de la Cruz zahrnují dálkově ovladatelné LED zdroje s možností stmívání. Svítidla jsou kromě toho vybavena speciální „hvězdám přátelskou“ optikou, tak aby osvětlení nenarušovalo práci nedaleké observatoře. Koleje se otevírají vodíku: palivočlánkové vlaky od Alstomu získaly úřední povolení pro provoz na německých tratích1.8.2018 V červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové elektromobility: Elektrické jednotky Alstom Coradia iLint získaly od Spolkového drážního úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní přepravě na německých železničních tratích. Železnice se tak poprvé na světě oficiálně otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s cestujícími. Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu jsou založeny na sériových dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla nahrazena palivočlánkovou. Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku se nachází nádrž, která pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od kanadské firmy Hydrogenics. Helsinky – město MaaS Mobility as a Service27.7.2018 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Mezi evropské špičky v implementaci tohoto konceptu se bezesporu řadí finské hlavní město Helsinky, které svůj MaaS blíže představilo světové odborné veřejnosti v červenci 2018. Pod MaaS obecně rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). MaaS tedy zahrnuje různé druhy hromadné dopravy a/nebo sdílená vozidla, informace pro cestující o různých druzích dopravy a integrovaný rezervační a platební systém. Do řešení MaaS je přitom třeba zahrnout nejen informační systémy, ale také otázky organizace, finančních toků aj., včetně obchodní stránky poskytovaných služeb MaaS. 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2014/2017 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |