Přečtěte si: Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Londýn hodnocen jako nejlepší v nabíjecí infrastruktuře pro elektromobily

30.7.2018 Nutnou podmínkou rozvoje elektromobility ve městech je kromě jiného dostatečně hustá síť nabíjecích stanic pro elektromobily. Britská společnost Spotahome, zabývající se sofistikovaným vyhledáváním místa k bydlení, provedla k tomuto účelu analýzu mezi 89 městy ve světě. S výsledky byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2018. Na prvním místě se zařadil Londýn.

Kritériem pro hodnocení byl počet nabíjecích stanic ve vzdálenosti do 5 mil (cca 8 km) od středu města. Vzájemným porovnáním údajů z hodnocených měst se pak tyto počty převáděly podle stanoveného vzorce na desetistupňovou hodnoticí škálu se dvěma desetinnými místy.

Hodnocení nabíjecí infrastruktury bylo součástí širšího hodnocení, zahrnujícího například podmínky pro zdravý život, možnosti stravování nebo další aspekty životního prostředí – infrastruktura elektromobility je jedním z nich.

Hodnocení deseti nejlepších měst ukazuje tabulka níže.

Výsledky jsou bezesporu zajímavé. Jak z tabulky patrno, například Oslo jako hlavní město Norska, známého svoji podporou elektromobility, se překvapivě umístilo až na sedmém místě. Zde je však třeba vidět úskalí tohoto a všech podobných bodových hodnocení: Do značné míry se zde srovnává nesrovnatelné. V tomto případě se spolu poměřuje 640tisícové Oslo s rozlohou jen málo převyšující 450 km2 s Londýnem o více než 8 miliónech obyvatel a rozlohou více než trojnásobnou. Osídlení, a tedy i infrastruktura, ve vzdálenosti do 8 km od středu města pak pochopitelně vypadá u každého jinak.


Pro srovnání, Praha (jako jediné hodnocené české město) se v tomto hodnocení 89 světových měst umístila na 28. místě s bodovým hodnocením 1,14. I když to nemusí znít právě optimisticky, nechává za sebou nejen některá města bývalého východního bloku, jako Bratislavu nebo Varšavu, ale také například Curych, Ženevu nebo Lucemburk, u nichž rozhodně nelze pochybovat o podpoře čisté mobility.

Mějme tedy na zřeteli, co bylo řečeno v souvislosti s Oslo – podobná hodnocení mohou dát poučnou zpětnou vazbu, ale není radno je přeceňovat. Vždy je nutné znát metodu hodnocení a její přednosti i úskalí.

Úplná tabulka hodnocení včetně podrobného vzorce pro propočet bodového skóre je k dispozici zde

redakce Smartcityvpraxi.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Helsinky – město MaaS Mobility as a Service

27.7.2018 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Mezi evropské špičky v implementaci tohoto konceptu se bezesporu řadí finské hlavní město Helsinky, které svůj MaaS blíže představilo světové odborné veřejnosti v červenci 2018. Pod MaaS obecně rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). MaaS tedy zahrnuje různé druhy hromadné dopravy a/nebo sdílená vozidla, informace pro cestující o různých druzích dopravy a integrovaný rezervační a platební systém. Do řešení MaaS je přitom třeba zahrnout nejen informační systémy, ale také otázky organizace, finančních toků aj., včetně obchodní stránky poskytovaných služeb MaaS.

Celý článek zde


Čínské elektrobusy BYD v Evropě také průběžně dobíjené, v USA nabízejí leasingový program

26.7.2018 Čínské elektrobusy BYD, jejichž provoz si ozkoušel mj. i Dopravní podnik Ostrava, jsou známé svojí koncepcí jako „noční“, s jedním nabitím pro dojezd cca 250 km. I to už ale přestává platit. V červenci 2018 norské hlavní město Oslo poprvé v Evropě objednalo elektrobusy BYD s průběžným rychlým dobíjením. Norský dopravce Nobina podepsal s výrobcem smlouvu na dodávku 42 kloubových 18m elektrobusů BYD. Podle smlouvy by měly být dodány ve druhém čtvrtletí 2019. Připojí se ke dvěma elektrobusům od téhož výrobce, které jsou v Oslo zkušebně provozovány v rámci dlouhodobého leasingu.

Celý článek zde


Estonsko zavádí nejrozsáhlejší bezplatnou veřejnou přepravu cestujících, koncept má řadu otazníků

26.7.2018 Estonsko je známé jako jeden z průkopníků bezplatné veřejné přepravy cestujících – již od roku 2013 cestují trvale hlášení obyvatelé hlavního města Tallinnu zdarma městskými autobusy, trolejbusy, tramvajemi a vlaky. Od začátku července 2018 rozšířilo Estonsko systém bezplatné veřejné přepravy cestujících ve světě nevídaným způsobem: Celkem 11 z 15 estonských krajů zavedlo bezplatnou veřejnou přepravu linkovými autobusy pro obyvatele Estonska. Tento nevídaný krok má nicméně své oponenty pochybující o tom, zda právě toto je cesta k čisté a efektivní mobilitě v zemi.

Celý článek zde


Červená pro „mama taxi“ u vídeňské základní školy

23.7.2018 Málokdo se to odváží říci nahlas, a všichni to přesto vědí: Rodiče přivážející děti svými automobily až před školní budovu jsou zdrojem velmi nepříjemných a zpravidla také nebezpečných dopravních situací. Odvážně se tento problém rozhodli řešit ve vídeňské čtvrti Leopoldstadt, kde od podzimu 2018 bude v okolí základní školy Vereinsgase mezi 7:45 a 8:15 ráno platit zákaz vjezdu automobilům. Cyklisté budou moci vjet do této oblasti bez omezení, jako dosud.

Celý článek zde


OECD hodnotila životní prostředí v ČR: ochrana přírody je nadprůměrná, velkým problémem zůstává doprava a fosilní paliva v domácnostech

19.7.2018 Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) po 13 letech hodnotila stav, vývoj a politiky v oblasti životního prostředí České republiky, tzv. EPR – Environmental Performance Review. Výsledky publikoval v červenci 2018 Státní fond životního prostředí. Zatímco přezkum ekonomiky ČR probíhá každé dva roky, hodnocení politik životního prostředí proběhlo naposledy v roce 2005 a jeho závěry jsou tak pro ČR velmi přínosné.  Od roku 2005 Česká republika významně pokročila v ochraně životního prostředí a podle hodnocení OECD se státu daří vyvažovat mimořádně rychle rostoucí ekonomický růst a jeho dopady na životní prostředí, které s sebou hospodářská činnost přirozeně nese.

Celý článek zde


Poučení z neúspěchu: v Paříži končí e-carsharing elektromobilů Autolib’

2.7.2018 Zatímco v mnoha evropských městech (včetně Prahy) se rozvíjí nebo připravuje systém sdílených elektromobilů (e-carsharing), v Paříži bylo rozhodnuto provoz takovéhoto systému, provozovaného pod názvem Autolib’ v partnerství mezi městem a soukromým provozovatelem (PPP) ke konci července 2018 ukončit. Navzdory optimistickým prognózám se totiž ukázal ekonomicky neudržitelný.

Celý článek zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde






http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services