Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Rozhovory – komentáře – reportáže

Nová výzva MŽP a MPO na podporu veřejného osvětlení: prospěšný počin vlády i rozpaky

21.8.2019 Města a obce mohou získat příspěvek na rekonstrukci veřejného osvětlení díky společným výzvám Ministerstva životního prostředí (pro obce v chráněných krajinných oblastech) a Ministerstva průmyslu a obchodu (pro ostatní obce), vyhlášeným v srpnu 2019. Žádosti mohou být podávány od 1. září do 31. října 2019. Tuto vládní podporu lze v principu považovat za velmi užitečný počin, který ve svém důsledku může městům a obcím přispět k lepšímu a ekologicky šetrnějšímu veřejnému osvětlení i k úsporám energie, a následně i peněz z městských či obecních rozpočtů. S tímto užitečným počinem se nicméně pojí i některá „ale“, na které chceme v tomto článku rovněž upozornit.

Celý článek zde

Třídění a recyklaci odpadů podpoří nové výzvy Operačního programu Životní prostředí

15.8.2019 Lepší třídění, recyklaci a zpracování odpadů podpoří Ministerstvo životního prostředí (MŽP ČR) ve spolupráci se Státním fondem životního prostředí ČR dalšími prostředky z evropských fondů. Z Operačního programu Životní prostředí (OP ŽP) uvolní na odpadové hospodářství 600 milionů korun. S jejich pomocí mohou města, obce i firmy usnadnit občanům třídění, zvýšit energetickou soběstačnost a snížit množství odpadů končících na skládkách. K tomuto účelu byly v srpnu 2019 vyhlášeny dvě výzvy z OP ŽP: výzva č. 126 a 134. Příjem žádostí pro obě tyto výzvy odstartuje 2. září 2019.

Celý článek zde

Jízda městskou dopravou za plastové láhve: římské metro zahájilo unikátní projekt recyklace

13.8.2019 Motivace občanů k recyklování plastových nádob má ve světě mnoho podob. Unikátní projekt, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v srpnu 2019, zahájilo italské hlavní město Řím: Za plastové láhve odevzdané k recyklaci získají cestující body a za body volnou jízdenku na veřejnou dopravu. „+ricicli, +viaggi“, tedy „Čím víc recyklujete, tím víc cestujete“, zní slogan celé kampaně.

Celý článek zde

Bezpečnost především: pokutu 95 Euro (cca 2,5 tisíce Kč) zaplatí v Nizozemí cyklista za jízdu s mobilem v ruce

13.8.2019 Jak se říká, když to nejde po dobrém, musí to jít po zlém. Platí to dvojnásob tam, kde jsou ve hře zdraví a životy lidí. Tak uvažovala nizozemská vláda, která pod pokutou 95 Euro (cca 2,5 tisíce Kč) ze zákona zakázala s platností od 1. července 2019 cyklistům používání mobilních telefonů či obdobných přenosných zařízení za jízdy. Takovýto přístroj musí být za jízdy uložen v kapse oděvu nebo v zavazadle.

Celý článek zde

Podpora smart grids v ČR: provozovatelé lokálních distribučních soustav mohou žádat o dotace z OP PIK

9.8.2019 Realizace „chytrých sítí“ – smart grids, je podporována také v České republice. Svědčí o tom V. výzva programu podpory Smart Grids I. (Distribuční sítě) na spolufinancování projektů podporujících smart grids z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK), kterou vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR na konci července 2019.

Celý článek zde

Sdílené e-koloběžky – spíše neekologická elektromobilita

7.8.2019 Sdílené elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz příručka americké Národní ligy měst. Problematický efekt elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické změny, po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým vědců z americké North Carolina State University. Výsledky byly publikovány v srpnu 2019.

Studie si všímá celého životního cyklu sdílených elektrokoloběžek, zahrnující jejich výrobu a použité materiály včetně vlivu recyklace, přepravu vyrobených koloběžek a jejich baterií do USA (předpokládá se čínský výrobce) a provozní fázi pokrývající vlastní jízdu uživatele na koloběžce (včetně výroby spotřebované elektrické energie), svoz koloběžek k nočnímu nabíjení (převážně vozidly na spalovací motor) a jejich údržbu, až po konec života koloběžky.

Celý článek zde

Studie Copper Consultancy: vláda prosazuje ekologickou mobilitu – lidé preferují rychlou a spolehlivou dopravu

8.7.2019 Fráze „britští vědci objevili, že…“ je českém v populárním tisku nezřídka úvodem pro lecjaké, zpravidla neověřené „objevy“. Není ovšem radno mezi ně řadit výsledky studie britské společnosti Copper Consultancy, publikované v červenci 2019 a založené na průzkumu mezi 1600 obyvateli Velké Británie. Ukazuje totiž – a to nejen britským čtenářům, že ambiciózní cíle vlády ohledně udržitelné mobility nemusí být sdíleny většinou obyvatel. Pro ty je nejdůležitější fungující doprava – nic více ani méně.

Celý článek zde


Národní rozvojový fond: nová příležitost pro veřejně prospěšné investice

1.7.2019 Jako důležitý doplněk k přímému financování z veřejných zdrojů, ať už národních nebo evropských, se nyní v České republice připravuje Národní rozvojový fond, sdružující prostředky velkých investorů a určený k investicím do významných veřejně prospěšných projektů. Na podobném principu fungují fondy například v Německu, Irsku, Francii nebo na Slovensku a některé z nich již déle než sto let. O současném stavu přípravy Národního rozvojového fondu informovalo na konci června 2019 Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

Celý článek zde


Stále je čas na projekty energetických úspor ve veřejných budovách k financování z OPŽP

14.6.2019 Spotřeba energie ve veřejných budovách může být významnou součástí městského nebo obecního rozpočtu. Vytápění těchto budov může také negativně ovlivňovat životní prostředí. Podpora opatření s využitím inovativních technologií a obchodních modelů (metoda EPC) je náplní dotační výzvy v Operačním programu Životní prostředí s číslem 121 a 135, které jsou otevřeny pro příjem žádostí až do 3. února 2020. V červnu 2019 na to na to upozornil Státní fond životního prostředí.

Celý článek zde


Norské fondy mohou napomoci osvětě a opatřením v oblasti ekologického vytápění

13.6.2019 Jedna vesnice o několika desítkách obytných domů s tradičními lokálními topeništi vyprodukuje ročně tolik sazí, jako desetitisíce osobních automobilů, a tolik ostatních škodlivin, jako až stovky osobních automobilů. To je neradostné srovnání, k němuž provozovatelé tohoto portálu dospěli v rámci své konzultační činnosti. Přitom právě toto je oblast, kde má vedení obce či města jen minimální vliv na výsledek – může vzdělávat, doporučovat, a to je asi tak vše. Na pomoc zlepšení ovzduší přicházejí i Norské fondy, podporující mimo jiné právě osvětu v této oblasti. Souhrnné informace o tomto zajímavém zdroji financování přináší červnové vydání informačního zpravodaje Státního fondu životního prostředí Priorita.

Celý článek zde


Zpráva UITP: 64 plně automatizovaných linek metra o délce 1026 km ve 42 městech světa, převažuje CBTC

4.6.2019 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace.  

Celý článek zde


Nová výzva OP PIK pro podporu vysokorychlostního internetu

17.5.2019 Jak uvádí vládní dokument Digitální Česko v. 2.0, „Vysokorychlostní přístup k internetu je součástí základní infrastruktury společnosti, stejně jako dálnice, železniční koridory nebo energetická rozvodná síť. Bez této základní infrastruktury je nemožná efektivní realizace podnikatelských záměrů, což dokládá i skutečnost, že kvalitní, rychlé a robustní připojení k internetu je podmínkou, bez které si nedokáží zahraniční investoři představit svůj vstup do České republiky.“ Důležitým krokem k realizaci této infrastruktury se stala v květnu 2019 dotační Výzva II programu Vysokorychlostní internet z programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK).

Celý článek zde


Byli jsme při tom: ve Studiu ČT24 o elektromobilitě, a to nejen v Norsku

17.4.2019 V pořadu České televize Studio ČT24 v úterý 16. 4. 2019 vystoupil jako host, odborník na koncept smart city a elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub Slavík. Tématem byla elektromobilita a její podpora v Norsku a v ČR.

Celý článek zde


O chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství a marketingovém řízení

Rozhovor s Ing. Jakubem Slavíkem, MBA

11.4.2019 Brožura Příběhy chytrých pomocníků je plná rozmanitých příběhů o tom, jak moderní technologie chytře pomáhají městům a obcím. Neméně zajímavé jako samy příběhy je ale i pozadí vzniku brožury – tedy to, jak k jejímu vydání vybídla naše práce v odborném poradenství a osvětě při rozvoji konceptu smart city a uplatnění inovativních technologií. O tom všem si tu budu povídat s hlavním konzultantem naší firmy Jakubem Slavíkem, který je odborný redaktor a spoluautor brožury a také – v neposlední řadě –  můj manžel. Přijměte tedy pozvání k našemu redakčnímu a zároveň domácímu posezení u odpolední kávy.  

Celý rozhovor zde


Kudy na průběžně dobíjené elektrobusy

9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se, že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na spolehlivost výsledného řešení.

Celý článek zde


Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“

18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení.

Celý článek zde


Kniha našeho spolupracovníka „Dynamic charging of electric buses“ souhrnně řeší problematiku parciálních trolejbusů a jejich nabíjení za jízdy

13.3.2019 Jedním z významných odborníků na problematiku „in motion charging“ (IMC), tedy parciálních trolejbusů a jejich dobíjení za jízdy, je Dr. Ing. Mikolaj Bartłomiejczyk, vědecký pracovník polské Politechniky Gdaňské a zároveň hlavní energetik Dopravního podniku Gdyně (PKT). Účastníci našich konferencí Elektrické autobusy pro město dobře znají jeho poutavé přednášky na toto téma. Ti, kdo se o tuto problematiku zajímají blíže, nyní mají možnost se dočíst podrobnosti.

Celý článek zde


„Velký třesk“ elektrobusů v Evropě pokračuje: úctyhodný podíl i výhledy do budoucna

8.3.2019 Také v roce 2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž byli informováni účastníci konferencí Elektrické autobusy pro město pořádaných provozovateli tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: na výletě s elektrobusy v Českých Budějovicích

7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.

Celý článek zde


Aktualizovaná „oficiální“ česká metodika smart cities zveřejněna

27.2.2019 Pod názvem „Metodika Smart Cities“ s podtitulem „Metodika pro přípravu a realizaci konceptu Smart Cities na úrovni měst, obcí a regionů“ byla v únoru 2019 na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR publikována aktualizovaná verze původní tzv. oficiální metodiky smart cities z roku 2015. Jako externí odborníci se na této metodice podíleli i provozovatelé našeho portálu – firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.

Celý článek zde


Technologie a trh versus mezinárodní legislativa: Bude pro elektrokolo nutné povinné ručení?

12.2.2019 Je elektrokolo bicykl nebo motorový dopravní prostředek? Tato zdánlivá hra se slovy a pojmy může mít velmi praktické a závažné důsledky. Je to zřejmé z dění na úrovni vrcholových struktur EU – Evropské komise a Evropského parlamentu. V lednu 2019 zamítl Výbor Evropského parlamentu pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) návrh Evropské komise, aby elektrokola musela mít zákonné pojištění odpovědnosti za škodu, tedy známé „povinné ručení“, stejně jako jiné motorové dopravní prostředky. Návrh Evropské komise nicméně není byrokratickým výmyslem, nýbrž má základ v dopravní legislativě OSN.

Celý článek zde


Rozhovor s Jakubem Slavíkem o smart city

Smart city nejsou „velké hračky pro velké kluky“

6.2.2019  Pojem „smart city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje koncept strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou využívány moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů města.  V tom je velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city. Technickou infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie, zahrnující oblast inteligentní mobility, inteligentní energetiky a služeb a informačních a komunikačních technologií. Tyto moderní technologie zde tedy nejsou cílem samy pro sebe, nejsou to pouhé velké hračky pro velké kluky. Jsou prostředkem k tomu, aby město bylo místem příjemným k životu, protože jen takovéto město může ekonomicky prosperovat. Stejným dílem přispívá městu jako příjemnému místu k životu i jeho zelená infrastruktura.  Aby byla zároveň takováto prosperita dlouhodobě udržitelná, musí být udržitelná i ekologicky. Chytré město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne nějakým „rozkazem shůry“, nýbrž protože jedině tak může trvale naplňovat svůj smysl a cíl. Celý článek zde


1 | 2 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2015/2018













http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services