Zajímavé projekty
18.2.2019 Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice
jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být
napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA
ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu.
Vedle již provozovaného elektrobusu s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto
druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh
trolejbusů.
Celý
článek zde
11.2.2019 Jedním
z důležitých znaků chytrého města nebo chytré obce je rozvinutý
komunitní život. Tím je míněno, že občan není jen „bezejmenným kolečkem
uvnitř soukolí“, ale je průběžně informován o veřejném dění a může se
do tohoto dění a rozhodování o něm aktivně zapojit. Dostává tedy
informace v reálném čase, kdykoli je to potřeba, a také je přizván k
řízení samosprávy a dává vedení města či obce zpětnou vazbu. Chytrou
komunikaci mezi vedením měst a obcí nabízí nástroj zvaný Mobilní
rozhlas, který vyvinula brněnská firma Neogenia. Podívejme se na
nedávný úspěšný příklad jeho aplikace v moravském městě Zábřehu.
Celý
článek zde
7.2.2019 Nevíš-li si rady s konkurencí, zkus se s ní spojit – dřív než to udělá
někdo jiný. Toto známé podnikatelské pravidlo platí i v městské
mobilitě. Důkazem toho je partnerství mezinárodní společnosti pro
nájemní dopravu Uber v sedmisettisícovém městě Denver, hlavním městě
amerického státu Colorado, s tamním provozovatelem veřejné dopravy
Regional Transportation District (RTD). Veřejnost o něm byla
informována na konci ledna 2019.
Celý
článek zde
5.2.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV
připravuje redakce
našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v
brožuře je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických
multikárách v Brně představujeme
čtenářům další „ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve
švédském Göteborgu poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“
opotřebovaných baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré
obytné budovy.
Celý
článek zde
4.2.2019 Desetimiliónové jihokorejské hlavní město Soul se – úplně stejně, jako
třeba Praha – potýká s úskalími oblastí na ulici vyhrazených k
parkování pouze pro rezidenty, tedy vychvalovaných i zatracovaných
modrých zón. Také zde zoufalí návštěvníci, například zákazníci místních
obchodů, z nedostatku jiné příležitosti neoprávněně parkují. V lednu
2019 představil Soul světové odborné veřejnosti své inovativní a
úspěšné řešení tohoto problému.
Celý
článek zde
1.2.2019 Ačkoli technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně
bezemisnímu elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie,
palivové články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu
prostředí ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či
diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem
hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation,
která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v
reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo
7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání
provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné
hybridní technologie.
Celý
článek zde
1.2.2019 Čistá městská mobilita, to zdaleka nejsou jen „alternativní“ pohony
automobilů ve městě. Znamená to celkovou koncepci městské mobility
podporující používání více druhů dopravy na cestě od východiska k cíli,
včetně významného podílu hromadné dopravy. Města se snaží takto
vyváženou mobilitu podporovat různým způsobem. O zajímavém počinu
zvaném „mobility hubs“, tedy centra, či uzly mobility, ve stotisícovém
belgickém městě Leuven byla odborná veřejnost informována v lednu 2019.
Celý
článek zde
25.1.2019 Jak konstatují mj. poznatky z evropského projektu ASSURED, mnohem větší
hrozbou pro městskou mobilitu, než je individuální osobní doprava, se
stále více stává městská nákladní doprava. Může za to zejména fenomén
e-komerce, tedy prudký rozvoj internetového obchodu. Jeho důsledkem
jsou rostoucí počty dodávkových automobilů zaplavujících městské ulice
při navzájem nekoordinovaných rozvážkách zboží. Tento fenomén již
nějaký čas zaznamenává také město Brusel a v lednu 2019 seznámilo
odbornou veřejnost se svým přístupem k jeho řešení.
Celý
článek zde
23.1.2019 Celkem 125 kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s
celkem 50 stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace
metra pro projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do
provozu se předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný
milník v prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand
Paris (SGP) podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a
zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.
Celý
článek zde
18.1.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje
redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z
příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který
znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom
problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel
s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme
příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v
Brně.
Celý
článek zde
17.1.2019 Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský
provozovatel železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Tyto plány
mají konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci
téhož roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími
jízdami. JR East, jedna ze sedmi železničních společností v Japonsku, přepraví
ročně přes 6 miliard cestujících v regionálních i dálkových vlacích
včetně světoznámých rychlovlaků Šinkansen.
Celý
článek zde
16.1.2019 V roce 2017 zahynulo nebo bylo těžce zraněno na ulicích osmimiliónového
Londýna kolem čtyř tisíc lidí. Ačkoli zde těžké nákladní automobily
představují pouhá čtyři procenta vozokilometrů, podílela se na 65
procentech fatálních kolizí s cyklisty a na 25 procentech fatálních
kolizí s chodci. Hlavní příčinou je „slepý úhel“ řidičů těchto vozidel.
Tento alarmující stav se rozhodlo vedení města řešit zavedením tzv.
Standardu přímého rozhledu (Direct Vision Standard) pro těžká nákladní
vozidla. Začátkem ledna 2019 začala veřejná konzultace k jeho konečnému
návrhu.
Celý
článek zde
15.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde
poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel),
málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne
ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí,
nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára
jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v
prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde
automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností
Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový
nákladní vůz na svoz odpadu. Celý
článek zde
10.1.2019 Skládkový plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako
významným rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také
zdroj vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické
realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku
2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým
výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě
Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie.
Celý
článek zde
2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v
historii a množstvím kulturních a historických památek a také město,
které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti
zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je
nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
Celý
článek zde
První německý soukromý
dopravce zakoupil elektrobusy – Solaris Urbino 12 electric
18.12.2018 Elektrobusy pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím
převážně doménou provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či
velkých dopravních holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých
státních drah DB. I to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v
Německu vybaveným také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma
Josef Ettenhuber GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři
elektrobusy Solaris Urbino 12 electric.
Celý článek zde
17.12.2018 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují
– tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita
klesne na 70 % a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým
a hlavně nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k
užitku. Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná
hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po
životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní
projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském
Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci
elektřiny z fotovoltaických zdrojů. Celý článek zde
11.12.2018 Podobně jako například Madrid jsou i další
evropská města (Prahu nevyjímaje) konfrontována s živelným nárůstem
elektrických koloběžek včetně sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná
pravidla. Vnést do tohoto chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla
také Vídeň. Na začátku prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke
konci roku 2018 směrnici pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a
poskytovatele příslušných služeb. Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25 km/h,
je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená to, že
požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s požadavky
rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří např. přední a
zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky.
Celý článek zde
11.12.2018 „Chytré“ veřejné osvětlení zahrnující moderní světelné zdroje, dálkové
řízení intenzity osvětlení podle okamžité potřeby v dané lokalitě (viz
například projekt v Cardiffu) i využití
sloupů veřejného osvětlení jako multifunkční infrastruktury (viz
například americký koncept chytrého sloupu) se stává
fenoménem smart cities v Evropě i v zámoří. Tento koncept přichází ke
slovu i v České republice. Příkladem jsou „chytré“ lampy od firmy
BYZANCE IT Solutions s. r. o. („Byzance“) – start-upu ČVUT –
instalované říjnu 2018 v Dolních Břežanech na Praze-západ pod
patronátem energetické společnosti E.ON. Česká odborná veřejnost byla o
tomto projektu informována začátkem prosince 2018.
Celý článek zde
4.12.2018 Významné jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z
evropských měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené
elektrobusy s průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy
Volvo 7900 Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince
2018, budou v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7
dlouhé 14,7 km v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne.
Celý článek zde
30.11.2018 Mezi významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od
poloviny listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl
uveden první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní
provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento
elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu
užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru.
Celý článek zde
28.11.2018 Začátek listopadu 2018 byl pro americký stát Connecticut důležitým
milníkem v oblasti ekologicky vyráběné elektřiny: Ve dvou městech,
Hartfordu – hlavním městě státu Connecticut – a Derby byly uzavřeny
dohody o nákupu elektřiny (power purchase agreement – PPA) z
palivočlánkových elektráren od amerického dodavatele FuelCell Energy s
lokální distribuční společností.
Celý článek zde
20.11.2018 Jak byli čtenáři našeho portálu již dříve informováni, ve vídeňské
čtvrti Leopoldstadt v okolí základní školy Vereinsgase proběhl pilotní
projekt omezující „mama taxi“ – fenomén
nezdravý, nebezpečný a neekologický zároveň. Od 10. října do 2.
listopadu 2018 zde mezi 7:45 a 8:15 ráno platil zákaz vjezdu
automobilům. Cyklisté mohli vjet do této oblasti bez omezení, jako
dosud. Výsledky pilotního projektu byly během listopadu 2018
vyhodnoceny a ukázalo se, že byl velmi úspěšný a inspirující i pro
další vídeňské školy.
Celý článek zde
16.11.2018 Inteligentní parkovací systémy jsou jednou z důležitých moderních
technologií, které v důsledku pomáhají zlepšit životní prostředí i
bezpečnost ve městech. Významně totiž snižují počet zbytečných jízd po
městě s jediným cílem: Najít volné místo k zaparkování. Pozadu v tomto
směru nezůstává ani slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s
nímž naše konzultační firma provozující tento portál průběžně
spolupracuje (viz seminář k smart city nebo
konference Elektrické autobusy pre mesto). Od
listopadu 2018 je zde zaveden inteligentní parkovací systém ParkDots.
Celý článek zde
8.11.2018 Superkapacitory se
vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech
zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na
evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy
standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors,
který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v
Nitře a Elektrické
autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší
konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení
dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé
akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním
provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli
byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská
projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné
hodnocení celého pilotního provozu.
Celý článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
| 14
| 15
| 16
| 17
| 18