Přečtěte si: Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Helsinky – město MaaS Mobility as a Service

27.7.2018 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Mezi evropské špičky v implementaci tohoto konceptu se bezesporu řadí finské hlavní město Helsinky, které svůj MaaS blíže představilo světové odborné veřejnosti v červenci 2018.

Pod MaaS obecně rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). MaaS tedy zahrnuje různé druhy hromadné dopravy a/nebo sdílená vozidla, informace pro cestující o různých druzích dopravy a integrovaný rezervační a platební systém. Do řešení MaaS je přitom třeba zahrnout nejen informační systémy, ale také otázky organizace, finančních toků aj., včetně obchodní stránky poskytovaných služeb MaaS. Hlavním nositelem MaaS mohou být organizace veřejného sektoru, ať již samy municipality, nebo jimi zřízené organizace (například městský dopravce), soukromé technologické firmy, jako například u projektu HERE, nebo také zapojené finanční instituce.

MaaS v Helsinkách provozuje samostatná společnost Whim. Tento systém zde zahrnuje veřejnou dopravu, taxislužbu (do 5 km), půjčovnu automobilů a městský bikesharing (do 30 minut). Kromě plánování cesty od dveří ke dveřím „pod jednou střechou“ zahrnuje také možnost předplatit si použití různých druhů dopravy dohromady. Cestovatel v Helsinkách má k dispozici tři možnosti:

Nejkomplexnější je předplacená služba „Whim Unlimited“ za 499 € (cca 13 tis. Kč) měsíčně, zahrnující všechny výše uvedené druhy dopravy po městě s možností příplatku na regionální veřejnou dopravu.

Další možností je služba „Whim Urban“ – předplacená mobilita zahrnující neomezené cestování veřejnou dopravou po městě, bikesharing (30 minut) a slevy na taxi a pronájem automobilů. Tato služba je k mání za 49 € (cca 1300 Kč) měsíčně.

A konečně stále zůstává možnost placení zvlášť za každou jízdu „Whim To Go“, kde je využíváno pouze plánování trasy.

V současné době má systém MaaS v Helsinkách 45 tisíc uživatelů, z nichž 5 100 využívá souhrnné měsíční poplatky.

Provozovatelská společnost Whim odhaduje, že pokud by cca 3 – 5 % obyvatel v regionu využívala měsíční balíčky služeb, MaaS by mohla být finančně životaschopná. Jedná se zde o cca 60 tisíc uživatelů. Za těchto podmínek by tedy hromadný nákup přepravních služeb od jednotlivých poskytovatelů a jejich sdružování do jednotlivých balíčků pro uživatele byl pro provozovatele MaaS finančně efektivní.

Systém MaaS v Helsinkách je výsledkem velmi praktických okolností: Město má dobře fungující veřejnou dopravu, ale velmi omezené prostory pro parkování – prakticky ze tří stran je obklopeno mořem. Podpora MaaS se v této situaci ukazuje jako úspěšné řešení.

Helsinky pochopitelně nejsou jediným evropským městem, které úspěšně vytváří systém MaaS. Mezi dalšími lze jmenovat například Madrid, Vídeň nebo Berlín.

Stránky provozovatele MaaS v Helsinkách, společnosti Whim, včetně aplikace ke stažení, jsou k dispozici zde

redakce Smartcityvpraxi.cz

Obrázek © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Estonsko zavádí nejrozsáhlejší bezplatnou veřejnou přepravu cestujících, koncept má řadu otazníků

26.7.2018 Estonsko je známé jako jeden z průkopníků bezplatné veřejné přepravy cestujících – již od roku 2013 cestují trvale hlášení obyvatelé hlavního města Tallinnu zdarma městskými autobusy, trolejbusy, tramvajemi a vlaky. Od začátku července 2018 rozšířilo Estonsko systém bezplatné veřejné přepravy cestujících ve světě nevídaným způsobem: Celkem 11 z 15 estonských krajů zavedlo bezplatnou veřejnou přepravu linkovými autobusy pro obyvatele Estonska. Tento nevídaný krok má nicméně své oponenty pochybující o tom, zda právě toto je cesta k čisté a efektivní mobilitě v zemi.

Celý článek zde


Červená pro „mama taxi“ u vídeňské základní školy

23.7.2018 Málokdo se to odváží říci nahlas, a všichni to přesto vědí: Rodiče přivážející děti svými automobily až před školní budovu jsou zdrojem velmi nepříjemných a zpravidla také nebezpečných dopravních situací. Odvážně se tento problém rozhodli řešit ve vídeňské čtvrti Leopoldstadt, kde od podzimu 2018 bude v okolí základní školy Vereinsgase mezi 7:45 a 8:15 ráno platit zákaz vjezdu automobilům. Cyklisté budou moci vjet do této oblasti bez omezení, jako dosud.

Celý článek zde


Most a Litvínov: nový informační systém přispívá atraktivitě městské dopravy

19.7.2018 Podkrušnohorská města Most a Litvínov jsou známá především jako střediska těžkého průmyslu. Tato města jsou zároveň aktivní v oblasti čisté městské mobility. Zde je jejich zajímavostí mj. propojení tramvajovým systémem provozovaným Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova. Proto nepřekvapí, že jedním z konkrétních výsledků zmíněných aktivit je projekt „Informační systém II“, jehož hlavním cílem byla modernizace městské hromadné dopravy v podobě instalace informačního systému v tramvajové a autobusové dopravě na území statutárního města Mostu a města Litvínova, včetně vozidlového systému MHD. Do provozu byl tento projekt, dodaný konsorciem Informační systém ML – AŽD Praha s.r.o. a Ing. Ivo Herman, CSc., uveden na konci června 2018.

Celý článek zde


Hradec Králové zvyšuje novými elektrobusy a parciálními trolejbusy podíl bezemisní MHD

28.6.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se angažují v rozvoji konceptu smart city. Nemalou měrou k tomu přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes představuje 30 % všech dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a již několik let také tři elektrobusy. Park elektrických autobusů Dopravního podniku města Hradec Králové se v blízké budoucnosti rozšíří o 20 nových elektrobusů a 9 parciálních trolejbusů, což se významně promítne i do nárůstu výkonů bezemisní MHD. Prvních deset ze série nových elektrobusů bylo veřejnosti představeno v červnu 2018.

Celý článek zde


IsarTiger: sdílené jízdy po městě jako služba mnichovského dopravního podniku MVG

15.6.2018 Městský dopravce v německém Mnichově, společnost MVG, začne od léta 2018 testovat inovativní systém osobní přepravy „od dveří ke dveřím“, který by měl efektivně a ekologicky doplnit služby veřejné linkové dopravy s využitím moderních informačních technologií. Jeho podstatou je sdílená jízda nízkoemisním nebo bezemisním automobilem, zarezervovaná pomocí smartphonové aplikace, přičemž optimální trasa, využití a čas jsou průběžně propočítávány podle speciálního algoritmu.

Celý článek zde


Aplikace VBB jump usnadňuje dětem přepravu v berlínské městské dopravě

14.6.2018 Městskou dopravu v 3,5miliónovém německém hlavním městě Berlíně tvoří síť více než 140 km metra, cca 330 km rychlodráhy S-Bahn, téměř 190 km tramvají a přes 1600 km autobusů. Aby se v této spleti vyznaly i děti, a od malička se tak učily používat veřejnou dopravu jako přátelskou a ekologickou, přichází v červnu 2018 berlínský městský dopravce Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) ve spolupráci s vývojářskou firmou HaCon s aplikací pro plánování jízdy „od dveří ke dveřím“ speciálně určenou dětem pod názvem VBB jump.

Celý článek zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde







http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services