Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Projekt 3Emotion: smart city Rotterdam dostane dva palivočlánkové autobusy

12.2.2016 Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci obyvateli je jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým taxi přibydou v létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool.

Technické podrobnosti těchto autobusů pro Rotterdam prozatím výrobce ani dopravce neudávají. Výrobce se nicméně odkazuje na novou generaci palivočlánkových autobusů, koncepčně shodnou s řešením pro Londýn.

Základním zdrojem elektrické energie pro pohon je zde palivočlánková jednotka Ballard řady FCvelocity®. Tentokrát však půjde o typ FCvelocity®-HD7 o výkonu 90 kW, tedy o 40 % nižším oproti jeho předchůdci. Tato jednotka pracuje v rozmezí napětí 280 – 420 V DC při proudu 288 A. Palivem je, jako u všech těchto jednotek, čistý vodík. Vlastní palivočlánkový zdroj váží 256 kg, plus 125 kg související vzduchové a chladicí zařízení. Předpokládá se, že spotřeba vodíku bude u těchto palivočlánkových jednotek činit cca 8 kg/100 km. Tato palivočlánková jednotka je pro pohon autobusu doplněna lithium-iontovými bateriemi. Z porovnání různých sestav pohonů pro palivočlánkové autobusy v Evropě a USA lze usuzovat, že se její kapacita bude pohybovat kolem cca 30 – 40 kWh.

Palivočlánkové autobusy Van Hool v provedení pro evropské zákazníky jsou standardně dodávány jako třínápravový typ A330 fuel cell Europe o délce 13,2 m, ve třídveřovém provedení s 36 místy k sezení. Tyto autobusy jsou vybaveny elektrickou pohonnou jednotkou Siemens.

Cena jednoho palivočlánkového autobusu pro Rotterdam činí 850 000 €, čili v přepočtu cca 23 mil. Kč. Pro srovnání, cena palivočlánkového autobusu v USA dnes činí v přepočtu cca 53 – 60 mil. Kč a cílem amerických demonstračních projektů je snížit průměrnou cenu palivočlánkového autobusu na úroveň v přepočtu 25 mil. Kč v roce 2016 a v cílovém stavu na 15 mil. Kč.

Palivočlánkové autobusy pro Rotterdam jsou spolufinancovány z prostředků evropského Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v rámci projektu 3Emotion. Tento projekt, realizovaný v evropských městech Antverpy, Cherbourg, Londýn, Řím a Rotterdam, je zaměřený na podporu komercializace palivočlánkových autobusů v Evropě. K tomuto účelu jsou sbírány a vyhodnocovány informace z demonstračních provozů a promítány do dalšího vývoje vozidel s cílem zlepšit jejich provozní vlastnosti a snížit jejich cenu. Partnery projektu jsou provozovatelé veřejné dopravy v uvedených městech a průmysloví dodavatelé, například již zmíněný Van Hool nebo plynárenská skupina Air Liquide.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Obrázek © Van Hool

Další informace zde a také zde a také zde

 Přečtěte si také:

Aberdeenští zdravotníci jezdí na vodík

20.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti palivočlánkových autobusů, nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru 2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. Aberdeen se tak nejspíš stal prvním evropským městem provozujícím palivočlánkové vozy ve zdravotních službách.  

Celý článek zde
Souhrnná zpráva NREL o palivočlánkových autobusech v USA: 21 autobusů, disponibilita až 100 %

27.1.2017 V lednu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z prosince 2015. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok 2016. Celý článek zde



BeeZero: První car sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov

26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho strategie smart city.  Park BeeZero budou tvořit osvědčené palivočlánkové elektrické automobily Hyundai ix-35. Je to pětimístný SUV s předním náhonem, poháněný indukčním elektromotorem o výkonu 100 kW. Zdrojem energie je palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná elektrická energie je ukládána do 0,95kWh lithium-polymerové baterie. Celý článek zde


Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy

4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“.  Základem dopravní strategie v tomto smart city je vytvořit pohodlný a zároveň ekologický systém městské mobility. Celý článek zde 














http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services