Přečtěte si: Stovka českých elektrobusů a další perspektivy: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VIII“

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Hybridní autobus osvědčené značky Volvo na zkoušku v pražském dopravním podniku (nikoli poprvé)

1.2.2019 Ačkoli technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation, která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné hybridní technologie.

Princip hybridu spočívá v rekuperaci brzdné energie. Při správném způsobu jízdy lze dle údajů výrobce docílit až 30% úspory paliva ve srovnání s klasickým autobusem s naftovým motorem. Do 5. února 2019 proběhne přejímka, dokončení úprav pro nasazení v systému PID (polepy, informační materiály, atd.), školení řidičů a ověření průjezdnosti linek. Tento autobus poté bude v pražských ulicích k vidění od 6. února do konce května 2019 pod evidenčním číslem 6000.

Podle názoru dopravce přispívá hybridní autobus ke zlepšení životního prostředí hned třikrát: jde o zmíněnou úsporu paliva, s tím související nižší emise a třetím významným prvkem je snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon. Hybridní autobus v této konfiguraci nemá žádné limity denního dojezdu, nepotřebuje nabíjecí infrastrukturu, a tudíž může být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a elektrobusy nebo bateriovými trolejbusy, o nichž se dnes hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti.

Volvo používá technologii takzvaného paralelního hybridu: v hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor, nebo generátor. Energie, která se takto vrací do oběhu, je ukládána v trakčních bateriích na střeše vozidla a je používána zejména při rozjezdu nebo akceleraci.

Kloubový hybridní autobus, zapůjčený pro testování, je dlouhý 18 metrů a má celkovou kapacitu 136 cestujících: 46 sedících a 92 stojících. V autobusu nechybí ani samostatné okruhy ventilace, topení a klimatizace, a to jak pro cestující, tak pro řidiče. Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus již úspěšně otestován v běžném provozu. Další technické podrobnosti tohoto autobusu ukazuje tabulka.

A kde se bude možné s hybridním autobusem Volvo potkat?

Z garáže Hostivař bude autobus vyjíždět na vybrané spoje následujících linek:

124 (Želivského – Zelený Pruh), 125 (Smíchovské nádraží – Skalka), 135 (Chodov – Florenc), 136 (Jižní Město – Sídliště Čakovice), 139 (Želivského – Komořany), 150 (Želivského – Na Beránku), 177 (Poliklinika Mazurská – Chodov), 183 (Háje – Vozovna Kobylisy), 188 (Želivského – Kavčí Hory), 195 (Jesenická – Avia Letňany).

Nutno připomenout, že se nejedná o první úspěšné testování hybridního autobusu Volvo v ČR, dokonce ani v Praze. V červnu a v září 2012 byl na zkoušku provozován hybridní autobus Volvo standardní délky 12 m v Praze a v Chomutově. Výsledky tohoto testovacího provozu byly úctyhodné:

Autobus najel 4 300 km v Praze a 4 200 km v Chomutově a okolí. V pražském městském provozu na zatížených linkách ušetřil oproti srovnatelnému dieselovému pohonu téměř 30 % paliva (což odpovídá výše uvedeným předpokladům), zatímco v příměstském provozu na Chomutovsku to bylo 20 %. Z toho je patrno, že doménou hybridů je zejména městský provoz. Spolehlivost hybridního pohonu byla během testování stoprocentní. A některé krátké odstávky autobusu? Inu, nešťastnou náhodou poškozené zpětné zrcátko a pár dalších mechanických „maličkostí“ jen potvrzují pravidlo, že zákon schválnosti se nevyhýbá ani moderním technologiím. Další podrobnosti k tomuto zkušebnímu provozu lze nalézt ve studii E-mobilita v MHD, zpracované provozovatelem našeho portálu.

redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů DPP

Foto © DPP – Ondřej Volf

Tabulka © DPP

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Třináct průběžně dobíjených elektrobusů Volvo zahajuje rutinní provoz v Malmö

4.12.2018 Významné jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z evropských měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené elektrobusy s průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy Volvo 7900 Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince 2018, budou v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7 dlouhé 14,7 km v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne.

Celý článek zde


Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“

22.11.2018 Dne 21. listopadu 2018 se v Praze konal sedmý běh konference „Elektrické autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 160 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. 

Celý článek a prezentace ke stažení zde


Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony

Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách.

Celý článek zde

Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize zde

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde









http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php

















Copyright © 2012 – 2019 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services