|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Vliv teplot na dojezd elektrobusů a možná řešení: výsledky norského výzkumného projektu a příležitosti pro digitální technologie11.6.2021 Netrakční spotřeba, tj. spotřeba pomocných zařízení a mezi nimi zejména topení a klimatizace, má významný vliv na dojezd elektrobusů. Jak tato zákonitost funguje, to bylo předmětem výzkumného projektu norské technologické firmy Saga Tenix, zaměřené na telematické služby pro elektrobusy, a výzkumného ústavu NORCE. S jeho výsledky a řešením problému byla odborná veřejnost seznámena na začátku června 2021. Výzkum byl založen na analýze dat z 30 tisíc jízd elektrobusů provozovaných norským dopravcem Norgesbuss na lince mezi stanicemi Grorud v Oslo and Nesåsen v Lørenskogu. Výzkum probíhal po dobu 14 měsíců. Moderní management elektrobusů nabízený zmíněnou firmou Saga Tenix umožňuje na základě takto získaných dat předvídat výkyvy ve spotřebě energie, a s využitím strojového učení následně optimalizovat provoz elektrobusů na jednotlivých linkách. Základem je platforma Tenix pro monitorování vozidel s využitím standardu ITxPT. Jde o standard zavedený neziskovým sdružením ITxPT, umožňující otevřenou architekturu, přístup k datům a interoperabilitu mezi informačními systémy ve veřejné dopravě a dopravních službách. ITxPT definuje interoperabilitu těchto systémů na třech úrovních: • úroveň hardware – pravidla pro instalaci, požadavky na prostor, konektory apod., • úroveň komunikačního protokolu: interface, prohlášení o poskytnutí služby (declaration of service) apod., • úroveň služeb: seznam služeb, formát služeb, formát dat apod. Součástí řešení pro elektrobusy je také energetický management nabíjení v garážích a jeho optimalizace. Výzkum netrakční spotřeby v provozních podmínkách prokázal například, že celkovou spotřebu energie dokáže významně ovlivnit počáteční teplota v interiéru elektrobusu, vnější teplota a výškový profil trasy. Pro představu, při vnější teplotě kolem 18 °C je dojezd elektrobusu o 50 % delší než při vnější teplotě 0 °C. Také bylo zjištěno, že používání elektrického topení pro vytopení studeného elektrobusu může zvýšit spotřebu energie až o 50 %. Je proto lépe před výjezdem z garáže elektrobus předehřát z jiných zdrojů tepla. Tato zjištění jsou jen příkladem úskalí, která pro provoz elektrobusů představuje netrakční spotřeba a která lze řešit pomocí nasazení moderních digitálních technologií, jako například zmíněná platforma Tenix. redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Další informace zde a také zde
Elektrobusy v Bodø: nabíjecí stanice v garážích za polárním kruhem dodá Kempower
Elektromobilita nejsou jen elektromobily
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2022 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |