Přečtěte si: Pozvánka na AMPER 2024

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Nova Bus a ABB: evropský standard průběžně dobíjených elektrobusů OppCharge dobývá americký kontinent

21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou například elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč. To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské standardizace a ve větším měřítku je nyní nasazován například v Belgii. V únoru 2017 ohlásily kanadský výrobce autobusů Nova Bus – jedna z divizí společnosti Volvo, a globální společnost ABB – dodavatel nabíjecích stanic a jeden z iniciátorů zmíněného standardizačního procesu, spolupráci na dodávce systému OppCharge pro elektrické autobusy, prvního na americkém kontinentě.

Nova Bus nabízí elektrobusy typu Nova LFSe (viz foto) jako standardní součást svého výrobkového portfolia. Je to dvanáctimetrový dvoudveřový elektrobus s kapacitou 41 míst k sezení. Je vybaven pohonnou jednotkou TM4 Sumo HD o výkonu 230 kW. Jako zásobník energie slouží lithium iontové baterie, umístěné po dvou na střeše a na zádi autobusu. Výrobce uvádí dojezd na jedno průběžné dobití zvolenou nabíjecí infrastrukturou 15 – 35 km.

Technologie OppCharge od ABB (viz foto níže) umožňuje průběžné dobíjení zvoleným výkonem, zpravidla v rozmezí od 150 kW do 450 kW, z pantografové konzole spouštěné do ližin na střeše. Dobíjení obvykle trvá cca 3 – 4 minuty. Automatická komunikace mezi vozidlem a nabíjecí stanicí během celého nabíjecího procesu probíhá po wi-fi síti. V současné době slouží tento systém ve dvanácti evropských zemích.

Objednávka od Nova Bus zahrnuje jednu kompletní modulární 300kW nabíjecí stanici včetně jejího zprovoznění, plánované na podzim 2017. Předpokládá se, že tato demonstrační infrastruktura a elektrobus Nova Bus poté absolvují „road show“ po USA, kde bude toto řešení nabízeno různým dopravním organizacím.

Pro Nova Bus je tato spolupráce součástí její firemní strategie při prosazování rozvoje bezemisní veřejné dopravy v Kanadě a USA, která reaguje na současné výzvy v oblasti klimatických změn.

Cílem ABB je rovněž rozvíjet standardizované technologie pro ekologickou elektrickou dopravu a v této souvislosti vybudovat ve svém novém areálu v Montrealu severoamerické centrum excelence pro elektromobilitu.  

Tento projekt je dalším krokem v průběžné (a úspěšné) spolupráci obou dodavatelů, Volvo a ABB, na standardizovaných systémech průběžně dobíjených elektrických autobusů. Toto řešení se nabízí pro velká i menší města (viz například švédský projekt Värnamo).  

Pro odbornou veřejnost je to důležitý signál, že tímto směrem postupuje hlavní proud mezinárodní standardizace průběžného dobíjení elektrobusů. Jiné technologie mohou být neméně oblíbené i funkční, ale nejspíše budou stále více zůstávat na okraji tohoto hlavního proudu, se všemi nevýhodami z toho plynoucími, především v oblasti ekonomie z rozsahu.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Nova Bus a ABB

Další informace zde a také zde

 Přečtěte si také:

Elektrické hybridy Volvo v Belgii: letos v provozu 101 vozidel a 15 nabíjecích stanic

15.2.2017 Plug-in hybridní (či elektrické hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017 v Namuru, více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí stanice pro dvousettisícové Charleroi, největší město ve Valonsku. Po zprovoznění tak bude TEC Group provozovat celkem 101 elektrických hybridů a 15 nabíjecích stanic. Celý článek zde


Elektrobusy SOR na linkách BB v Praze: více než 40 tisíc km za rok, spokojení cestující i dopravce

10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než 40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele, společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících. Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva.

Celý článek zde


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města.

Celý článek zde


Byli jsme přitom: ve Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech

30.1.2017 V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy autonomní vozidla a jejich využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového projektu v Paříži: Kyvadlový spoj propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA. Na rozdíl od Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu, se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně aktuální smogové situace.

Celý článek zde




















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services