Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Zajímavé projekty

Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za superkapacitorovými elektrobusy Chariot do Grazu

8.11.2018 Superkapacitory se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. 

Celý článek zde

Policejní roboti budou ve službě na dvou jihokorejských nádražích

8.11.2018 Automatizace a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného systému. Důkazem je jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na nádražích v hlavním městě Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu) během listopadu 2018 nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního dozoru. Tito policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou na nádražích provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí průmyslovou televizí (CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem poskytnout jim informace a zajistit jejich bezpečnost.

Celý článek zde

Dodávková auta UPS: palivové články dobývají městskou logistiku

2.11.2018 Využití výhod palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních kontejnerů, viz například projekty palivočlánkových kamionů Kenworth a Navistar. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun. Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. Celý článek zde


Studie FCH JU: palivočlánkové autobusy v Evropě mají perspektivu, podmínkou je ekonomie z rozsahu

31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v Evropě.

Celý článek zde

Automobily komunikují s dopravní signalizací a mezi sebou: v nizozemské provincii Severní Holand proběhl testovací provoz

26.10.2018 Významnou oblastí využití moderních informačních technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací. Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm automobilů.

Celý článek zde

Workshop projektu ASSURED: ve městech ubývají osobní automobily, ale přibývají dodávky – třeba porozumět městské logistice a elektrifikovat ji

25.10.2018 Evropský projekt ASSURED, pokračovatel evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS se kromě elektrobusů zabývá také problematikou elektrických nákladních vozidel pro městský provoz a jejich nabíjecí infrastruktury, podobně jako již ukončený evropský projekt FREVUE. Během workshopu ''Strategies & needs on EV fast charging infrastructure for urban freight'' (Strategie a potřeby rychlonabíjecí infrastruktury elektrických vozidel pro městskou nákladní dopravu) konaného v září 2018 v Oslo zazněly některé důležité poznatky, které kladou důraz na potřebu rozvoje elektrifikované městské logistiky.

Celý článek zde

A Ostrava je opět první: v Ostravě-Svinově byla dokončena výstavba první stanice pro průběžné dobíjení elektrobusů standardu OppCharge v České republice

22.10.2018 Ostrava je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením. Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez cestujících.

Celý článek zde

Aplikace pro smartphony pomůže průzkumu mobility občanů ve státě Minnesota

19.10.2018 Data o mobilitě občanů, tedy odkud, kam, kdy a proč cestují, mají neocenitelnou hodnotu pro smart city – bez nich bude každé sofistikované řešení bezzubé. Tradičním způsobem se průzkumy vytvářejí pomocí dotazníků a podobných nástrojů. Využít k tomu na dobrovolné bázi anonymizované údaje, zjišťované ze smartphonů zapojených dobrovolníků, bude v období od října 2018 do října 2019 náplní amerického projektu realizovaného v metropolitní oblasti Minneapolis–St Paul ve státě Minnesota ve spolupráci tamního Metropolitního úřadu a místně příslušných dopravních správních úřadů. 

Celý článek zde

První palivočlánkové vlaky poprvé vyjíždějí na trať s cestujícími

17.10.2018 Po důležitém milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci 2018 – začala na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na 100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint.

Celý článek zde

V Českých Budějovicích budou jezdit průběžně dobíjené elektrické midibusy  

11.10.2018 Dopravní podnik města České Budějovice, a.s  (DPMCB) zavede od 1. 11. 2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií průběžného dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně dobíjené elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných linkách MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října 2018.

Celý článek zde

Projekt ASSURED: publikovány komplexní ukazatele pro měření demonstračních provozů elektrických autobusů a elektrických nákladních automobilů

10.10.2018 Evropský projekt pro rozvoj elektrobusů a elektrických nákladních automobilů ASSURED, následovník evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, publikoval v září 2018 své první výstupy. Mezi nimi je i soustava provozně technických a ekonomických indikátorů pro provoz elektrobusů, určených k důkladnému měření a vyhodnocování demonstračních provozů v rámci tohoto projektu. Tyto indikátory nicméně mohou, v přiměřeně aplikované podobě, sloužit i pro průběžné hodnocení elektrických autobusů nasazených do pravidelného provozu u dopravců.

Celý článek zde

Elektrobusy v Rumunsku: Cluj-Napoca naplno využívá rámcovou smlouvu na 41 elektrobusů Solaris

9.10.2018 Rumunské město Cluj-Napoca podepsalo, jako první rumunské město zajímající se vážně o elektrobusy, v srpnu 2017 rámcovou smlouvu na dodávku celkem 41 elektrobusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. I když se původně předpokládalo plnění této smlouvy v průběhu následujících tří let, události se daly do pohybu mnohem rychleji. Na jaře 2018 dostalo město prvních 11 elektrobusů, dalších 12 vozidel bude dodáno do konce roku 2018. Dodavatelská smlouva na poslední sérii z této rámcové smlouvy, čítající 18 elektrobusů, byla podepsána koncem září 2018. Tyto elektrobusy by měly být dodány do devíti měsíců od podpisu smlouvy.

Celý článek zde

Glasgow Subway: vlaky pro nejmenší automatické metro se představily veřejnosti

25.9.2018 „Nejmenší“ metro na světě má skotské průmyslové město Glasgow. Od roku 2020 by i toto metro mělo být provozováno jako plně bezobslužné. Pomůže k tomu projekt veřejně soukromého partnerství mezi glasgowskou dopravní organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem firem Ansaldo STS a Stadler z března 2016. Důležitým milníkem se stala dodávka prvního ze 17 vlaků pro toto metro od společnosti Stadler, který měli možnost vidět mj. návštěvníci berlínského veletrhu InnoTrans v září 2018.

Celý článek zde


Smart city Nitra má nově aktualizovanou městskou aplikaci

21.9.2018 Slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz seminář k smart city nebo konference Elektrické autobusy pre mesto ) přichází v září 2018 s aktualizací své městské aplikace. Ve své tiskové zprávě k tomu píše:

Celý článek zde


Nový plán mobility pro Madrid: pravidla bezpečnosti platí i pro elektrické koloběžky

18.9.2018 Jak již vícekrát řečeno, čistou mobilitu ve městech je žádoucí podporovat, ale ne bez rozmyslu a bez pravidel. To si uvědomují mimo jiné ve španělském Madridu, kde jsou stále více v oblibě elektrické koloběžky. Dokument „Nový plán mobility pro Madrid“, který bude schvalován v říjnu 2018, proto stanoví pro tyto dopravní prostředky pravidla, která uleví ostatním účastníkům pouličního provozu. Nemusí však být zcela po chuti úplně všem. Podle uvedeného plánu mohou elektrické koloběžky jezdit po hlavních silnicích, které mají odpovídající dopravní značení. Nebudou však smět jezdit po cyklostezkách, pokud jim tam jízda nebude výslovně povolena. 

Celý článek zde


Dopravní telematika využívající internet věcí pro České Budějovice  

14.9.2018 Město České Budějovice bude již od podzimu 2018 využívat nový inteligentní systém pro řízení dopravy, který si sám zjistí všechny důležité dopravní informace na silnicích. Sesbíraná dopravní data budou sloužit jako podklad pro budoucí plánování komunikací a jejich dimenzování a také k samotnému řízení křižovatek. Dodavatelem celého projektu je společnost AŽD Praha.  Potřebná data bude sbírat 114 vzdálených křižovatkových detektorů, které jsou v současné době umisťované společností AŽD Praha do vozovky na 23 místech. Jde o osazení strategických detektorů na 36 profilech.

Celý článek zde

Belgický autonomní minibus vozí turisty od parkoviště k jeskyním  

13.9.2018 V Belgii začal v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících. Provozní rychlost minibusu je 25 km/h, maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Minibus je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz na jedno nabití na vzdálenost 100 km, resp. po dobu 8 hodin.

Celý článek zde

We Share: Volkswagen bude provozovat carsharing elektromobilů v Berlíně

10.9.2018 Od prvního čtvrtletí 2019 začne pod obchodním názvem We Share fungovat v Berlíně velkorysý projekt carsharingu, tedy sdílených automobilů, používající pouze elektromobily. Projektovou organizací je zde přímo automobilka Volkswagen, která má elektromobily jako důležitou součást svého produktového portfolia a jeden z nosných směrů své strategie do budoucna. Odbornou veřejnost seznámila se svým záměrem na konci srpna 2018.

Celý článek zde

Podpora ekologických vozidel z NP ŽP vyčerpána, další se připravuje na konec roku 2018

10.9.2018 Sto milionů korun z Národního programu Životní prostředí na nákup vozidel s ekologickým pohonem je vyčerpáno. Města a obce si dotace rozebraly zhruba o měsíc dříve, než bylo plánováno. Na začátku září 2018 proto byla příslušná výzva uzavřena. Další zájemci o elektromobily, hybridy či jiná ekologická vozidla nicméně mají šanci na konci roku 2018, kdy se připravuje vyhlášení nové dotační výzvy.

Celý článek zde

Rozšířená realita pomůže handicapovaným cestujícím

7.9.2018 Orientace ve složitých systémech některých stanic metra nebo nádraží představuje často obtížný úkol i pro normálního zdravého člověka. Pro tělesně nebo zrakově handicapované spoluobčany je to pak cesta neznámým terénem plná nečekaných nástrah, kdy se čas odjezdu spoje neúprosně blíží. Na pomoc v podobných situacích přichází americká technologická společnost Cubic Transportation Systems (CTS) se systémem využívajícím tzv. rozšířenou realitu. Informovala o tom odbornou veřejnost v září 2018. Rozšířená realita (AR z anglického augmented reality) představuje reálný obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty. Jde tedy o zobrazení reality (zde například interiéru nádraží) nasnímané fotoaparátem v mobilním telefonu, k němuž jsou následně přidány digitální prvky (třeba informace o nejkratší cestě).

Celý článek zde

Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony

5.9.2018 Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách.

Celý článek zde



1 | 2 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018 | Archiv-2017 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015













http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services