Elektrobusy na linkách
BB v Praze: úspěšných 60 000 km v alternativním obchodním modelu
18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy
SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se
stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V červenci
2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely dohromady
60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9 790 mm, šířky 2
525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s
jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či
dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o maximálním
výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW).
Celý článek zde
17.7.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů
se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku
2017.
Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem,
pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této
značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové
parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10
elektrobusů).
Celý článek zde
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj
(80 km) a Vancouver (68 km).
Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí vedenými
po povrchu, pod povrchem i na vyvýšených konstrukcích a 27 stanicemi.
Finanční příspěvek od kanadské vlády ve výši 1,28 mld. kanadských
dolarů (cca 23 mld. Kč) z celkového rozpočtu 6,4 mld. kanadských dolarů
(cca 114 mld. Kč) byl schválen v červnu 2017.
Celý článek zde
4.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a
Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud
o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 %
kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu
podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že
tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice.
Celý článek zde
27.6.2017
Velká Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich
dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného
dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním
technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes).
To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský
nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za
oceánem v
Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na
severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s
průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku
nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v
únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. Celý článek zde
23.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné – zejména pro
jednotlivé uživatele i pro soukromou společnost, která car sharing
provozuje.
Celý článek zde
22.6.2017 O tom, jak „chytré“ informační systémy umí usnadňovat používání
hromadné dopravy ve městech, a tím zvyšují její konkurenceschopnost, se
dovídáme především ze zahraničních zpráv. Ani česká města však
nezůstávají pozadu. Důkazem je nejnovější aplikace Dopravního podniku
města Brna (DPMB) s názvem DPMBinfo, která je pro zařízení s OS Android
verze 4.1 a vyšší na Google Play k dispozici uživatelům od 17. června
2017. Aplikace, která vznikla přímo v brněnském dopravním podniku, je
ke stažení zdarma. Verze pro iPhone, se připravuje a hotová by měla být
během července 2017.
Celý článek zde
16.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních
vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez
rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více
testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle
klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této
problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty,
na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní
společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive, zabývající
se řešeními pro řízení autonomních vozidel. Pilotní projekty budou realizovány v běžném provozu v Paříži, mezi
areálem univerzity Paris-Saclay a stanicí městské rychlodráhy RER, a v
Rouenu. V obou případech budou cestující moci pomocí internetového
rozhraní nebo smartphonové aplikace koupit jízdenku ze zvolené
zastávky. Celý článek zde
16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. Dopravce Sales-Lentz zde začal provozovat čtyři elektrobusy Volvo 7900
Electric. Jde o vozidla odvozená od plug-in hybridní verze
Volvo 7900. Elektrobus je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi
dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících.
Celý článek zde
12.6.2017 O koncept chytrých měst a obcí je stále více zájem po celé ČR. Svědčí o
tom i školení s názvem „Koncept smart city – smysl a praktické
využití“, které 8. června 2017 realizovala konzultační firma Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho
portálu, jako projekt na klíč pro ostravskou Agenturu pro regionální
rozvoj. Mezi dvaceti registrovanými účastníky z veřejného i soukromého
sektoru v Moravskoslezském kraji nechyběl ani host ze Slovenska.
Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.
Celý článek zde
7.6.2017
Přeprava cestujících na letištních plochách je specifickým segmentem
přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit přednosti elektricky
poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po krátkých trasách s
častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou spotřebou energie
v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky autobusů na velkých
letištích. V Evropě je to například Amsterodamský Schipol. Letištní
elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak ukazuje
nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku června 2017.Elektrobusy zde nejsou experimentálními vozidly, ale
sériově dodávanými produkty. Jejich výrobcem je specializovaný
australský výrobce letištní techniky Carbridge, který dodává své
elektrobusy v partnerství s čínským výrobcem BYD. Celý článek zde
6.6.2017 Cílevědomě
rozvíjená zelená infrastruktura je jedním z nezastupitelných prvků smart city.
Saská metropole Drážďany je v tomto směru názorným příkladem hodným
následování. Zelená infrastruktura zde podporuje základní funkce života
ve městě, podtrhuje jeho historické prvky a zahlazuje následky druhé
světové války. O podrobnostech se můžete dočíst ve studentské odborné
práci Kateřiny Slavíkové z Mendelovy univerzity, která Vás provede
zelenou infrastrukturou tohoto zajímavého města. Práce
je ke stažení zde
6.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor vyšší
pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká především
paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují ekonomiku
elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům elektromobilů a
realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu 2017 Evropský
institut pro měď (European Copper Institute), který elektromobilitu
podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro mobilitu, logistiku
a automobilové technologie při Vrije Universiteit Brussel. Uveřejnil
jednoduchou srovnávací kalkulačku Celý článek zde
5.6.2017 Jedním
ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u
tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace
brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo
inteligentních měníren. Studie
bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v
květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských
tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha
o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na
netrakční spotřebu. Studie STIB byla prováděna jako součást projektu ELIPTIC v rámci
evropské iniciativy CIVITAS a byla založena na velmi důkladných
měřeních prováděných na tramvajových linkách č. 7, 19 a 94. Celý článek zde
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric je po celé
délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících
cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako
BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a
LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
30.5.2017 Parky
městských autobusů ve světě se postupně
elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku
2017“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v
Hannoveru poprvé v historii odnesl bateriový elektrobus. I na Slovensku
se začínají uplatňovat elektrobusy – čtrnáct vozidel v barvách
košického dopravního podniku je toho nejlepším důkazem. Elektrobusy
jsou zároveň jednou z moderních technologií, které pomáhají vytvářet
chytrá města – smart cities. Není proto divu, že se elektrobusům v
kontextu chytrých měst bude věnovat také konference „Elektrické
autobusy pre mesto“ jako doprovodný program připravovaného veletrhu BUS
SHOW 2018 v Nitře.
Celý článek zde
25.5.2017 Vodní
hospodářství a energetika jsou nezřídka spojovány
v tom směru, že čističky odpadních vod mohou produkovat bioplyn
využívaný dále jako obnovitelný zdroj energie. Pravda je nicméně
taková, že zařízení pro úpravu a čištění vody jsou především sama
spotřebitelem elektrické energie, která tvoří významnou část jejich
provozních nákladů. Na pomoc jejich snižování přichází společnost ABB s
inteligentním energetickým managementem založeným na platformě
Ability™. V květnu 2017 k tomu úspěšně realizovala pilotní projekt v
italské vodárenské společnosti Consorzio di Bonifica Veronese
(CBV). Základem dodaného řešení je řídicí systém pro
distribuci
elektrické energie, který propojuje jednotlivá zařízení do cloudové
správy. To umožňuje dát jejich provozovatelům k dispozici jednak
informace v reálném čase, a jednak historická data a trendy. Obojí lze
účinně využít pro efektivní fungování celého systému vodního
hospodářství a souvisejících zařízení.
Celý článek zde
24.5.2017 Systém
sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak nalákat zejména
mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po městech. Zároveň
představuje zajímavou obchodní i marketingovou příležitost pro průmysl.
Příkladem je systém sdílených elektroskútrů COUP firmy Bosch, který po
úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016 expanduje do Paříže. Zde zahájí
provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské
start-up firmy Gogoro. Provozovatelem systému je
COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy
Robert Bosch GmbH.
Celý článek zde
23.5.2017
V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října
2015 v pravidelném
provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené elektrobusy.
Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají trakční
infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z troleje,
jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie
„E-mobilita v MHD“), nýbrž pro
uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu
byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. Inovační projekt
ELIPTIC (electrification of public transport in
cities, tedy elektrifikace městské dopravy ve městech), který je
součástí evropské iniciativy CIVITAS, probíhá v období od června 2015
do května 2018 pod koordinací města Brémy.
Celý článek zde
19.5.2017 V anglickém
městě Milton Keynes bylo na linku MHD nasazeno během roku
2014 osm elektrických midibusů s průběžným
indukčním dobíjením.
Jak byla v
květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od
té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících.
Elektrobusy pro Milton Keynes (viz foto) vyrábí britský výrobce
Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu
StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m.
Celý článek zde
16.5.2017 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci Efektivní
elektromobilita v organizacích II aneb Jak účelně a
hospodárně realizovat projekty osobních a užitkových elektromobilů,
která se koná
v
úterý 3.
října 2017 od 9 hodin v konferenčním centru
GreenPoint v Praze 10. Konference navazuje na přechozí úspěšný běh Efektivní elektromobilita v
organizacích,
kde se vyprofilovala jako první konference svého druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Více
informací zde
1
| 2 | 3 | 4
| 5 | 6
| Archiv-2022
| Archiv-2021
| Archiv-2020
| Archiv-2019
| Archiv-2018/2
| Archiv-2018/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015