Publikace Smart city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního křtu v březnu 2017
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý článek zde
24.8.2017 Elektrobusy v České republice provozují nejen městské dopravní podniky,
ale také soukromí dopravci. Po skupině Arriva, která je provozuje na linkách BB v
Praze, v
Třinci a v Jeseníkách, se k nim připojí
sdružení 3ČSAD, zahrnující podniky ČSAD Havířov, ČSAD Karviná a ČSAD
Frýdek-Místek v rámci obchodního holdingu CIDEM Hranice, a.s. Toto
sdružení objednalo v srpnu 2017 u výrobce SOR Libchavy celkem 12
elektrobusů.
Celý článek zde
23.8.2017 Tramvaje jsou ve městech nejen stále populárnějším
druhem dopravy pro přepravu osob, jak o tom svědčí stále nové projekty
(viz například nová tramvaj v Sydney). Tam, kde
jsou k tomu vhodné podmínky, slouží speciální tramvaje také k přepravě
nákladu. Po roční odmlce byla například v březnu 2017 obnovena nákladní
tramvaj v Drážďanech v rámci projektu CarGoTram. V srpnu 2017 o tom
informoval portál Eltis.org, zaměřený na rozvoj městské mobility. Tento
projekt přitom není v Evropě ojedinělý.
Celý článek zde
22.8.2017 Gorinchem, též Gorkum, je nizozemské město s více než tisíciletou
historií a 35 tisíci obyvatel, rozkládající se z velké části na vodních
kanálech. Pro přepravu cestujících ve svém historickém centru se
rozhodlo využít elektrické midibusy. Tamní dopravce Arriva Netherlands
pro tento účel pořídila v červenci 2017 dva midibusy Citea LLE-99
Electric od nizozemského dodavatele VDL Bus & Coach. Citea LLE-99 Electric má délku 9,9 m a přepravní kapacitu 60
cestujících. K pohonu slouží centrální elektromotor Siemens o výkonu
153 kW. Jeho 180kWh trakční baterie umožňují dojezd na jedno nabití 125
– 150 km.
Celý článek zde
21.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov, který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris. Sedmnáct standardních elektrobusů Solaris Urbino 12
electric a tři kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric v
Krakově bude provozovat tamní dopravce MPK Kraków.
Celý článek zde
17.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým dojezdem pomocí
bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat závislost trolejbusu
na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku jeho provozu. O tento
inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě, Česko nevyjímaje (viz
prezentace z konference Elektrické autobusy pro město), ale také v USA. Svědčí
o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů Xcelsior
XT40 pro San Francisco, kterou městský dopravce San Francisco Municipal
Transportation Agency (SFMTA) zadal v červenci 2017.
Celý článek zde
16.8.2017 Srdečně
Vás zveme na konferenci Elektrické autobusy pro město VI, která se koná
22. listopadu 2017 na výstavišti Praha-Holešovice jako doprovodný
program veletrhu Czechbus 2017. Konference „Elektrické autobusy pro
město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se přehoupla přes
své „půlkulaté“ výročí a v roce 2017 se v plné síle připravuje na svůj
šestý běh. Od samého začátku se vyprofilovala jako zcela ojedinělá
prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních
zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému
zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum
se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci
elektrobusů a trolejbusů a jejich provozovateli a uživateli.
Více informací zde
16.8.2017 Jednou z moderních technologií, které pomáhají naplňovat koncept smart
city, jsou systémy
chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující senzory na
parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům rychle
nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto systémech
hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít stejně tak
své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných soukromých
objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo návštěvníkům
a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová parkovací
místa.
Není proto divu, že inteligentní parkovací systémy a možnosti jejich
uplatnění přitahují průmyslové dodavatele rozmanitých „chytrých“
technologií. Na popud jednoho z nich provedla v průběhu července a
srpna 2017 konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem tohoto portálu, předběžný průzkum
českého trhu inteligentních parkovacích technologií. Celý článek zde
15.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. Ty zde budou nasazeny v rámci dopravního projektu CBD
and South East Light Rail, využívajícího v centru města systém APS.
Celý článek zde
14.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km,
tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční
spalovací motor.
Celý článek zde
11.8.2017 Program odborné konference Efektivní elektromobilita v organizacích II, na kterou Vás srdečně Vás zveme, byl právě aktualizován. Konference, která se koná v úterý 3.
října 2017 od 9 hodin v konferenčním centru GreenPoint v Praze 10, navazuje na přechozí úspěšný běh Efektivní elektromobilita v organizacích,
kde se vyprofilovala jako první konference svého druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru. Podívejte se na aktuální program, který
je cíleně zaměřen na veřejné a soukromé organizace a správce jejich
vozového parku. Více informací zde
11.8.2017 „Black cabs“, typické londýnské „taxíky“, patří
bezesporu k tradičnímu koloritu této metropole. Jsou však také
odpovědné za 16 % emisí oxidů uhlíku a 26 % emisí pevných částic z
dopravy v centru města, tedy těch nejnebezpečnějších emisí (viz zpráva
EEA). Vedení města
se v červenci 2017 rozhodlo řešit tuto situaci radikální kombinací
regulace a dotačních nástrojů. Od počátku roku 2018 nebudou nové licence na provozování
taxi udělovány vozům s dieselovým pohonem. Kromě toho mohou provozovatelé londýnských taxi zažádat
o „šrotovné“ (zde nazývané delicensing) za vyřazení svého automobilu z
provozu, pokud je starší než 10 let.
Celý článek zde
10.8.2017 Univerzita v americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má již od roku
2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický zdroj. V červenci
2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v rozvoji svého
inteligentního energetického hospodářství: Lokální mikrosíť,
využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena do provozu
poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním režimu,
nezávisle na veřejné distribuční síti. 1,4MW palivočlánková elektrárna, resp. kogenerační jednotka, od
amerického dodavatele FuelCell Energy, umístěná v areálu univerzity,
představuje téměř bezemisní a (na rozdíl od většiny obnovitelných
zdrojů energie) naprosto předvídatelný zdroj energie.
Celý článek zde
9.8.2017 Nákupní centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou
být do budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi
praktickými výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s
elektromobilem Nissan Leaf) lze
konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních center
jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu nemíní
zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017 informována
veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací rychlonabíjecích
stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České republice. První
stanici mohou využít majitelé elektromobilů u právě otevřené prodejny
nové generace v Praze v ulici K Barrandovu. Do konce roku 2017
společnost instaluje dalších 5 rychlonabíjecích stanic, umožňujících
nabít trakční baterie průměrného elektromobilu z nuly na 80 % za cca
půlhodinu.
Celý článek zde
2.8.2017 Elektrobusy polského výrobce Solaris Bus & Coach zaznamenaly
koncem července 2017 další milník: Stanou se prvními elektrobusy v
parku bruselského městského dopravce STIB. Podle
uzavřené dodavatelské smlouvy bude sedm 9m elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE uvedeno do provozu začátkem roku 2018.
Elektrobusy budou provozovány na nové lince MHD nazývané Citybus, která
povede centrem města přes pěší zónu. Midibusy Solaris Urbino 8,9 electric mají standardně
kapacitu 21 až 29 sedících cestujících – podle vnitřního uspořádání. V
provedení pro Brusel je bude pohánět 160kW centrální elektromotor. Jako
zdroj energie budou sloužit trakční baterie o kapacitě 160 kWh.
Celý článek zde
31.7.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů.
Celý článek zde
28.7.2017 Internet věcí (IoT) otevírá bránu pro nekonečné možnosti v energetickém
sektoru. Spolu s nimi však přichází také hrozba neočekávaných narušení
bezpečnosti. Ta se netýká pouze ušlých zisků nebo snížené spokojenosti
zákazníků, ale ve výsledku i osobních údajů spotřebitelů a nakonec také
stability elektrické sítě. Tuto problematiku přehledně přibližuje
Tuomas Kepanen, manažer výzkumu a vývoje pro architekturu a platformy
společnosti Landis+Gyr. Poznámka redakce: Ačkoli se tento článek
zaměřuje na bezpečnost informací v systémech smart metering, zde uvedené
zásady a přístupy platí pro internet věcí obecně a zvláště s jeho
zaváděním v rámci konceptu smart city jsou velmi aktuální.
Celý článek zde
27.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway
v Greenwichi na
předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii
(a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní
vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku.
Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně
používá nákladní elektromobil bez řidiče.
Celý článek zde
26.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL)
zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy. Dopravce King County Metro zajišťuje veřejnou dopravu v regionu King
County v americkém státě Washington, včetně jeho metropole Seattle, kde
žije kolem dvou miliónů obyvatel. Jeho 215 linek přepraví o pracovních
dnech cca 395 tisíc cestujících. Jako dopravní prostředky zde slouží
autobusy s nejrůznějšími pohony a rovněž trolejbusy – dohromady více
než 1500 vozidel.
Celý článek zde
24.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních
vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu
francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími
Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický minibus od
francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve
švýcarském Sionu. Elektrobus
je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální
rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus
je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují
vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.
Celý článek zde
21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena Evropská iniciativa o
nasazení čistých autobusů „European Clean Bus Deployment Initiative“,
založená na tzv. pařížské dohodě. Tato
iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a
dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. Iniciativa je založena na následujících třech pilířích:
Celý článek zde
18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy
SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se
stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V červenci
2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely dohromady
60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9 790 mm, šířky 2
525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s
jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či
dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o maximálním
výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW).
Celý článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5
| 6 | 7
| 8
| 9
| 10
| 11
| 12
| 13
| 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30
| 31 | 32
| 33
| 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40 | 41
| 42
| 43
| 44
| 45
| 46
| 47
| 48
| 49
| 50
| 51