23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR.
Celý článek zde
10.11.2017
Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD
Frýdek-Místek, člen skupiny
3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti elektrobusů SOR EBN 9,5 pro
městskou
dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na
Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským
městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním
dopravcem, je plně elektrifikovaná. Společnost ČSAD Frýdek-Místek a.s. zajišťuje městskou
dopravu v
Hranicích na Moravě na devíti linkách č. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12 a 13.
Všechny tyto linky, v součtu měřící přes 100 km, jsou nyní provozovány
elektricky. Výjimku tvoří 6 km dlouhá posilová linka č. 6 se třemi páry
spojů jedoucích pouze o pracovních dnech, zajišťovaná společností
Arriva Morava.
Celý článek zde
10.11.2017 Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo velkokapacitních vozidel
se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují malé elektrobusy s délkou
do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca 30 míst. Rostoucí zájem o
tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých elektrobusů MidCity
Electric od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach z října 2017.
Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro nasazení v nizozemském
regionu Noord-Holland Noord. MidCity Electric představuje elektrickou verzi midibusu VDL
MidCity. Je dlouhý 8 metrů a má sníženou podlahu. Jeho
vnitřní řešení se vyznačuje velkou variabilitou.
Celý článek zde
9.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní
vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí
druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz
zpráva UITP. Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB.
Celý článek zde
3.11.2017 Systém „bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě (viz foto níže) již od roku 2013. Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB.
Celý článek zde
2.11.2017 Již podruhé mají obce, kraje i jejich příspěvkové organizace šanci
žádat o dotaci na nákup vozidel na alternativní pohony. Rozdělovat se
bude rovných 100 milionů korun z prostředků Národního programu Životní
prostředí. Vyplývá to z výzvy č. 21/2017, která byly zveřejněna
začátkem listopadu 2017. Oproti loňské výzvě se mohou žadatelé těšit na
vyšší dotaci i její kombinaci se zvýhodněnou půjčkou.
Celý článek zde
2.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke konceptu smart city. Vedle rozsáhlých
developerských projektů typu Aspern Seestadt
je součástí
naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic
pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost,
do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý
projekt částečně zafinancovaly občanské investice. Prvních 230 dobíjecích míst vznikne po celé Vídni už do poloviny roku
2018. V každém z 23 městských obvodů nejprve vyroste pět
rychlonabíjecích stanic s kapacitou pro dva elektromobily a výkonem 11
kW. Další stanice budou vznikat do roku 2020.
Celý článek zde
1.11.2017 Parky elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně
rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná
klást nároky nejen na průběžné dobíjení (tam, kde se tato technologie
využívá), při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo
nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají
nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po
dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila
společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji
technologii HVC-Overnight Charging.
Celý článek zde
26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský
trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně
vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo
7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském
Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním
autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo
Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se
třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití.
Celý článek zde
25.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské dopravy,
zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení), na
relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra.
Celý článek zde
23.10.2017 Systém
sdílených bicyklů (bikesharing), ať už poháněných elektricky nebo
„lidskou silou“, je velmi populární v mnoha „chytrých“ městech jako
způsob podpory cyklistiky a bezemisní dopravy obecně. Příkladem může
být
smart city Vídeň, ale také třeba polské hlavní město Varšava. O praktické zkušenosti s tamním bikesharingem, provozovaným společností
Venturilo,
se s našimi čtenáři podělila spolupracovnice naší redakce Kateřina
Slavíková, studentka Mendelovy univerzity v Brně a varšavské Szkoły
Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
Celý článek zde
18.10.2017 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15.
října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP
jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto
dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany
dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí
další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na
linkách č. 109 a 239.
Celý článek zde
17.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou standardních nebo
kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů prozatím převládá spíše
koncept zásuvkového dobíjení, především s ohledem na nákladnost
infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší kapacitu vozidel. Jsou
však výjimky. Jednou z nich bude park deseti elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci září 2017 objednala
Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v jihovýchodním Polsku. Tyto
elektrobusy budou vybaveny průběžným dobíjením střešní konzolí typu
Schunk.
Celý článek zde
16.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG Linien
veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů.
Celý článek zde
13.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové
autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na
nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla
tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti
vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni
zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s
nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec
rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce
a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se
proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z
veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná v
září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a nesourodé. Celý článek zde
12.11.2017 Od roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a mezinárodní úrovni
jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více než 1900
rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900 projektů v
oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti konstrukce
vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že spleť těchto
projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na pomoc přichází na
začátku října 2017 evropský informační systém Transport Research and
Innovation Monitoring and Information System (TRIMIS).
Celý článek zde
11.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních
podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla
ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné
limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno
nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od
amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných
1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. Rekord byl dosažen na testovací trati Navistar Proving Grounds v New
Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek – provoz bez
cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních podmínek.
Celý článek zde
9.10.2017 Balgheim je obec o cca 1100 obyvatelích uprostřed horské přírody v
německém Baden-Württembersku, představující se světu jako „klein aber
fein“ – tedy „malá ale hezká“. Nezůstává jen u slov. Při rekonstrukci
svého veřejného osvětlení pomocí LED zdrojů dbá jak na energetickou
efektivnost řešení, tak na jeho přátelskost vůči lidem a přírodě. Tomu
odpovídají mj. odstíny použité bílé a zařízení pro regulaci intenzity
osvětlení. V Balgheimu bylo v září 2017 v rámci rekonstrukce veřejného osvětlení
instalováno přes 200 nových svítidel od Osram Lighting Solutions. Pro
osvětlení městských ulic a parků bylo použito 176 Siteco LED svítidel
typu DL30 s teple bílým odstínem (3000 Kelvin). Na hlavních silnicích
bylo instalováno 36 Siteco LED svítidel typu Streetlight 10 s neutrálně
bílým odstínem (4000 Kelvin).
Celý článek zde
6.10.2017 Veřejné osvětlení má sice nepatrný podíl na celkové spotřebě energie ve
státě a na souvisejících emisích, nicméně jeho podíl na obecních
výdajích není zanedbatelný. Ve snaze o zefektivnění se pak mnohé obce
stávají snadným objektem rozmanitých prodejců svítidel o rozmanité
kvalitě, zpravidla na bázi LED zdrojů. Kromě toho
nevhodné použití klasických i moderních svítidel poškozuje přírodu i
lidské zdraví (viz rozhovor s Dr. Janem Hollanem). V této
situaci přichází na pomoc municipalitám Ministerstvo životního
prostředí se Svazem měst a obcí České republiky, které vydaly dokument
zvaný „Jednoduchá osvětlovací příručka pro obce“. Zveřejněn byl mj. v
září 2017 v newsletteru Priorita na stránkách Státního fondu životního
prostředí.
Celý článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5
| 6 | 7
| 8
| 9
| 10
| 11
| 12
| 13
| 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30
| 31 | 32
| 33
| 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40 | 41
| 42
| 43
| 44
| 45
| 46
| 47
| 48
| 49
| 50
| 51