Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors.
Celý článek zde
20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se do budoucna
uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu zákonitostí
odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy. Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka UITP Observatory of
Automated Metros identifikovala technické a organizační aspekty těchto
odlišností a publikovala je v únoru 2018. Hlavní výzvou budování rychlodrah s plně automatickým provozem je podle
UITP především systémová integrace (Poznámka redakce: plně
automatizované metro zahrnuje cca 500 různých systémových rozhraní, na
jejichž bezchybném fungování závisí jeho úspěšný provoz).
Celý článek zde
15.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v mnoha městech
problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující od používání
povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské hlavní město
Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou odpovědí na
tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami pro zpožděné
autobusy MHD. V Lisabonu bylo v roce 2017 zaznamenáno celkem 1337 situací, kdy
motoristé kvůli nesprávnému parkování zablokovali průjezd.
Celý článek zde
14.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a rozmanité služby
patří stále více automatizovaná uklízecí technika. Jednou z organizací,
které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i Německé státní
železnice (DB). Není divu – přes jejich cca 5 700 nádraží o úhrnné
ploše 1,8 miliónu čtverečních metrů projde denně přes 5 miliónů
cestujících. Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky je
promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly DB
soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated
Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy
česky „Smart kartáč“.
Celý článek zde
13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové
články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů.
Celý článek zde
9.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější zobrazovací technikou
pro své nesporné výhody oproti klasickým displejům, jako je lepší
čitelnost a minimální spotřeba energie. Není divu, že se začíná
uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na zastávkách,
zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je pilotní projekt
autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve vesnici Tannheim o cca
tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž byla odborná veřejnost
seznámena v únoru 2018.
Celý článek zde
5.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává
frekventovaným
pojmem při využívání moderních informačních technologií pro usnadnění a
celkové zefektivnění mobility občanů při využívání různých druhů
dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu přichází v lednu
2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské společnosti HERE
Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu autonomní mobility, s
platformou HERE Mobility Marketplace.
Celý článek zde
2.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži zde, nezůstane u
Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho
následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018.
Celý článek zde
1.2.2018 Melbourne je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící
na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících
denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily.
Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické.
Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední
míli“ autonomní elektrické minibusy. První testovací provoz pro
registrované účastníky bude probíhat v kampusu Bundoora univerzity La
Trobe, ležícího 20 km od centrální obchodní čtvrti města. Zkušební
provoz bude zahájen v dubnu 2018 a potrvá do června téhož
roku. Celý článek zde
31.1.2018 Freiamt je čtyřtisícové městečko německém v Bádensku-Württembersku
poblíž francouzských hranic. Od roku 2015 se zde testuje projekt
inteligentního řízení elektroenergetických sítí, jehož zkušební provoz
je plánován do poloviny léta 2018. Tento článek přináší o uvedeném
projektu některé zajímavé informace. Město Freiamt využívá již od 80. a 90. let obnovitelné zdroje energie v
podobě několika z prvních větrných turbín v Německu. Dnes je díky
kombinaci větrné energie, bioplynu a solárních generátorů výroba
energie téměř čtyřikrát větší než její spotřeba. Tato koncentrace a
různorodost obnovitelných energetických zdrojů byla jedním z klíčových
faktorů pro rozhodnutí využít Freiamt jako zkušební lokalitu pro
projekt inteligentního řízení sítě spuštěný v roce 2015 společností
Netze BW společně s osmi partnery a s podstatnou finanční podporou
Spolkového ministerstva hospodářství.
Celý článek zde
26.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf
je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí.
Celý článek zde
24.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli, jenže ouha –
jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel do
protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník
dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro
automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní
tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit
městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike
Citizens Analytics, vyvinutá nizozemskou univerzitou NHTV Breda
University a představená odborné veřejnosti v lednu 2018.
Celý článek zde
24.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací (označovanou
též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových
jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém
měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou
podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW
433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci
2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich
uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy.
Celý článek zde
23.1.2018 Západoslovenské město Nitra s cca 80 tisíci obyvatel a
bohatou historií je významným slovenským průkopníkem konceptu smart
city. Čtenářům našeho portálu je známý její úspěšný projekt
bike-sharingu.
Rozvoji tohoto smart city napomohl i celodenní seminář, vedený
provozovateli našeho portálu, který se konal v první polovině ledna
2018. Cílem první, výkladové části semináře bylo seznámit tým
smart city Nitra s konceptem a ekonomikou chytrých měst a se zajímavými
zahraničními zkušenostmi.
Celý článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5
| 6 | 7
| 8
| 9
| 10
| 11
| 12
| 13
| 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30
| 31 | 32
| 33
| 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40 | 41
| 42
| 43
| 44
| 45
| 46
| 47
| 48
| 49
| 50
| 51