Milán elektrifikuje
naplno: 250 elektrobusů Solaris s nabíjením OppCharge
10.7.2019 Italský Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem
veřejné dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy,
tramvaje, trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné
linky M5). Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém
autobusovém parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových
pohonů za ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským
výrobcem Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris
Urbino 12 electric, podepsaná začátkem července 2019.
Celý
článek zde
9.7.2019 Internetová komunikační technologie LiFi, jejímž světovým průkopníkem
je spolčenost Signify (dříve Philips Lighting) učinila po pilotních
projektech v
červnu 2019 rozhodující krok ke své komercializaci: Pod obchodní
značkou Trulifi byla uvedena na běžný trh. Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a
světelných zdrojů. Rozvíjí se již od roku 2010. LiFi představuje
obousměrnou vysokorychlostní bezdrátovou technologii podobnou WiFi,
která využívá k přenosu dat světelné vlny namísto rádiových vln. LiFi
využívá provozních vlastností LED svítidel, která umožňují s velmi
vysokou frekvencí měnit svítivost, aniž by to lidské oko postřehlo.
Tyto změny lze snadno přeložit na jedničky a nuly, tedy na jazyk
počítače. Tímto způsobem lze přenášet data pomocí světla, tj.
elektromagnetických vln ve viditelném spektru.
Celý
článek zde
8.7.2019 Pro orientaci cestujících ve složitých dopravních systémech, jako je
metro, se zkoušejí rozmanité moderní technologie. Někdy však může
stačit i jednoduché opatření pro vizuální orientaci cestujících ve
spojení s běžným vyhledávačem spojení. Právě takové opatření nyní
testuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v pražském (a jediném
českém) metru. O dalším postupu informoval veřejnost koncem června
2019.
Celý
článek zde
8.7.2019 Fráze „britští vědci objevili, že…“ je českém v populárním tisku
nezřídka úvodem pro lecjaké, zpravidla neověřené „objevy“. Není ovšem
radno mezi ně řadit výsledky studie britské společnosti Copper
Consultancy, publikované v červenci 2019 a založené na průzkumu mezi
1600 obyvateli Velké Británie. Ukazuje totiž – a to nejen britským
čtenářům, že ambiciózní cíle vlády ohledně udržitelné mobility nemusí
být sdíleny většinou obyvatel. Pro ty je nejdůležitější fungující
doprava – nic více ani méně.
Celý
článek zde
4.7.2019 Přechod pro chodce s tlačítkovým ovládáním bývá zdrojem mnoha horkých
chvilek, kdy buďto chodec ztratí trpělivost a vejde do vozovky na
červenou, anebo mají automobily červenou, zatímco je přechod prázdný.
Jako řešení se nabízí „chytrá“ dopravní signalizace, jakou od září 2019
začne postupně zavádět Vídeň. Odborná veřejnost o tom byla informována
koncem června 2019.
Celý
článek zde
3.7.2019 Hlavním cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit
bezpečnost chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto
funkci plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích.
Zároveň však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde
může být ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město
Sevilla, je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena
bylo instalováno během června 2019.
Celý
článek zde
2.7.2019 Chytrý
sloup veřejného osvětlení, známý také pod anglickým pojmem „smart
pole“, není v praxi „velkou hračkou pro velké kluky“ ani
experimentováním vývojových firem na účet daňových poplatníků. Jde o
moderní technologii, jejíž komerční potřeba byla vyvolána především
poptávkou po vysokorychlostním internetu v kombinaci s nedostatkem
volných pozemků v hustě zalidněných městských oblastech a která využívá
svůj technický potenciál pro další užitečné aplikace. Tuto technologii
jako součást své standardní nabídky pod značkou BrightSites představila
odborné veřejnosti v červnu 2019 firma Signify (dříve Philips Lighting).
Celý
článek zde
1.7.2019 Jako důležitý doplněk k přímému financování z veřejných zdrojů, ať už
národních nebo evropských, se nyní v České republice připravuje Národní
rozvojový fond, sdružující prostředky velkých investorů a určený k
investicím do významných veřejně prospěšných projektů. Na podobném
principu fungují fondy například v Německu, Irsku, Francii nebo na
Slovensku a některé z nich již déle než sto let. O současném stavu
přípravy Národního rozvojového fondu informovalo na konci června 2019
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.
Celý
článek zde
20.6.2019 Automatický provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech
kontinentech, jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května
2019 „dobyla“ tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s
cestujícími byla uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v
Sydney, která je vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka
byla vybudována s plně automatickým provozem používajícím technologii
CBTC, tedy
automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu.
Celý
článek zde
17.6.2019 Nejen zrakově postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v
obtížné situaci v kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě
komunikuje jinak. Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba
InterpreterNow (doslovný překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která
umožňuje překlad hlasové řeči do znakové řeči a obráceně. Od června
2019 začal tuto službu ve spolupráci s InterpreterNow využívat
železniční dopravce ScotRail, čímž usnadňuje cestování sluchově
postiženým cestujícím.
Celý
článek zde
14.6.2019 Spotřeba energie ve veřejných budovách může být významnou součástí
městského nebo obecního rozpočtu. Vytápění těchto budov může také
negativně ovlivňovat životní prostředí. Podpora opatření s využitím
inovativních technologií a obchodních modelů (metoda EPC) je náplní
dotační výzvy v Operačním programu Životní prostředí s číslem 121 a
135, které jsou otevřeny pro příjem žádostí až do 3. února 2020. V
červnu 2019 na to na to upozornil Státní fond životního prostředí.
Celý
článek zde
14.6.2019 I inovativní technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o
technické zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu
v běžné každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický
minibus EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při
příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public
Transport Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného
vozidla, vhodnou pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče,
ale i bez průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento
minibus zpravidla doprovází.
Celý
článek zde
13.6.2019 Jedna vesnice o několika desítkách obytných domů s tradičními lokálními
topeništi vyprodukuje ročně tolik sazí, jako desetitisíce osobních
automobilů, a tolik ostatních škodlivin, jako až stovky osobních
automobilů. To je neradostné srovnání, k němuž provozovatelé tohoto
portálu dospěli v rámci své konzultační činnosti. Přitom právě toto je
oblast, kde má vedení obce či města jen minimální vliv na výsledek –
může vzdělávat, doporučovat, a to je asi tak vše. Na pomoc zlepšení
ovzduší přicházejí i Norské fondy, podporující mimo jiné právě osvětu v
této oblasti. Souhrnné informace o tomto zajímavém zdroji financování
přináší červnové vydání informačního zpravodaje Státního fondu
životního prostředí Priorita.
Celý
článek zde
11.6.2019 Pro Solaris Bus & Coach, jednoho z největších evropských
výrobců bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon
zcela novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové
elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. V červnu
2019 tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie
veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m
palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal
i první objednávku.
Celý
článek zde
7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným
způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny.
Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější
na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou
výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i
jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo
věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou
technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním
otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní:
Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019
odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s
vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical
platform screen doors – VPSD). Celý
článek zde
4.6.2019 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019
dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu
o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz
metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při
rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou
přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace.
Celý
článek zde
3.6.2019 Konec května 2019 se stal významným milníkem pro
veřejnou dopravu v
Paříži: Městský dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi
francouzskými dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až
800 elektrobusů standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit
v Paříži do konce roku 2022. Každá z těchto tří objednávek, financovaná z prostředků
organizátora
veřejné dopravy v pařížské aglomeraci Île-de-France Mobilités, má
rozpočet až 133 mil. €, tedy téměř 3,5 mld. Kč. První dodávky v rámci
těchto rámcových smluv jsou zafixovány na celkem 150 vozidel, která mají být dodána v období od
konce roku 2020 do konce roku 2022.
Celý
článek zde
31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických
jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko
byla v květnu
vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu
Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve
spolkové zemi Hessensko.
Celý
článek zde
29.5.2019 Využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony
prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích městské hromadné dopravy se
nabízí jako účinný prostředek pro zjišťování přepravních proudů
cestujících, a tím k efektivnější organizaci veřejné dopravy. Pozitivní
zkušenost má v tomto směru Londýn, kde k tomu v listopadu a prosinci
2016 proběhl pilotní projekt. Na základě
výsledků tohoto pilotního projektu vstoupí od června 2019 využití
depersonalizovaných dat z WiFi sítě ve stanicích londýnského metra do
rutinního provozu.
Celý
článek zde
27.5.2019 Od posledního červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském
Göteborgu zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů
Volvo 7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro
západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019
byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního
provozu.
Celý
článek zde
23.5.2019
Ve slovenské Nitře se dne 21. 5. 2019 konala
konference „Smart city v
praxi ELO SYS 2019“. Jak název napovídá, konference byla doprovodným
programem 25. ročníku slovenského veletrhu elektrotechniky, energetiky,
elektroniky, osvětlení a telekomunikací ELO SYS. Konferenci pořádala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Tato
konference navazuje na svoji českou verzi Smart city v praxi, která proběhla
v
uplynulých letech již čtyřikrát a stala se tradičním doprovodným
programem veletrhu AMPER v Brně. Odborným garantem a moderátorem
konference byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající
firmy. Konference měla publicitu i ve slovenských médiích, např. TV Nitrička (TV Nitrička o konferenci napsala zde).
Celý
článek a prezentace ke stažení zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6
| 7
| 8 | 9
| 10 | 11
| 12
| 13 | 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30
| 31
| 32
| 33
| 34
| Archiv-2018/1
| Archiv-2018/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015