|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Milán elektrifikuje
naplno: 250 elektrobusů Solaris s nabíjením OppCharge
10.7.2019 Italský Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem veřejné dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy, tramvaje, trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné linky M5). Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém autobusovém parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových pohonů za ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským výrobcem Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric, podepsaná začátkem července 2019. Trulifi: technologie LiFi má obchodní značku a první zákazníky9.7.2019 Internetová komunikační technologie LiFi, jejímž světovým průkopníkem je spolčenost Signify (dříve Philips Lighting) učinila po pilotních projektech v červnu 2019 rozhodující krok ke své komercializaci: Pod obchodní značkou Trulifi byla uvedena na běžný trh. Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. Rozvíjí se již od roku 2010. LiFi představuje obousměrnou vysokorychlostní bezdrátovou technologii podobnou WiFi, která využívá k přenosu dat světelné vlny namísto rádiových vln. LiFi využívá provozních vlastností LED svítidel, která umožňují s velmi vysokou frekvencí měnit svítivost, aniž by to lidské oko postřehlo. Tyto změny lze snadno přeložit na jedničky a nuly, tedy na jazyk počítače. Tímto způsobem lze přenášet data pomocí světla, tj. elektromagnetických vln ve viditelném spektru. Nový navigační systém v pražském metru pro vizuální orientaci i do elektronických vyhledávačů spojení8.7.2019 Pro orientaci cestujících ve složitých dopravních systémech, jako je metro, se zkoušejí rozmanité moderní technologie. Někdy však může stačit i jednoduché opatření pro vizuální orientaci cestujících ve spojení s běžným vyhledávačem spojení. Právě takové opatření nyní testuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v pražském (a jediném českém) metru. O dalším postupu informoval veřejnost koncem června 2019. Studie Copper Consultancy: vláda prosazuje ekologickou mobilitu – lidé preferují rychlou a spolehlivou dopravu8.7.2019 Fráze „britští vědci objevili, že…“ je českém v populárním tisku nezřídka úvodem pro lecjaké, zpravidla neověřené „objevy“. Není ovšem radno mezi ně řadit výsledky studie britské společnosti Copper Consultancy, publikované v červenci 2019 a založené na průzkumu mezi 1600 obyvateli Velké Británie. Ukazuje totiž – a to nejen britským čtenářům, že ambiciózní cíle vlády ohledně udržitelné mobility nemusí být sdíleny většinou obyvatel. Pro ty je nejdůležitější fungující doprava – nic více ani méně. Vídeň uvede do provozu „chytré“ semafory4.7.2019 Přechod pro chodce s tlačítkovým ovládáním bývá zdrojem mnoha horkých chvilek, kdy buďto chodec ztratí trpělivost a vejde do vozovky na červenou, anebo mají automobily červenou, zatímco je přechod prázdný. Jako řešení se nabízí „chytrá“ dopravní signalizace, jakou od září 2019 začne postupně zavádět Vídeň. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem června 2019. Solární veřejné osvětlení chrání pěší v sevillském městském parku3.7.2019 Hlavním cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit bezpečnost chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto funkci plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích. Zároveň však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde může být ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město Sevilla, je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena bylo instalováno během června 2019. Chytrý sloup veřejného osvětlení se stává komerčně nabízenou platformou pro široké využití2.7.2019 Chytrý sloup veřejného osvětlení, známý také pod anglickým pojmem „smart pole“, není v praxi „velkou hračkou pro velké kluky“ ani experimentováním vývojových firem na účet daňových poplatníků. Jde o moderní technologii, jejíž komerční potřeba byla vyvolána především poptávkou po vysokorychlostním internetu v kombinaci s nedostatkem volných pozemků v hustě zalidněných městských oblastech a která využívá svůj technický potenciál pro další užitečné aplikace. Tuto technologii jako součást své standardní nabídky pod značkou BrightSites představila odborné veřejnosti v červnu 2019 firma Signify (dříve Philips Lighting). Národní rozvojový fond: nová příležitost pro veřejně prospěšné investice1.7.2019 Jako důležitý doplněk k přímému financování z veřejných zdrojů, ať už národních nebo evropských, se nyní v České republice připravuje Národní rozvojový fond, sdružující prostředky velkých investorů a určený k investicím do významných veřejně prospěšných projektů. Na podobném principu fungují fondy například v Německu, Irsku, Francii nebo na Slovensku a některé z nich již déle než sto let. O současném stavu přípravy Národního rozvojového fondu informovalo na konci června 2019 Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Metro v Sydney: první metro v Austrálii je plně automatické, používá CBTC20.6.2019 Automatický provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech, jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“ tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s plně automatickým provozem používajícím technologii CBTC, tedy automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu. ScotRail a InterpreterNow: aplikace umožňuje sluchově postiženým cestujícím komunikovat s pracovníky železnice ve znakové řeči17.6.2019 Nejen zrakově postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v obtížné situaci v kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě komunikuje jinak. Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba InterpreterNow (doslovný překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která umožňuje překlad hlasové řeči do znakové řeči a obráceně. Od června 2019 začal tuto službu ve spolupráci s InterpreterNow využívat železniční dopravce ScotRail, čímž usnadňuje cestování sluchově postiženým cestujícím. Stále je čas na projekty energetických úspor ve veřejných budovách k financování z OPŽP14.6.2019 Spotřeba energie ve veřejných budovách může být významnou součástí městského nebo obecního rozpočtu. Vytápění těchto budov může také negativně ovlivňovat životní prostředí. Podpora opatření s využitím inovativních technologií a obchodních modelů (metoda EPC) je náplní dotační výzvy v Operačním programu Životní prostředí s číslem 121 a 135, které jsou otevřeny pro příjem žádostí až do 3. února 2020. V červnu 2019 na to na to upozornil Státní fond životního prostředí. EasyMile předvedl autonomní elektrický minibus s dalšími úpravami pro plně bezobslužný provoz bez průvodce14.6.2019 I inovativní technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus zpravidla doprovází. Norské fondy mohou napomoci osvětě a opatřením v oblasti ekologického vytápění13.6.2019 Jedna vesnice o několika desítkách obytných domů s tradičními lokálními topeništi vyprodukuje ročně tolik sazí, jako desetitisíce osobních automobilů, a tolik ostatních škodlivin, jako až stovky osobních automobilů. To je neradostné srovnání, k němuž provozovatelé tohoto portálu dospěli v rámci své konzultační činnosti. Přitom právě toto je oblast, kde má vedení obce či města jen minimální vliv na výsledek – může vzdělávat, doporučovat, a to je asi tak vše. Na pomoc zlepšení ovzduší přicházejí i Norské fondy, podporující mimo jiné právě osvětu v této oblasti. Souhrnné informace o tomto zajímavém zdroji financování přináší červnové vydání informačního zpravodaje Státního fondu životního prostředí Priorita. Solaris představil palivočlánkový autobus, prvních dvanáct objednalo Bolzano11.6.2019 Pro Solaris Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. V červnu 2019 tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal i první objednávku. Barcelonské metro poprvé na světě zkouší vertikální nástupištní stěny7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors – VPSD). Celý článek zde Zpráva UITP: 64 plně automatizovaných linek metra o délce 1026 km ve 42 městech světa, převažuje CBTC4.6.2019 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace. 800 elektrobusů pro Paříž dodají Alstom, Heuliez Bus a Bolloré3.6.2019 Konec května 2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do konce roku 2022. Každá z těchto tří objednávek, financovaná z prostředků organizátora veřejné dopravy v pařížské aglomeraci Île-de-France Mobilités, má rozpočet až 133 mil. €, tedy téměř 3,5 mld. Kč. První dodávky v rámci těchto rámcových smluv jsou zafixovány na celkem 150 vozidel, která mají být dodána v období od konce roku 2020 do konce roku 2022. Palivočlánkové vlaky nahrazují diesely, největší evropský park 27 souprav bude jezdit v okolí Frankfurtu31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi Hessensko. Sběr dat z WiFi pro potřeby plánování veřejné dopravy v Londýně přechází do rutinního provozu29.5.2019 Využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích městské hromadné dopravy se nabízí jako účinný prostředek pro zjišťování přepravních proudů cestujících, a tím k efektivnější organizaci veřejné dopravy. Pozitivní zkušenost má v tomto směru Londýn, kde k tomu v listopadu a prosinci 2016 proběhl pilotní projekt. Na základě výsledků tohoto pilotního projektu vstoupí od června 2019 využití depersonalizovaných dat z WiFi sítě ve stanicích londýnského metra do rutinního provozu. Kloubové elektrobusy Volvo v Göteborgu: 65 000 km bez přerušení provozu27.5.2019 Od posledního červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo 7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019 byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního provozu. Zpráva z konference „Smart city v praxi ELO SYS 2019“: Slovensko rozvíjí koncept smart city, zájem municipalit i průmyslu23.5.2019 Ve slovenské Nitře se dne 21. 5. 2019 konala konference „Smart city v praxi ELO SYS 2019“. Jak název napovídá, konference byla doprovodným programem 25. ročníku slovenského veletrhu elektrotechniky, energetiky, elektroniky, osvětlení a telekomunikací ELO SYS. Konferenci pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Tato konference navazuje na svoji českou verzi Smart city v praxi, která proběhla v uplynulých letech již čtyřikrát a stala se tradičním doprovodným programem veletrhu AMPER v Brně. Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající firmy. Konference měla publicitu i ve slovenských médiích, např. TV Nitrička (TV Nitrička o konferenci napsala zde). Celý článek a prezentace ke stažení zde 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018/2 | Archiv-2018/1 | Archiv-2017/2 | Archiv-2017/1 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |