19.2.2020 Jihočeská
Blatná je jedním ze slibně se rozvíjejících českých smart
cities. Zároveň je městem, kde se k „smart“ konceptu přistupuje selským
rozumem, s nohama pevně na zemi. Přesto – nebo možná právě proto – se
zde rozvíjí městská elektromobilita, a to způsobem stejně užitečným,
jako zajímavým. Vedle víceúčelové elektrické multikáry komunálních
služeb zde slouží městské policii elektroskútr, který při svém provozu
využívá všechny přednosti jednostopého vozidla s elektrickým pohonem.
Celý
článek zde
19.2.2020 Z
propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné
údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití.
Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční
spotřeby, což je
samostatný problém, zde zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv.
technickým a provozním stavem nabití (SOC z anglického „state of
charge“). Nad tímto rozdílem se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí
odborníci z nizozemské firmy ViriCiti, která je dodavatelem
inteligentních systémů pro podporu elektromobility. Zde z něj uvádíme
některé užitečné poznatky.
Celý
článek zde
17.2.2020 Spřátelená
nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions
vypracovala v únoru 2019 pozoruhodnou analýzu dosavadního vývoje
autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. O
její závěry, publikované rovněž v některých zahraničních odborných
médiích, se s námi podělili. Ty nejzajímavější zde předkládáme čtenářům
našeho portálu, podle možností doplněné o alespoň orientační srovnání
se situací v ČR.
Celý
článek zde
Tramvaje v
Bordeaux:
130 tramvají, 35 km tratí bez troleje se spodním odběrem APS
14.2.2020 Čtvrtmiliónové
francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské
pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu
zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají
používá systém spodního odběru Alstom APS, esteticky
šetrný k historickým částem města. V únoru 2020 se počet
bordeauxských tramvají zaokrouhlil na rovných 130.
Celý
článek zde
Volvo a ABB
elektrifikují veřejnou dopravu v göteborgské aglomeraci
12.2.2020 Jak
byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala
dopravní skupina Transdev rekordních 157
kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu
cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny
další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské
dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny
ABB.
Celý článek zde
10.2.2020 Ekonomická
úspora, snížení škodlivých emisí a hluku z dopravy. To jsou
hlavní, zdaleka ne však jediné, přínosy vozidel na alternativní pohon.
Ministerstvo životního prostředí proto již počtvrté nabídne
prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR celkem 100 mil.
Kč na pořízení vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi ve veřejném
sektoru. Spolu s nimi přispěje i na dobíjecí stanice pro elektromobily.
Celý článek zde
7.2.2020 Začátkem
února 2020 informovala společnost ČEZ širokou veřejnost o
svých výsledcích v oblasti obnovitelných zdrojů energie instalovaných v
budovách. Dobrá zpráva je, že existují takovéto systémy, které jsou
nejen ekologické, ale také ekonomické. Další dobrá zpráva je, že je o
tyto systémy zájem. Z pohledu rozvoje chytrých měst v Česku je o něco
méně dobrou zprávou, že tahounem trhu jsou dnes především bohaté
domácnosti v Praze a okolí. Lze to nicméně brát i jako výzvu pro města
a městské služby, jejichž energetika budov je důležitou oblastí smart
city.
Celý článek zde
Helsinky
nezaznamenaly
v roce 2019 žádnou smrtelnou nehodu chodců
6.2.2020 Finské
hlavní město Helsinky s
650 tisíci obyvateli jsou v mnoha ohledech inspirující také pro česká
města. Rok 2019 byl pro toto město i pro všechny jeho následovníky
jedinečný, pokud jde o bezpečnost dopravy: Město v tomto roce
nezaznamenalo žádnou smrtelnou nehodu chodců.
Fatální nehodovost v Helsinkách se vyvíjí příznivě již po několik
desetiletí, nikdy však nebyla takto příznivá.
Celý článek zde
5.2.2020 Zní to
dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k
předčasným úmrtím. Není tudíž divu, že ve městech je hluk z dopravy
ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Jeho řešením se vážně
a systematicky zabývá také skupina Volvo se svojí dlouholetou historií
výroby autobusů, která je dnes úspěšným dodavatelem elektrických
bateriových a hybridních autobusů pro zdravý městský provoz.
Celý článek zde
4.2.2020 Vedle
„stavebnicových“ elektrobusů Businova je Aptis od
Alstomu dalším netradičně řešeným elektrobusem „made in France“, který
náš portál již představil našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020
zaznamenal tento elektrobus významný milník: První z objednané
dvanáctikusové série byl dodán dopravci Compagnie des Transports
Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém francouzském Štrasburku.
Celý
článek zde
30.1.2020 Rakouské
hlavní město Vídeň s 1,8 miliónem obyvatel patří k nejdéle
fungujícím evropským smart cities. Koncept smart city Vídeň je rozvíjen
již od roku 2011 jako iniciativa vedení města, shrnutá do základního
strategického dokumentu „Smart City Wien, Rámcová strategie“ s časovým
horizontem 2050 (o této strategii blíže pojednává v případové studii
mj. naše
publikace Smart city v praxi). V lednu
2020 prezentovalo město Vídeň široké veřejnosti svůj klimatický balíček
zahrnující 50 opatření v sedmi tematických oblastech. Ten by měl z
Vídně udělat uhlíkově neutrální metropoli a vzor v ochraně klimatu.
Celý
článek zde
28.1.2020 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ
Coradia
iLint
od
společnosti Alstom, jichž objednaly německé regiony pro svoji veřejnou
dopravu již celkem více než čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce
učiněn důležitý technický krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu
na dodávku trakčních baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem
bateriových systémů Akasol.
Celý
článek zde
22.1.2020 Při
své práci navštěvujeme různá města a všímáme si moderních
technologií, která tato města využívají. Přitom často objevíme
působivá, ale ne vždy šťastná řešení veřejného osvětlení. Rozhodli jsme
se proto o naše zkušenosti podělit s Vámi čtenáři na několika
příkladech českých měst. Smyslem této reportáže není někoho hanět nebo
chválit, nýbrž ukázat, v čem je problém a v čem je vtip.
Celý
článek zde
21.1.2020 Auxerre
je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití
palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však
vsadilo
na méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s
velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu
2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů.
Celý
článek zde
20.1.2020 Mikrosítí
(anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou
síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby.
Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné
energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie
nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Jejich častým a
nanejvýš potřebným využitím je propojení kritické infrastruktury města
(bezpečnostní a záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v
mikrosíti s nezávislým a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro
případ výpadku veřejné energetické sítě.
Celý
článek zde
17.1.2020 Je
známo, že různé barvy světla mají bezprostřední vliv na vývoj
rostlin. Tento fakt se úspěšně využívá pro umělé pěstování rostlin a je
v této souvislosti výzvou pro dodavatele příslušných světelných zdrojů.
Zároveň se však objevuje i při poněkud zjednodušeném a tendenčním
pohledu na barevné odstíny ve veřejném osvětlení.
Produktová
informace společnosti OSRAM v lednu 2020 ohledně nových svítidel pro
umělé pěstírny (viz foto) dala podnět naší redakci k
následujícímu zamyšlení na toto
téma.
Celý
článek zde
15.1.2020 Na konci roku
2019 vstoupila do plně komerčního provozu 2,8megawattová
kogenerační jednotka v americkém městě Tulare,
instalovaná v místní čističce odpadních vod a využívající jako vstupní
médium bioplyn. Pro jejího dodavatele, americkou společnost FuelCell
Energy, je to příležitost k ohlédnutí za padesátiletým vývojem v
oblasti stacionárních palivočlánkových technologií včetně možností
využívání bioplynu jako ekologického, avšak poněkud problematického
média, při jejich provozu.
Celý
článek zde
14.1.2020 Smart
region Vrchlabí
funguje již
deset let a představuje první český „smart“ koncept. V jeho
realizaci pokračuje od ledna 2020 vrchlabská radnice projektem městské
energetiky, který přinese snížení nákladů na energie v pěti objektech o
téměř 19 %. Investice do modernizace v hodnotě 16,6 mil korun s DPH
bude splácena po dobu 12 let z budoucích úspor tepla, elektřiny, plynu
a vody.
Celý
článek zde
13.1.2020 Spotřeba
elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje
jednak trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak
netrakční spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla.
Zejména u bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba
představovat problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na
jedno nabití baterií.
Celý
článek zde
9.1.2020 Tajemně
znějící název v nadpise je oficiálním jménem irských státních
železnic (v gaelštině). A přestože Irsko se svými necelými dvěma tisíci
km tratí nepatří právě k železničním velmocem, 48 miliónů cestujících
ročně v dálkové, regionální a městské železniční dopravě není
zanedbatelných. Na konci roku 2019 učinily irské železnice unikátní
krok v oblasti inovací: Pod jedním systémem zkombinovaly aplikace
informačních systémů pro cestující a pro dopravce, a vytvořily tak
robustní nástroj pro podporu efektivní kolejové dopravy.
Celý
článek zde
8.1.2020 Průmyslové
město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v
německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo
k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní
městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze
série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj
vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku
elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v
městské spalovně.
Celý
článek zde
7.1.2020 Nemocnice
v Havlíčkově Brodě a v Pelhřimově s více než 300, resp. 500
lůžky patří mezi přední zdravotnická zařízení v kraji Vysočina. Kromě
špičkového vybavení a kvalitní péče se starají i o svůj efektivní
provoz. K němu brzy přispějí projekty kogenerace, zahájené na začátku
roku 2020. Celou investici ve výši 60 mil. Kč hradí dodavatel, kterým
je ČEZ Energo, společná dcera ČEZ ESCO a známého třebíčského výrobce
kogeneračních jednotek TEDOM.
Celý
článek zde
3.1.2020 Prosinec
2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových
autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve
francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé
autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě
provozované palivočlánkovými autobusy.
Celý
článek zde
Nechtěný
důkaz z
Paříže: náhrada veřejné dopravy mikromobilitou vede k nárůstu nehod
27.12.2019 Mikromobilita,
tedy služba sdílených bicyklů a koloběžek, je považována
za důležitou součást čisté městské mobility. Představuje však také řadu
rizik, jak poukázala mimo jiné příručka americké National League of
Cities (NLC).
O nechtěný důkaz bezpečnostních rizik mikromobility se postarali
stávkující zaměstnanci veřejné dopravy v Paříži v prosinci 2019.
Náhrada nefungující veřejné dopravy mikromobilitou totiž vyústila v
patrný nárůst nehod jejích uživatelů.
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6
| 7
| 8 | 9
| 10 | 11
| 12
| 13 | 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30
| 31
| 32
| 33
| 34
| Archiv-2018/1
| Archiv-2018/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015