|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Chytrá města a inovativní technologie se rozvíjejí i v obtížných podmínkáchZpráva z konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH26.9.2020 Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO sdružená konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V podmínkách neustále se měnících protiepidemických opatření se konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst, městských služeb a univerzit. Dalších 302 účastníků sledovalo konferenci v přímém přenosu na YouTube. Mezi nimi byli i kolegové z Mosambiku, bývalí studenti českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění konceptu smart city a moderních technologií v podmínkách metropole Maputo, byť jsou v mnohém odlišné od těch českých. Kogeneraci se v Prostějově daří – ČEZ zde vybuduje již sedmou kogenerační jednotku23.9.2020 Kogenerační jednotky z plynu vyrábějí elektřinu a zároveň teplo a jsou přitom šetrné k životnímu prostředí (blíže o kogenerace viz v naší Nápovědě k článkům). Významnou podporu má tento způsob výroby energie v Prostějově. V září 2020 zde radní rozhodli o instalaci další, v pořadí již sedmé, kogenerační jednotky, která bude dodávat teplo lidem bydlícím v okolí Holandské ulice. Palivočlánkové vlaky Alstom Coradia iLint zkušebně také do hor17.9.2020 Celkem 31 palivočlánkových vlaků Alstom Coradia iLint se v současné době připravuje pro provoz v německých spolkových zemích Dolní Sasko a Hessensko v převážně rovinatém nebo mírně zvlněném terénu. O tyto vlaky projevil zájem také rakouský národní železniční dopravce ÖBB. Od první dekády v září 2020 do konce listopadu téhož roku bude na zkoušku provozován na hornatých regionálních tratích na jihu Rakouska. Město Bodø: elektrobusy poprvé za polárním kruhem11.10.2020 Město Bodø s 56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. I v těchto podmínkách však budou od června 2021 jezdit elektrobusy s průběžným dobíjením OppCharge. Bude to vůbec první provoz elektrobusů za polárním kruhem. Moskva opouští trolejbusy, nastupují elektrobusy8.9.2020 Země bývalého Sovětského svazu byly, pokud jde o elektrickou městskou dopravu, po dlouhá léta doménou trolejbusů. Situace se však postupně mění. Více než dvanáctimiliónová Moskva, hlavní město Ruské federace, ukončila v srpnu 2020 provoz na svých posledních šesti trolejbusových linkách. Moskva však předpokládá postupnou elektrifikaci formou elektrobusů. České Budějovice7.9.2020 Na chytrých Českých Budějovicích (kde, jak známo, by chtěl žít každý) nás pochopitelně zaujala historická architektura v opečovávaném veřejném prostoru, s níž ladí také moderní veřejné osvětlení v historickém duchu. Doplňuje ji působivá zelenomodrá infrastruktura města. A ovšem, nepřehlédnutelná je zdejší chytrá mobilita. Fotoreportáže z našich smart měst a obcí7.9.2020 V létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií českých smart měst, obcí a regionů. Detroit zahájil provoz autonomního elektrického minibusu pro seniory7.9.2020 Detroit, který je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším městem amerického státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a další zdravotně postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její provoz byl zahájen v polovině července 2020. Chytré veřejné osvětlení v Rajnochovicích: vyšší bezpečnost, nižší náklady2.9.2020 Obec Rajnochovice s více než 500 obyvateli se rozkládá v srdci Hostýnských vrchů. Díky krásné přírodě těží hlavně z turistiky a agroturistiky, stále větší zájem návštěvníků je například o jízdu po úzkokolejné Rajnochovické lesní železnici. Návštěvníkům i obyvatelům obce poslouží od konce srpna 2020 moderní veřejné osvětlení. Jejím dodavatelem je ostravská společnost ČEZ Energetické služby ze skupiny ČEZ ESCO. Nové veřejné osvětlení přineslo kvalitnější nasvícení místních komunikací, a tím i zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Tento projekt o rozpočtu přes 2 mil. Kč byl spolufinancován z programu EFEKT. Celý článek zdeHybridní bateriové vlaky v Německu využijí leasing a soukromé finance2.9.2020 Hybridní elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo trolej jsou jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na neelektrifikovaných tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických jednotek pro přepravu cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl učiněn důležitý krok k realizaci projektu – bylo zajištěno jeho financování s využitím soukromých zdrojů. Dopravce v Kolíně nad Rýnem představil veřejnosti největší evropský park palivočlánkových autobusů – 37 vozidel 31.8.2020 Region německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011 palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína nad Rýnem. Moderní technologie pomáhá lesnictví: aplikace odhaluje kůrovce ve Vysočina aréně24.8.2020 Moderní informační technologie mohou pomáhat i v zemědělství a lesnictví. Důkazem toho je již druhé snímaní lesa ve Vysočina aréně u Nového Města na Moravě v polovině srpna 2020, při němž pomáhala aplikace od společnosti Unicorn, hlavního partnera konference Smart city FOR ARCH pořádané provozovateli tohoto portálu. Knowledge Brief: příručka UITP shrnuje nejnovější evropské poznatky z projektů palivočlánkových autobusů19.8.2020 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP ve spolupráci s projekty JIVE a JIVE 2 vydala v červenci 2020 stručné shrnutí nejnovějších zkušeností „Fuel cell buses: Best practices and commercialisation approaches“, česky „Palivočlánkové autobusy: osvědčené praxe a přístupy ke komercializaci“. Pro naše čtenáře z ní v tomto článku vybíráme některé zajímavé poznatky. V rámci projektů JIVE a JIVE 2 je nebo bude nasazeno do provozu celkem cca 290 palivočlánkových autobusů. MMR ČR zjednoduší práci stavebníkům – zavede od roku 2021 hromadnou elektronickou podatelnu19.8.2020 V průběhu roku 2021 zavede ministerstvo pro místní rozvoj (MMR ČR) novou elektronickou službu, která usnadní život stavebníkům. Investoři budou moci od příštích prázdnin využít tzv. hromadnou podatelnu. Veřejnosti to oznámilo v srpnu 2020. Kasárna pod Radobýlem: úspěšná revitalizace litoměřického brownfieldu zkolaudována18.8.2020 Dlouhodobě nevyužívaný bývalý vojenský objekt v areálu Kasáren pod Radobýlem v Litoměřicích se v roce 2020 dočkal rekonstrukce, a to díky národnímu programu Regenerace a podnikatelské využití brownfieldů, který spravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu a implementuje agentura CzechInvest. Kolaudace úspěšného projektu se konala v srpnu 2020. Historie kasáren sahá až ke konci 19. století, kdy Litoměřice získaly postavení důležitého vojenského centra. Od roku 1911 začala vyrůstat na severozápadním okraji města dělostřelecká kasárna jako součást 9. sborového velitelství rakouské armády. Z té doby pochází většina hodnotných staveb uvnitř areálu. Metoda PDB pomáhá efektivním stavbám17.8.2020 V odborných médiích, která se věnují energeticky úspornému stavebnictví, se stále častěji skloňuje termín Design&Build (DB) nebo PDB (Performance Design&Build). S touto metodou seznámila v srpnu 2020 odbornou veřejnost blíže společnost ENESA ze skupiny ČEZ. Spolu s tím informovala i o nově vzniklých internetových stránkách na její podporu. PDB je v ČR doposud málo využívaný způsob zadávání a smluvního zajištění stavebních zakázek formou dodávky staveb „na klíč“, který je charakteristický tím, že odpovědnost za zpracování prováděcí projektové dokumentace celé stavby a veškeré další činnosti, které povedou k dokončení stavby, je zcela přenesena na zhotovitele stavby. RiPAC: Ricardo Rail představil simulační model pro pantograf a trolej použitelný i pro trolejbusy11.8.2020 Zdánlivě jednoduchá a desítkami let prověřená technologie může být ve skutečnosti náročná na konstrukci, má-li v provozu fungovat spolehlivě a efektivně. Platí to i pro pantografové sběrače kolejových vozidel nebo tyčové sběrače trolejbusů a jejich trolejové vedení. Na pomoc přichází britská inženýrská skupina Ricardo a její železniční divize Ricardo Rail. Na začátku srpna 2020 představila svůj balíček řešení pro modelování a simulaci pantografu a troleje, využitelný i pro tramvaje a trolejbusy. Elektrobusy v Miláně mají „chytré“ nabíjení CalBatt MaeStor5.8.2020 Italské město Milán je jedno z těch, které sází na elektrifikaci svého autobusového parku. Do roku 2030 plánuje přechod všech svých autobusů na plně elektrický pohon nebo diesel-hybrid. Jedná se v součtu o stovky elektrických autobusů. Nabíjení takového parku se již neobejde bez „chytrých“ technologií, které celý nabíjecí proces optimalizují. Milánský dopravce vsadil na italský systém Maestor fungující na platformě CatBatt od stejnojmenné italské firmy. Odborné veřejnosti byla představena na konci července 2020. Nová řada digitálních časových spínačů ABB přináší úspory energie až o 50 %, může pomoci i městské zeleni 4.8.2020 Společnost ABB rozšířila svou řadu digitálních a analogových časových spínačů a uvedla na trh intuitivní aplikaci pro zajištění větší kontroly nad spotřebou energie v obytných a komerčních budovách. Tato aplikace je také využitelná při správě městské zeleně. Odborná veřejnost o ní byla informována v červnu 2020. Nové digitální a analogové časové spínače umožňují uživatelům ovládat osvětlení, vytápění, ventilaci a zalévání na základě denního, týdenního nebo ročního harmonogramu, aby energii bylo možno zapínat a vypínat podle otevírací doby, západu slunce, dat státních svátků nebo prázdnin. 200 tisíc unikátních čtenářů: důležitý milník portálu Proelektrotechniky.cz 29.7.2020 V létě 2020, po zhruba sedmi a půl letech svého provozu, překročil portál www.proelektrotechniky.cz, starší bratr portálu Smartcityvpraxi.cz, důležitý milník: Jeho čtenost od počátku existence dosáhla 200 tisíc unikátních čtenářů. Je to snad příležitost k malému letnímu zamyšlení. Stop zbytečným nehodám vlaků: ČD představily vlastní aplikaci pro doplňkové zabezpečení lokálních tratí, systém využijí i složky IZS28.7.2020 České dráhy společně se zástupci Karlovarského kraje představily v červenci 2020 novou vlastní mobilní aplikaci, která pomůže strojvedoucím na tratích s nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným podle předpisu D3 Správy železnic. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Nejedná se o náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích ale může předejít případným nehodám. Praha propojí Portál Pražana s Portálem občana28.7.2020 Koncem července 2020 bylo nejvyššími představiteli hlavního města Prahy a resortu vnitra podepsáno Memorandum o dlouhodobé spolupráci na projektech Portál Pražana a Portál občana. Dokument si klade na cíl podpořit rozvoj funkcionalit obou portálových řešení, zvýšit vzájemnou využitelnost portálů ze strany jejich uživatelů a zastřešit zkušenosti a znalosti mezi pracovními týmy ministerstva a hlavního města. V konečném důsledku bude vzájemná spolupráce šetřit veřejné rozpočty. Praha tak míří na českou špičku v moderních řešeních v oblasti eGovernmentu. Evropská komise varuje před závislostí na rizikových dodavatelích 5G technologií27.7.2020 Členské státy EU spolu s Evropskou komisí vydaly koncem července 2020 průběžnou zprávu o plnění tzv. EU 5G toolbox. Jde o soubor nástrojů představujících společný přístup členských států EU k zabezpečení budoucích sítí 5G (jde o nejnovější generaci mobilních sítí s připojením o rychlosti až 20 Gbit/s) založený zejména na objektivním hodnocení rizik spojených s nástupem sítí 5G a adekvátních opatřeních, která mají za cíl tato rizika snižovat. 3 in 1: Solaris dodá městu Würzburg elektrobusy, nabíjecí stanice i inteligentní řídicí systém24.7.2020 Na současném trhu elektrobusů jsou významným trendem komplexní projekty zahrnující vozidla, infrastrukturu a doplňující infomační a komunikační technologie. Důkazem jsou dva elektrobusy od Solaris Bus & Coach, které byly v červenci 2020 dodány do německého Würzburgu tamnímu dopravci NVG Omnibus-Betriebs-GmbH spolu s nabíjecí infrastrukturou a řídicím systémem eSConnect. ČEZ spolupracuje s regiony: posiluje zásobování elektrickou energií na Králicku17.7.2020 Úspěšnou spolupráci energetické skupiny ČEZ s regionem při jeho rozvoji znají čtenáři našich portálů na příkladu Smart regionu Vrchlabí. Dalším takovým příkladem, o němž byla veřejnost informována v červenci 2020, je region kolem orlickoústeckého městečka Králíky. ČD Cargo zlepší klima – a aniž by to bylo řečeno, pomůže i městům16.7.2020 ČD Cargo je dceřinou společností národního železničního dopravce České dráhy, podnikající v oboru železniční nákladní dopravy. Lokomotivní park ČD Cargo dnes tvoří více než 850 lokomotiv zastoupených v 37 typových řadách. Zhruba z jedné poloviny jde o dieselové lokomotivy, druhá polovina lokomotiv je elektrických. Z tohoto výčtu je zřejmé, že ČD Cargo má příležitost zlepšit životní prostředí v oblasti spotřeby energie, emisí a hluku. K tomu směřuje nový společensky odpovědný závazek této firmy z července 2020. Aplikace CTS a Moovit pro MaaS: look, book and play (koukni, zarezervuj a zaplať)15.7.2020 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je jednou z cest, jak zvýšit zájem veřejnosti o hromadnou dopravu. Zároveň je to oblast přitahující dodavatele inovativních technologií v oblasti hardware a software. Příkladem je spolupráce americké technologické společnosti Cubic Transportation Systems (CTS) a firmy Moovit, dceřiné společnosti Intel, zaměřené na řešení pro MaaS. Odborná veřejnost o něm byla informována v červenci 2020. 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018/2 | Archiv-2018/1 | Archiv-2017/2 | Archiv-2017/1 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |