Články únor – duben 2021
12.4.2021 Jihlavu
s kdysi významným podílem německých obyvatel dějiny nešetřily a je to
na ní stále trochu znát. Ovšem smart Jihlava, to je především chytrá
mobilita. Zaujmou všudypřítomné trolejbusy s dlouhou tradicí, ať už
zasazené do koloritu historické architektury nebo projíždějící
předměstské úseky na baterie, i jejich chytré zastávky. Podporu tu má
cyklistika, elektromobilita, chytré parkování nebo sledování dopravy
pomocí kamer. I na chytré odpadové hospodářství se tu pamatuje.
Odpočívat lze uprostřed zeleně na hradebních parkánech nebo v lese,
který je od centrálního náměstí doslova coby kamenem
dohodil.
Podívejte se:
Webová aplikace
čistáOVA pomáhá udržovat veřejné prostory Ostravě
9.4.2021 Jedním z měst, které se snaží zapojit do péče o veřejné prostory
širokou veřejnost, je Ostrava. Slouží tomu i její webová aplikace
čistáOVA, která byla spuštěna v květnu 2018, a do poloviny března 2021
jejím prostřednictvím obdrželo město od občanů více než 5,5 tisíce
podnětů.
Celý
článek zde
8.4.2021 V březnu 2021 zvítězil ve výběrovém řízení Dopravního podniku Ostrava
(DPO) na rozšíření systému průběžně dobíjených elektrobusů polský
výrobce Solaris Bus & Coach, který dodá 24 vozidel a nabíjecí
infrastrukturu. Jde o důležitý průlom v zavádění elektrobusů v ČR.
Poprvé se zde rozšiřuje park průběžně dobíjených elektrobusů a jejich
nabíjecích stanic o dodávku od jiného výrobce vozidel i infrastruktury.
Umožňuje to standardizované čtyřpólové dobíjení, v ČR zatím jediné.
Podívejme se při této příležitosti i na další příklady projektů
elektrobusů v ČR.
Celý
článek zde
6.4.2021 Našemu nejvýše položenému okresnímu městu Žďár nad Sázavou v srdci
Vysočiny vévodí UNESCem chráněný barokně gotický poutní kostel na
Zelené hoře jako zajímavý turistický cíl s výhledem do půvabné okolní
krajiny plné vodních ploch. Samo město, historické i průmyslové, jakoby
si pár let zdřímlo a s konceptem smart city se nyní bystře probouzí do
„chytré“ současnosti. Svědčí o tom třeba podpora elektromobility,
nadšeně prosazovaná žďárskou průmyslovkou, dopravní kamery, ale také
elektronická úřední deska s turistickým portálem nebo beacony –
radiomajáky podporující zdejší turistickou aplikaci. Vzdělání ostatně
přispívá i pouliční knihovna ve zdejším opečovávaném zámku.
Podívejte se:
Třebíč – z cyklu
fotoreportáží o českých smart cities
2.4.2021 Historickou
Třebíč na jižním konci Vysočiny střeží vysoká městská věž, kterou zpoza
kopců jistí osm věží blízké jaderné elektrárny Dukovany. Milovník
romantických zákoutí se zde může dlouho proplétat křivolakými uličkami
a schody starého židovského města nebo si pohovět ve stínu borovic na
vrchu skalnatého údolí řeky Jihlavy. Zorientování mu usnadní turistický
portál města, který je také součástí elektronické úřední desky.
Vzdělání napomůže i biblioschránka nebo „chytrá“ lavička. Chytrou
mobilitu tu reprezentují třeba nabíjecí stanice pro elektromobily nebo
terminál (či spíš terminálek) vlaků, autobusů a jízdních kol.
Podívejte se:
29.3.2021 Velké
město, kde je všude blízko, to je smart city Pardubice. Můžeme je
projet na kole (jak také jinak v Polabí), ať už vlastním, které lze
uložit v moderní cyklověži, nebo sdíleném. Můžeme se projít pěšky
bohatou zelení od zámeckých valů přes moderně řešený park až po čisté a
prostorné pěší zóny. Nebo nastoupit do trolejbusu, který na předměstí
pokračuje na baterie. Či snad raději elektromobilem? Elektrické dopravě
zde ostatně díky malé vodní elektrárně přispívá také Labe, jako
obnovitelný zdroj energie i místo k aktivnímu odpočinku.
Podívejte se:
29.3.2021 Specialista na dobíjecí software pro e-mobilitu, společnost Driivz, do níž ČEZ
investoval prostřednictvím svého fondu Inven Capital již před dvěma
lety, přilákala v polovině března 2021 dalšího významného investora:
Volvo Group. S Driivz rozvíjí pilotní projekt inovativního řešení
dobíjecí infrastruktury právě pro nákladní automobily. Software od
Driivz pohání od roku 2020 i dobíječky ČEZ.
Celý
článek zde
25.3.2021 Superkapacitorové elektrobusy jsou zajímavou a v mnoha ohledech
výhodnou alternativou ke klasickým bateriovým elektrobusům všude tam,
kde jde o koncept průběžného dobíjení s přiměřenými vzdálenostmi mezi
nabíjecími stanicemi. Důkazem je i plánovaná dodávka desetikusové série
12m superkapacitorových elektrobusů od bulharsko-izraelského dodavatele
Chariot Motors pro srbské hlavní město Bělehrad a jeho dopravce GSB, na
niž byla uzavřena smlouva v březnu 2021.
Celý
článek zde
24.3.2021 Příběh pražských trolejbusů, který se začal psát už v roce 1936,
zaznamenal na konci února 2021 důležitý milník: Dopravní podnik hl. m.
Prahy (DPP) získal stavební povolení na elektrifikaci autobusové linky
č. 140, z níž se tak – po téměř půlstoleté pauze – stane pravidelná
trolejbusová linka č. 58. Nad plánkem této linky si budeme povídat s
Janem Šurovským, technickým ředitelem DPP pro povrchovou dopravu.
Celý rozhovor zde
18.3.2021 V září 2021 bude v Domově důchodců v Dobré Vodě uvedena do provozu nová
víceúčelová kogenerační jednotka. Metodou design&build ji dodá
společnost ENESA z ČEZ ESCO, která o tomto zajímavém projektu
informovala odbornou veřejnost v březnu 2021.
Celý
článek zde
17.3.2021 Voda je důležitým vstupem pro provoz jaderných elektráren. Po její
spolehlivou dodávku a zároveň citlivé hospodaření s vodou v kontextu
krajinné ekologie se používají různá chytrá řešení. Jedno z nich
představila v březnu 2021 Jaderná elektrárna Dukovany. Přestože je zásoba vody pro provoz elektrárny i připravovaný nový blok
v obou dalešických nádržích více než dostatečná i v suchých letních
měsících, energetici investují další milióny korun do chytrých
technologií k jejím úsporám a udržení v krajině. Jedním z takových řešení je výstavba vsakovacích retenčních nádrží, do
kterých je svedena dešťová voda, která se v ní pomalu vsakuje a
doplňuje hladinu podzemních vod.
Celý článek zde
16.3.2021 Portál Pražana, který hlavní město spustilo na konci září 2020, slouží
k snazší komunikaci obyvatelů metropole směrem k Magistrátu hl. m.
Prahy, úřadům městských částí a městským organizacím. Fungování tohoto
portálu a jeho další rozvoj zajišťuje městská společnost Operátor ICT,
a.s. (OICT). Začátkem března 2021 byly veřejnosti představeny další
plány jeho rozvoje.
Celý
článek zde
15.3.2021 Pestrost
– to je asi nejpříhodnější pojmenování pro chytrou městskou část Praha
13. Stará zástavba krčící se ve stínu socialistického Jihozápadního
města a také „pražská La Défence“ – Sluneční náměstí. Sdílená kola a
podpora elektromobility u nákupních center, na náměstí i mezi paneláky.
Kachny plavoucí v Centrálním parku pod tubusem se svištícím metrem
uvnitř a „zapadlá“ příroda kolem retenční nádrže Asuán. Moderní veřejné
prostory s dostatkem zeleně a čilým životem. Tohle není noclehárna na
periférii – to je město se vším, co k městu patří.
Podívejte se:
15.3.2021 Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP) zjišťoval zájem u tří z
devíti programů Modernizačního fondu – konkrétně v programech Modernizace soustav zásobování tepelnou
energií (HEAT), Nové obnovitelné zdroje v energetice (RES+) a Zlepšení
energetické účinnosti a snižování emisí skleníkových plynů v průmyslu v
EU (ENERG ETS). Začátkem března 2021 zveřejnil celkovou bilanci
projektových záměrů reagujících na tyto předregistrační výzvy z
hlediska jejich obsahu a zaměření.
Celý
článek zde
12.3.2021 Daleko
vyšší ochrana cestujících – cíl, kterého pomůže dosáhnout
antikolizní systém v tramvajích Dopravního podniku Ostrava (DPO). Nově
posílí ochranu bezpečí cestujících i v ČR unikátní antikolizní systém
fungující ve zkušebním provozu od prvního březnového týdne 2021. Systém
ochrany od firmy Bosch Engineering funguje ve třech krocích –
nejdříve řidiče na nebezpečí upozorní výstražná ikona na palubním
počítači, pak i zvukový výstražný signál a nakonec řídicí systém
vozidla tramvaj sám zastaví.
Celý
článek zde
11.3.2021 Opečovávané
historické centrum s „tajuplnými“ uličkami a schody, i kus historie v
budovách malých vodních elektráren. Brownfield bývalých kasáren
přeměněný na velký a přitom nenápadný parkovací dům, i futuristický
terminál hromadné dopravy. Všudypřítomné bicykly a cyklisté.
Elektrobusy a trolejbusy, které umí jezdit i na baterie. Dostatek
nabíjení také pro elektromobily. A hned opodál romantická zákoutí v
parku nad soutokem Labe a Orlice. To vše dohromady je smart city Hradec
Králové.
Podívejte se:
9.3.2021 Švédská automobilka Volvo Trucks je jedním z významných průkopníků v
oblasti elektrifikace těžkých nákladních automobilů. Vedle již
sériových aplikací pro městské služby zkouší
elektrifikovat i další typy svých nákladních automobilů. Zatím poslední
významnou událostí v tomto směru je pilotní projekt nákladní přepravy
zásilkové služby DHL ve Švédsku, který začíná v březnu 2021.
Celý
článek zde
8.3.2021 V
chytrém
Táboře se prolíná historie a současnost využívající chytrá řešení. Hned
před nádražní budovou nám to připomene 117letá Elinka, tedy první česká
elektrifikovaná dráha z Tábora do Bechyně, jejíž elektrárna napájela
rovněž první tamní elektrické veřejné osvětlení. Současnost moderní
mobility ve městě, to je podpora elektromobility
a cyklistiky, chytré parkování nebo moderní autobusové
nádraží. Moderní
technologie se tu nevyhýbají ani odpadovému hospodářství. A rozhodně
nelze zapomenout na množství městské zeleně s herními prvky nebo na
„táborské moře“ – rybník Jordán, oblíbený mezi obyvateli i vodním
ptactvem.
Podívejte se:
5.3.2021 Podle údajů Asociace poskytovatelů energetických služeb
(APES), zveřejněných v únoru 2020, byl rok 2020 z pohledu trhu
energetických služeb se zárukou úspor (EPC) rekordní. Probíhající
projekty ušetřily zákazníkům, kterými jsou převážně města, kraje a
jejich příspěvkové organizace, elektřinu, plyn, teplo a vodu za téměř
400 mil. Kč. Jedná se o největší roční úsporu od roku 1994, kdy byly v
ČR realizovány první EPC projekty.
Celý
článek zde
3.3.2021 Navzdory
nepříznivé situaci v celé Evropě, poznamenané vládními
protiepidemickými opatřeními, trh elektrobusů v roce 2020 dále rostl.
Ukazuje to spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME
Solutions ve své analýze navazující na obdobnou analýzu
z února 2020. Jejím
předmětem je vývoj autobusů s alternativními pohony v zemích Západní
Evropy a v Polsku.
Celý
článek zde
2.3.2021 Ačkoli tramvaje jezdí po ulicích jako automobily, jsou to kolejová
vozidla se všemi příležitostmi i úskalími. K nim patří zejména malý
jízdní odpor kovového kola na kovové kolejnici, který činí provoz velmi
efektivním, ale prodlužuje zábrzdnou dráhu. Ne každý chodec si to
uvědomuje. Od začátku února 2021 proto testuje Dopravní podnik hl. m.
Prahy (DPP) na tramvajových linkách 9, 11 a 22 novou bezpečnostní
aplikaci „Pozor tramvaj!“.
Celý
článek zde
26.2.2021 Tento
článek vznikl na popud kolegů žurnalistů zabývajících se veřejným
sektorem. Jeho cílem je ukázat některé principy a nástroje
strategického marketingového řízení aplikované na veřejné služby.
Vodítkem je přitom tzv. marketingový mix, zahrnující produkt (tj. zboží
či službu), cenu, místo (trh) a propagaci. Článek nemá ambice dodat v
několika odstavcích a obrázcích ucelené manažerské školení, ale spíše
nasměrovat čtenáře k dalšímu vzdělávání v tomto oboru.
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6
| 7
| 8 | 9
| 10 | 11
| 12
| 13 | 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30
| 31
| 32
| 33
| 34
| Archiv-2018/1
| Archiv-2018/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015