|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Články únor – březen 2022
Moderní technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí, životnímu prostředí i energetické soběstačnosti 22.3.2022 Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu Olympik další, již sedmý, ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna. Celý článek zdeSmart Village Starovice – společný projekt developera a distributora elektřiny22.3.2022 Distributoři energií se starají o to, aby k nám elektřina i plyn doputovaly rychle, bezpečně a spolehlivě. Svou distribuční síť udržují, rozvíjí a digitalizují. Reagují na změny, které přináší nové potřeby zákazníků a neustále rostoucí poptávka po energiích. Elektromobilita, decentralizace zdrojů a s tím spojené fotovoltaické systémy se stávají samozřejmostí a lidé si budou častěji pořizovat i tepelná čerpadla. V blízké budoucnosti bude stále více domácností vybaveno také bateriemi a lidé budou chtít sledovat a regulovat svou spotřebu, pokud možno tady a teď. Celý článek zdeInteligentní nabíjení pro chytrá města 21.3.2022 Snaha po snižování klimatických dopadů dopravy vede jednak k širšímu uplatňování osobních a nákladních elektromobilů, a jednak k elektrifikaci městských autobusů. Se zvětšujícími se parky elektromobilů a elektrobusů vzniká potřeba inteligentního řízení spotřeby energie při jejich nabíjení, ať už v síti veřejných nabíjecích stanic, nebo v garážích firemních elektromobilů. Cíle jsou přitom vždy stejné: stabilita, bezpečnost a hospodárné fungování energetické soustavy. Odpověď na tuto výzvu nabízejí systémy inteligentního energetického managementu nabíjecí infrastruktury. Takovýmto systémem je HIGH-LEIT iNLM od společnosti Vivavis. Přemýšlíte o přechodu na elektrické nákladní vozidlo pro městskou dopravu? Zde je několik otázek ke zvážení. 18.3.2022 Elektrická nákladní vozidla se pro mnoho přepravních úkolů stala realitou i nutností. Působíte v městských oblastech a potřebujete poradit s dalším krokem k řešení elektrifikované přepravy? Zde je několik otázek ke zvážení. Jaderná elektrárna Dukovany: Zahájeno výběrové řízení na stavbu nového zdroje, symbióza s regionem 18.3.2022 Společnost ČEZ, respektive její 100% dceřiná společnost Elektrárna Dukovany II, zahájila 17. 3. 2022 výběrové řízení na dodavatele stavby nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany. Ministerstvo průmyslu a obchodu udělilo k tomuto kroku souhlas poté, co bezpečnostní složky posoudily dokumenty z předchozí fáze, tedy zapracování bezpečnostních požadavků do poptávkové dokumentace, a ukončily bezpečnostní posouzení všech tří uchazečů. Těmi jsou americký Westinghouse, francouzská EdF a korejská společnost KHNP. Všechny brněnské trolejbusy budou nízkopodlažní: Brno obnovuje park parciálními (bateriovými) trolejbusy Škoda 17.3.2022 Brno pokračuje v masivní obnově trolejbusového parku. Koncem února 2022 podepsal Dopravní podnik města Brna (DPMB) smlouvu na nákup 10 trolejbusů typu Škoda 32Tr s opcí na dalších 30 vozidel stejného typu. Škoda 32 Tr (viz foto) je 12m plně nízkopodlažní a klimatizovaný trolejbus pro 95 cestujících, z toho 35 sedících. K pohonu slouží asynchronní motor ŠKODA ELECTRIC a.s. o jmenovitém výkon 160 kW. Statutární město Ostrava vybralo dodavatele elektrické energie, preferuje jistotu dodávek 15.3.2022 Stát se to může statutárnímu městu, stejně jako drobnému odběrateli. V lednu 2022 ukončil dodávky elektřiny jeho předchozí dodavatel s velmi výhodnými cenami. Od druhého březnového týdne má město Ostrava nového dodavatele. Je jím společnost ČEZ ESCO ze skupiny ČEZ. Končí tak v režimu dodavatele poslední instance a preferuje jistotu dodávek. Společnost Lumius ze Sviadnova na Frýdecko-Místecku, která vznikla v roce 2002, ukončila 11. ledna 2022 bez předchozího upozornění dodávky elektřiny a plynu zákazníkům, mezi něž patřilo i statutární město Ostrava. Jako důvod ukončení dodávek uvedl Lumius situaci na trzích s elektřinou a plynem. Národního plán obnovy podpoří fotovoltaické systémy prostřednictvím výzvy MPO, příjem žádostí od 22. 3. 202215.3.2022 Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) vyhlásilo ve třetím březnovém týdnu 2022 výzvu na podporu fotovoltaických systémů z Národního plánu obnovy. Cílem je jejich rozvoj s možností akumulace a související náhrada fosilních zdrojů energie. Výzva má mimo jiné přispět ke zvýšení energetické soběstačnosti podnikatelských subjektů a úspoře provozních nákladů. Není 5G jako 5G: testování sítí mmWave v madridském metru 11.3.2022 Využití poslední poslední, páté generace bezdrátových systémů (5G) je v současné době na postupu v nejrůznějších oborech. Jedním z nich je i metro, kde se mezi průkopníky řadí Praha. Je však užitečné vědět, že 5G ve skutečnosti zahrnuje dva druhy sítí. O testování jedné z nich, síti mmWave, v madridském metru byla odborná veřejnost informována koncem února 2022. Vodík u standardu, baterie pro midibusy: Österreichische Postbus elektrifikuje svůj park elektrobusy Solaris9.3.2022 Největší rakouský autobusový dopravce Österreichische Postbus GmbH, zaměřený na regionální osobní přepravu, ukázal svoji strategii elektrifikace směrem k palivočlánkovým pohonům u standardních 12m autobusů doplněným elektrickými midibusy s nočním nabíjením. Svědčí o tom rámcová smlouva, kterou podepsal v únoru 2022 s polským dodavatelem Solaris Bus & Coach na období 2022–2025 s možností prodloužení do roku 2028. Monitoring mikroklimatických parametrů urbanizovaného prostředí: pilotní projekt pomůže Praze lépe zvládat letní vlny horka a sucha8.3.2022 Městská společnost Operátor ICT (OICT) začne v Praze sledovat různé mikroklimatické parametry. Hlavní město díky tomu do budoucna získá podklady pro zmírnění extrémních vln horka a sucha. Rada hl. m. Prahy na svém zasedání na začátku března 2022 schválila smlouvu na Monitoring mikroklimatických parametrů urbanizovaného prostředí. Aby bylo možno přijmout funkční opatření v oblasti životního prostředí a klimatu, je třeba mít dostatek dat o podobě klimatu ve městě. Cílem pilotního projektu je proto otestovat senzory pro monitoring mikroklimatických parametrů urbanizovaného prostředí v uličním prostoru a vybrat technologii, která bude pro užití v Praze nejvhodnější. První dobíjecí centrum pro elektrická nákladní vozidla v ČR má Mercedes-Benz, nabíjecí výkon až 300 kW8.3.2022 Společnost Siemens dodala v únoru 2022 dobíjecí centrum pro těžká nákladní vozidla s elektrickým pohonem v ČR. Umístěno je v areálu společnosti Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o. v pražských Stodůlkách. Dobíjení zde zajišťuje stanice Sicharge D o výkonu 300 kW. Jedná se o vůbec první dobíjecí centrum specializované na těžké nákladní vozy v České republice. Kroměříž úspěšně provozuje dva diesel-hybridní autobusy Volvo7.3.2022 Vozový park, kterým městská společnost Kroměřížské technické služby (KTS) zajišťují městskou hromadnou dopravu v Kroměříži, se v druhé polovině února 2022 rozrostl o druhý hybridní autobus od společnosti Volvo. První vůz stejného typu koupily KTS v roce 2021. Pozvánka na konferenci Smart city v praxi VII1.3.2022 Srdečně Vás zveme na již 7. ročník konference „Smart city v praxi“ se koná 22. března 2022 v Interhotelu Olympik v Praze. Konference je určena především zástupcům měst, městských služeb a veřejných organizací, příp. školám a je výjimečná tím, že je orientována přesně na vedoucí odborů, ředitele a jejich zástupce (tedy na prakticky zaměřené lidi), kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Více informací
a program konference zde Ostrava vypsala výběrové řízení na dodavatele vodíkové plnicí stanice 1.3.2022 K probíhajícímu výběrovému řízení na palivočlánkové autobusy (celkem 5 vozidel) vypsal Dopravní podnik Ostrava (DPO) v únoru 2022 rovněž výběrové řízení na vodíkovou plnicí stanici na Hranečníku. Učinil tak další důležitý krok k realizaci jednoho z opatření nedávno schváleného Akčního plánu udržitelné energetiky a klimatu (SECAP 2030), kterým je nasazení vodíkových autobusů do rutinního provozu v ostravské MHD. Zákon o podpoře nízkoemisních vozidel v přepravě cestujících schválen 28.2.2022 Pozdě, ale přece. Tak lze komentovat vládní schválení zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících dne 23. 2. 2022. Naplno se tak do českých zákonů promítla související evropská legislativa, což bylo zatím dočasně řešeno usnesením vlády. Tento požadavek vychází z evropské právní úpravy, která podporuje čistou mobilitu, a to s důrazem na elektrický pohon. Plnění stanovených podílů nízkoemisních vozidel mezi nově pořizovanými bude sledováno ve dvou časových obdobích. Nová automatická linka pražského metra na postupu: předběžné tržní konzultace pro druhý úsek metra D23.2.2022 Nová linka D pražského metra je na postupu. Po veřejné zakázce na stavbu prvního úseku Pankrác – Olbrachtova vyhlásil v polovině února Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) předběžné tržní konzultace související s dalším úsekem Olbrachtova – Nové Dvory. Posilování kybernetické bezpečnosti ve Fakultní nemocnici Plzeň 22.2.2022 Kybernetická bezpečnost představuje jednu z největších výzev současného života, nezřídka životně závislého na bezchybném fungování digitálních technologií. To platí v prvé řadě tam, kde může jít doslova o život – tedy v odvětví zdravotnictví. Do kybernetické bezpečnosti jsou proto investovány nemalé částky. Dokládají to i aktivity Fakultní nemocnice Plzeň, s nimiž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2022. Na pražské letiště pojedou tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda-Solaris 24m, první v České republice21.2.2022 Praha podnikla další důležitý krok k významnému prvenství v oboru elektrifikované městské dopravy: Pro vůbec první domácí systém velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů využívajících bateriové zásobníky energie na elektrifikované autobusové lince na letiště vybral dopravce Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v druhé polovině února 2022 dodavatele 20 vozidel. Stavovské divadlo úspěšně využívá osvědčená řešení z EPC v Národním divadle17.2.2022 Stavovské divadlo je nejstarším divadlem v Praze. Patří i k těm nejvýznamnějším, v roce 1787 se zde konala premiéra opery Don Giovanni, kterou Mozart pro Prahu speciálně složil a také osobně dirigoval. Již dvanáct let zde úspěšně funguje projekt EPC, o jehož výsledcích byla odborná veřejnost informována v lednu 2022. Tento energeticky projekt se zárukou úspor (EPC) realizuje společnost ENESA od roku 2010. Jeho podstatou je financování investičních projektů energetického hospodářství – tj. zařízení na dodávku a využití energie (obvykle tepla a elektřiny) v budovách a jiných objektech – z dosažených úspor energie. Projekt EPC obvykle zahrnuje návrh energetického hospodářství, dodání a instalaci energetických zařízení, pravidelnou údržbu zařízení po dobu trvání projektu a v neposlední řadě měření a vyhodnocování dosažených úspor. „Koktavé“ elektrobusy v Berlíně: příběh o mediálním neporozumění investičnímu a vývojovému projektu (naštěstí s happyendem)15.2.2022 „BVG: Berliner Elektrobusse stottern in die Zukunft“ – takový titulek se právě před šesti lety, v únoru 2016, objevil v berlínských novinách. BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) je berlínský dopravní podnik a nadpis hlásal doslova, že berlínské elektrobusy koktají do budoucnosti. Ke konci roku 2021 měl BVG téměř 150 elektrobusů standardních i kloubových. Většina elektrobusů je standardní délky 12 m, „noční“ koncepce s dobíjením v garážích. 17 kloubových elektrobusů je průběžně dobíjeno z infrastruktury evropského standardu OppCharge, tedy „reverzním pantografem“ podle normy SAE J3105/1. Do konce roku 2022 by počet berlínských elektrobusů měl dosáhnout téměř 230 vozidel a dále růst tak, tak aby do roku 2030 mělo všech cca 1500 městských autobusů v Berlíně elektrický pohon. 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018/2 | Archiv-2018/1 | Archiv-2017/2 | Archiv-2017/1 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |