|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Články červen – říjen 2024Trochu jiné "smart": Léto s vůní mangaNaše zážitky a rozhovory z Mosambiku16.10.2024 Jak už naši čtenáři vědí, strávili jsme dobu od Vánoc 2023 až téměř do konce ledna 2024 v Mosambiku, zemi v jihovýchodní Africe s tradičními, avšak trochu pozapomenutými, vztahy k Česku. Cíle naší návštěvy byly osobní i pracovní: uvidět se po čase s naším mosambickým přítelem a kolegou a jeho rodinou a zároveň prozkoumat terén ohledně případné skromné české zahraniční pomoci. Sdílíme! Prvních více než 150 MWh elektřiny v české komunitní energetice15.10.2024 Více než 150 MWh, tolik činil celkový objem první sdílené elektřiny v České republice, jak byla odborná veřejnost informována v říjnu 2024. V září 2024 ji mezi sebou sdílelo více než 4000 výroben a 3500 odběrných míst, které prošly celým procesem registrace a uzavření smlouvy s Elektroenergetickým datovým centrem (EDC). Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě 10.10.2024 Srdečně Vás zveme na konferenci „Moderní technologie v elektrické dopravě“, která se koná 8. listopadu 2024 na výstavišti v Praze-Letňanech jako doprovodný program veletrhu e-SALON 2024. Kde elektrický pohon nejlépe uplatní své výhody – trocha výkladu a spousta příkladů. Témata budou velmi aktuální, budeme hovořit o elektrických osobních a nákladních automobilech, autonomní mobilitě v praxi, elektrických autobusech pro město, zkrátka nepřijde ani infrastruktura a moderní městská a příměstská elektrická kolejová doprava. Zaměříme se také na ekonomiku dopravy či úskalí vodíku v elektromobilitě. Součástí konference bude křest publikace „Elektromobilita v praxi“, kterou na konferenci obdržíte zdarma. Vstup na konferenci je po registraci zdarma. Více informací a registrace zde Komplexní EPC pro Dopravní podnik hl. m. Prahy odstartoval10.10.2024 V celkem pěti areálech Dopravního podniku hl. města Prahy (DPP) byly začátkem října 2024 zahájeny pilotní projekty energeticky úsporných opatření se zaručeným výsledkem (EPC). Dodavateli služeb jsou sdružení společností ENESA z holdingu ČEZ ESCO a Metrostav DIZ, v případě depa Zličín pak firma Frontier Technologies ze skupiny PRE. Konference Elektrické autobusy pro město se přesouvá na e-Salon a rozšiřuje témata 4.10.2024 Naše série konferencí Elektrické autobusy pro město, jichž až do loňského roku proběhlo celkem dvanáct (včetně jednoho elektronického „pandemického“ běhu), napomohly při rozvíjení svého oboru mezi českými a slovenskými profesionály. Jsme za to velmi rádi. Bylo nám zároveň velkým potěšením organizovat je právě na veletrhu Czechbus s jeho srdečnou atmosférou. Střechy hypermarketů Globus vyrobí elektřinu pro vlastní spotřebu 24.9.2024 Střechy budov obchodních řetězců se nabízejí pro instalaci fotovoltaických zdrojů pro pokrytí vlastní spotřeby. Dobře to ví například Lidl nebo Penny Market. Od září 2024 se k nim přidává i řetězec Globus s očekávanou výrobou 3 280 MWh elektřiny na střechách v Plzni, Ostravě, Liberci a Havířově. První zájemci o komunitní energetiku připraveni, sdílení začne během září 11.9.2024 Celkem 7896 registrací, 4414 výroben a více než 13 000 vyřízených dotazů zájemců o sdílení. To je měsíční bilance Elektroenergetického datového centra (EDC), které 1. srpna 2024 zahájilo přijímání registrací ke sdílení elektřiny v ČR. Reálné sdílení elektřiny očekává EDC v průběhu září 2024. Podstatou komunitní energetiky je sdílení vyrobené energie z obnovitelných zdrojů mezi odběrnými místy, která budou členy energetického společenství, aniž by bylo nutné posílat přebytky vyrobené energie zpět do sítě. S ohledem na nestálost obnovitelných zdrojů se komunitní energetika zpravidla neobejde bez zásobníků energie. Energetické společenství tedy bude elektřinu podle zákona vyrábět, spotřebovávat a sdílet, aniž by přitom vytvářelo zisk. eCanter od Daimlera v české logistice: Dachser Czech Republic rozváží zásilky elektricky 10.9.2024 Mezinárodní logistická společnost Dachser Czech Republic rozšířila od září 2024 svoje lokální bezemisní doručování. Jako první v České republice má ve své síti elektrická rozvozová vozidla FUSO eCanter Next Generation, která nasadila na regionální trasy. V Praze a středních Čechách a v okolí Hradce Králové tak dopravuje zboží na první a poslední míli s nulovými emisemi. Kladno pojede elektricky 30.8.2024 Do městských ulic Kladna se v posledním srpnovém týdnu 2024 rozjelo 16 elektrobusů od společnosti SOR Libchavy. Spolu s tím byl uveden do provozu největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách, který zahrnuje 9 ultrarychlých dobíjecích stojanů a počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí. Provozovatelem elektrobusů je ČSAD Kladno, člen skupiny Arriva. Ochranné pásmo vedení na Písecku ošetřují ovce a kráčivý bagr 30.8.2024 Porost pod vedením přenosové soustavy na Písecku pilotně udržují ovce primitivního plemene a kráčivý bagr se speciálně vyvinutým adaptérem, který vyřezává náletové dřeviny při zachování nízkého bylinného patra. O podrobnostech byla odborná veřejnost informována v srpnu 2024. CBTC nahradila CBTC: Linka 14 pařížského metra dostala dokonalejší systém pro bezobslužný provoz 21.8.2024 Společnosti Siemens Mobility a RATP (Régie autonome des transports Parisiens) úspěšně modernizovaly a rozšířily linku 14 pařížského metra. Odborná veřejnost o tom byla informována na konci července 2024. Je to poprvé na světě, kdy byla stávající plně automatizovaná linka metra bez řidiče přestavěna na stejnou úroveň automatizace s dokonalejší technologií. Přestavba probíhala v uplynulých šesti letech za běžného provozu. Borský park v Plzni zdobí nové záhony s trvalkami 19.8.2024 Nové záhony s trvalkami jsou od začátku léta 2024 k vidění v Borském parku. Šest záhonů se nachází u nejfrekventovanějších rozcestí parkových cest, kde okrašlují pohled na trávníky a vzrostlé stromy. Záhony osázeli městští zahradníci ze Správy veřejného statku města Plzně. Na D1, odpočívce Mikulášov nabízí ČEZ největší český ultrarychlý dobíjecí hub 19.8.2024 Šest vysoce výkonných 320kW stanic a po čtyřech stojanech o výkonech 180kW a 160 kW. Tak vypadá aktuálně největší veřejný dobíjecí hub ultrarychlých stanic v České republice, který byl uveden do provozu v polovině srpna 2024. Množství a výkon stanic zaručuje, že řidič elektromobilu při cestě z Brna do Prahy vždy najde volný dobíjecí konektor k rychlému dobití baterií. Komunitní energetika odstartovala – přínosná bude pro ty, kdo jí rozumějí 15.8.2024 Elektroenergetické datové centrum (EDC) zahájilo od 1. 8. 2024 činnost a spustilo možnost registrace, která je nutným prvním krokem ke sdílení elektřiny v rámci nového systému komunitní energetiky. Ten zákazníkům nabízí nové možnosti, jak efektivněji využívat vlastní vyrobenou elektřinu. Středočeský projekt palivočlánkových autobusů oficiálně zahájen 8.8.2024 Ve spolupráci Středočeského kraje, regionálního organizátora veřejné dopravy IDSK, dopravce Martin Uher Bus, výrobce autobusů Solaris Bus & Coach, skupiny ČEZ a britské společnosti Logan Energy byl v srpnu 2024 zahájen středočeský projekt palivočlánkových autobusů. Jde o první velký projekt tohoto typu realizovaný v ČR. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: vlakotramvaje v Chemnitz 2.8.2024 Dopravní systémy typu tram-train, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“, kombinují městskou tramvaj a příměstskou železnici. O nasazení vlakotramvají se již desítky let uvažuje také v ČR, aktuálním příkladem je Středočeský kraj. Jeden takovýto systém tram-train se nachází i nedaleko českých hranic, v Saské Kamenici (německy Chemnitz). Na konci července 2024 se jej rozhodla blíže prozkoumat i naše redakce. Projekt Mario: nové brněnské trolejbusy kompletované u dopravce šetří milióny 2.8.2024 Dopravní podnik města Brna (DPMB) je nevětším provozovatelem trolejbusové dopravy v ČR. Jeho park čítá celkem 134 trolejbusů. Jejich obnovu provádí DPMB v rámci projektu Mario, jako jediný dopravce v ČR, netradičním způsobem: trolejbusy kompletuje vlastními silami z komponent od výrobce. „Chytré“ mapy v Ostravě pomáhají vozíčkářům i rodinám s kočárky 2.8.2024 Na 1 800 ostravských objektů bylo ke konci července 2024 zmapováno a zveřejněno v interaktivní mapě přístupnosti města Ostravy a na webu Bez bariér Ostravsko. Na jednom místě tak naleznou potřebné informace vozíčkáři, stejně jako senioři se zhoršenou mobilitou nebo rodiče s kočárky. Zde si zjistí, zda je jejich cíl bezbariérový, tedy samostatně přístupný, nebo zda budou potřebovat doprovod či v opačném případě jde o zcela nepřístupné místo. Elektrické autobusy Rampini v centru Vídně: vodíkové nádrže místo dvoupólového pantografu 2.8.2024 Již v březnu 2013 informoval náš portál čtenáře o elektrických midibusech Rampini provozovaných dopravcem Wiener Linien v centru rakouského hlavního města a dobíjených z troleje dvoupólovým pantografem. Ještě téhož roku se jím mohli na zkoušku svézt také obyvatelé a návštěvníci Brna. Protože však čas pokročil, odejdou i ony na zasloužený odpočinek. S obnovou těchto midibusů, plánovanou na polovinu roku 2025, zůstává v centru Vídně i nadále italská značka Rampini, ovšem od základu se mění koncept pohonu. Nově zde budou nasazeny palivočlánkové (vodíkové) elektrické midibusy Rampini Hydron. Distribuce24: chytrá aplikace pomáhá uživatelům distribuční sítě EG.D z řad fyzických osob, firem i obcí 26.7.2024 Distribuční společnost EG.D, člen skupiny E.ON, připravila od července 2024 pro všechny odběratele z řad domácností, firem i municipalit na svém distribučním území, zcela novou mobilní aplikaci Distribuce24. Ta zároveň nahrazuje původní aplikaci pod jménem Distribuce. Významnou vlastností této aplikace je, že ji mohou využívat jak fyzické osoby, tak i odběratelé z řad obcí či firem. 400kW dobíjení pro nákladní elektromobily a elektrobusy: E.ON a MAN zahajují spolupráci na síti dobíjecích stanic 26.7.2024 Společnosti E.ON a MAN Truck & Bus se v červenci 2024 společně zavázaly učinit významný krok vpřed v rozšiřování nabíjecí infrastruktury pro užitková vozidla v Evropě. V rámci nové spolupráce vybuduje energetická společnost a výrobce užitkových vozidel po celé Evropě zhruba 170 míst s přibližně 400 stanicemi pro veřejné nabíjení elektrických nákladních vozidel. Aplikace Pípni a jeď v brněnské MHD slaví čtyři roky úspěšného provozu 25.7.2024 Služba Pípni a jeď, která umožňuje cestujícím snadný nákup elektronické jízdenky přímo ve voze, slaví čtyři roky. Dopravní podnik města Brna (DPMB) nabízí bezkontaktní platby od 1. července 2020. Za tu dobu provedli cestující brněnské hromadné dopravy téměř 45 milionů transakcí, z nichž vznikly jízdenky v celkové hodnotě přes 700 milionů Kč. Každý den si jednorázovou jízdenku pomocí přiložení karty nebo mobilního telefonu pořídí zhruba 35 tisíc lidí. O generickém maskulinu, rovnoprávnosti žen a absurdním přechylování 18.7.2024 Tento článek je tak trochu osobní. Pojednává totiž o naší mateřštině, k níž máme já i moje manželka a spolupracovnice Pavla velmi osobní vztah. Moje maminka byla univerzitní učitelka češtiny, a i když brzy vyměnila katedru za redakční psací stůl, cit pro náš mateřský jazyk jí zůstal. Netřeba dodávat, že jej vštěpovala také nám dětem. Nad čím by snad školní češtinářka mávla rukou, bylo doma po právu pranýřováno a opravováno. Dodnes tak vnímám organismus naší krásné řeči i u technických nebo manažerských textů a snažím se s ním pracovat, jak jen to dané téma umožňuje. Celý článek zdePriorita: Brněnské střechy budou fotovoltaické, instalovaný výkon 1,7 MWp 10.7.2024 Priorita, Informační zpravodaj Státního fondu životního prostředí ČR, zveřejnil ve svém prázdninovém dvojčísle 7/8 zajímavou informaci o projektu fotovoltaických zdrojů na brněnských střechách. Jeho realizátorem je městská společnost SAKO Brno SOLAR, která se zabývá instalací fotovoltaických panelů na střechy budov ve vlastnictví města. Moderní systém sčítání cestujících napomůže efektivní brněnské MHD 4.7.2024 Dopravní podnik města Brna (DPMB) bude efektivněji počítat cestující ve vozech. Díky systému na automatické sčítání cestujících získá přesný přehled o počtu lidí na linkách. Umožní to vyhodnotit zájem cestujících o konkrétní spoje a lepší rozvržení intervalů mezi nimi. Pražský carport využívá k nabíjení fotovoltaiku i akumulovanou elektřinu 3.7.2024 Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP představila na konci června 2024 projekt unikátního carportu (viz foto). Jde o multifunkční přístřešek pro chráněné parkování vozidel, jehož technické vybavení zároveň zajišťuje výrobu solární energie a její efektivní přímé využití pro nabíjení elektromobilů. Projekt byl uveden do pilotního provozu. Park pod hvězdami – další příspěvek k městské zeleni v Brně 1.7.2024 Brněnské parky a všechna stromořadí ve správě organizace Veřejná zeleň města Brna (VZMB) čítají 77,5 hektarů parkových ploch, kolem 18 tisíc stromů a téměř 4 tisíce městských záhonů. O další veřejnou zeleň se starají samy městské části. V červnu 2024 k ní přibyl park jménem Park pod hvězdami, rozkládající se na brněnské Kraví Hoře. Na nový park se přeměnilo zanedbané prostranství nad Gymnáziem Matyáše Lercha. Původně tu byla těžko přístupná lokalita na místě bývalých zahrádek. Bateriové elektrické vlaky v Moravskoslezském kraji dostanou klimaticky příznivou nabíjecí infrastrukturu 1.7.2024 Správa železnic, organizace odpovědná za celostátní železniční infrastrukturu v ČR, učinila v červnu 2024 významný krok k zavedení provozu bateriových elektrických jednotek (BEMU) v Moravskoslezském kraji: Vypsala veřejnou soutěž na nabíjecí infrastrukturu pro tyto specifické druhy elektrických souprav, využívající pro svůj pohon elektřinu z troleje a z baterií. Celý článek zdePříběh o potrefené huse, strategii smart city, SUMP a dotacích 27.6.2024 Bylo, nebylo… Jisté české město si zpracovalo svoji strategii smart city. Po nějaké době tuto strategii dostal do rukou jistý konzultant v oboru strategického řízení a chytrých měst. Ten se na ni podíval z pohledu své profese a zjistil některé nesrovnalosti, které považoval za poměrně zásadní. Tak začíná náš příběh. Celý článek zde
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018/2 | Archiv-2018/1 | Archiv-2017/2 | Archiv-2017/1 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015 |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |