Byli jsme přitom: ve
Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech
30.1.2017 V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako
host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub
Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy
autonomní vozidla a jejich
využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového projektu v Paříži: Kyvadlový spoj
propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé
dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude
testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické
minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA. Na rozdíl od
Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu,
se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž
město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně
aktuální smogové situace.
Celý článek zde
27.1.2017 V lednu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy
Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak
v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z
prosince 2015. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za
rok 2016. Celý článek zde
26.1.2017 Värnamo je méně než dvacetitisícové město v jižním Švédsku. I zde je
však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné dopravy. Město se
rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech čtyř autobusů, které
zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu 2017 informována
odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes centrum města jezdit
tyto autobusy elektricky.
Celý článek zde
24.1.2017 „Samozřejmě že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné elektřinou. Takový
nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní jedna z vět z
nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo donedávna
tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to bylo tvrzení
stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se zkrátka postupně
elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku“
si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru
poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně od polského výrobce
Solaris. A
elektrické autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také
konference „Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli
našeho portálu. Celý článek zde
20.1.2017 Automatická vozidla bez řidiče ve městech, především tedy automatické
elektrické minibusy, pro něž se vžil název „autonomní vozidla“, jsou
dnes předmětem mnoha demonstračních projektů, například CityMobil2, GATEway, SmartShuttle nebo SOHJOA. Nejde však jen
o testování moderních dopravních a informačních technologií. Podle
zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) zveřejněné v lednu 2017
pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles: a potential game
changer for urban mobility“ mají tato vozidla potenciál pro snížení
podílu individuální automobilové dopravy ve městech při zachování
potřebného uživatelského komfortu.
Celý článek zde
19.1.2017 Jedním z evropských měst, které provozují ve větším rozsahu bateriové
elektrobusy, je anglický Nottingham, třísettisícové průmyslové město
hlásící se ke konceptu smart city. Elektrobusy zde začali
zavádět od roku 2012 a až do konce roku 2016 tvořilo jejich park 45
elektrobusů od čínského výrobce BYD (viz foto), známých i ze zkušebního
provozu v Ostravě. Od ledna
2017 se park elektrobusů v tomto městě rozrostl o dalších 13. Na
městské autobusové síti Link Bus tak nyní jezdí celkem 58 těchto
dvanáctimetrových elektrobusů. Dosavadních 45 elektrobusů BYD najezdilo v Nottinghamu až dosud 1 milión
mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Celý článek zde
17.1.2017 Evropský projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. Zkušenosti Stockholmu v této oblasti byly
proto v lednu 2017 publikovány v rámci projektu FREVUE jako „factsheet“
(volně přeloženo, metodický list) pod názvem „Environmental
requirements in procurement processes City of Stockholm“, tedy
„Ekologické požadavky v procesu veřejného zadávání města Stockholmu“.
Celý článek zde
12.1.2017 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci „Smart city v praxi II“ s podtitulem
„Co nabízí inteligentní město občanům a průmyslu“, která se koná 21.
března 2017 v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER
2017. Již druhý ročník konference „Smart city v praxi“ organizuje
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Odborným garantem a zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub
Slavík, MBA, člen řídicího výboru pro přípravu certifikované metodiky
smart city v ČR, spoluautor modrožluté knihy Smart Písek a majitel
pořádající organizace. Tato konference je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Na konferenci jsou také
zváni zástupci průmyslu, pro které projekty smart city představují
potenciální nové trhy, učitelé a studenti dychtiví po nových a
zajímavých informacích a v neposlední řadě také redaktoři odborných i
všeobecných médií. Více
zde
11.1.2017 Pravděpodobně největší park 18metrových kloubových
elektrobusů má od prosince 2016 nizozemská provincie Severní
Brabantsko. Dvě sousední města Eindhoven a Helmond zde uvedly do
provozu na svých linkách MHD celkem 43 elektrobusů VDL Citea
SLFA-180 Electric. Elektrobusy provozuje dopravní společnost
Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je
po celé délce plně nízkopodlažní a pojme až 48 sedících a 110 stojících
cestujících (v provedení pro Severní Brabantsko se hovoří o kapacitě
125 cestujících). K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem
jako BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké
dveře a LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
10.1.2017 Ačkoli provoz automatických elektrických minibusů bez řidiče je stále
ve stadiu demonstračních projektů ověřujících používané technologie a
další, právní, ekonomické a psychologické aspekty takovýchto systémů
pro budoucí využití, konkrétní technologie používané pro jejich
navigaci mohou přinášet užitek v běžném životě již nyní. Názorně to
ukázal na začátku ledna 2017 britský projekt GATEway, v jehož rámci byl
vyzkoušen autonomní provoz osobního automobilu bez zásahu řidiče při
parkování pro potřebu handicapovaných lidí odkázaných na invalidní
vozík. Celý
článek zde
9.1.2017 Ministerstvo životního prostředí ČR vyhlásilo 9. ledna 2017 třetí výzvu
k podávání žádostí o dotaci pro budovy veřejného sektoru. Kromě budov
sloužících k poskytování služeb zaměřených na zdravotní lázeňskou
léčebně rehabilitační péči, pro které byla určena druhá výzva, je ve
třetí výzvě možné nově žádat o dotaci i na nevyužívané veřejné budovy,
u kterých nelze doložit reálnou spotřebu energie v předchozím období a
nelze je proto podpořit v jiných dotačních programech. Pro tuto výzvu
je alokováno 170 mil. Kč.
Celý
článek zde
2.1.2017 Evropský
projekt ZeEUS, jehož
uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu
ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in
Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název
napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in
hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo
zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27
evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich
produktech. Na úvod zpráva mj. konstatuje, že po celém světě
bylo v
roce 2015
provozováno cca 173 000 elektrických autobusů ve výše uvedeném
vymezení. 170 000 autobusů (98,3 %) z toho je provozováno v
Číně. Celý
článek zde
Milí
čtenáři,
právě uplynulý rok 2016 byl pro
všechny, kdo usilují o lepší životní
prostředí na naší planetě, ve znamení praktického naplňování závěrů 21.
konference smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP21),
jejímž
výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy vytvářející rámec pro
přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a ekonomiky. Svou troškou
do mlýna k tomu, odvažuji se tvrdit, přispěly i naše portály a naše
konzultační a osvětová činnost.
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5
| 6 | 7
| 8
| 9
| 10
| 11
| 12
| 13
| 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30
| 31 | 32
| 33
| 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40 | 41
| 42
| 43
| 44
| 45
| 46
| 47
| 48
| 49
| 50
| 51