7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
3.3.2017 Může
rekuperovaná energie z brzdících vlaků efektivně dobíjet elektrobusy a
elektromobily? Na tuto otázku by měl dát odpověď připravovaný pilotní
projekt nizozemské inovační firmy Hedgehog Applications v nizozemském
městě Apeldoorn, o němž byla odborná veřejnost informována v únoru
2017.
Celý článek zde
28.2.2017
Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má mnohá úskalí a
jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je o něj stále
zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat elektrobusy bez
estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného nabíjení. Jednou z
hlavních technologií, které se rozvíjejí na evropském trhu, je nabíjení
typu Bombardier PRIMOVE,
provozované nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech.
V únoru 2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park
elektrobusů s tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl
miliónu kilometrů.
Celý článek zde
24.2.2017
Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je
zapojena i Plzeň, má oficiálně
skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto
demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in
hybridních)
autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své
režii dopravce Keolis. Ve Stockholmu je nasazeno 8 dvanáctimetrových
elektrických hybridních
autobusů Volvo 7900 Electric Hybrid o přepravní kapacitě 71
cestujících. Těchto autobusů bude například v Belgii jezdit v
rutinním
provozu na podzim 2017 více než sto, provozovány jsou i v dalších
zemích a městech.
Celý článek zde
22.2.2017 Národní program Životní prostředí (NP ŽP), podporující mj.
elektromobilitu v organizacích veřejných služeb nebo územní
studie krajiny
vyhlásil 13. února 2017 další výzvu č. 2/2017, zaměřenou na podporu
inovativních a demonstračních projektů s pozitivním dopadem na životní
prostředí – tak zní přesně název příslušné podoblasti NP ŽP. Projekty
podpořené touto výzvou by měly ukázat směr, jak pomocí moderních
technologií chránit naše životní prostředí. ílem výzvy je zlepšení životního prostředí prostřednictvím
inovativních a demonstračních projektů, které je možné následně, po
pilotním ověření, přenést do běžné praxe. Výzva v této souvislosti cílí
na rozvoj konceptu chytrých obcí a měst (smart city).
Celý článek zde
21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné konzole nejsou na
americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou například
elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od
evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se
však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč.
To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém
průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské
standardizace a ve větším měřítku je nyní nasazován například v Belgii. V únoru 2017
ohlásily kanadský výrobce autobusů Nova Bus – jedna z divizí
společnosti Volvo, a globální společnost ABB – dodavatel nabíjecích
stanic a jeden z iniciátorů zmíněného standardizačního procesu,
spolupráci na dodávce systému OppCharge pro elektrické autobusy,
prvního na americkém kontinentě. Celý článek zde
20.2.2017
Současným trendem ve světelných zdrojích pro veřejné osvětlení jsou LED
svítidla používající bílé světlo s velkým podílem modré složky. To
působí dojmem bílého dne, což se někomu třeba i líbí, ale má i „temnou“
stránku – je škodlivé pro lidi i městskou přírodu. V čem je problém, na
to jsme se zeptali RNDr. Jana Hollana, Ph.D. z Ústavu výzkumu globální
změny Akademie věd ČR.
Celý článek zde
17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy.
Celý článek zde
15.2.2017 Plug-in hybridní
(či elektrické
hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v
západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi
nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017
v Namuru,
více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě
nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC
Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích
stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí
stanice pro dvousettisícové Charleroi, největší město ve Valonsku. Po
zprovoznění tak bude TEC Group provozovat celkem 101 elektrických
hybridů a 15 nabíjecích stanic. Celý článek zde
14.2.2017 Jedním z úkolů britského projektu autonomních vozidel GATEway
je sledovat, jak
se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na
veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí byl proto
experiment, jehož cílem bylo určit, zda a jak se budou řidiči v běžném
městském provozu chovat k autonomním vozidlům bez řidiče. Souhrnnou
zprávu o tomto experimentu zveřejnila Transport Research Laboratory
(TRL), která projekt GATEway řídí, začátkem února 2017. Experiment probíhal na trenažéru DigiCar v TRL. Zúčastnilo se ho
šedesát řidičů vybraných z databáze TRL s platným řidičským průkazem ve
věku 23 – 69 let, s minimálně pětiletou zkušeností s řízením a s ročně
naježděnými alespoň 3 000 mílemi (cca 4 800 km). Ženy a muži byli mezi
účastníky zastoupeni zhruba stejně. Celý článek zde
10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva
elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB
Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. Za
rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než 40 tisíc km
k plné spokojenosti cestujících i provozovatele, společnosti Arriva, a
přepravily více než 600 tisíc cestujících. Podívejme se zde blíže, jak
vypadá technologie a obchodní model tohoto zajímavého projektu
developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a
dopravce Arriva.
Celý článek zde
9.2.2017 V prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách Ministerstva pro místní
rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu žádostí o podporu ve 20. výzvě
IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde o listinu vítězů a poražených
mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a s nadějemi očekávaného
dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup nových trolejbusů,
elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů stojících mimo
integrované územní investice (ITI) a integrované plány rozvoje území
(IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho povolaných a méně
vyvolených.
Podáno bylo celkem 37 žádostí, z nichž 35 vyhovělo podmínkám,
avšak jen necelá polovina z nich – 13 žádostí – na dotaci skutečně
dosáhla.
Všichni „vyvolení“ měli žádost hodnocenou na úrovni maximálních 90
bodů. Hodnocení 90 bodů ovšem získaly i další tři žádosti, na které se
již nedostalo. Kritériem byl čas podání žádosti a šlo tu doslova o
minuty. Nejhorší žádost, která vyhověla požadavkům, ale na dotaci již
nedosáhla, měla 60 bodů – tedy na velmi příznivé úrovni dvou třetin
maxima. Celý článek zde
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné
dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců.
Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní
dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z
východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením
podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové
dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a
Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas
představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné
dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu
vozového parku.
Celý článek zde
3.2.2017 Jedním z významných italských smart cities
je město Milán
– druhé největší město Itálie s 1,3 miliónem obyvatel a důležité
obchodní centrum s bohatou historií. Historické centrum města, tzv.
Area C, též známá jako Cerchia dei Bastioni, má od roku 2012 regulovaný
vjezd motorových vozidel. Další zpřísnění této regulace vstoupí v
platnost od 13. února 2017. Jako součást podpory bezemisní dopravy ve
městě budou předmětem výjimky z těchto regulací elektrická a bezemisní
vozidla. Ačkoli se uvedená opatření mohou zdát na české poměry až
příliš přísná, může jejich systém posloužit jako zajímavá inspirace pro
případné následovníky.
Celý článek zde
2.2.2017 Senzory kvality ovzduší představují jednu z „chytrých“ technologií,
které jsou součástí evropských smart cities. Ze zahraničních
projektů jmenujme například aplikace v italském Janově v rámci projektu
iCity nebo
manchesterský projekt CityVerve. Je méně známo,
že velmi zajímavý domácí projekt zaměřený na monitoring kvality ovzduší
nazvaný „TRAFFICSENSNET - Senzorické sítě v dopravě“ realizovala (a
stále realizuje) ČVUT Fakulta dopravní na Praze 4. Na podrobnosti jsme
se proto zeptali jeho odborného garanta, doc. Václava Jirovského,
vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na Fakultě
dopravní.
Celý článek zde
2.2.2017 Důležitou součástí inteligentních měst neboli smart city je i účinné a
úsporné veřejné osvětlení. Často bývá spojováno pouze s LED světelnými
zdroji, ačkoli tyto zdroje samy osobě nejsou samospasitelné, jak
dokládají závěry odborných diskusí i největší projekt
veřejného osvětlení v Madridu. Kromě LED zdrojů se
při modernizacích veřejného osvětlení uplatňují rozmanité řídicí
technologie. Infrastruktura veřejného osvětlení zároveň může posloužit
více účelům. Takovéto modernizační projekty přitom zdaleka nejsou jen
doménou velkoměst, ale mohou se týkat i sídel menší a střední
velikosti. Důkazem je „chytrý“ projekt v jednadvacetitisícovém
historickém městě Wipperfürth v německém Severním Porýní – Vestfálsku.
Celý článek zde
30.1.2017 V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako
host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub
Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy
autonomní vozidla a jejich
využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového projektu v Paříži: Kyvadlový spoj
propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé
dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude
testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické
minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA. Na rozdíl od
Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu,
se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž
město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně
aktuální smogové situace.
Celý článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5
| 6 | 7
| 8
| 9
| 10
| 11
| 12
| 13
| 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30
| 31 | 32
| 33
| 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40 | 41
| 42
| 43
| 44
| 45
| 46
| 47
| 48
| 49
| 50
| 51