Konference Elektrické
autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních
programů finišuje
Prezentace
z konference jsou ke stažení zde.
30.11.2015
Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh
již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na
novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a
parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky
energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod
záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s
ním. Konference je tak důležitým milníkem v činnosti Pracovní komise
pro elektromobilitu při SDP ČR, která je partnerstvím SDP ČR a naší
provozovatelské firmy. Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy,
byl i letos odborným garantem konference a zároveň jejím moderátorem.
Partneři a
účastníci konference
Hlavním
partnerem konference byla finanční poradenská společnost Allowance.
Dalšími partnery byly průmyslové firmy ABB, Cegelec, Ekova Electric,
GWL Power, Schunk, Solaris Bus & Coach, Škoda Electric a Volvo
(v
abecedním pořadí). Za státní správu se konference aktivně zúčastnil
zástupce Ministerstva pro místní rozvoj ČR, které má v gesci dotační
programy na podporu nízkoemisních vozidel. Akademickou sféru i letos
reprezentoval zástupce Polytechniky Gdańské a zároveň odborník-praktik
z energetiky městské dopravy, Dr. Mikolaj Bartlomiejczyk z Polska.
Letos
zaznamenala konference rekordních více než 160 účastníků z řad
dopravců, municipalit a dalších veřejných institucí, škol, průmyslových
firem i jiných zájemců o problematiku elektrické městské dopravy. To
svědčí o rostoucím zájmu veřejných dopravců i široké odborné a
uživatelské veřejnosti o rozvoj autobusů s elektrickými pohony.
Rozvoj elektrických
autobusů a jejich trhu
Jestliže
v uplynulých letech se vedly diskuse o tom, zda a proč je třeba
elektrifikovat městskou dopravu všude tam, kde to dává smysl, dnes se
již diskutuje především o tom, jak. Vysoká energetická účinnost
elektrických pohonů a s ní spojený jak lokálně bezemisní provoz, tak
velmi nízké emise v celkovém procesu well-to-wheel („od jámy po kolo“)
vyznívají dostatečně přesvědčivě – podrobnosti viz studie „E-mobilita v MHD“.
Technologie
pro elektrické autobusy a jejich nabíjení neustále prodělávají rychlý
rozvoj při stále relativně malé míře standardizace, zejména v oblasti
jejich dobíjení. Jistá míra standardizace nicméně existuje, týká se
především základních parametrů nabíjení a komunikace vozidlo –
infrastruktura.
Zároveň se objevují na českém trhu
elektrobusů noví domácí i zahraniční výrobci. Letošní premiéru na
Czechbusu i na naší konferenci například absolvoval český elektrobus
Electron od firmy Ekova Electric, dceřiné společnosti Dopravního
podniku Ostrava. Společnost ABB pro změnu na naší konferenci poprvé v
ČR představila inteligentní nabíjecí stanice pro elektrobusy schopné
vzájemné komunikace mezi sebou s využitím internetu věcí. To jsou
některé, zdaleka ne vyčerpávající příklady.
Pro výběr
správného řešení je pak třeba přistupovat k zavádění elektrobusů a
parciálních trolejbusů jako k samostatnému projektu, spojujícímu a
optimalizujícímu aspekty provozní, obchodní a finanční. To ukázaly i
prezentace výše uvedených průmyslových partnerů konference, které
nabídly pestrou škálu nabízených technologií pro elektrické autobusy i
jejich nabíjení, aniž by bylo možné dát absolutní a jednoznačnou
odpověď na otázku, která z nich je nejlepší. Zároveň velmi názorně
předvedly, jak se konkrétní technické parametry vozidla a nabíjecího
systému odvíjejí od místních provozních podmínek a představ
dopravce.
Příležitosti ke
spolufinancování, smart city
K
velkému zájmu o konferenci jistě přispěla i blížící se první výzva z
Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v rámci
specifického cíle 1.2 Nízkoemisní vozidla, plánovaná na leden 2016. Je
zřejmé, že tato výzva bude zaměřena mj. právě na finanční podporu
elektrobusů a trolejbusů (včetně parciálních). Bohužel prozatím není
možné z ní financovat nabíjecí stanice pro elektrobusy, ačkoli tato
zařízení tvoří s vozidlem jeden systémový celek. Problémem jsou
pravidla EU, která tuto skutečnost nereflektují, je však snaha je
změnit.
Financování nízkoemisních vozidel může proběhnout i v
rámci tzv. integrovaných finančních nástrojů – ITI a IPRÚ.
Při
splnění potřebných podmínek (především provozování nízkoemisních
vozidel v režimu závazku veřejné služby) je míra spolufinancování
poměrně vysoká – 85 % uznatelných nákladů.
Nezbytnou
podmínkou poskytnutí dotace je pozitivní efekt projektu na životní
prostředí ve městě, sledující ekologické cíle Evropské unie. Tento
efekt musí být prokázán v rámci studie proveditelnosti a cost-benefit
analýzy, bez níž se žádost o spolufinancování neobejde. Velmi přitom
záleží, co je s čím srovnáváno. Jestliže tedy například autobus na CNG
znamená zlepšení, nahradí-li stávající nebo zastaralé dieselové
autobusy, byl by krokem zpět, nahradí-li trolejbusy nebo jinou
elektrickou dopravu. V tomto směru je třeba i nadále vyvíjet osvětu
vůči municipalitám i některým dopravcům.
Vedle operačních
programů se nabízejí i další, prozatím málo využívané zdroje
spolufinancování, na celoevropské úrovni ve formě rozmanitých
evropských programů. Možnost využití jednotlivých finančních zdrojů se
přitom různí podle jednotlivých fází přípravy a realizace projektu:
•
Pro přípravu plánů v rámci širšího evropského prostoru lze například
využít programy přeshraniční spolupráce či s výzkumným prvkem, jako je
TA ČR – EPSILON, HORIZON 2020, CENTRAL EUROPE.
•
Přípravu technické dokumentace lze, např. ve spojení s dalšími
dopravními podniky, financovat s využitím programu ELENA.
•
Financování vlastního nákupu vozidel a infrastruktury pak probíhá z
evropských strukturálních a investičních fondů (ESIF) prostřednictvím
operačních programů – IROP, OPD, OP Praha, nebo evropských finančních
nástrojů (CEF, EEEF, JESSICA).
Z pohledu rozvoje čisté
mobility ve městech je zajímavá zejména podpora v rámci evropského
programu inovací Horizon 2020 poskytovaná v kontextu s rozvojem
inteligentních měst – smart city. Aktuální výzvy v této oblasti jsou
připravovány na období 2016 – 2017.
Koncept smart city
představuje pro dopravce provozující elektrickou dopravu mimo jiné i
další příležitosti, například využití zkušeností a technické základny
pro servis a údržbu osobních a užitkových elektromobilů.
Národní akční plán
Čistá mobilita
Národní
akční plán Čistá mobilita, schválený vládou ČR 20. 11. 2015, určuje
strategický postup veřejné správy v rozvoji trhu v oblasti
alternativních paliv (elektromobilita, CNG, LNG, vodík) a výstavby
dobíjecí a plnící infrastruktury. Jde o základní koncepční materiál pro
směřování investiční podpory v oblasti alternativních paliv také pro
výše zmíněné operační programy – IROP, OPD, OPPIK. Bude vyhodnocován
ročně a aktualizován v roce 2018.
Na konferenci bylo
konstatováno jako pozitivní, že tento dokument zahrnuje vazby na
hromadnou dopravu a její podpůrné programy a zohledňuje rovněž
probouzející se zájem o vodíkovou (palivočlánkovou) elektromobilitu.
Zároveň
však bylo poukázáno na přetrvávající nesystémovost tohoto dokumentu,
který se stále soustřeďuje více na druhy pohonů než na skutečné
celospolečenské dopady jednotlivých dopravních prostředků a druhů
dopravy. Paradoxně tak dochází např. k situaci, že elektromobil nebo
plynový osobní automobil je ve smyslu tohoto dokumentu považován za
„čistý“, zatímco diesel-hybridní autobus je „nečistý“. Přitom v
přepočtu na jednotku přepravního výkonu jsou průměrné národohospodářské
škody způsobené tímto autobusem mnohem nižší než u zmíněných osobních
automobilů.
Shrnutí
Závěry konference Elektrické autobusy pro město IV lze stručně shrnout
do následujících několika bodů:
1. E-mobilita v
MHD: už ne PROČ, ale JAK
Elektromobilita
v MHD je podporována a rozvíjena. Otázkou už není, zda a proč, ale jak.
Současné technologie k tomu nabízejí pestrou a stále se rozvíjející
škálu řešení, z nichž je třeba vybrat to nejvhodnější pro dané podmínky.
2. Od produktu k
projektu
Pro
úspěšné uplatnění elektrobusů a parciálních trolejbusů v MHD a pro
získání potřebných prostředků pro spolufinancování je nutno změnit
pohled na jejich pořízení a provozování: Od nákupu výrobků je třeba
přistoupit k přípravě a realizaci projektů, přičemž je nutné sladit
hledisko provozní, technické, obchodní a finanční. To zajistí pouze
kvalitně zpracovaná studie proveditelnosti a cost-benefit analýza.
3. Rozmanité zdroje
spolufinancování
Pro
spolufinancování nízkoemisních vozidel je možné využít operační
programy, jejichž první výzvy jsou připravovány na příští rok, i další
zdroje, včetně programu Horizon 2020. Podmínkou využití těchto zdrojů
je správné definování projektů a prokázání jejich efektivnosti (viz
předchozí bod).
4. Environmentální
cíle EU základem
Základem
úspěšné žádosti o spolufinancování je, aby projekt sledoval realizaci
environmentálních cílů EU. Od těchto cílů se odvíjí i veškerá metodika
související s přípravou žádostí a prokazováním nároku projektu na
dotace.
5. Směr smart city
Kromě
projektů samotného pořizování a provozu elektrických dopravních
prostředků je užitečné a žádoucí vidět elektrickou dopravu v kontextu
inteligentních měst – smart city – který znamená zasazení dopravy do
širšího technologického a ekonomického rámce rozvoje měst. Nyní i do
budoucna představuje realizace smart city především příležitost k
získání finančních zdrojů, k zefektivnění provozu skrze implementaci
inteligentních informačních a řídicích technologií, k synergiím mezi
městskou mobilitou, energetikou a dalšími městskými službami i k dalším
podnikatelským aktivitám dopravců.
6. Osvěty není
nikdy dost
Ačkoliv
celkové povědomí o přednostech elektrické městské dopravy a o
příležitostech, které zde nabízejí současné technologie, stále roste,
osvěty není nikdy dost. Je třeba v tomto směru neustále vzdělávat a
přesvědčovat odbornou a laickou veřejnost, zejména pak ty, kteří
rozhodují o dalším směrování dopravní obsluhy měst a regionů. Osvětu
bude v tomto smyslu třeba směrovat zejména:
•
k opakovanému vysvětlování celospolečenské výhodnosti elektrické
hromadné dopravy s ohledem na její energetickou efektivnost a příznivé
ekologické účinky a k odstraňování zkreslení a stereotypů při pohledu
na tzv. „čistou mobilitu“,
• k prosazování
systémovosti a celospolečenských hledisek při vyhodnocování a
aktualizaci Národního akčního plánu Čistá mobilita,
•
k prosazování pohledu na nabíjecí stanice pro elektrobusy jako na
integrovanou součást dopravního systému elektrických autobusů,
nezbytných pro jejich provoz,
• k
vyžadování jednoznačných a systémově zdůvodněných stanovisek od
státních orgánů k otázkám financování nízkoemisní a bezemisní dopravy
tak, aby nemohlo vzniknout zdání, že pravidla pro toto financování jsou
předmětem administrativní libovůle.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © archiv
redakce Smartcityvpraxi.cz
Prezentace
z konference jsou ke stažení zde.