O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Stovka českých elektrobusů a další perspektivy v klimatické nouzi s omezenými financemi: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VIII“Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku, kde je také fotogalerie.
Konference, její zaměření, partneři a prezentující Osmý běh této již tradiční konference se nesl ve znamení končícího dotačního období 2014+, perspektivy nejistých a méně štědrých evropských dotací v období 2021+, rozvoje technologií a trhu v oblasti elektrických autobusů a domácího i zahraničního tlaku na ekologickou městskou dopravu. Tomu odpovídal i obsah konference a struktura jejích partnerů. Hlavním partnerem konference byl izraelsko-bulharský výrobce superkapacitorových elektrobusů Chariot Motors (viz obr níže). Výrobce elektrických autobusů dále reprezentovali partneři Volvo Group Czech Republic a EKOVA ELECTRIC. Odvětví infrastruktury pro elektrické autobusy reprezentovaly společnosti ABB, TECO a PZK Brno. Další průmysloví partneři, společnosti GWL Power a nano power, zastupovali výrobu trakčních baterií.
Finanční sektor reprezentoval partner konference UniCredit Leasing. Aktuální informace z oblasti současného a v budoucnu možného financování elektrických autobusů z evropských zdrojů již tradičně prezentoval zástupce Ministerstva pro místní rozvoj ČR, které je za tuto oblast zodpovědné. Partnerem z oblasti provozu elektrických autobusů byl, vedle zaštiťujícího Dopravného podniku mesta Košice, také „domácí“ Dopravní podnik hl. m. Prahy. Ten byl zároveň generálním partnerem celého veletrhu Czechbus a při této příležitosti vedl k výstavišti prodlouženou linku svého parciálního trolejbusu. Akademickým partnerem konference byla již tradičně Politechnika Gdańska z Polska. Její zástupce je současně manažerem Dopravního podniku Gdyně, a tedy fakticky rovněž reprezentoval provozní sektor. Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající firmy. Ve své prezentaci zároveň shrnul hlavní dosavadní trendy a perspektivy dalšího vývoje v oblasti elektrických autobusů. Hlavní vývojové trendy v oblasti elektrických autobusů Je zřejmé, že tlak na zmírnění klimatických změn v Evropě se odráží mimo jiné v podpoře evropských metropolí i menších měst, která je dávána postupné konverzi parků jejich městských autobusů na nízkoemisní, především elektrické pohony. Publikované prognózy, které předpovídají pro rok 2030 elektrický pohon s různými zdroji energie a v různých kombinacích pro cca tři čtvrtiny evropských městských autobusů, se v zásadě nemění.
Diesel-hybridní pohony, využívající k nabíjení baterií pouze rekuperaci brzdné energie, případně motor, nejsou slepou uličkou vývoje, jak se ještě nedávno proslýchalo mezi některými odborníky. Naopak mohou ještě významnou dobu představovat ekologickou alternativu k autobusům s konvenčními pohony tam, kde z ekonomických důvodů nebude možné zavést čistě elektrický pohon. V lokalitách, kde je k dispozici trakční síť trolejbusové, případně tramvajové dopravy, se uplatňují bateriové/parciální trolejbusy s dobíjením za jízdy (IMC). Přitom je snaha prodlužovat jejich nezávislý dojezd a optimalizovat provoz trakční infrastruktury za využití zásobníků energie. To je mj. cílem začínajícího evropského projektu EfficienCE představeného akademickým partnerem konference (za ČR je do něj zapojen plzeňský městský dopravce). IMC je důležitým rozvojovým směrem také při elektrifikaci autobusů největšího českého městského dopravce, Dopravního podniku hl. m. Prahy. Možnou kombinaci parciálních trolejbusů a staticky dobíjených elektrobusů sleduje perspektivně i košický dopravce.
Patrný je také rozvoj palivočlánkových (vodíkových) elektrických autobusů v Evropě, byť v řádově menších počtech – jen za poslední rok přibylo v evropských městech cca 70 těchto autobusů. Čeští dopravci do něho prozatím nejsou zapojeni, nicméně má na české vládní úrovni podporu a v dlouhodobé perspektivě jako možnost uvažuje palivočlánkové autobusy například pražský dopravní podnik. Rostoucí parky bateriových elektrobusů kladou nároky na zásobování energií a nabíjecí infrastrukturu v jejich garážích. Jako řešení začíná trh, včetně partnera konference TECO, nabízet rozmanité informační technologie pro optimalizaci nabíjecího procesu. „Inteligentní“ technologie jsou také součástí nabíjecí infrastruktury zmíněné společnosti ABB. Navzdory popisovanému vývoji prozatím není příliš patrný předpovídaný významný pokles cen elektrobusů v důsledku ekonomie z rozsahu a konkurenčního tlaku. Tyto ceny se liší spíše podle konfigurace elektrobusu a sériovosti požadovaného řešení, než podle konkrétních výrobců. Konkurenční výhodu jednotlivých výrobců a jejich produktů lze tak spatřovat především v nabízeném obchodním modelu, případně v dalších faktorech netržní povahy. V obchodních modelech je patrný důraz na sdílení provozních rizik dodavatelem, včetně schématu „elektrobus jako služba“. Na tuto situaci reagují finanční instituce, nabízející rozmanité nástroje pro podporu „alternativních“ modelů provozování a financování elektrických autobusů. Situace a výhled v ČR
Také u českých provozovatelů trolejbusové dopravy, jichž je celkem 14 (včetně Prahy), přicházejí stále více ke slovu trolejbusy s bateriovými zásobníky energie, tedy parciální trolejbusy. Téměř fatalistická závislost českých elektrických autobusů na evropských dotacích i nadále přetrvává. Výjimkou jsou některé elektrobusy pořízené z vlastních zdrojů, například elektrobusy společnosti ARRIVA na pražských linkách BB. Dosavadní velmi štědrá míra podpory z evropských zdrojů ve výši 85 % uznatelných nákladů má svoji odvrácenou stranu. Tou je ne vždy efektivní provoz drahých elektrobusů, případně snaha o jejich velmi individuální řešení podle požadavků dopravce, které se přirozeně odráží ve vysoké pořizovací ceně. Příkladem je 9m elektrický midibus „na míru“ za cenu plně vybaveného 12m standardního elektrobusu. V důsledku přijatého nestandardizovaného technického řešení lze někde sledovat také hrozbu budoucího uzamčení zákazníka (vendor lock-in). Jiným budoucím problémem při 85% dotaci pořizovací ceny může být skutečnost, že dotovanou – v tomto případě drtivě převažující – část aktiv nelze odepisovat, a tedy vytvářet potřebné rezervy na jejich obnovu. Z prezentace MMR ČR je zřejmé, že u předpokládaných dotací z evropských strukturálních a investičních fondů v následujícím období, které jsou v současné době v přípravě, dojde k významnému snížení míry dotační podpory. Ta klesne v rámci IROP 2 (Praha už nebude mít samostatný operační program) ze současných 85 % na 70 %, 55 % a 40 % v závislosti na míře rozvinutostí daného konkrétního regionu v ČR (viz též článek k této problematice). Zároveň se předpokládá, že předmětem těchto dotací by měla být mj. i nabíjecí/plnicí infrastruktura pro vozidla veřejné dopravy.
Pod politickým tlakem na ekologickou dopravu a v očekávání nižších dotací „znovuobjevují“ – prozatím v testovacích provozech – někteří domácí dopravci diesel-hybridní pohony. Ty dnes reprezentuje zejména Volvo, jeden z partnerů konference (viz foto vlevo). UniCredit Leasing, další partner konference, v této situaci nabízí ucelené finanční služby pro provozování a pořízení elektrických autobusů jako alternativa nebo doplněk k uvedeným dotacím a k vlastním zdrojům. Shrnuto Štědré evropské dotace nastartovaly úspěšný rozvoj elektrických autobusů v ČR. Zároveň vytvořily některé budoucí hrozby, s nimiž je třeba počítat a včas nalézt protiopatření. A to tím spíše, že všeobecný politický tlak na čistší životní prostředí a zmírňování dopadů klimatických změn se týká také českých měst. I pro český trh platí, že budoucnost elektrických autobusů je v integrovaných projektech a „alternativních“ obchodních modelech s maximálním využitím standardizovaných technických řešení. Přitom by měl být brán ohled na celkem vynaložené prostředky, na financovatelnost projektu po dobu jeho faktické životnosti a na příležitost k jeho dalšímu rozvoji bez uzamčení zákazníka. Jakub Slavík Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Děkujeme všem partnerům za podporu a všem přednášejícím a účastníkům konference za zajímavé podněty. Úvodní zdravici konferenci přednesl výkonný ředitel Sdružení dopravních podniků ČR Martin Chval.Prezentace z konference jsou ke stažení zde:Fotogalerie: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |