O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XIPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku, kde je také fotogalerie.
Účastníci, partneři a zajímavosti konference Jak název napovídá, druhá desítka těchto konferencí začala s rozšířením o městskou a příměstskou kolejovou dopravu. K tomuto rozšíření vedl především vývoj technologií. Tak jako před deseti lety byly rozvíjející se novinkou bateriové a vodíkové autobusy, nyní se začínají rychle rozvíjet také bateriové a vodíkové příměstské vlaky. Vedle toho postupuje i automatizace v této oblasti, a to jak v kolejové, tak v městské silniční dopravě. Konferenci navštívilo téměř 150 účastníků, převážně z řad dopravců, zadavatelů veřejné dopravy a municipalit z ČR a ze Slovenska, a to navzdory složité geopolitické a ekonomické situaci. Z toho je patrno, že o inovativní a ekologická řešení v městské a příměstské dopravě v ulicích i na kolejích je v odborném prostředí velký zájem. Konference měla i tentokrát významné partnery z řad průmyslu, dopravy i bankovního sektoru, viz přehled na slidu níže pod článkem. V rámci odborného partnerství vystoupili zástupci ODIS a Dopravního podniku Ostrava v diskusním bloku zaměřeném na rozvoj a provázanost kolejové a silniční elektrické dopravy v Ostravě a Moravskoslezském kraji. Z diskuse mimo jiné vyplynulo, že elektrifikace místních tratí nebo její předpokládaná alternativa v podobě bateriových elektrických jednotek může významně přispět nejen ke snižování ekologických a klimatických dopadů dopravy, ale také ke zkvalitnění dopravní obsluhy v regionu. K využití bateriových vlaků se v ostravském regionu předpokládají některé úpravy infrastruktury, ne však v oblasti posílení trakčního napájení. Využití konceptu tram-train se v ostravském regionu rovněž prověřovalo, zatím se však jeví proveditelnější i ekonomičtější specializované železniční a tramvajové systémy. Průvodce Elektrické autobusy efektivně a otázky interoperability
Představení této publikace se zaměřilo na některá důležitá témata, především na rozhodovací tabulku první volby pro stanovení základní koncepce rozvoje elektrických autobusů na dané lince či obsluhované oblasti. Ukázalo také například na problematiku bezpečnosti vodíku a vodíkového hospodářství v souvislosti s rostoucím zájmem o palivočlánkové autobusy i vlaky. Nosným tématem tohoto průvodce je potřebnost interoperability a standardizace v odvětví elektrických autobusů a nabíjecích rozhraní vozidlo-infrastruktura. Toto téma dále rozvedla do podrobností přednáška Schunk Carbon Technology, jednoho z průmyslových partnerů konference. Trendy v oboru elektrických autobusů a městských a příměstských vlaků Obor elektrických autobusů je v současné době charakterizován plně rozvinutým trhem bateriových elektrobusů ve všech délkových/kapacitních kategoriích. V kategorii kloubových 18m autobusů již mají provozní zkušenosti i elektrobusy se superkapacitorovými zásobníky energie. Rozvinutý je nyní rovněž evropský trh 12m
palivočlánkových autobusů. Proto například tlak dodavatelů či
administrativy na zahrnutí neodzkoušených řešení pro tyto autobusy do
soutěžních podmínek na dodavatele lze bez nadsázky považovat za
hazardování s životy a zdravím lidí, s ohledem na prezentované
bezpečnostní aspekty vodíku. Zatímco u tramvají slouží bateriové zásobníky pro relativně krátký dojezd bez trolejí, u městské a příměstské železnice je trendem využívat pro neelektrifikované úseky o délce 80 km i více bateriové elektrické jednotky. Při uvažovaném zavádění je nicméně třeba posoudit a porovnat všechny přímé i nepřímé investice, včetně případného posílení napájecí infrastruktury, aby výsledné řešení bylo skutečně efektivní. Podrobnosti řešení pantografů pro tyto vlaky rovněž rozvedl partner konference Schunk Carbon Technology. Ten ukázal také inovace v oboru digitalizace pantografů pro elektrické vlaky, které mohou významně přispět k prevenci nečekaných přerušení provozu se všemi souvisejícími negativními dopady. Jako potenciální náhrada dieselových vlaků přicházejí v úvahu také palivočlánkové elektrické jednotky, které již nyní mají v EU dva dodavatele s provozními zkušenostmi. Jejich dojezd na jedno naplnění nádrží vodíkem reálně přesahuje 1000 km. Problém vytápění bateriových elektrobusů Samostatným problémem u elektrobusů je spotřeba energie pro jejich vytápění v zimním období a odpovídající zdroj energie. Nízká účinnost tepelných čerpadel při větších mrazech bývá řešena přídavným přímotopem. Naftový přímotop může být ve výsledku uhlíkově efektivnější než elektrický přímotop, vzhledem k absenci filtru spalin však produkuje místní emise převyšující (i mnohonásobně) provoz dieselového autobusu, a tudíž je z lokálního pohledu zdraví velice nebezpečný. Trend proto směřuje spíše k využívání plně elektrického vytápění. Trendy v oblasti automatického provozu bez řidiče Historie automatického provozu bez řidiče na městských rychlodráhách sahá do roku 1983 a v současnosti je nejužívanější technologie CBTC. Tato technologie se v provozu bez řidiče předpokládá i pro novou linku D pražského metra. Hlavním smyslem automatizace je vyšší efektivita, flexibilita a spolehlivost provozu městských rychlodrah. Provoz automatických elektrických minibusů, jakožto hlavní výrazný směr v autonomní silniční mobilitě, začal v roce 2014 a v současné době existuje všude po světě množství projektů. Na trhu autonomních elektrických minibusů se profilují dva zavedení výrobci (EasyMile a Navya), v oboru se snaží uplatnit i rozmanité start-upy. Technická stránka autonomního provozu je přitom relativně nejvíce vyřešená, naopak otevřenými problémy jsou zvláště ekonomika a legislativa. Hlavním smyslem této automatizace je perspektivní zefektivnění a zatraktivnění veřejné dopravy – automatické minibusy jako „3. druh dopravy“ mezi velkokapacitní MHD a individuální dopravou. K tomuto cíli jsou zaměřeny i všechny dosud realizované provozy těchto minibusů, které v současné době trvají i více než 5 let (Bad Birnbach). Důležitou roli přitom hrají provozovatelé veřejné dopravy. Ekonomika a financování Současná situace v ekonomikách celého světa vede k nárůstu cen dopravních prostředků i cen vstupů včetně trakční energie. Nicméně s elektrifikací obecně klesá i podíl paliva a energie na celkových kalkulovaných nákladech. Zatímco ve vyspělých evropských zemích je hlavním zdrojem financování investic v elektrické městské dopravě město samo, případně příspěvky ze státních a regionálních rozpočtů a bankovní úvěry, méně rozvinuté země EU včetně ČR spoléhají na investiční dotace z fondů EU. V ČR jsou tyto prostředky poskytovány především v rámci Integrovaného regionálního operačního programu v gesci MMR ČR, v omezené míře také prostřednictvím Operačního programu Doprava v gesci MD ČR. Aktuální informace k těmto programům jsou k dispozici na stránkách IROP a OPD. Dotace z IROP v rámci již otevřených výzev spolufinancují mj. nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu. Jejich výše je odstupňována podle rozvinutosti regionů. Jednou z podmínek získání dotace je, aby technické řešení dobíjení pořizovaných silničních bezemisních vozidel umožnilo jejich interoperabilitu. Perspektivně se předpokládá z IROP i spolufinancování nabíjecí a plnicí infrastruktury pro bezemisní veřejnou dopravu, zatím je však tato otázka předmětem jednání. Dotace z OPD zahrnují mj. novostavby, rekonstrukce a modernizace tratí pro městskou drážní dopravu, a to včetně jejich technického zázemí. Tyto výzvy jsou plánovány na listopad 2022. Spadají sem i již otevřené výzvy OPD k zlepšení celostátní železniční infrastruktury, jejichž prostředky mohou přispět ke zlepšení elektrické městské a příměstské železniční dopravy. I v ČR nicméně přicházejí ke slovu rozmanité bankovní nástroje pro pořízení a pronájem vozidel, včetně např. zvýhodněných úvěrů z Evropské investiční banky, využívaných i v rozvinutých zemích EU. Bankovní nástroje lze s úspěchem kombinovat s investičními dotacemi z evropských a jiných zdrojů. Na konferenci prezentovala tuto problematiku společnost UniCredit Leasing, další z jejích partnerů.
Závěrem Vyznění celé konference lze shrnout do následujících konstatování: Rychlý rozvoj moderních technologií napomáhá dosahování klimatických cílů v městské mobilitě. Těžiště úspěchu zpravidla spočívá v ekonomice a organizaci, zejména v kvalitní přípravě projektu a využívání odzkoušených řešení. Je třeba přitom nezapomínat, že základním smyslem veřejné dopravy je přemisťování cestujících podle jízdního řádu. To ostatně bylo i jedním z hlavních sdělení při vůbec prvním běhu této konference v roce 2013 a platí stále. Jakub Slavík Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Děkujeme všem partnerům za podporu a všem přednášejícím a účastníkům konference za účast a zajímavé podněty. Partneři konference Prezentace z konference jsou ke stažení zde: Martin Janda: Financování nízkoemisních vozidel MHD z IROP Dana
Neubergová: Možnosti financování vozového
parku Jakub Slavík: Vývojové trendy a novinky v oblasti elektrických autobusů a městské a
příměstské kolejové dopravy Martin
Chovanec: Elektrické
autobusy v Dopravním podniku Ostrava - elektrobusy , vodíkové autobusy Marcel Páter: Nabíjení drážních vozidel s bateriovým nebo hybridním pohonem Michal Zahrádka: Digitalizace pantografů – konvenční technologie pro moderní dobu Fotogalerie:
Autonomně v Hofu: všední pátek autonomního minibusu v rušném městě
Bad Birnbach podruhé: Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto spolehlivě jezdí
Celý článek zdeÚspěšné zavádění „chytré“ elektromobility: efektivní využití elektrických vozidel, nabíjecí infrastruktury a moderních digitálních technologií
Celý článek zdeElektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů
Celý článek a publikace ke stažení zdeBrožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
Celá brožura – čtvrté vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeVideozáznamy našich přednášek ke smart city
Podívejte se zde:Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Soutěž Chytrá města pro budoucnost 2020: „naše“ chytrá Blatná má nejlepší strategii smart city
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |