|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Tepelné čerpadlo šetří netrakční spotřebu elektrobusů14.5.2020 Netrakční spotřeba, tedy především spotřeba energie pro topení a klimatizaci, ale i další pomocná zařízení, představuje významný problém pro bateriová elektrická vozidla, elektrobusy nevyjímaje. Například v mrazivém zimním počasí totiž může být v přepočtu na ujetý kilometr vyšší než spotřeba elektřiny pro vlastní pohon. To pochopitelně významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití baterií. Řešení tohoto problému může významně napomoci použití tepelného čerpadla na vozidle. O příkladu takového využití byla odborná veřejnost informována v květnu 2020. Jak tepelné čerpadlo na vozidle funguje Základní princip je vlastně jednoduchý: Teplo nebo chlad je získáván z přírodního zdroje, kterým je v tomto případě okolní vzduch. Ve výparníku chladivo (zde oxid uhličitý) „vře“ při velmi nízké teplotě, přičemž odebírá tepelnou energii z okolního prostředí, a tím je ochlazuje. „Vypařené“ chladivo je v kompresoru stlačeno, přičemž se zahřívá. Ohřáté chladivo jde poté do výměníku – kondenzátoru, kde předává své teplo okolnímu prostředí a samo se přitom ochlazuje. Přes expanzní ventil dochází k dekompresi chladiva, kdy klesá jeho teplota a tlak, přičemž chladivo absorbuje teplo z okolního prostředí. Dále se celý cyklus opakuje. Tepelná čerpadla Konvekta na elektrobusech v Norimberku Od začátku roku 2020 jezdí v ulicích Norimberku 18m kloubový elektrobus od polského dodavatele Solaris Bus, patřící tamnímu městskému dopravci VAG, který je vybavený tepelnými čerpadly od německé firmy Konvekta. Jde o tepelné čerpadlo typu Ultralight 500 C02 Wärmepumpe 2.0 (viz foto). Teplo či chlad z tepelného čerpadla umístěného na střeše jsou rozváděny do interiéru pomocí horké a studené vody. Toto tepelné čerpadlo má tepelný výkon 15,5 – 18,2 kW a chladicí výkon 20 kW. Chladivem je oxid uhličitý s technickým označením R-744. Topný faktor (anglicky Coefficient of Performance – COP) tohoto tepelného čerpadla se pohybuje, v závislosti na vnější teplotě, v hodnotách od 2 při –10 °C do 4 při +15 °C. COP ukazuje, kolikrát více tepla dodá čerpadlo při dané spotřebě elektřiny. 1 kW elektřiny dodané kompresoru tedy vyrobí až 4 kW tepelného (či chladicího) výkonu. Při použití na vozidle při okolní teplotě –10 °C spotřebuje toto tepelné čerpadlo přibližně 0,45 kWh energie na 1 km jízdy. Elektrický přímotop za stejných podmínek naproti tomu spotřebuje více než 1 kWh/km. Vzhledem k délce a kapacitě kloubového elektrobusu bylo třeba vybavit jej dvěma těmito jednotkami, v přední a v zadní části elektrobusu. Jde o vůbec první užití tepelných čerpadel na kloubovém elektrobusu. Dopravce díky použití tepelného čerpadla šetří cca 53 % nákladů souvisejících s topením a klimatizací v elektrobusu. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © KONVEKTA AG Další informace zde a také zde Přečtěte si také: Dancer bus: dva netradiční elektrobusy v Klaipedě, v hledáčku výrobce je i český trh15.4.2020 Do ulic litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích 2020 na linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva elektrobusy s netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily. Vyvinula je litevská inovační skupina Vejo projektai, která je prezentuje pod značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“. Život baterie aneb Jak jezdit na baterky co nejdál a co nejefektivněji24.2.2020 Baterie a akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez těchto elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit život. Jsou všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k televizi i v každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo baterie nebo akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak rozumět bateriím a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať už jde o osobní a nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy. Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání V březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání. Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility. Najdete zde opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart city. Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regionyŘada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“ Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |