|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Tepelné čerpadlo šetří netrakční spotřebu elektrobusů14.5.2020 Netrakční spotřeba, tedy především spotřeba energie pro topení a klimatizaci, ale i další pomocná zařízení, představuje významný problém pro bateriová elektrická vozidla, elektrobusy nevyjímaje. Například v mrazivém zimním počasí totiž může být v přepočtu na ujetý kilometr vyšší než spotřeba elektřiny pro vlastní pohon. To pochopitelně významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití baterií. Řešení tohoto problému může významně napomoci použití tepelného čerpadla na vozidle. O příkladu takového využití byla odborná veřejnost informována v květnu 2020. Jak tepelné čerpadlo na vozidle funguje Základní princip je vlastně jednoduchý: Teplo nebo chlad je získáván z přírodního zdroje, kterým je v tomto případě okolní vzduch. Ve výparníku chladivo (zde oxid uhličitý) „vře“ při velmi nízké teplotě, přičemž odebírá tepelnou energii z okolního prostředí, a tím je ochlazuje. „Vypařené“ chladivo je v kompresoru stlačeno, přičemž se zahřívá. Ohřáté chladivo jde poté do výměníku – kondenzátoru, kde předává své teplo okolnímu prostředí a samo se přitom ochlazuje. Přes expanzní ventil dochází k dekompresi chladiva, kdy klesá jeho teplota a tlak, přičemž chladivo absorbuje teplo z okolního prostředí. Dále se celý cyklus opakuje. Tepelná čerpadla Konvekta na elektrobusech v Norimberku Od začátku roku 2020 jezdí v ulicích Norimberku 18m kloubový elektrobus od polského dodavatele Solaris Bus, patřící tamnímu městskému dopravci VAG, který je vybavený tepelnými čerpadly od německé firmy Konvekta. Jde o tepelné čerpadlo typu Ultralight 500 C02 Wärmepumpe 2.0 (viz foto). Teplo či chlad z tepelného čerpadla umístěného na střeše jsou rozváděny do interiéru pomocí horké a studené vody. Toto tepelné čerpadlo má tepelný výkon 15,5 – 18,2 kW a chladicí výkon 20 kW. Chladivem je oxid uhličitý s technickým označením R-744. Topný faktor (anglicky Coefficient of Performance – COP) tohoto tepelného čerpadla se pohybuje, v závislosti na vnější teplotě, v hodnotách od 2 při –10 °C do 4 při +15 °C. COP ukazuje, kolikrát více tepla dodá čerpadlo při dané spotřebě elektřiny. 1 kW elektřiny dodané kompresoru tedy vyrobí až 4 kW tepelného (či chladicího) výkonu. Při použití na vozidle při okolní teplotě –10 °C spotřebuje toto tepelné čerpadlo přibližně 0,45 kWh energie na 1 km jízdy. Elektrický přímotop za stejných podmínek naproti tomu spotřebuje více než 1 kWh/km. Vzhledem k délce a kapacitě kloubového elektrobusu bylo třeba vybavit jej dvěma těmito jednotkami, v přední a v zadní části elektrobusu. Jde o vůbec první užití tepelných čerpadel na kloubovém elektrobusu. Dopravce díky použití tepelného čerpadla šetří cca 53 % nákladů souvisejících s topením a klimatizací v elektrobusu. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © KONVEKTA AG Další informace zde a také zde
Život baterie aneb Jak jezdit na baterky co nejdál a co nejefektivněji
Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání
Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |