Řetězec ASKO
elektrifikuje svoji logistiku
25.5.2020 Pozitivní efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se
projevují zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými
rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě
těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové
dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní
doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a
jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou
skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu.
ASKO je průkopníkem bezemisní nákladní dopravy v Norsku. Začalo v Oslo
již v roce 2016 s přebudovanými nákladními automobily z Nizozemí s
nosností 5,5 tun.
Na začátku roku 2020 uvedlo ASKO v Trondheimu do provozu čtyři těžké
nákladní automobily Scania s palivočlánkovým elektrickým pohonem,
nosností 26 tun a dojezdem na jedno naplnění nádrží vodíkem 500 km.
Jako první v zemi objednalo rovněž deset bateriových nákladních
elektromobilů Tesla o nosnosti 36 tun a dojezdem na jedno nabití až 800
km.
Při rozvozu zboží v Oslo začalo ASKO používat bateriové elektrické
nákladní automobily Scania o nosnosti 10 tun (viz foto). ASKO jich pro
tento účel objednalo celkem 55.
K jejich pohonu slouží elektromotor o trvalém výkonu 245 kW a
maximálním výkonu 290 kW. Výkon je přenášen pomocí dvoustupňové
převodovky. Zdrojem energie jsou 165kW lithium-iontové trakční baterie,
které umožňují dojezd na jedno nabití až 120 km. Nabíjeny jsou ze
zásuvky výkonem až 150 kW.
Nabíjecí stanice ABB typu ABB HVC 150C o nabíjecím výkonu 150 kW jsou
již v provozu v Oslo, kde slouží od února 2020 pro nabíjení prvních
dvou těchto nákladních elektromobilů. Další síť nabíjecích stanic ABB
po celém Norsku je bude následovat. ASKO má totiž denně na silnicích
600 nákladních automobilů a jeho cílem je dosáhnout bezemisní
distribuce zboží v roce 2026.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © ABB a Scania
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
21.5.2020 Na evropský trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových
autobusů, portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost
informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě
Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti
Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto
výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019.
Celý
článek zde
30.3.2020 V
březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava
pozoruhodný milník: Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize,
hlavním městě Lotyšska, vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas
satiksme již dříve avizovaných deset trolejbusů
Solaris s
palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
Celý
článek zde
Kolín nad Rýnem
dostane 15 palivočlánkových autobusů Solaris ve sdružené veřejné
zakázce s městem Wuppertal
24.3.2020 V
rámci evropského projektu JIVE
bude od roku
2021 jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových
autobusů od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla
informována v březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku
palivočlánových autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.
Celý
článek zde
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání
V
březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání.
Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu
na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme
tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a
vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility. Najdete zde
opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také
příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart
city.
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde