Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Středočeský projekt palivočlánkových autobusů oficiálně zahájen

8.8.2024 Ve spolupráci Středočeského kraje, regionálního organizátora veřejné dopravy IDSK, dopravce Martin Uher Bus, výrobce autobusů Solaris Bus & Coach, skupiny ČEZ a britské společnosti Logan Energy byl v srpnu 2024 zahájen středočeský projekt palivočlánkových autobusů. Jde o první velký projekt tohoto typu realizovaný v ČR.

Autobusy a jejich provozování

Provozovatelem 10 palivočlánkových autobusů Solaris v rámci tohoto projektu bude společnost Martin Uher Bus. Tyto autobusy budou od konce roku 2025 nasazovány na příměstské linky 446, 517 a 688 v okolí Mníšku pod Brdy, které je charakterizované velmi náročnými sklonovými a směrovými poměry.

Palivočlánkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen o délce 12 m pojme více než 80 cestujících. K jeho pohonu ve verzi pro tento projekt slouží 150kW centrální elektromotor.

Hlavním zdrojem energie je kompaktní 70kW palivočlánková jednotka Ballard FCmove™-HD doplněná trakčními bateriemi. Trakční baterie jako vyrovnávací zdroj energie jsou průběžně dobíjeny palivočlánkovou jednotkou a rekuperací při brzdění.

Vodík je uložen v pěti nádržích na střeše autobusu po 312 litrech (celkem tedy 1560 l), které pojmou 36,8 kg plynného vodíku o tlaku 35,5 MPa.

Za plného provozu dle jízdního řádu flotila spotřebuje v průměru 160–180 kg paliva denně.

Palivočlánkové autobusy pořídí dopravce s přispěním evropských dotací.

Vodíkové hospodářství

ČEZ ESCO postaví v průmyslové zóně v Mníšku pod Brdy největší český elektrolyzér pro výrobu vodíku, dva zásobníky a plnicí stanici. Na dodávce vodíkových technologií ČEZ ESCO spolupracuje se specializovanou britskou firmou Logan Energy.

Elektrolyzér o příkonu 540 kW je umístěn ve dvou 12metrových kontejnerech. Dokáže vyrobit až 200 kg vodíku denně. Ten je ukládán do dvou zásobníků umístěných ve 12m kontejneru. Celková kapacita zásobníku činí 190 m3/500 kg vodíku, což je dostatečné na pokrytí třídenní spotřeby plánovaného parku palivočlánkových autobusů.

Zdrojem certifikované bezemisní elektřiny pro výrobu vodíku v elektrolyzéru bude vodní elektrárna ČEZ ve Vraném nad Vltavou.

Stanice zvládne denně naplnit celou flotilu 10 busů. Při jednom tankování autobus odebere 38 kg vodíku, což zajistí dojezd 300–350 km.

Jedno plné načerpání palivočlánkového autobusu trvá asi 15 minut. Provoz vodíkové plnicí stanice je samoobslužný s jednoduchou identifikací řidičů. Plnicí stanice bude nepřetržitě monitorována online.

Ekonomika a přínosy projektu

Vodíkové hospodářství pořizuje dodavatel ze svých prostředků a související investici promítne do ceny vodíku. To se pochopitelně odrazí v provozních nákladech projektu, které pravděpodobně významně převýší srovnatelné náklady bateriových elektrobusů.

Výzvou a důvodem realizace projektu jsou nicméně očekávané příznivé provozní vlastnosti palivočlánkových autobusů. Jde zejména dojezd srovnatelný s dieselovým pohonem bez újmy na přepravní kapacitě vozidla. Ta je problémem bateriových elektrobusů s velmi vysokou kapacitou baterií potřebnou pro podobné provozní výkony na jedno nabití, zejména v podmínkách příměstské dopravy, kde nelze prakticky uplatnit průběžně dobíjené elektrobusy.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Solaris Bus & Coach a Logan Energy

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Elektrické autobusy Rampini v centru Vídně: vodíkové nádrže místo dvoupólového pantografu

2.8.2024 Již v březnu 2013 informoval náš portál čtenáře o elektrických midibusech Rampini provozovaných dopravcem Wiener Linien v centru rakouského hlavního města a dobíjených z troleje dvoupólovým pantografem. Ještě téhož roku se jím mohli na zkoušku svézt také obyvatelé a návštěvníci Brna. Protože však čas pokročil, odejdou i ony na zasloužený odpočinek. S obnovou těchto midibusů, plánovanou na polovinu roku 2025, zůstává v centru Vídně i nadále italská značka Rampini, ovšem od základu se mění koncept pohonu. Nově zde budou nasazeny palivočlánkové (vodíkové) elektrické midibusy Rampini Hydron.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: vlakotramvaje v Chemnitz

2.8.2024 Dopravní systémy typu tram-train, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“, kombinují městskou tramvaj a příměstskou železnici. O nasazení vlakotramvají se již desítky let uvažuje také v ČR, aktuálním příkladem je Středočeský kraj. Jeden takovýto systém tram-train se nachází i nedaleko českých hranic, v Saské Kamenici (německy Chemnitz). Na konci července 2024 se jej rozhodla blíže prozkoumat i naše redakce.

Celý článek zde


Holon: Další autonomní e-minibus na evropském trhu, tentokrát z Německa

17.4.2024 Německo je jednou z evropských zemí, kde se autonomní mobilita výrazně rozvíjí v duchu filosofie „3. druhu dopravy“ (tj. vedle individuální dopravy a velkokapacitní hromadné dopravy), přičemž dopravním prostředkem jsou autonomní elektrické minibusy. Vedle dbou typů francouzského původu – EasyMile známého například z Bad Birnbachu a Navya, známého například z Hofu – vstupuje od roku 2024 na evropský trh nová značka s názvem Holon.

Celý článek zde


Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV

21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.

Celý článek zde


Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb

3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat.

Další informace a možnost stažení publikace zde

Autonomně v Hofu: všední pátek autonomního minibusu v rušném městě

31.10.2022 Jak jsme avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v bavorském Bad Birnbachu, v této spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední odpoledne. 

Celý článek zde


Bad Birnbach podruhé: Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto spolehlivě jezdí

23.8.2022 Od naší reportáže o autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka. Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.
           

Celý článek zde


K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog

Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci.

Přečtěte si zde:


Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství

Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná.

Celý článek zde


Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony

Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách.

Celý článek zde

Naše služby pro Váš marketing

Marketing je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu.

Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k dispozici ZDE:


Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize včetně možnosti zakoupení zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Konference Efektivní elektromobilita v organizacích je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto problematiku, příp. školám či městským službám.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde

























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services