Středočeský projekt
palivočlánkových autobusů oficiálně zahájen
8.8.2024 Ve
spolupráci Středočeského kraje, regionálního organizátora veřejné
dopravy IDSK, dopravce Martin Uher Bus, výrobce autobusů Solaris Bus
& Coach, skupiny ČEZ a britské společnosti Logan Energy byl v
srpnu 2024 zahájen středočeský projekt palivočlánkových autobusů. Jde o
první velký projekt tohoto typu realizovaný v ČR.

Autobusy a jejich
provozování
Provozovatelem 10 palivočlánkových autobusů Solaris v
rámci tohoto projektu bude společnost Martin Uher Bus. Tyto autobusy
budou od konce roku 2025 nasazovány na příměstské linky 446, 517 a 688
v okolí Mníšku pod Brdy, které je charakterizované velmi náročnými
sklonovými a směrovými poměry.
Palivočlánkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen o
délce 12 m pojme více než 80 cestujících. K jeho pohonu ve verzi pro
tento projekt slouží 150kW centrální elektromotor.
Hlavním zdrojem energie je kompaktní 70kW palivočlánková
jednotka Ballard FCmove™-HD doplněná trakčními bateriemi. Trakční
baterie jako vyrovnávací zdroj energie jsou průběžně dobíjeny
palivočlánkovou jednotkou a rekuperací při brzdění.
Vodík je uložen v pěti nádržích na střeše autobusu po
312 litrech (celkem tedy 1560 l), které pojmou 36,8 kg plynného vodíku
o tlaku 35,5 MPa.
Za plného provozu dle jízdního řádu flotila spotřebuje v
průměru 160–180 kg paliva denně.
Palivočlánkové autobusy pořídí dopravce s přispěním
evropských dotací.
Vodíkové hospodářství
ČEZ ESCO postaví v průmyslové zóně v Mníšku pod Brdy
největší český elektrolyzér pro výrobu vodíku, dva zásobníky a plnicí
stanici. Na dodávce vodíkových technologií ČEZ ESCO spolupracuje se
specializovanou britskou firmou Logan Energy.
Elektrolyzér o příkonu 540 kW je umístěn ve dvou
12metrových kontejnerech. Dokáže vyrobit až 200 kg vodíku denně. Ten je
ukládán do dvou zásobníků umístěných ve 12m kontejneru. Celková
kapacita zásobníku činí 190 m3/500 kg vodíku,
což je dostatečné na pokrytí třídenní spotřeby plánovaného parku
palivočlánkových autobusů.
Zdrojem certifikované bezemisní elektřiny pro výrobu
vodíku v elektrolyzéru bude vodní elektrárna ČEZ ve Vraném nad Vltavou.
Stanice zvládne denně naplnit celou flotilu 10 busů. Při
jednom tankování autobus odebere 38 kg vodíku, což zajistí dojezd
300–350 km.
Jedno plné načerpání palivočlánkového autobusu trvá asi
15 minut. Provoz vodíkové plnicí stanice je samoobslužný s jednoduchou
identifikací řidičů. Plnicí stanice bude nepřetržitě monitorována
online.

Ekonomika a přínosy
projektu
Vodíkové hospodářství pořizuje dodavatel ze svých
prostředků a související investici promítne do ceny vodíku. To se
pochopitelně odrazí v provozních nákladech projektu, které
pravděpodobně významně převýší srovnatelné náklady bateriových
elektrobusů.
Výzvou a důvodem realizace projektu jsou nicméně
očekávané příznivé provozní vlastnosti palivočlánkových autobusů. Jde
zejména dojezd srovnatelný s dieselovým pohonem bez újmy na přepravní
kapacitě vozidla. Ta je problémem bateriových elektrobusů s velmi
vysokou kapacitou baterií potřebnou pro podobné provozní výkony na
jedno nabití, zejména v podmínkách příměstské dopravy, kde nelze
prakticky uplatnit průběžně dobíjené elektrobusy.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Solaris Bus
& Coach a Logan Energy
Další informace zde
Přečtěte
si také:
2.8.2024 Již
v březnu 2013 informoval náš portál čtenáře o elektrických
midibusech Rampini provozovaných dopravcem Wiener Linien v centru
rakouského hlavního
města a dobíjených z troleje dvoupólovým pantografem. Ještě téhož roku
se jím mohli na zkoušku svézt také obyvatelé a návštěvníci Brna.
Protože však čas pokročil, odejdou i ony na zasloužený
odpočinek. S obnovou těchto midibusů, plánovanou na polovinu roku
2025, zůstává v
centru Vídně i nadále italská značka Rampini, ovšem od základu se mění
koncept pohonu. Nově zde budou nasazeny palivočlánkové (vodíkové)
elektrické midibusy Rampini Hydron.
Celý
článek zde
Reportáž
Smartcityvpraxi.cz: vlakotramvaje v Chemnitz
2.8.2024 Dopravní
systémy typu tram-train, pro něž se vžilo české pojmenování
„vlakotramvaj“, kombinují městskou tramvaj a příměstskou železnici. O
nasazení vlakotramvají se již desítky let uvažuje také v ČR, aktuálním
příkladem je Středočeský kraj. Jeden
takovýto systém tram-train se nachází i nedaleko českých hranic, v
Saské Kamenici (německy Chemnitz). Na konci července 2024 se jej
rozhodla blíže prozkoumat i naše redakce.
Celý
článek zde
Holon: Další
autonomní e-minibus na evropském trhu, tentokrát z Německa
17.4.2024 Německo
je jednou z evropských zemí, kde se autonomní
mobilita výrazně rozvíjí v duchu filosofie „3. druhu dopravy“ (tj.
vedle individuální dopravy a velkokapacitní hromadné dopravy), přičemž
dopravním prostředkem jsou autonomní elektrické minibusy. Vedle dbou
typů francouzského původu – EasyMile známého například z Bad
Birnbachu a
Navya, známého například z Hofu –
vstupuje od roku 2024 na evropský trh nová značka s názvem Holon.
Celý
článek zde
Smart
city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy:
Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v
organizacích IV
21.3.2024
Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný
program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné
konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9.
ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny
na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech,
včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se
dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb,
municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.
Celý
článek zde
Aby chytré
město
nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o
poučení z dobrých příkladů i z chyb
3.10.2023
Praktické realizaci konceptu smart city napomůže
publikace MMR ČR s
názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho
edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a
spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného
konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských
publikací. Publikace je přehledně členěna do
tematických okruhů,
jako např.
strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní
energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo
spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve
čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z
domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb
vyvarovat.
Další
informace a možnost stažení publikace zde
31.10.2022 Jak jsme
avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v
bavorském Bad Birnbachu, v této
spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na
jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové
město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým
centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní
linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme
se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední
odpoledne.
Celý
článek zde
Bad Birnbach podruhé:
Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto
spolehlivě jezdí
23.8.2022
Od naší reportáže o
autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad
Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se
tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.
K
jádru věci – náš
manažerský a
ekonomický blog
Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Živá strategie pro
chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
Marketing je řídící proces pro
identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem
dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika
základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení
cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich.
Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby
orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou
jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu.
Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k
dispozici ZDE:
Smart city v praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“
je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních
organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto
problematiku, příp. školám či městským službám.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde