O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
C-ITS: inteligentní dopravní systémy v ČR na postupu31.3.2025 Představme si silnice, které komunikují s řidiči. Informují je, kde se tvoří kolony, zavčas upozorní na nebezpečné situace, sdílí informace o rychlosti a hustotě provozu, a dokonce vám pomohou včas zareagovat na blížící se záchranářská vozidla. To již není jen budoucnost – o postupu v realizaci projektu C-ITS informovalo veřejnost v druhé polovině března 2025 Ministerstvo dopravy ČR. Začátek v roce 2015 O kooperativních systémech se v Česku začalo hovořit v roce 2015 v rámci evropské iniciativy C-Roads Platform, která se zaměřuje na sjednocení standardů a přenositelnost C-ITS služeb v celé EU. Národní koordinátor, Ministerstvo dopravy ČR, je aktivním členem této platformy a podílí se na rozvoji a zavádění těchto inovativních technologií v Česku. Česká republika se zapojila do projektů C-Roads Czech Republic, C-Roads Austria a C-Roads Extended, v jejichž rámci postupně realizuje a testuje dílčí projekty na českých silnicích i železnicích. Systém C-ITS, který rozvíjí Ministerstvo dopravy ČR ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a projektovými partnery, nyní vstupuje do další klíčové fáze, která přiblíží jeho plné nasazení do praxe. C-ITS a jeho Centrální prvky Technologie C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) propojuje vozidla mezi sebou, s dopravní infrastrukturou i centrálními systémy. C-ITS představují klíčový krok k autonomní mobilitě na silnicích, ale už dnes přinášejí konkrétní výhody nejen pro řidiče, ale i pro správce silnic. V Evropě i v Česku se již zavádějí a jejich význam v dopravě bude v blízké budoucnosti dále růst. C-ITS systém je tvořen centrálními prvky C-ITS, centrálními C-ITS stanicemi (C-ITS Back Office) a C-ITS jednotkami ve vozidlech a na infrastruktuře. Centrální prvky C-ITS zajišťují důvěryhodnost, bezpečnost a interoperabilitu C-ITS systému. Centrální prvky C-ITS jsou tvořeny dvěma prvky, a to Bezpečnostní vrstvou (zabezpečená, důvěryhodná a spolehlivá komunikace) a Integrační platformou (umožňuje vzájemné propojení a předávání dat mezi jednotlivými subjekty (správci dopravní infrastruktury, správci dopravní infrastruktury ve městech, dopravními podniky, apod.). Projekt Centrální prvky C-ITS je provozován na IT infrastruktuře ŘSD a v datovém centru. Systém bude otevřený pro napojení C-ITS systémů, mezi napojenými C-ITS systémy budou jednotky na infrastruktuře (cca 300 stanic) a jednotky ve vozidlech (cca 450 vozidel) provozovaných na síti TEN-T. Jak C-ITS funguje v praxi Systém funguje na bázi výměny informací mezi vozidly a dopravní infrastrukturou pomocí technologie ITS G5 (dedikovaná frekvence 5.9 GHz) a moderní 5G komunikace. Tím je zajištěna extrémně rychlá odezva – zprávy jsou přenášeny až desetkrát za sekundu, což umožňuje přesnou detekci kritických situací. Důležité informace se následně zobrazují na infotainment displeji přímo ve vozidle, díky čemuž má řidič vždy přehled o situaci na silnici. Řidič díky tomu včas zjistí, že se blíží vozidlo integrovaného záchranného systému a může rychle uvolnit cestu, ale také dostane informaci o dopravních nehodách a překážkách na silnici či varování před náledím nebo prudce brzdícím vozidlem před nimi. Digitální dopravní značky zobrazované přímo na displeji auta navíc pomohou s orientací v měnících se podmínkách, třeba při dočasných omezeních. Jízda tak může být bezpečnější, plynulejší a předvídatelnější. Chytrá doprava zachraňuje životy C-ITS přináší zásadní výhody i pro složky integrovaného záchranného systému, kde může rozhodovat každá vteřina. Díky chytrým technologiím se záchranáři dostanou na místo zásahu rychleji a bezpečněji, což může výrazně zvýšit šance na záchranu životů. Technologie umožňuje automatickou preferenci vozidel IZS na semaforech, varuje ostatní řidiče o blížících se zásahových vozidlech a pomáhá vytvořit záchranářskou uličku prostřednictvím upozornění na displeji palubní desky či mobilním zařízení. Současný postup zavádění C-ITS v Česku V České republice se technologie C-ITS postupně zavádí na klíčových dopravních tepnách. ŘSD na dálnicích vybavuje jak infrastrukturu, tak celý svůj příslušný vozový park. Se zaváděním se začalo na klíčových dálnicích jako D0, D1, D2, D5, D8, D10 a D11. Systém postupně rozšiřuje i do měst, jako jsou Brno, Mladá Boleslav, Karlovy Vary, Hradec Králové a Plzeň. O zavádění C-ITS v Brně pojednává blíže publikace Brno – přátelské město plné inovací, jejímiž autory a vydavateli jsou provozovatelé tohoto portálu (volně ke stažení zde) Komunikaci mezi všemi systémy C-ITS v České republice zajišťují výše zmíněné Centrální prvky, které ŘSD z pověření Ministerstva dopravy provozuje, a současně aktuálně buduje nové národní Centrální prvky na vlastní infrastruktuře. Příklad vozidlové technologie: automobily Volkswagen Prvním výrobcem automobilů, který v ČR integruje tuto technologii do svých vozidel a zároveň disponuje potřebným certifikátem pro provoz technologie, je Volkswagen. Modely ID.3, ID.4, ID.7, Golf 8, Passat, Tiguan, Tayron, Multivan a ID. Buzz jsou už nyní vybaveny systémem Car2X, který umožňuje výměnu dat mezi vozidly a infrastrukturou v reálném čase (viz foto). Car2X fungující na bázi WLANp umožňuje sdílení informací mezi vozy Volkswagen a rovněž z nově vybudované informačně-komunikační infrastruktury v České republice i po celé EU. Informace o aktuálním provozu a dopravních rizicích jsou díky speciálních síti bran a sdílením informací z vozů záchranných složek a vozů údržby dostupné přímo před řidičem na informačním displeji řidiče. Majitelé vozidel Volkswagen s podporou Car2X si mohou službu aktivovat v infotainmentu svého vozu. Jakmile je aktivována, systém začne zobrazovat varovné zprávy na displeji – ať už vizuálně, nebo akusticky. U adaptivního tempomatu může systém dokonce automaticky upravit rychlost jízdy v případě nebezpečí. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Ministerstvo dopravy ČR
Elektromobilita v praxi: vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) zavádějí technologii C-ITS
Naše reportáž: Aspern Seestadt, elektrobusy Rampini a vlakotramvaj ve Vídni
Brno – přátelské město plné inovací: nový přírůstek naší Edice smart city
Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER, Smart city v praxi na veletrhu URBIS a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON
Střípky z Czechbusu 2024
Kladno pojede elektricky
Holon: Další autonomní e-minibus na evropském trhu, tentokrát z Německa
Naše služby pro Váš marketing
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií). V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování studie elektromobility, strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Provozujeme informační portály smartcityvpraxi.cz a proelektrotechniky.cz a organizujeme odborné akce. Celý článek zde |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |