Metanolový
palivočlánkový užitkový elektromobil představen veřejnosti
14.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km,
tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční
spalovací motor.
Serenergy používá pro výrobu elektrické energie tzv.
reformní metanolový palivový článek (RMFC). Palivem je
směs metanolu a vody v poměru 60/40 (v tomto pořadí), která přichází do
výparníku. Zde vzniká směs vodní páry a metanolového plynu. Z ní se v
reformátoru při styku s katalyzátorem a teplotě cca 200–300 °C odděluje
plyn bohatý na vodík, který je dále použitý pro výrobu elektřiny v
palivovém článku s PEM membránou. Výparník i reformátor potřebují pro
své fungování teplo, které dodává jednak sám palivový článek a jednak
spalování přebytečného vodíkového plynu v hořáku.

Jako vozidlo posloužil sériově vyráběný užitkový
elektromobil Nissan eNV200, známý mj. i z naší konference Efektivní
elektromobilita v organizacích. Při kapacitě trakčních
baterií 24 kWh činí jeho dojezd kolem 170 km. Přidáním palivočlánkové
energetické jednotky se jeho dojezd zvýšil na 800 km. Oba energetické
zdroje se navzájem doplňují: Palivový článek slouží při plynulé jízdě
na trase, zatímco baterie vykrývají zvýšenou spotřebu energie při
rozjezdech a zrychleních. Velikost palivového článku a trakčních
baterií lze pak navzájem optimalizovat, tak aby výsledný provoz byl
nejen ekologický, ale také ekonomický.
První automobily tohoto typu budou využívány v rámci
německého projektu Greenfuel energetické společnosti Innogy, zaměřeného
na využívání metanolu jako zdroje energie.
Na podobném principu funguje i palivočlánková verze
elektromobilů Nissan, kterou
zkouší sám jejich výrobce, ovšem s využitím bioetanolu. Kromě jiného se
ovšem obě technologie liší v základní konstrukci palivových článků –
zatímco Serenergy používá jako elektrolyt vysokoteplotní polymerovou
membránu, Nissan pracuje s palivovými články používajícími jako
elektrolyt keramickou hmotu složenou z pevných oxidů, nejčastěji oxidů
zirkonu a ceria.
V obou případech se sází především na ekonomiku a
dostupnost primárního zdroje energie – tedy lihu, na rozdíl od náročné
výroby čistého vodíku.
Provoz palivových článků využívajících na vstupu ten či
onen líh není plně bezuhlíkový – na výstupu je vždy vodní pára a oxid
uhličitý. Protože však líh vzniká kvašením rostlin a jejich částí,
které při svém růstu oxid uhličitý spotřebovaly, je celý proces
uhlíkově neutrální.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Serenergy A/S
Další informace zde
Přečtěte
si také:
11.8.2017 „Black cabs“, typické londýnské „taxíky“, patří
bezesporu k tradičnímu koloritu této metropole. Jsou však také
odpovědné za 16 % emisí oxidů uhlíku a 26 % emisí pevných částic z
dopravy v centru města, tedy těch nejnebezpečnějších emisí (viz zpráva
EEA). Vedení města
se v červenci 2017 rozhodlo řešit tuto situaci radikální kombinací
regulace a dotačních nástrojů. Od počátku roku 2018 nebudou nové licence na provozování
taxi udělovány vozům s dieselovým pohonem. Kromě toho mohou provozovatelé londýnských taxi zažádat
o „šrotovné“ (zde nazývané delicensing) za vyřazení svého automobilu z
provozu, pokud je starší než 10 let.
Celý článek zde
10.8.2017 Univerzita v americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má již od roku
2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický zdroj. V červenci
2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v rozvoji svého
inteligentního energetického hospodářství: Lokální mikrosíť,
využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena do provozu
poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním režimu,
nezávisle na veřejné distribuční síti. 1,4MW palivočlánková elektrárna, resp. kogenerační jednotka, od
amerického dodavatele FuelCell Energy, umístěná v areálu univerzity,
představuje téměř bezemisní a (na rozdíl od většiny obnovitelných
zdrojů energie) naprosto předvídatelný zdroj energie.
Celý článek zde
9.8.2017 Nákupní centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou
být do budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi
praktickými výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s
elektromobilem Nissan Leaf) lze
konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních center
jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu nemíní
zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017 informována
veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací rychlonabíjecích
stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České republice. První
stanici mohou využít majitelé elektromobilů u právě otevřené prodejny
nové generace v Praze v ulici K Barrandovu. Do konce roku 2017
společnost instaluje dalších 5 rychlonabíjecích stanic, umožňujících
nabít trakční baterie průměrného elektromobilu z nuly na 80 % za cca
půlhodinu.
Celý článek zde
31.7.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů.
Celý článek zde
27.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway
v Greenwichi na
předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii
(a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní
vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku.
Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně
používá nákladní elektromobil bez řidiče.
Celý článek zde
Automatické elektrické
minibusy na La Défense: další pařížský projekt autonomních vozidel
24.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních
vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu
francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími
Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický minibus od
francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve
švýcarském Sionu. Elektrobus
je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální
rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus
je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují
vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.
Celý článek zde
4.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a
Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud
o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 %
kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu
podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že
tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice.
Celý článek zde
Car sharing v Aarhusu:
sdílené elektromobily musí být praktické a ekonomické
23.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné – zejména pro
jednotlivé uživatele i pro soukromou společnost, která car sharing
provozuje.
Celý článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde