|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Metanolový palivočlánkový užitkový elektromobil představen veřejnosti14.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km, tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční spalovací motor. Serenergy používá pro výrobu elektrické energie tzv. reformní metanolový palivový článek (RMFC). Palivem je směs metanolu a vody v poměru 60/40 (v tomto pořadí), která přichází do výparníku. Zde vzniká směs vodní páry a metanolového plynu. Z ní se v reformátoru při styku s katalyzátorem a teplotě cca 200–300 °C odděluje plyn bohatý na vodík, který je dále použitý pro výrobu elektřiny v palivovém článku s PEM membránou. Výparník i reformátor potřebují pro své fungování teplo, které dodává jednak sám palivový článek a jednak spalování přebytečného vodíkového plynu v hořáku. Jako vozidlo posloužil sériově vyráběný užitkový elektromobil Nissan eNV200, známý mj. i z naší konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Při kapacitě trakčních baterií 24 kWh činí jeho dojezd kolem 170 km. Přidáním palivočlánkové energetické jednotky se jeho dojezd zvýšil na 800 km. Oba energetické zdroje se navzájem doplňují: Palivový článek slouží při plynulé jízdě na trase, zatímco baterie vykrývají zvýšenou spotřebu energie při rozjezdech a zrychleních. Velikost palivového článku a trakčních baterií lze pak navzájem optimalizovat, tak aby výsledný provoz byl nejen ekologický, ale také ekonomický. První automobily tohoto typu budou využívány v rámci německého projektu Greenfuel energetické společnosti Innogy, zaměřeného na využívání metanolu jako zdroje energie. Na podobném principu funguje i palivočlánková verze elektromobilů Nissan, kterou zkouší sám jejich výrobce, ovšem s využitím bioetanolu. Kromě jiného se ovšem obě technologie liší v základní konstrukci palivových článků – zatímco Serenergy používá jako elektrolyt vysokoteplotní polymerovou membránu, Nissan pracuje s palivovými články používajícími jako elektrolyt keramickou hmotu složenou z pevných oxidů, nejčastěji oxidů zirkonu a ceria. V obou případech se sází především na ekonomiku a dostupnost primárního zdroje energie – tedy lihu, na rozdíl od náročné výroby čistého vodíku. Provoz palivových článků využívajících na vstupu ten či onen líh není plně bezuhlíkový – na výstupu je vždy vodní pára a oxid uhličitý. Protože však líh vzniká kvašením rostlin a jejich částí, které při svém růstu oxid uhličitý spotřebovaly, je celý proces uhlíkově neutrální. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Serenergy A/S Přečtěte si také: Londýnské vozy taxi sníží emise díky městským dotacím11.8.2017 „Black cabs“, typické londýnské „taxíky“, patří bezesporu k tradičnímu koloritu této metropole. Jsou však také odpovědné za 16 % emisí oxidů uhlíku a 26 % emisí pevných částic z dopravy v centru města, tedy těch nejnebezpečnějších emisí (viz zpráva EEA). Vedení města se v červenci 2017 rozhodlo řešit tuto situaci radikální kombinací regulace a dotačních nástrojů. Od počátku roku 2018 nebudou nové licence na provozování taxi udělovány vozům s dieselovým pohonem. Kromě toho mohou provozovatelé londýnských taxi zažádat o „šrotovné“ (zde nazývané delicensing) za vyřazení svého automobilu z provozu, pokud je starší než 10 let. Celý článek zdeUniversity of Bridgeport: mikrosíť s palivočlánkovým zdrojem úspěšně prošla zkušebním provozem10.8.2017 Univerzita v americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má již od roku 2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický zdroj. V červenci 2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v rozvoji svého inteligentního energetického hospodářství: Lokální mikrosíť, využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena do provozu poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním režimu, nezávisle na veřejné distribuční síti. 1,4MW palivočlánková elektrárna, resp. kogenerační jednotka, od amerického dodavatele FuelCell Energy, umístěná v areálu univerzity, představuje téměř bezemisní a (na rozdíl od většiny obnovitelných zdrojů energie) naprosto předvídatelný zdroj energie. Celý článek zdeObchodní řetězec Lidl v ČR instaluje rychlonabíjecí stanice ABB9.8.2017 Nákupní centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou být do budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi praktickými výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s elektromobilem Nissan Leaf) lze konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních center jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu nemíní zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017 informována veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České republice. První stanici mohou využít majitelé elektromobilů u právě otevřené prodejny nové generace v Praze v ulici K Barrandovu. Do konce roku 2017 společnost instaluje dalších 5 rychlonabíjecích stanic, umožňujících nabít trakční baterie průměrného elektromobilu z nuly na 80 % za cca půlhodinu. Celý článek zdeInformační systém ViriCiti zvyšuje dojezd a zlepšuje efektivnost elektrobusů Optare31.7.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde – například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském Karlstadu. Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů. Celý článek zdeProjekt GATEway: nejen cestující, ale také nákup v supermarketu bez řidiče27.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway v Greenwichi na předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme, zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii (a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku. Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně používá nákladní elektromobil bez řidiče. Celý článek zdeAutomatické elektrické minibusy na La Défense: další pařížský projekt autonomních vozidel 24.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický minibus od francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve švýcarském Sionu. Elektrobus je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin. Oslo a Stockholm: veřejné rychlonabíjecí stanice podporují elektrifikovanou městskou logistiku4.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 % kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice. Car sharing v Aarhusu: sdílené elektromobily musí být praktické a ekonomické 23.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem 2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné – zejména pro jednotlivé uživatele i pro soukromou společnost, která car sharing provozuje. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |