O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Německo podporuje palivočlánkovou mikrokogeneraci, podpora se rozšiřuje z domácností na podniky a municipality24.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací (označovanou též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW 433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci 2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy. Technologie palivočlánkové mikrokpgenerace dosahují až 95 % celkové energetické efektivnosti a 60 % elektrické efektivnosti. Jsou nicméně stále velmi nákladné. Cílem souvisejících evropských a národních dotačních programů proto je (viz graf) pomoci výrobcům překlenout období, kdy náklady na jednotku produkce již klesají, objem produkce roste, ale je stále poměrně nízký, a podnikatelské riziko je tedy značně vysoké. Německý program KfW433 německého Spolkového ministerstva hospodářství a energetiky byl zahájen v roce 2016. Projekt je koordinován německou Národní organizací pro vodíkové a palivočlánkové technologie (NOW GmbH). Jeho finanční stránku zajišťuje a podporuje banka KFW Bank. Jak uvedeno výše, v Německu bylo díky tomuto programu v červenci 2017 cca 1100 uživatelů jím dotovaných mikrokogeneračních jednotek, což je v souladu s úvodními očekáváními. Program se nyní z domácností rozšiřuje také na municipality a podniky. Součástí projektu je i výcvik personálu pro instalaci a údržbu těchto zařízení. Výcvik provádějí výrobci s přispěním tomu určeného programu Callux. Program KfW433 pomáhá při implementaci širšího evropského projektu PACE (Pathway to a Competitive European Fuel Cell micro-CHP Market neboli cesta ke konkurenčnímu evropskému trhu palivočlánkové mikrokogenerace). PACE je veřejně soukromý projekt evropského Společného podniku pro vodík a palivové články (FCH JU) o celkovém rozpočtu 90 mil. € (cca 2,3 mld. Kč). Je veden čtyřmi evropskými průmyslovými dodavateli (BDR Thermea, Bosch, SOLIDpower a Viessmann), podporovanými dalšími partnery z oblasti energetiky, profesních sdružení a výzkumu (COGEN, DTU, Element Energy a EWE). Jeho cílem je uvést do roku 2020 do provozu v jedenácti evropských zemích celkem 2 600 mikrokogeneračních jednotek. PACE je následovníkem stejně zaměřeného úspěšného evropského projektu ene.field. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto a graf © PACE
Stacionární palivočlánková jednotka umí efektivně a bezpečně využívat i bioplyn
Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi
Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 2017
Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?
Plné znění článku je k dispozici zde FuelCell energy a Toyota: palivový článek vyrobí z bioplynu elektřinu a vodík pro palivočlánková vozidla
Tsunashima Sustainable Smart Town: další „chytré městečko“ na předměstí Jokohamy v přípravě
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |