|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
150 kW výkon, doplněno akumulačním systémem: ČEZ otestuje v pilotním projektu unikátní rychlonabíjecí stanici12.9.2019 Nabíjecí výkony u rychlého nabíjení elektromobilů postupně rostou, tak jak roste potřeba zkrátit nabíjecí časy a zároveň se vyvíjí technologie baterií umožňující vyšší nabíjecí výkony. Vliv rychlého nabíjení na rozvodnou síť zároveň může kompenzovat akumulátor připojený k nabíjecí stanici. Na tuto situaci reaguje pilotní projekt vysoce výkonné nabíjecí stanice skupiny ČEZ s nabíjecím výkonem až 150 kW doplněné o systém akumulace energie, o němž byla odborná veřejnost informována koncem srpna 2019.
Trendy v nabíjení elektromobilů – zkušenosti ČEZ ČEZ aktuálně v ČR provozuje více než 170 veřejných dobíjecích stanic, z toho je 114 rychlodobíjecích o výkonu 50 kW. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF) a prostředkům z Operačního programu Doprava. Část sítě včetně aktuální premiérové instalace buduje ČEZ na vlastní náklady. Trendem se stávají častější odběry o menších objemech, uživatelé začínají jednoznačně preferovat co nejrychlejší dobíjení svých aut. U rychlodobíjecích stanic se v 1. pololetí roku 2019 uskutečnilo téměř 90 % veškerého objemu dobíjení, tj. 730 996 kWh. V souladu se strategií rozvoje sítě veřejných dobíjecích stanic se proto skupina ČEZ hodlá v budoucnu věnovat i výstavbě stanic o vyšších výkonech a aktuální 150kW instalace je prvním stojanem tohoto typu. Nová nabíjecí stanice v pilotním projektu ČEZ Skupina ČEZ jako reakci na tento trend uvede do provozu první vysoce výkonný stojan, který postupně umožní dobíjení výkonem až 150 kW. Jeho dodavatelem je společnost ABB (viz foto). Jedná se o první fázi pilotního projektu, kdy stojan pro rychlé doplnění akumulátorů, které řidiči elektromobilů najdou na pražské Duhové ulici, bude v další fázi doplněn o systém akumulace energie. V případě 150kW stanic z produkce společnosti ABB pro pilotní projekt ČEZ se jedná o řešení, které bude postupně přebírat roli infrastruktury pro rychlé okamžité dobití na hlavních silničních tazích a ve městech. Bez problému zajistí dobití během 15-20 minut i u nových vozidel s větším objemem akumulátorů pracujících s napětím jak 400 V, tak 800 V, které budou postupně přicházet na trh. Při projektování a výstavbě vybraných stanic o výkonu 50 kW proto ČEZ už nyní počítá s jejich budoucí výměnou za výkonnější typy. Aktuální instalace navíc umožní v ostrém provozu vyzkoušet premiérovou kombinaci vysoce výkonné dobíjecí stanice s akumulačním systémem v podobě stacionární baterie. Lokalita na Duhové totiž nedisponuje potřebným příkonem a bez instalace akumulačního systému by na místo vysoce výkonnou stanici nebylo možné instalovat. ČEZ si hodlá toto řešení nejen vyzkoušet v praxi, ale současně jím demonstrovat to, že při vhodně zvolené kombinaci technologií nemusí vždy výstavba stanic podobného typu znamenat riziko nadměrné zátěže pro distribuční soustavu. Využití stacionární akumulace je proto připravováno i na další lokality, které mají k dispozici omezený příkon. Do doby instalace akumulačního systému bude proto výkon stanice omezen na úroveň ca 80 kW, po jeho instalaci bude stanice nabízet plný výkon 150 kW. V první fázi nebude dobíjení na této stanici zpoplatněno.
Česká premiéra 150kW nabíjení v Trutnově Pro úplnost je třeba dodat, že nejde o první instalaci nabíjecí stanice pro zásuvkové dobíjení o výkonu 150 kW v České republice. První nabíjecí stanice s tímto výkonem, jejímž dodavatelem je rovněž ABB a partnerem projektu skupina ČEZ, slouží od počátku roku 2019 elektrobusům městské dopravy v Trutnově provozovaným společností Arriva. Nabíjecí stanice se nachází v areálu trutnovské Arrivy. Tato nabíjecí stanice ABB typu HVC150C je přednostně určena pro zásuvkové dobíjení elektrobusů, případně jiných těžkých elektrických vozidel (zkratka „HVC“ pochází z anglického „heavy vehicle charger“, tedy nabíječka pro těžká vozidla). Poradí si však i s osobními elektromobily využívající systém CCS2. Jejím základem jsou výkonové moduly po 50 kW – v Trutnově je to tedy sestava tří takovýchto modulů. Připojena je ke standardnímu třífázovému střídavému napětí 3× 400 V a nabíjet může stejnosměrným napětím v rozmezí 150 – 920 V. Na tyto výkonové moduly navazují dva „satelity“ s nabíjecími zásuvkami pro rychlé dobíjení, umístěné na sloupcích depa. Pro zajímavost, energii pro provoz trutnovského dobíjecího areálu pro elektrobusy dodává blízká Elektrárna Poříčí ze Skupiny ČEZ, která vyrábí elektřinu z čisté biomasy. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © ČEZ
PowerFox: chytré a komplexní řešení pro nabíjení elektromobilů – řídí Tecomat Foxtrot
Panto Up: ABB nabízí také průběžné dobíjení elektrobusů „systému Schunk“
Chytrá a přátelská nabíjecí infrastruktura ABB pro elektromobilitu v českých městech
Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |