Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Moderní technologie

Panto Up: ABB nabízí také průběžné dobíjení elektrobusů „systému Schunk“

24.7.2019 Společnost ABB je v ČR v souvislosti s elektrobusy známá především jako dodavatel kapacitního zásuvkového dobíjení (viz například projekt v Trutnově) i jako dodavatel a propagátor průběžného dobíjení pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge, spouštěnou z pylonu na ližiny ve střeše elektrobusu (českým průkopníkem této technologie s nabíjením od firmy Heliox je Dopravní podnik Ostrava). ABB nyní přichází s dalším standardizovaným systémem rychlého průběžného dobíjení – čtyřpólovou střešní konzolí, známou jako „systém Schunk“ a používanou například v polském Krakově. Pod obchodním názvem Panto Up představila tento produkt v červnu 2019. 

Celý článek zde


Dohled + ochrana soukromí: zdánlivý protiklad pomáhají řešit moderní informační technologie

22.7.2019 Detailní videodohled a zároveň maximální soukromí lidí v záběrech – to je problémem řady dohledových systémů v nejrůznějších oblastech, jehož řešením se zabývají moderní informační technologie. Příkladem takovéto technologie je aplikace AXIS Live Privacy Shield – videoanalytický software pro kamery, která nabízí maskování pohybu osob a objektů v reálném čase v celém zorném poli kamery, a to i při plné snímkové frekvenci. Odborná veřejnost byla s touto aplikací seznámena koncem června 2019.

Celý článek zde


20MW palivočlánková kogenerace v Inčchonu má za sebou úspěšný rok provozu

15.7.2019 V jihokorejském městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové metropoli, ležící nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy od konce června 2018, 20MW palivočlánková kogenerační jednotka pro výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu považuje za velmi úspěšný jak její dodavatel, tak energetická společnost, jíž kogenerační jednotka patří.

Celý článek zde


Hybridní bateriové vlaky umožní efektivní bezemisní provoz na neelektrifikovaných odbočkách

12.7.2019 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. Takovými jsou elektrické jednotky pro přepravu osob  Flirt Akku, které si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH.

Celý článek zde


Projekt Finch West LRT: systém CBTC se uplatní také na lehké městské železnici tramvajového typu

11.7.2019 Řídicí a zabezpečovací systém Communication based train control – CBTC, pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz publikovaná zpráva UITP. nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC značky SelTrac od firmy Thales.

Celý článek zde


Milán elektrifikuje naplno: 250 elektrobusů Solaris s nabíjením OppCharge

10.7.2019 Italský Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem veřejné dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy, tramvaje, trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné linky M5). Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém autobusovém parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových pohonů za ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským výrobcem Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric, podepsaná začátkem července 2019.

Celý článek zde


Trulifi: technologie LiFi má obchodní značku a první zákazníky

9.7.2019 Internetová komunikační technologie LiFi, jejímž světovým průkopníkem je spolčenost Signify (dříve Philips Lighting) učinila po pilotních projektech v červnu 2019 rozhodující krok ke své komercializaci: Pod obchodní značkou Trulifi byla uvedena na běžný trh. Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. Rozvíjí se již od roku 2010. LiFi představuje obousměrnou vysokorychlostní bezdrátovou technologii podobnou WiFi, která využívá k přenosu dat světelné vlny namísto rádiových vln. LiFi využívá provozních vlastností LED svítidel, která umožňují s velmi vysokou frekvencí měnit svítivost, aniž by to lidské oko postřehlo. Tyto změny lze snadno přeložit na jedničky a nuly, tedy na jazyk počítače. Tímto způsobem lze přenášet data pomocí světla, tj. elektromagnetických vln ve viditelném spektru.

Celý článek zde


Vídeň uvede do provozu „chytré“ semafory

4.7.2019 Přechod pro chodce s tlačítkovým ovládáním bývá zdrojem mnoha horkých chvilek, kdy buďto chodec ztratí trpělivost a vejde do vozovky na červenou, anebo mají automobily červenou, zatímco je přechod prázdný. Jako řešení se nabízí „chytrá“ dopravní signalizace, jakou od září 2019 začne postupně zavádět Vídeň. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem června 2019.  

Celý článek zde


Solární veřejné osvětlení chrání pěší v sevillském městském parku

3.7.2019 Hlavním cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit bezpečnost chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto funkci plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích. Zároveň však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde může být ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město Sevilla, je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena bylo instalováno během června 2019.

Celý článek zde


Chytrý sloup veřejného osvětlení se stává komerčně nabízenou platformou pro široké využití

2.7.2019 Chytrý sloup veřejného osvětlení, známý také pod anglickým pojmem „smart pole“, není v praxi „velkou hračkou pro velké kluky“ ani experimentováním vývojových firem na účet daňových poplatníků. Jde o moderní technologii, jejíž komerční potřeba byla vyvolána především poptávkou po vysokorychlostním internetu v kombinaci s nedostatkem volných pozemků v hustě zalidněných městských oblastech a která využívá svůj technický potenciál pro další užitečné aplikace. Tuto technologii jako součást své standardní nabídky pod značkou BrightSites představila odborné veřejnosti v červnu 2019 firma Signify (dříve Philips Lighting).

Celý článek zde


Metro v Sydney: první metro v Austrálii je plně automatické, používá CBTC

20.6.2019 Automatický provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech, jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“ tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s plně automatickým provozem používajícím technologii CBTC, tedy automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu.

Celý článek zde


ScotRail a InterpreterNow: aplikace umožňuje sluchově postiženým cestujícím komunikovat s pracovníky železnice ve znakové řeči

17.6.2019 Nejen zrakově postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v obtížné situaci v kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě komunikuje jinak. Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba InterpreterNow (doslovný překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která umožňuje překlad hlasové řeči do znakové řeči a obráceně. Od června 2019 začal tuto službu ve spolupráci s InterpreterNow využívat železniční dopravce ScotRail, čímž usnadňuje cestování sluchově postiženým cestujícím.

Celý článek zde


EasyMile předvedl autonomní elektrický minibus s dalšími úpravami pro plně bezobslužný provoz bez průvodce

14.6.2019 I inovativní technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus zpravidla doprovází.

Celý článek zde


Solaris představil palivočlánkový autobus, prvních dvanáct objednalo Bolzano

11.6.2019 Pro Solaris Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. V červnu 2019 tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal i první objednávku.

Celý článek zde


Barcelonské metro poprvé na světě zkouší vertikální nástupištní stěny

7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors – VPSD). Celý článek zde


800 elektrobusů pro Paříž dodají Alstom, Heuliez Bus a Bolloré

3.6.2019 Konec května 2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do konce roku 2022. Každá z těchto tří objednávek, financovaná z prostředků organizátora veřejné dopravy v pařížské aglomeraci Île-de-France Mobilités, má rozpočet až 133 mil. €, tedy téměř 3,5 mld. Kč. První dodávky v rámci těchto rámcových smluv jsou zafixovány na celkem 150 vozidel, která mají být dodána v období od konce roku 2020 do konce roku 2022. 

Celý článek zde


Palivočlánkové vlaky nahrazují diesely, největší evropský park 27 souprav bude jezdit v okolí Frankfurtu

31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi Hessensko.

Celý článek zde


Kloubové elektrobusy Volvo v Göteborgu: 65 000 km bez přerušení provozu

27.5.2019 Od posledního červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo 7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019 byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního provozu. 

Celý článek zde


Palivočlánkové autobusy také v patrovém provedení: v Londýně od roku 2020

20.5.2019 Palivočlánkové autobusy představují perspektivní směr v rozvoji bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i studie FCH JU V rámci projektu JIVE se v Londýně chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost o tom byla informována v květnu 2019.

Celý článek zde


Palivočlánkový park v Bridgeportu se stane součástí elektrárenského portfolia svého dodavatele, akvizici financují komerční banky

16.5.2019 Od prosince 2013 funguje v americkém městě Bridgeport (stát Connecticut) park palivočlánkových elektráren o celkovém výkonu 14,9 MW. Dodavatelem a zároveň provozovatelem palivočlánkových jednotek je americký výrobce FuelCell Energy. Vlastníkem je elektrárenská společnost Dominion Energy, pro niž byl tento park provozován na smluvním základě. V polovině května 2019, tedy zhruba ve třetině standardní patnáctileté smlouvy o nákupu elektřiny s Connecticutskou distribuční společností, dochází k významné organizační změně: FuelCell Energy odkoupil palivočlánkový park do svého vlastnictví.

Celý článek zde


Čistička odpadních vod v San Bernardinu bude používat palivočlánkovou kogenerační jednotku

6.5.2019 Dvousettisícové průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino, jinak též důležitý kalifornský dopravní uzel, je známé mimo jiné první restaurací McDonald’s. Toto město si v dubnu 2019 připsalo na své konto další zajímavost, tentokrát technickou a ekologickou. Podobně jako například americké město Tulare se rozhodlo zužitkovat bioplyn z čističky odpadních vod formou palivočlánkové kogenerace. Městská vodárenská společnost City of San Bernardino Municipal Water Department (SBMWD) za tím účelem zahájila energetický projekt využívající 1,4MW palivočlánkovou jednotku SureSource 1500™ od amerického výrobce FuelCell Energy.

Celý článek zde


Tři články, 27 metrů délky: BYD představil nejdelší elektrobus na světě

24.4.2019 Tříčlánkové velkokapacitní městské autobusy jsou stále tak trochu raritou, přestože má již své první zkušenosti i například pražský dopravní podnik, který testoval 25metrový tříčlánkový autobus Van Hool. I autobusy této kategorie je snaha vybavit bezemisním elektrickým pohonem. Jako první na světě představil takovýto autobus na začátku dubna 2019 čínský výrobce BYD.

Celý článek zde


FuelCell Energy uvedl do provozu energetickou jednotku s SOFC palivovými články

23.4.2019 Americký výrobce vodíkových a palivočlánkových technologií FuelCell Energy není čtenářům našich portálů neznámý. Průběžně sledujeme jeho projekty pro městskou energetiku a další veřejné služby, včetně například možnosti využití skládkového plynu pro bezemisní výrobu elektřiny a vodíku. Začátkem dubna 2019 uvedl tento výrobce do provozu v Pittsburghu v Pensylvánii nejmodernější stacionární palivočlánkovou jednotku pro výrobu elektřiny, využívající technologii pevných oxidů – SOFC.

Celý článek zde


Wiesbaden nakoupí elektrobusy Mercedes, sází na zásuvku s „chytrým“ dobíjením a na baterie s pevným elektrolytem

15.4.2019 Mercedes-Benz (resp. jeho dceřiná společnost EvoBus) vstoupil se svým eletrobusem eCitaro na prudce se rozvíjející trh elektrobusů relativně pozdě. Začíná se však velmi razantně profilovat v německých městech.  Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od dvou tamních dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po třech elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku dubna 2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich dodávky.

Celý článek zde


Praha 3 ukazuje koncepční řešení měření hluku s využitím integrační platformy

10.4.2019 Hladina hluku je důležitým faktorem ovlivňujícím například atraktivitu dané oblasti pro bydlení nebo trávení volného času. Ke globálnímu posouzení stavu hlukové zátěže obyvatel na dané území slouží hlukové mapy. Odhaduje se, že v České republice je nadměrným hlukem zatíženo přes 300 tisíc obyvatel, v samotné Praze je nadlimitním hlukem zasaženo kolem 90 tisíc lidí.

Celý článek zde


Kudy na průběžně dobíjené elektrobusy

9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se, že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na spolehlivost výsledného řešení.

Celý článek zde



1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2014/2017













http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services