Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Moderní technologie

Průběžně dobíjené elektrobusy: standard OppCharge dobývá Velkou Británii

27.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. Celý článek zde


Transdev a Delphi Automotive: dva zkušební provozy autonomních vozidel ve Francii

16.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive, zabývající se řešeními pro řízení autonomních vozidel. Pilotní projekty budou realizovány v běžném provozu v Paříži, mezi areálem univerzity Paris-Saclay a stanicí městské rychlodráhy RER, a v Rouenu. V obou případech budou cestující moci pomocí internetového rozhraní nebo smartphonové aplikace koupit jízdenku ze zvolené zastávky. Celý článek zde


Letištní autobusy: příležitost pro elektrický pohon

7.6.2017 Přeprava cestujících na letištních plochách je specifickým segmentem přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit přednosti elektricky poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po krátkých trasách s častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou spotřebou energie v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky autobusů na velkých letištích. V Evropě je to například Amsterodamský Schipol. Letištní elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak ukazuje nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku června 2017.Elektrobusy zde nejsou experimentálními vozidly, ale sériově dodávanými produkty. Jejich výrobcem je specializovaný australský výrobce letištní techniky Carbridge, který dodává své elektrobusy v partnerství s čínským výrobcem BYD. Celý článek zde


Úspory energie u tramvají: snížení spotřeby pomocných zařízení spíše než zařízení pro rekuperaci

5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo inteligentních měníren. Studie bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na netrakční spotřebu. Studie STIB byla prováděna jako součást projektu ELIPTIC v rámci evropské iniciativy CIVITAS a byla založena na velmi důkladných měřeních prováděných na tramvajových linkách č. 7, 19 a 94. Celý článek zde


VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam

2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam.  Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je po celé délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných podmínek. Celý článek zde


Inteligentní energetický management vodárenské společnosti snižuje provozní náklady

25.5.2017 Vodní hospodářství a energetika jsou nezřídka spojovány v tom směru, že čističky odpadních vod mohou produkovat bioplyn využívaný dále jako obnovitelný zdroj energie. Pravda je nicméně taková, že zařízení pro úpravu a čištění vody jsou především sama spotřebitelem elektrické energie, která tvoří významnou část jejich provozních nákladů. Na pomoc jejich snižování přichází společnost ABB s inteligentním energetickým managementem založeným na platformě Ability™. V květnu 2017 k tomu úspěšně realizovala pilotní projekt v italské vodárenské společnosti Consorzio di Bonifica Veronese (CBV). Základem dodaného řešení je řídicí systém pro distribuci elektrické energie, který propojuje jednotlivá zařízení do cloudové správy. To umožňuje dát jejich provozovatelům k dispozici jednak informace v reálném čase, a jednak historická data a trendy. Obojí lze účinně využít pro efektivní fungování celého systému vodního hospodářství a souvisejících zařízení.

Celý článek zde


Projekt ELIPTIC: elektrobusy v Oberhausenu využívají tramvajovou infrastrukturu pro čtyřpólové průběžné dobíjení

23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015 v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie „E-mobilita v MHD“), nýbrž pro uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. Inovační projekt ELIPTIC (electrification of public transport in cities, tedy elektrifikace městské dopravy ve městech), který je součástí evropské iniciativy CIVITAS, probíhá v období od června 2015 do května 2018 pod koordinací města Brémy.

Celý článek zde


Indukčně dobíjené elektrické midibusy v Milton Keynes: úspěšně od roku 2014

19.5.2017 V anglickém městě Milton Keynes bylo na linku MHD nasazeno během roku 2014 osm elektrických midibusů s průběžným indukčním dobíjením. Jak byla v květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících. Elektrobusy pro Milton Keynes (viz foto) vyrábí britský výrobce Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m.

Celý článek zde


Náměstí Piazza Santa Maria dei Battuti v Trevisu: moderní světelné technologie vracejí místu historii

16.5.2017 Treviso je 84tisícové italské město v oblasti Benátsko, s dějinami sahajícími do starořímských časů a s množstvím historických památek. V jeho centru se nachází starobylé náměstí Piazza Santa Maria dei Battuti, které dosud sloužilo spíše jako průjezdná ulice. Po mnoha letech se nyní obnovuje jeho přirozená funkce náměstí v souvislosti s plánovanou pěší zónou. V květnu 2017 k tomuto důležitému městotvornému záměru významně přispělo zajímavé řešení inteligentního veřejného osvětlení, dodané společností Osram. Základním cílem bylo vrátit tomuto místu (viz foto) ve večerních hodinách jeho původní divadelní vzhled. Instalace moderních světelných a řídicích technologií pak navíc umožňuje využít další přínosy, které takovéto technologie nabízejí – v neposlední řadě ekonomické a ekologické. Celý článek zde


Solaris nakontrahoval již 116 elektrobusů, dobývá francouzský trh

4.5.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku 2017. Jak byla na konci dubna informována odborná veřejnost, počet dodaných či aktuálně kontrahovaných elektrobusů Solaris dosáhl čísla 116. Posledními dvěma přírůstky se staly elektrické midibusy Solaris Urbino 8,9 LE určené pro 23tisícové francouzské město Frontignan ležící na středomořském pobřeží. Tyto elektrobusy jsou zároveň první od tohoto výrobce, určené pro francouzský trh. Celý článek zde


Město Gelsenkirchen elektrifikuje svoz městského odpadu

26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například Stavanger nebo Stockholm. V březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste. Vozidla pro Gelsendienste vyrobila firma StreetScooter, kterou v roce 2014 koupila skupina Deutsche Post DHL. Základem jejich konstrukce je vozidlo StreetScooter WORK. Dva tisíce těchto vozidel již dnes skupina Deutsche Post DHL využívá pro svoji potřebu. Celý článek zde


OppCharge: Volvo a Heliox rozvíjejí evropský standard průběžného dobíjení elektrobusů

21.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce autobusů Volvo. Nabíjecí stanice je instalována ve výzkumné a vývojové základně společnosti Volvo v Göteborgu. Nabíjecí stanice Heliox je zde schopná dodat nabíjecí výkon do 450 kW, v blízké budoucnosti až 600 kW. Tento společný projekt je prezentován jako začátek spolupráce uvedených dvou firem, aniž by se tím některá z nich jakkoli uzavírala vůči spolupráci s jinými výrobci.

Celý článek zde


Projekt GATEway: autonomní vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími

12.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna (zkratka GATE zde znamená „Greenwich Automated Transport Environment“) a je řízen organizací Transport Research Laboratory. Cílem tohoto projektu s celkovým rozpočtem 8 mil. liber není pouze testování příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu. Jeho důležitou součástí je také sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Celý článek zde


Norsko plánuje rozvoj elektrobusů, sází na standard OppCharge

6.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně rozvíjejí koncept smart city a čistou městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart city Oslo již provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením Siemens podle evropského standardu OppCharge. Dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric, na něž byla na konci března 2017 podepsána dodavatelská smlouva, budou dodány na podzim 2017. Provozovány budou na frekventované lince 74 městské dopravy v Oslo mezi čtvrtěmi Vika a Mortensrud. Celý článek zde


Projekt EnergyLab Nordhavn: Kodaň zkouší bateriový zásobník připojený k veřejné energetické síti

10.3.2017 Využívání obnovitelných zdrojů elektrické energie je jednou z cest, jak zlepšit životní prostředí a omezit negativní vliv civilizace. Příroda však bohužel ne vždy ctí potřeby odběratelů energie. I v přímořských zemích, jako je Dánsko, tak zapojení větrných a slunečních zdrojů do veřejné energetické sítě naráží na jejich obtížnou řiditelnost a předvídatelnost. Řešení v podobě velkého bateriového zásobníku energie od společnosti ABB se od března 2017 zkouší na předměstí Kodaně Nordhavn v rámci projektu EnergyLab Nordhavn.

Celý článek zde

Projekt Hedgehog Applications v Apeldoornu: využití rekuperované energie na železnici pro nabíjení elektrobusů a elektromobilů

3.3.2017 Může rekuperovaná energie z brzdících vlaků efektivně dobíjet elektrobusy a elektromobily? Na tuto otázku by měl dát odpověď připravovaný pilotní projekt nizozemské inovační firmy Hedgehog Applications v nizozemském městě Apeldoorn, o němž byla odborná veřejnost informována v únoru 2017.

Celý článek zde
Nova Bus a ABB: evropský standard průběžně dobíjených elektrobusů OppCharge dobývá americký kontinent

21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou například elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč. To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské standardizace a ve větším měřítku je nyní nasazován například v Belgii. V únoru 2017 ohlásily kanadský výrobce autobusů Nova Bus – jedna z divizí společnosti Volvo, a globální společnost ABB – dodavatel nabíjecích stanic a jeden z iniciátorů zmíněného standardizačního procesu, spolupráci na dodávce systému OppCharge pro elektrické autobusy, prvního na americkém kontinentě. Celý článek zde


Elektrické hybridy Volvo v Belgii: letos v provozu 101 vozidel a 15 nabíjecích stanic

15.2.2017 Plug-in hybridní (či elektrické hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017 v Namuru, více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí stanice pro dvousettisícové Charleroi, největší město ve Valonsku. Po zprovoznění tak bude TEC Group provozovat celkem 101 elektrických hybridů a 15 nabíjecích stanic. Celý článek zde


Elektrobusy SOR na linkách BB v Praze: více než 40 tisíc km za rok, spokojení cestující i dopravce

10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než 40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele, společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících. Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva.

Celý článek zde


SBB Reiseplaner: Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od dveří ke dveřím“

6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu vozového parku.

Celý článek zde


Smart city Wipperfürth: chytré veřejné osvětlení s víceúčelovou informační infrastrukturou

2.2.2017 Důležitou součástí inteligentních měst neboli smart city je i účinné a úsporné veřejné osvětlení. Často bývá spojováno pouze s LED světelnými zdroji, ačkoli tyto zdroje samy osobě nejsou samospasitelné, jak dokládají závěry odborných diskusí i největší projekt veřejného osvětlení v Madridu. Kromě LED zdrojů se při modernizacích veřejného osvětlení uplatňují rozmanité řídicí technologie. Infrastruktura veřejného osvětlení zároveň může posloužit více účelům. Takovéto modernizační projekty přitom zdaleka nejsou jen doménou velkoměst, ale mohou se týkat i sídel menší a střední velikosti. Důkazem je „chytrý“ projekt v jednadvacetitisícovém historickém městě Wipperfürth v německém Severním Porýní – Vestfálsku.

Celý článek zde


Byli jsme přitom: ve Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech

30.1.2017 V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy autonomní vozidla a jejich využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového projektu v Paříži: Kyvadlový spoj propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA. Na rozdíl od Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu, se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně aktuální smogové situace.

Celý článek zde


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2014/2017













http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services