Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Moderní technologie

Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

2.1.2018  O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči.

Celý článek zde


Chytrá aplikace pomáhá zjistit ohlas veřejnosti na nové osvětlení památek

19.12.2017 Investovali jsme nemalé prostředky na moderní a estetické nasvícení pamětihodností v našem městě. Jak je však skutečně vnímá veřejnost – občané a návštěvníci? Mělo skutečně ten zamýšlený efekt? A vyplatila se ta investice? Na podobné otázky a dohady nyní může dát odpověď speciální počítačová aplikace vytvořená ve spolupráci dodavatele veřejného osvětlení Philips Lighting a softwarové firmy SAP SE, představená v listopadu 2018 na světovém kongresu Smart City Expo v Barceloně.

Celý článek zde


FuelCell energy a Toyota: palivový článek vyrobí z bioplynu elektřinu a vodík pro palivočlánková vozidla

18.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta, na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu 2017. Základem projektu bude palivočlánková jednotka SureSource od FuelCell Energy, instalovaná v kalifornském přístavu Port of Long Beach, ležícím asi 40 km od stejnojmenného města. Tato jednotka bude napojená na zdejší zdroj bioplynu ze zemědělského bioodpadu jako vstupní médium. Na výstupu bude produkovat jednak vodík pro palivočlánkové automobily Toyota Mirai a pro prototypový nákladní automobil Toyota třídy 8, a jednak elektrickou energii.

Celý článek zde


Mikrosíť ABB zásobuje energií z fotovoltaiky ostrovní systém na ostrově

15.12.2017 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Tak je tomu i v případě unikátního projektu na jihoafrickém ostrově Robben Island, o němž byla česká odborná veřejnost informována v listopadu 2017.

Celý článek zde


Indukčně dobíjené elektrobusy v Braunschweigu: další významný milník, spolehlivý provoz

14.12.2017 Německé město Braunschweig je prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové elektrobusy. Pro indukční nabíjení je používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu 2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy dosáhnou tohoto milníku i další tři.

Celý článek zde


Trainline Google Assistant: britská aplikace pro cestování vlakem ovládaná hlasem

12.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“.  Doba se mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování vlakem.

Celý článek zde


3ČSAD v Hranicích na Moravě od listopadu 2017 plně elektricky

10.11.2017 Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD Frýdek-Místek, člen skupiny 3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti elektrobusů SOR EBN 9,5 pro městskou dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním dopravcem, je plně elektrifikovaná. Společnost ČSAD Frýdek-Místek a.s. zajišťuje městskou dopravu v Hranicích na Moravě na devíti linkách č. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12 a 13. Všechny tyto linky, v součtu měřící přes 100 km, jsou nyní provozovány elektricky. Výjimku tvoří 6 km dlouhá posilová linka č. 6 se třemi páry spojů jedoucích pouze o pracovních dnech, zajišťovaná společností Arriva Morava.

Celý článek zde

62 malých elektrobusů VDL MidCity Electric pro dopravu v regionu Noord-Holland Noord

10.11.2017 Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo velkokapacitních vozidel se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují malé elektrobusy s délkou do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca 30 míst. Rostoucí zájem o tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých elektrobusů MidCity Electric od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach z října 2017. Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro nasazení v nizozemském regionu Noord-Holland Noord. MidCity Electric představuje elektrickou verzi midibusu VDL MidCity. Je dlouhý 8 metrů a má sníženou podlahu. Jeho vnitřní řešení se vyznačuje velkou variabilitou.

Celý článek zde

Německé železnice provozují v Bad Birnbachu autonomní elektrický minibus

9.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz zpráva UITP. Od posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou v tomto případě německé státní dráhy DB.

Celý článek zde

Město Nantes bude provozovat 24m elektrobusy s průběžným dobíjením ABB TOSA

3.11.2017 Systém „bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě (viz foto níže) již od roku 2013. Mohlo by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB.

Celý článek zde

ABB HVC-Overnight Charging: řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů

1.11.2017 Parky elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná klást nároky nejen na průběžné dobíjení (tam, kde se tato technologie využívá), při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii HVC-Overnight Charging. 

Celý článek zde

Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií

26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. 

Celý článek zde

Elektrobusy v USA i pro meziměstské linky – první bude Van Hool

25.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení), na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů Proterra.

Celý článek zde

Stalowa Wola dostane park elektrických midibusů Solaris s čtyřpólovým průběžným dobíjením

17.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou standardních nebo kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů prozatím převládá spíše koncept zásuvkového dobíjení, především s ohledem na nákladnost infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší kapacitu vozidel. Jsou však výjimky. Jednou z nich bude park deseti elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci září 2017 objednala Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v jihovýchodním Polsku. Tyto elektrobusy budou vybaveny průběžným dobíjením střešní konzolí typu Schunk.

Celý článek zde


Tříčlánkové parciální trolejbusy Van Hool pro Linec ukazují trend v trolejbusové dopravě

16.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp. trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku 2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě – totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů.

 Celý článek zde


Světový rekord v dojezdu elektrobusu: 1 770 km na jedno nabití trakčních baterií

11.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. Rekord byl dosažen na testovací trati Navistar Proving Grounds v New Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek – provoz bez cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních podmínek.

Celý článek zde


Nové veřejné osvětlení v Balgheimu: teplá bílá pro město a parky, studená bílá na silnice

9.10.2017 Balgheim je obec o cca 1100 obyvatelích uprostřed horské přírody v německém Baden-Württembersku, představující se světu jako „klein aber fein“ – tedy „malá ale hezká“. Nezůstává jen u slov. Při rekonstrukci svého veřejného osvětlení pomocí LED zdrojů dbá jak na energetickou efektivnost řešení, tak na jeho přátelskost vůči lidem a přírodě. Tomu odpovídají mj. odstíny použité bílé a zařízení pro regulaci intenzity osvětlení. V Balgheimu bylo v září 2017 v rámci rekonstrukce veřejného osvětlení instalováno přes 200 nových svítidel od Osram Lighting Solutions. Pro osvětlení městských ulic a parků bylo použito 176 Siteco LED svítidel typu DL30 s teple bílým odstínem (3000 Kelvin). Na hlavních silnicích bylo instalováno 36 Siteco LED svítidel typu Streetlight 10 s neutrálně bílým odstínem (4000 Kelvin).

Celý článek zde


ČEZ a ABB: společně pro rozvoj elektromobility v ČR, nová nabíjecí stanice s vysokým výkonem se představila světu

6.10.2017 Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta vzniká i díky evropskému grantu z  programu Connecting Europe Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými nabíjecími výkony až 350 kW.

Celý článek zde


Systém ABB TOSA: průběžné dobíjení elektrobusů v Ženevě dostane inteligentní řízení

27.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017 zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel, společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní řízení tohoto systému městské dopravy.

Celý článek zde


Hradec Králové bude mít průběžně dobíjené elektrobusy, sází na nestandardní řešení

20.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 – Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160 kW. Celý článek zde


Elektrické hybridy Volvo pro Göttingen: další projekt průběžného dobíjení OppCharge

19.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající evropský standard OppCharge. Odborná veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). Celý článek zde


„Smart pole“: Philips Lighting a American Tower Corporation vyvinou „chytrý sloup“ pro veřejné osvětlení a komunikace

15.9.2017 Vypadá to jako docela obyčejný sloup veřejného osvětlení se svítidlem na vrcholu. Ve skutečnosti jde o důmyslný vysílač, vybavený uvnitř anténami a další radiokomunikační a telekomunikační technikou, řídicí jednotkou pro inteligentní veřejné osvětlení, případně rozmanitými senzory. Takový je koncept chytrého sloupu („smart pole“), na jehož společném vývoji se v září 2017 dohodli globální dodavatel osvětlovací techniky Philips Lighting a American Tower Corporation, globální společnost působící v infrastruktuře bezdrátových komunikací. Cílem je zejména podpořit rozvoj konceptu smart city v USA. Celý článek zde


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2014/2017













http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services