Rozhovory – komentáře – reportáže
21.2.2022 Projekt Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si
vytknul za cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké
městské kolejové dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i
provozu. Ve třetím červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt
důležitý milník: Na testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí
stojan standardu OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey.
Každému zákazníku
centrálního zásobování teplem spravedlivě: novela zákona prošla
parlamentem
19.7.2022 V polovině července prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně návrh
novely zákona 67/2013 Sb. – zákon, kterým se upravují některé otázky
související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a
nebytových prostorů v domě s byty. Díky této novele budou lidé dostávat
přesné a jasné informace o spotřebě tepla a teplé vody.
Knihovny, mateřské
školy, sociální služby, eGovernment i vozidla veřejné dopravy: „horké
léto“ s prvními výzvami z IROP 2021–2027
18.7.2022 Na začátku července 2022 byl Evropskou komisí schválen Programový
dokument Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro nové
programové období 2021–2027. V návaznosti na to byl kromě jiného
schválen i systém hodnocení projektů IROP a harmonogram výzev pro rok
2022. Pro budoucí žadatele to znamená, že na konci července 2022 mohou
očekávat vyhlášení prvních výzev.
Obnovitelné zdroje i
elektrolyzéry: Výzvy z Modernizačního fondu pomohou obcím a teplárnám,
podpoří komunitní energetiku
7.7.2022 Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci se Státním fondem
životního prostředí ČR otevřelo v poslední červnový den 2022 v
Modernizačním fondu dvě nové výzvy s alokací 4 mld. Kč. Obce díky ní
mohou čerpat dotace na individuální i sdružené projekty fotovoltaických
systémů. Pokračuje i podpora malých a velkých solárních elektráren s
výkonem nad 1 MW nebo podpora dekarbonizace tepláren. Pětice nových
výzev z programů RES+ a HEAT tak celkově nabídne finanční prostředky v
objemu 26 mld. Kč na energetickou soběstačnost a čisté zdroje, žádat o
ně bude možné od 25. července 2022.
Trh
veřejných služeb: jak se neztratit v novém a spletitém prostředí
1.7.2022 Jste
výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé služeb s bohatými
zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní hodláte dále
zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě zprávy. Ta špatná
je, že ve veřejných službách je, oproti trhu soukromého podnikání,
všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá je, že vás umíme
naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm uspěli.
Program Obchůdek
2021+: nově vyhlášená výzva usnadní život podnikatelům i obyvatelům
venkova
1.7.2022 Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) vyhlásilo na začátku července
2022 druhou výzvu programu Obchůdek 2021+, který pomůže malým
koloniálům na venkově. Provozovatelé prodejen s potravinami a smíšeným
zbožím v obcích do 1 000 obyvatel (resp. do 3 000 obyvatel, kdy v
jednotlivých částech obce nežije víc než 1 000 lidí) v něm budou moci
dostat finanční podporu na provoz až 130 tis. Kč. Příjem žádostí začíná
1. září 2022.
Posouzení
životního cyklu elektřiny v jaderných elektrárnách: jádro „čistší“ než
obnovitelné zdroje
24.6.2022 Jako
významný příspěvek k diskusím o ekologických přínosech jaderné
energetiky provedl provozovatel francouzských jaderných elektráren,
společnost EdF, posouzení životního cyklu (LCA) výroby elektřiny ve
svých jaderných elektrárnách. V porovnání s jinými zdroji elektřiny,
včetně obnovitelných, vychází jaderná energetika v tomto ohledu jako
klimaticky nejšetrnější. S výsledky byla odborná veřejnost seznámena v
červnu 2022.
20.6.2022 Na specifický cíl „Čistá a aktivní mobilita“ je pro období 2021-2027
vyčleněno téměř 20,4 miliard korun, což tvoří zhruba 17,3 % alokace
Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který spravuje
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. Je to o téměř 13 % více než v
předchozím programovém období 2014-2021. Čistá a aktivní mobilita tak
dostala od EU zelenou a může se rozjet.
17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park
palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud
největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris
brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost
na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak
tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových
autobusů.
7.6.2022 Na letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na loňském Czechbusu (zde zpráva z konference s prezentacemi). U příležitosti
zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli
rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako
Elektrické autobusy a vlaky pro město.
7.6.2022 Program
Nová zelená úsporám (NZÚ), financovaný z Národního plánu obnovy pomáhá
dlouhodobě snižovat náklady na energie. Aktuální růst cen energií
výrazně zvyšuje i zájem o dotace na úsporná opatření. Bez nadsázky
raketový nárůst zaznamenává zájem o fotovoltaické zdroje. Zároveň se
rozšiřuje pomoc domácnostem. Nově mohou peníze na výměnu nevyhovujícího
vytápění získat majitelé bytů v bytových domech i jednotlivě a podpora
se rozšiřuje také na majitele tzv. řadových domků evidovaných jako
vymezené bytové jednotky.
Palivočlánkový vlak
Alstom se představuje české veřejnosti
24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační
railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v Německu
a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být
funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na
neelektrifikovaných regionálních tratích.
12.5.2022 Elektrifikace městských autobusových parků pomocí bateriových,
superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie
se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý
příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a
domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů (na obyvatele měst doráží skrytý záškodník v
podobě nízkofrekvenčního hluku konvenčních autobusů). V neposlední řadě
znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně
podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.
28.4.2022 Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo výzvu na podporu zavádění
vysokokapacitních sítí elektronických komunikací z Národního plánu
obnovy. Příjem žádostí začal 28. 4. 2022. Pro podnikatele v
elektronických komunikacích je připraveno 2,85 mld. Kč z evropského
Nástroje pro oživení a odolnost. Cílem výzvy je v maximální možné míře
zajistit přístup k internetu domácnostem, školám, silně digitalizovaným
podnikům, veřejné správě a dalším v odlehlejších oblastech.
12.4.2022 Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí ČR
obhájily v dubnu 2022 na úrovni EU prostředky ve výši téměř 30 mld. Kč
z Modernizačního fondu určené na výstavbu fotovoltaických elektráren v
menších obcích, což umožní nastartovat rozvoj komunitní energetiky nebo
modernizovat veřejné osvětlení. Nové výzvy se rozeběhnou na přelomu
května a června 2022.
IROP se blíží k prvním výzvám, byla vydána Obecná pravidla
11.4.2022 Příprava
Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro nové
programové období 2021–2027 se blíží do cíle. Řídicí orgán IROP obdržel
zkraje dubna 2022 od Evropské komise oficiální připomínky k jeho
Programovému dokumentu a v dalších týdnech bude o připomínkách jednat.
Současně probíhá příprava doprovodné dokumentace pro IROP, kam se řadí
i nově vydaná Obecná pravidla pro žadatele a příjemce. Stejně jako v
období 2014–2020 budou i nadále Obecná pravidla stěžejním dokumentem
pro všechny žadatele a příjemce.
Celý
článek zde
Chytré veřejné
budovy, obnovitelné zdroje či monitoring ovzduší: byly představeny
výzvy z nového OPŽP
8.4.2022 V roce 2022 plánuje Státní fond životního prostředí
vyhlásit osmnáct výzev k podávání žádostí o dotaci z Operačního
programu Životní prostředí 2021–2027 (OPŽP). Půjde o první výzvy již v
novém programovém období. Pro žadatele v nich bude připraveno více než
35 mld. Kč. Veřejnost o tom byla informována na začátku dubna 2022.
Celý
článek zde
Proti vizuálnímu
smogu: Plzeň motivuje podnikatele dotacemi
28.3.2022 Motivovat podnikatele v centrální části Plzně,
zkvalitnit označení jejich provozoven a podniků a snížit vizuální smog
se rozhodlo město Plzeň. Radní proto polovině března 2022 schválili
vyhlášení Dotačního programu na podporu řádného označení provozoven v
roce 2022. Finanční dotace v celkové výši 100 tis. Kč je určena na
grafický návrh, materiál, výrobu a montáž označení provozoven.
Celý
článek zde
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
24.3.2022 V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
Statutární město
Ostrava vybralo dodavatele elektrické energie, preferuje jistotu dodávek
15.3.2022 Stát se to může statutárnímu městu, stejně jako drobnému
odběrateli. V lednu 2022 ukončil dodávky elektřiny jeho předchozí
dodavatel s velmi výhodnými cenami. Od druhého březnového týdne má
město Ostrava nového dodavatele. Je jím společnost ČEZ ESCO ze skupiny ČEZ.
Končí tak v režimu dodavatele poslední instance a preferuje jistotu
dodávek. Společnost Lumius ze Sviadnova na Frýdecko-Místecku,
která vznikla v roce 2002, ukončila 11. ledna 2022 bez předchozího
upozornění dodávky elektřiny a plynu zákazníkům, mezi něž patřilo i
statutární město Ostrava. Jako důvod ukončení dodávek uvedl Lumius
situaci na trzích s elektřinou a plynem.
Celý
článek zde
15.3.2022 Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) vyhlásilo ve
třetím březnovém týdnu 2022 výzvu na podporu fotovoltaických systémů z
Národního plánu obnovy. Cílem je jejich rozvoj s možností akumulace a
související náhrada fosilních zdrojů energie. Výzva má mimo jiné
přispět ke zvýšení energetické soběstačnosti podnikatelských subjektů a
úspoře provozních nákladů.
Celý
článek zde
Zákon o podpoře nízkoemisních vozidel v přepravě cestujících schválen
28.2.2022 Pozdě,
ale přece. Tak lze komentovat vládní schválení zákona o podpoře
nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a
veřejných služeb v přepravě cestujících dne 23. 2. 2022. Naplno se tak
do českých zákonů promítla související evropská legislativa, což bylo
zatím dočasně řešeno usnesením vlády. Tento
požadavek vychází z evropské právní úpravy, která podporuje čistou
mobilitu, a to s důrazem na elektrický pohon. Plnění stanovených podílů
nízkoemisních vozidel mezi nově pořizovanými bude sledováno ve dvou
časových obdobích.
Celý
článek zde
„Koktavé“
elektrobusy v Berlíně: příběh o mediálním neporozumění investičnímu a
vývojovému projektu (naštěstí s happyendem)
15.2.2022 „BVG: Berliner Elektrobusse stottern in die Zukunft“ –
takový titulek se právě před šesti lety, v únoru 2016, objevil v
berlínských novinách. BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) je berlínský
dopravní podnik a nadpis hlásal doslova, že berlínské elektrobusy
koktají do budoucnosti. Ke konci roku 2021 měl BVG téměř 150 elektrobusů
standardních i kloubových. Většina elektrobusů je standardní délky 12
m, „noční“ koncepce s dobíjením v garážích. 17 kloubových elektrobusů
je průběžně dobíjeno z infrastruktury evropského standardu OppCharge,
tedy „reverzním pantografem“ podle normy SAE J3105/1. Do konce roku 2022 by počet berlínských elektrobusů měl
dosáhnout téměř 230 vozidel a dále růst tak, tak aby do roku 2030 mělo
všech cca 1500 městských autobusů v Berlíně elektrický pohon.
Celý
článek zde
11.2.2022 Spotřeba
elektrické energie v ČR opět stoupla. Pandemie a související vládní
opatření se promítly do jednorázových výkyvů, ale základní trend
spotřeby nezměnily. Tak lze ve stručnosti shrnout vyhodnocení spotřeby
za uplynulé období, s nímž odbornou veřejnost seznámila v únoru 2022
Skupina ČEZ. Distribuční území Skupiny ČEZ činí cca 66 % území České
republiky. Její data jsou proto dobrým indikátorem vývoje spotřeby v
celé ČR.
Celý
článek zde
Obchvaty odlehčují
městům, roste e-komerce: závěry celostátního sčítání dopravy
1.2.2022 Ředitelství
silnic a dálnic ČR zajišťuje v pravidelných
pětiletých intervalech projekt Celostátního sčítání dopravy (CSD), a to
nejen na dálnicích a silnicích I. třídy v jeho správě, ale rovněž i na
silnicích II. třídy a vybraných silnicích III. třídy a místních
komunikacích některých statutárních měst. Výsledky zveřejněné v
posledním lednovém týdnu 2022 ukazují, že doprava oproti minulému CSD,
které bylo prováděno v roce 2016, opět významně narostla, a to v
průměru o 10 %.
Celý
článek zde
20.1.2022 Ministerstvo pro místní rozvoj představilo v lednu 2022
odborné veřejnosti základní principy novely nového stavebního zákona,
která vznikne během následujících měsíců. Čas na vypracování novely
vznikne odkladem účinnosti tohoto zákona, jehož schválení vládou se
předpokládá začátkem února 2022.
Celý
článek zde
6.1.2022 V ČR byl za rok 2021 zaznamenán zvýšený zájem o
instalaci fotovoltaických zdrojů na střechách budov. Svědčí o tom např.
projekty E.ON pro nákupní střediska i roční
statistika ČEZ, publikovaná na počátku roku 2022. ČEZ instaloval v roce 2021 celkem 1514 střešních
fotovoltaických elektráren o úhrnném výkonu 7,4 MW. Typickým projektem
je fotovoltaický zdroj o výkonu 5 kW.
Celý
článek zde
5.1.2022 Těsně před
Vánoci 2021 byly zveřejněny výsledky průzkumu mezi českými obyvateli
ohledně vztahu k zdrojům energie pro výrobu elektřiny. Průzkum provedla
česká marketingová agentura IBRS a výsledky sdílela s internetovým
portálem World Nuclear News podporovaným Světovou jadernou asociací
(WNA), s nímž redakce našich portálů spolupracuje.
Celý
článek zde
17.12.2021 S rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i
problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a
nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto
směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo
jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého
„dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských
dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil
jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální
situaci.
Celý
článek zde
6.12.2021 Počátkem roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní
technologie v dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi,
začala blíže zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým
zdrojem energie. V partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v létě 2013 vznikla naše studie s
názvem E-mobilita v MHD. Tato studie si vytkla za cíl srozumitelnou
formou shrnout a zobecnit tehdejší poznatky ze světa elektrických
autobusů a dokreslit je případovými studiemi z praxe. Výsledky
studie spolu s dalšími zajímavými technickými řešeními pro
elektrické autobusy i možnostmi jejich financování byly prezentovány
široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na
semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy
netušil, že tím dáváme základ jedné
užitečné tradici.
Celý
článek zde
3.12.2021 V současné době prakticky dobíhá programové období evropských dotací
2014–2020 a začíná následující období 2021–2027. Tento článek shrnuje,
co to znamenalo a znamená pro spolufinancování investičních projektů
nízkoemisních a bezemisních vozidel z prostředků Integrovaného
regionálního operačního programu (IROP).
Celý
článek zde
Vyšla
brožura
„Elektrické autobusy pro město X“
29.11.2021 U příležitosti
jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické autobusy pro
město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje čtivé informace
ze světa elektrických autobusů, souvisejících technologií a možností
jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním článku, jeden rok
se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý důvod. Proto tedy
desátý běh následuje už devět let po tom prvním, uspořádaném v roce
2013.
Celý
článek zde
Plynárny cílí na
„zelený“ vodík: ÚJV Řež uzavřela strategické partnerství s Pražskou
plynárenskou
9.11.2021 Odvětví
plynárenství se stále více zabývá také výrobou a dopravou
čistého vodíku pro rozmanité aplikace, mimo jiné pro palivočlánková
elektrická vozidla. V zahraničí je tento trend už řadu let běžný, v ČR
dosud nikoli. Proto je důležitým milníkem memorandum mezi společnostmi
ÚJV Řež a Pražská plynárenská podepsané na konci září 2021. ÚJV Řež se
vodíkovým technologiím intenzivně věnuje už přes deset let.
Na svůj první český vodíkový autobus TriHyBus a
neveřejnou plnicí stanici v Neratovicích aktuálně navázala záměrem
vyvinout palivočlánkový nákladní vůz. Na projektu
spolupracuje s Tatra Trucks a dalšími partnery. Experimentální zařízení
pro výrobu vodíku z fotovoltaických panelů a
jeho zpětné využití v energetické lokální sítí provozuje už od roku
2012. V loňském roce v Řeži otevřela společnost ÚJV Řež i plnicí
vodíkovou stanici pro malá vozidla. Zdejší tým vodíkových technologií
je autorem celé řady funkčních prototypových zařízení na bázi
vodíkových článků.
Celý
článek zde
5.11.2021 K Modernizačnímu fondu se upínají
velké naděje, jakožto k významnému zdroji dotací pro přechod na
nízkouhlíkové technologie. Ani tento zdroj však není bezedný. Jak
informoval na začátku listopadu 2021 Státní fond životního prostředí,
velké teplárny dosáhly v dotacích na strop, a tudíž peníze z
Modernizačního fondu jsou pro rok 2021 vyčerpány.
Celý
článek zde
29.10.2021 Nedávno jsem si u připomínek k finanční části jedné studie
proveditelnosti marně lámal hlavu: Kde se v hodnocení efektivnosti
projektu vzala perpetuita? Klíčilo ve mně podezření, že její
zpracovatelé si pletou investiční projekt a podnik a v důsledku toho
vnášejí zmatky do hodnocení finanční efektivnosti. Po důkladném
prostudování oficiální evropské metodiky pro analýzu nákladů a přínosů
investičních projektů, neboli cost-benefit analýzu (CBA), jsem nicméně
musel připustit, že ty zmatky tam tak trochu vnášejí také evropští
úředníci.
Celý
článek zde
26.10.2021 Od letošního jara jsem zapojený jako poradce zadavatele u studie
proveditelnosti pro projekt autonomní mobility a její infrastruktury,
který by měl být realizován ve městě onoho zadavatele. Není zde
důležité, kdo je zadavatelem, které je to město ani kdo je
zpracovatelem té studie. Dosavadní příběh té studie je nicméně zdrojem
poučení o multidisciplinárních úkolech a o organizační kultuře.
Celý
článek zde
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
8.10.2021 Programový
dokument Operačního programu Technologie a aplikace pro
konkurenceschopnost (OP TAK) na období 2021-2027 schválila vláda ČR na
začátku října 2021. Cílem OP TAK je zvýšit přidanou hodnotu a
produktivitu zejména malých a středních podniků a také rozvoj nových
inovativních firem či usnadnění přechodu k udržitelné a digitální
ekonomice. OP TAK navazuje na Operační program Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost realizovaný v programovém období 2014-2020.
Celý
článek zde
30.9.2021 Služby krajské nemocnice vždy pokrývají nejen město
samo, ale i ostatní města v kraji, případně v republice. Tomu
odpovídají také požadavky na dopravní infrastrukturu nemocnice včetně
jejího parkoviště. Při přípravě takového projektu je proto užitečné
postupovat ve spolupráci dotčených měst a kraje. Příkladem je plánované
parkoviště u Fakultní nemocnice Hradec Králové, u něhož se na
spolupráci shodli na svém jednání koncem září 2021 představitelé
Královéhradeckého kraje, Statutárního města Hradec Králové, Fakultní
nemocnice Hradec Králové a více jak desítky obcí v kraji.
Celý
článek zde
30.9.2021 Již od roku 2018 je město Ostrava nositelem a
realizátorem projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP (Obce s
rozšířenou působností) Ostrava II. Z rozpočtu projektu jsou mj.
připravovány vzdělávací aktivity pro zřizovatele, ředitel, pedagogy i
nepedagogické pracovníky škol z ORP Ostrava a školám jsou pořizovány
například licence k užitečnému modernímu software, hrazeny zážitkové
výukové programy nebo pořizovány učební pomůcky.
Celý
článek zde
30.9.2021 V druhé polovině září 2021 vydala Světová zdravotnická
organizace (WHO) nové Směrnice pro kvalitu ovzduší (Global Air Quality
Guidelines – AQGs). Podává zde důkazy o negativním vlivu znečištění
ovzduší na lidské zdraví, doporučuje nové přípustné úrovně znečištění a
doporučuje osvědčené postupy, jak míru znečištění ovzduší snížit.
Celý
článek zde
24.9.2021
Nizozemí, Lucembursko, Norsko Finsko, Polsko a Velká
Británie. V těchto šesti státech byla v roce 2020 z celkem
zaregistrovaných autobusů nad 8 tun hrubé hmotnosti více než čtvrtina
bezemisní, tedy bateriové a palivočlánkové elektrobusy. Na samé špičce
tohoto žebříčku stojí Nizozemsko, kde v roce 2020 bylo 81 %
zaregistrovaných autobusů bezemisních, přičemž tento podíl vzrostl z 66
% v roce 2019.
Celý
článek zde
2.9.2021 Na
konci srpna 2021, necelé čtyři dny po svém připojení k přenosové
soustavě, pracuje druhý temelínský blok opět na plný výkon. Spolu s
elektrárnou Dukovany je tak aktuálně v provozu všech šest jaderných
bloků, které bezemisní elektřinou kryjí více než 37 % české spotřeby
(netto výroba elektřina za rok 2020).
Celý
článek zde
18.8.2021 Začátkem srpna 2021 bylo schváleno na osm desítek nových projektů z
Národního programu Životní prostředí (NP ŽP) v gesci Ministerstva
životního prostředí. Prostředky půjdou do obecních rozpočtů, kde
pomůžou řešit problémy s pitnou i odpadní vodou. Finance z Norských
fondů dále podpoří informační a vzdělávací aktivity.
5.8.2021 Vláda schválila koncem června Pravidla podpory
nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a
veřejných služeb pro úřady státní správy. Pro ostatní zadavatele jde
pak pouze o doporučení. Jedná se o dočasné řešení do doby, než bude
přijat zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání
veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících.
Celý
článek zde
3.8.2021 V průběhu ledna až června 2021 bylo v Centrálním registru vozidel
evidováno 112 805 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně
o 17 775 registrací více, tj. +18,7 %. Elektromobily a plug-in hybridní
automobily (někdy souhrnně označované pojmem „elektroauta“) se na počtu
podílí 4,3 % s počtem 3 454 vozidel. Meziroční nárůst registrací je tak
o 65 % vyšší oproti stejnému období roku 2020.
Celý
článek zde
2.8.2021 Společným úsilím se Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a drážním
dopravcům podařilo dovést do úspěšného konce změnu zákona o
podporovaných zdrojích energie. Sněmovna tento zákon schválila v druhé
polovině července 2021 i ve třetím, tedy závěrečném čtení.
Celý
článek zde
29.6.2021 Je
všeobecně známo, že různé barvy světla – tedy viditelné části
elektromagnetického spektra – mají bezprostřední vliv na vývoj rostlin.
Tento fakt je již léta využíván zejména při umělém pěstování květin a
zemědělských plodin v uzavřených prostorách, tzv. vertikálních farmách.
Je také výzvou pro dlouhé kosmické mise s lidskou posádkou, proto se jí
zabývá mj. americká vesmírná agentura NASA.
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11