Partneři
připravované konference
Smart city FOR ARCH prezentují své zkušenosti a inovativní
řešení
Nabíjecí stanice ČEZ
hlásí: Elektromobilita v ČR se setrvale rozvíjí
23.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem výše uvedené
konference Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1.
čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých
nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji
elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci
vládních protiepidemických opatření.

Nabíjecí stanice ČEZ
ČEZ aktuálně v ČR provozuje více než 200 veřejných dobíjecích stanic, z
toho je přes 140 rychlodobíjecích. ČEZ jednotně osazuje nové lokality
rychlodobíjecími stanicemi ABB, k jejichž standardní výbavě patří
zejména DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS umožňující
nabíjet s výkonem až 50 kW. Stanice jsou připojeny k platformě
fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v
reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku.
Nabíjecí infrastruktura ČEZ vzniká i díky evropskému grantu z programu
Connecting Europe Facility (CEF). Evropská komise touto cestou
podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní
silniční sítě TEN-T. Část sítě vzniká také s využitím prostředků
přidělovaných Operačním programem Doprava a zhruba polovinu
rychlodobíjecích stanic dosud postavil ČEZ z vlastních zdrojů.
Aktuální statistika nabíjení v síti ČEZ a její trendy
Tato síť dodala za první tři měsíce roku 2020 do baterií elektromobilů
celkem 593 909 kWh elektřiny, což je ekvivalent 16 497 plných dobití
vozu VW eGolf s kapacitou baterie 36 kWh. Objem elektřiny odebrané v
této síti tak v průběhu 1. čtvrtletí roku 2020 meziročně vzrostl o více
než 54 %.
Za celý rok 2019 se statistika vyšplhala na téměř 2 miliony odebraných
kWh. V březnu 2020, kdy po většinu měsíce platila omezení v rámci
vládních protiepidemických opatření, odebraly elektromobily na
dobíjecích stanicích ČEZ více než 158 tisíc kWh. To bylo o necelých 30
% méně než v lednu 2020 a o zhruba 25 % pod objemem načerpané elektřiny
v únoru 2020. Přesto byl meziročně březen 2020 růstový – oproti
stejnému měsíci roku 2019 vzrostly odběry o téměř 13 %.
Celkový růst elektromobility v ČR asi nejlépe ilustruje fakt, že březen
2020 je silnější než celé 1. čtvrtletí roku 2018, kdy bylo v síti ČEZ
načerpáno 150 715 kWh.
Motorem meziročního růstu je nejen o 30 % vyšší počet stanic v síti
ČEZ, ale i dynamický vývoj vozového parku v České republice a také
častější nabíjení. Jasně se také ukazuje, že lidé vyhledávají služby
rychlého dobíjení – na rychlodobíjecích stanicích bylo odebráno 93 %
veškeré energie v rámci sítě ČEZ. Početně přitom stojany rychlého
dobíjení tvoří 72 % všech stanic. Celkově by elektromobily letos mohly
v síti ČEZ načerpat přes 3 mil. kWh.
Trendem zůstávají častější odběry o menších objemech. Řidiči využili
letos dosud dobíjecí stanice ve 43 965 případech, a průměrně tak při
jednom zastavení u dobíječky „čerpali“ 13,5 kWh elektřiny. Ještě v roce
2017 činil průměr na jedno dobití 17,8 kWh.
Odběrovou křivku směrem táhly vzhůru i v 1. čtvrtletí 2020 především
rychlodobíjecí stanice schopné díky svému výkonu 50 kW doplnit většinu
kapacity baterií za cca 20 – 25 minut. Zatímco v 1. čtvrtletí 2019
načerpaly elektromobily u stanic ČEZ prostřednictvím rychlého dobíjení
335 017 kWh, ve stejném období roku 2020 to bylo 553 373 kWh. Během
pouhého roku se tak objem rychlého nabíjení zvýšil o 65 %.
Nejčastěji řidiči elektromobilů doplňovali baterie vozů ve trojici
pražských lokalit (McDonald’s Černý Most, Skanska Visionary a Burger
King Praha 4) a v Olomouci (Nemilany 2).
Elektromobily v ČR
V České republice je nyní (v polovině dubna 2020) registrováno více než
3500 elektromobilů. V roce 2018 přibylo 725 vozů na elektrický pohon,
loni 789 elektromobilů a jen za první tři měsíce 2020 celkem 866
e-mobilů. Březen 2020 byl s 266 novými registracemi historicky naprosto
rekordní.
Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců
elektromobilů a plug-in hybridů.
ČEZ, redakčně
upraveno
Foto © ČEZ
Další informace zde
Přečtěte
si také:
22.4.2020 Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním
z partnerů konference Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli
tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále jednoduše a věcně
shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu, jeho vlastnosti a
odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů.
Celý
článek zde
Rychlodobíjení
alias
Fast-charging
17.4.2020 V
tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné
pro rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme
segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u
kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma
nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro
rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné
zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je
možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého
dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku.
Celý
článek zde
16.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž
divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje více než 190
veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes 130
rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé
zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých
měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce
Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po
Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující
doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v
Rakovníku a pražských Horních Měcholupech.
Celý
článek zde
20.3.2020
Využívání rozmanitých chytrých pomocníků začíná
strategií smart city.
Budeme Vám zde vyprávět příběh o dvou městech a jejich strategiích
smart city, s nimiž jsme se setkali během naší konzultační práce.
Příběh ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a
vytváření jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně
rozumný. Nechceme tu chválit jedno město a pranýřovat druhé, nýbrž
ukázat, v čem je problém a v čem je vtip. Městům jsme proto dali
fiktivní názvy Rozumné Město a Smart Kocourkov. Jejich příběhy ale
fiktivní nejsou – jsou ze života. Nanejvýš jsme je tu a tam trochu
zjednodušili, abychom pro samé stromy nepřestali vidět les.
Celý
článek zde
V
březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání.
Najdete zde
opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také
příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart
city. Je
to příběh z konzultační praxe konzultační firmy provozující
tento
portál. Rozumné Město a Smart Kocourkov
jsou fiktivní názvy dané skutečným městům. Jak název napovídá, tento
příběh
ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření
jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně
rozumný. Články z této brožury také publikujeme na našich
portálech.
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde