|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Podíly nízkoemisních autobusů a automobilů ve veřejných službách budou zakotveny v zákoně založeném na evropských směrnicích4.1.2021 Krátce před Vánoci 2020 schválila vláda ČR na svém jednání zákon o podpoře (de facto spíše prosazování) nízkoemisních silničních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Na silnicích se tak výrazně zvýší počet ekologických vozidel používaných státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických autobusů při zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v tomto směru soukromému příkladem. Obsah zákona Zákon o podpoře bezemisních a nízkoemisních silničních vozidel, jak zní jeho název, stanovuje minimální podíly nízkoemisních vozidel a vozidel s nulovými emisemi při zadávání veřejných zakázek a při pořizování veřejných služeb v přepravě cestujících. Zákon byl připraven Ministerstvem pro místní rozvoj ve spolupráci s Ministerstvem dopravy. Návrh zákona byl konzultován se zástupci ostatních resortů, úřadů a samospráv v rámci Pracovní skupiny pro revizi směrnice o čistých vozidlech Ministerstva pro místní rozvoj a následně v rámci meziresortního připomínkového řízení. Zákon se vztahuje na smlouvy uzavřené na nadlimitní veřejné zakázky a veřejné služby v přepravě cestujících při překročení stanovené prahové hodnoty, a to ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 2030. Výše minimálních podílů ekologických (tzv. „čistých“) vozidel v prvním sledovaném období (do konce roku 2025) je • pro osobní automobily a lehká užitková vozidla 29,7 %, • pro autobusy 41 %, • pro nákladní automobily 9 %. V následujícím sledovaném období (do konce roku 2030) budou tyto podíly dále navýšeny. Poloviny podílu stanoveného pro autobusy bude muset být dosaženo bezemisními vozidly. V praxi to znamená vozidla s elektrickým pohonem používajícím jako zdroj energie trakční vedení, baterie (či superkapacitory) nebo palivové články. Podle Plánu legislativních prací vlády na rok 2020 je předpokládaným termínem nabytí účinnosti tohoto zákona srpen 2021. Související evropská legislativa Uvedené hodnoty odpovídají hodnotám zakotveným ve Směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1161 ze dne 20. června 2019, kterou se mění směrnice 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel. Podle této směrnice je dále výše minimálních podílů čistých vozidel v období let 2026 – 2030 následující: • pro osobní automobily a lehká užitková vozidla 29,7 %, • pro autobusy 60 %, • pro nákladní automobily 11 %. Čistá vozidla jsou podle této směrnice definována jako vozidla používající alternativní paliva ve smyslu evropské legislativy nebo jako vozidla s emisními limity definovanými touto směrnicí. Alternativní paliva definuje k tomu určená Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ze dne 22. října 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva takto: „paliva nebo zdroje energie, které slouží alespoň zčásti jako náhrada zdrojů fosilní ropy v dodávkách energie pro dopravu a které mají potenciál přispět k její dekarbonizaci a zvýšit environmentální výkonnost odvětví dopravy. Patří mezi ně mimo jiné: • elektřina, • vodík, • biopaliva ve smyslu čl. 2 bodu i) směrnice 2009/28/ES, • syntetická a parafinická paliva, • zemní plyn, včetně biometanu, v plynné formě (stlačený zemní plyn (CNG)) a ve zkapalněné formě (zkapalněný zemní plyn (LNG)), • zkapalněný ropný plyn (LPG).“ Vymezení čistých vozidel pomocí emisních limitů platí pouze do konce roku 2025 pro lehká užitková vozidla, pro něž je v tomto případě stanoven maximální limit 50 g CO2/km jízdy a nejvýše 80 % emisí ostatních znečišťujících látek u emisních kategorií Euro 5 a Euro 6. Od roku 2026 už toto vymezení čistých vozidel nebude platit. redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů MMR ČR Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Chytrá města a inovativní technologie se rozvíjejí i v obtížných podmínkáchZpráva z konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH
Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání
Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |