Palivočlánkový vlak
Alstom se představuje české veřejnosti
24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační
railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v Německu
a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být
funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na
neelektrifikovaných regionálních tratích.

Palivočlánkový vlak Alstom Coradia iLint
Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu o přepravní kapacitě 160
sedících cestujících (viz fotogalerie) jsou založeny na sériových
dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla nahrazena
palivočlánkovou. Celkové technické řešení vlaku je zřejmé ze schématu
na obrázku níže.

Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku se nachází nádrž, která
pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od kanadské firmy Hydrogenics. Na
fotografii střechy jsou patrné nádrže na vodík i klimatizační jednotky,
které slouží jak klimatizaci interiéru, tak klimatizaci palivových
článků. Umístění nádrže a palivočlánkových jednotek na střeše (viz foto níže) má mimo
jiné bezpečnostní aspekt: Zabrání se tak vytváření „vodíkových kapes“
při drobných únicích vodíku, které by mohly představovat riziko
exploze. Vodík sám je extrémně lehký a při případném úniku do volného
prostoru se rychle rozptýlí.

Pohon každého vozu dále tvoří trakční elektromotor, nacházející se u
podvozků blíže čelům vlaku, a trakční invertor měnící stejnosměrný
proud na střídavý. Pohon doplňují lithium iontové trakční baterie
Akasol, rovněž umístěné na podvozku vlaku (viz foto). I zde je
pamatováno na bezpečnost. Umístění elektrické části s baterií, měničem
a elektromotory mimo vodíkové hospodářství vlaku brání případnému
vznícení vodíku. Vodík je – stejně jako kterékoli jiné palivo –
vznětlivý, s teplotou samovznícení blízkou zemnímu plynu. Jeho plamen
je však lidským okem neviditelný, a tím více je třeba dbát na
bezpečnost při samotné konstrukci vozidla. Vlak Coradia iLint prošel
náročným procesem homologace s přísnými podmínkami pokrývajícími
všechny bezpečnostní aspekty.
Podvozek s baterií
Palivový článek slouží jako hlavní zdroj energie. Stejně jako v případě
palivočlánkových autobusů (blíže k těmto vozidlům viz v našem Průvodci
přípravou projektů elektrických autobusů) pokrývá
stálou spotřebu energie vlaku nebo dobíjí trakční baterie. Trakční
baterie pokrývají výkyvy ve spotřebě během jízdy a dobíjejí se z
palivového článku nebo při brzdění rekuperací, kdy elektromotor funguje
jako generátor.
Na jedno naplnění nádrží vodíkem ujede vlak cca 1000 km rychlostí až
140 km/h, což je srovnatelné s dojezdem obdobné jednotky poháněné
dieselovými motory.
Railshow a české perspektivy palivočlánkového vlaku
Osmidenní railshow tohoto palivočlánkového vlaku v České republice a na
Slovensku začala v úterý, 17. května na pražském hlavním nádraží a v
okolí Prahy. Pokračovala v následujících dnech přes Českou Třebovou,
Olomouc, Krnov do Ostravy. V pátek a sobotu 20. a 21. května 2022 se
prezentovala na Slovensku v Prievidze, Nitře, Nových zámcích, Komárně a
Bratislavě.
Od neděle 22. května pokračovala railshow už opět na českém území v
Jihlavě, Táboře a Českých Budějovicích s prezentační jízdou po
pošumavských lokálkách, odkud je i naše fotogalerie.
Další cesta palivočlánkového vlaku vede v pondělí 23. května na
železniční zkušební okruh ve Velimi a v následujících dnech přes Hradec
Králové a dále severozápadním směrem – nejprve Českým rájem přes Turnov
do Liberce a poté přes Českou Lípu a Děčín do Ústí nad Labem.
Načasování české a slovenské railshow palivočlánkového vlaku přichází
podle domácích zdrojů v době, kdy není k dispozici náhrada za přestárlé dvounápravové
„motoráčky“ řady 810, v podobě malého vozu pro zhruba 70 cestujících.
Vedení české pobočky Alstomu by proto chtělo přesvědčit své kolegy z
centrály o konstrukci jednovozové verze pro 60 – 70 cestujících, která
by se uplatnila v ČR, na Slovensku a v Maďarsku. Výhodou
palivočlánkového elektrického motorového vozu na regionálních tratích
by v porovnání s obdobným bateriovým elektrickým vozem bylo mimo jiné i
to, že má menší tlak na nápravu (17 tun) ve srovnání s vozem na baterie
(22 tun) a větší dojezd. O zvýšení kultury cestování na českých
lokálkách o velký skok jistě netřeba mluvit.
Problém by neměla být ani novost koncepce palivočlánkového vlaku pro
samotné železničáře. Alstom nabízí jako ucelený produkt balíček
zahrnující samotný vlak, jeho údržbu a veškerou vodíkovou
infrastrukturu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Obrázek © Alstom
Foto © archiv
redakce Smartcityvpraxi.cz
Fotogalerie:
Ergonomické pracoviště strojvedoucího


Vlak nabízí pohodlný interiér. Pamatuje se i na kočárky, vozíčkáře a cyklisty.
Hladký průchod mezi vozy
První třída pro business cestující

Široký snížený nástupní prostor

Přečtěte
si také:
18.5.2022
Dne 17. května 2022 proběhla v areálu brněnského
výstaviště jako doprovodný program veletrhu AMPER 2022 odborná
konference k
tématu elektromobility, pořádaná provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Tematicky navazovala na šířeji pojatou nedávnou konferenci
Smart city v
praxi VII a
stejně jako ona se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň
v přenosu online.
Elektrické autobusy
efektivně: právě vydávaná volně
přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního
projektu elektrifikace městských autobusů
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových,
superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie
se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý
příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a
domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů (na obyvatele měst doráží skrytý záškodník v
podobě nízkofrekvenčního hluku konvenčních autobusů). V neposlední řadě
znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně
podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
Moderní
technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí,
životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
22.3.2022
Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu
Olympik další, již sedmý,
ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již
tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v
přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády
pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna.
K jádru věci – náš manažerský a
ekonomický blog
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Fotoreportáže z našich smart měst a
obcí
V
létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných
strategií českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde