|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Palivočlánkový vlak Alstom se představuje české veřejnosti24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží cestujícím v Německu a jejich další rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Palivočlánkový vlak Alstom Coradia iLint Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu o přepravní kapacitě 160 sedících cestujících (viz fotogalerie) jsou založeny na sériových dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla nahrazena palivočlánkovou. Celkové technické řešení vlaku je zřejmé ze schématu na obrázku níže. Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku se nachází nádrž, která pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od kanadské firmy Hydrogenics. Na fotografii střechy jsou patrné nádrže na vodík i klimatizační jednotky, které slouží jak klimatizaci interiéru, tak klimatizaci palivových článků. Umístění nádrže a palivočlánkových jednotek na střeše (viz foto níže) má mimo jiné bezpečnostní aspekt: Zabrání se tak vytváření „vodíkových kapes“ při drobných únicích vodíku, které by mohly představovat riziko exploze. Vodík sám je extrémně lehký a při případném úniku do volného prostoru se rychle rozptýlí. Pohon každého vozu dále tvoří trakční elektromotor, nacházející se u podvozků blíže čelům vlaku, a trakční invertor měnící stejnosměrný proud na střídavý. Pohon doplňují lithium iontové trakční baterie Akasol, rovněž umístěné na podvozku vlaku (viz foto). I zde je pamatováno na bezpečnost. Umístění elektrické části s baterií, měničem a elektromotory mimo vodíkové hospodářství vlaku brání případnému vznícení vodíku. Vodík je – stejně jako kterékoli jiné palivo – vznětlivý, s teplotou samovznícení blízkou zemnímu plynu. Jeho plamen je však lidským okem neviditelný, a tím více je třeba dbát na bezpečnost při samotné konstrukci vozidla. Vlak Coradia iLint prošel náročným procesem homologace s přísnými podmínkami pokrývajícími všechny bezpečnostní aspekty.
Podvozek s bateriíPalivový článek slouží jako hlavní zdroj energie. Stejně jako v případě palivočlánkových autobusů (blíže k těmto vozidlům viz v našem Průvodci přípravou projektů elektrických autobusů) pokrývá stálou spotřebu energie vlaku nebo dobíjí trakční baterie. Trakční baterie pokrývají výkyvy ve spotřebě během jízdy a dobíjejí se z palivového článku nebo při brzdění rekuperací, kdy elektromotor funguje jako generátor. Na jedno naplnění nádrží vodíkem ujede vlak cca 1000 km rychlostí až 140 km/h, což je srovnatelné s dojezdem obdobné jednotky poháněné dieselovými motory. Railshow a české perspektivy palivočlánkového vlaku Osmidenní railshow tohoto palivočlánkového vlaku v České republice a na Slovensku začala v úterý, 17. května na pražském hlavním nádraží a v okolí Prahy. Pokračovala v následujících dnech přes Českou Třebovou, Olomouc, Krnov do Ostravy. V pátek a sobotu 20. a 21. května 2022 se prezentovala na Slovensku v Prievidze, Nitře, Nových zámcích, Komárně a Bratislavě. Od neděle 22. května pokračovala railshow už opět na českém území v Jihlavě, Táboře a Českých Budějovicích s prezentační jízdou po pošumavských lokálkách, odkud je i naše fotogalerie. Další cesta palivočlánkového vlaku vede v pondělí 23. května na železniční zkušební okruh ve Velimi a v následujících dnech přes Hradec Králové a dále severozápadním směrem – nejprve Českým rájem přes Turnov do Liberce a poté přes Českou Lípu a Děčín do Ústí nad Labem. Načasování české a slovenské railshow palivočlánkového vlaku přichází podle domácích zdrojů v době, kdy není k dispozici náhrada za přestárlé dvounápravové „motoráčky“ řady 810, v podobě malého vozu pro zhruba 70 cestujících. ![]() Vedení české pobočky Alstomu by proto chtělo přesvědčit své kolegy z centrály o konstrukci jednovozové verze pro 60 – 70 cestujících, která by se uplatnila v ČR, na Slovensku a v Maďarsku. Výhodou palivočlánkového elektrického motorového vozu na regionálních tratích by v porovnání s obdobným bateriovým elektrickým vozem bylo mimo jiné i to, že má menší tlak na nápravu (17 tun) ve srovnání s vozem na baterie (22 tun) a větší dojezd. O zvýšení kultury cestování na českých lokálkách o velký skok jistě netřeba mluvit. Problém by neměla být ani novost koncepce palivočlánkového vlaku pro samotné železničáře. Alstom nabízí jako ucelený produkt balíček zahrnující samotný vlak, jeho údržbu a veškerou vodíkovou infrastrukturu. redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázek © Alstom Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Fotogalerie: ![]() Ergonomické pracoviště strojvedoucíhoVlak nabízí pohodlný interiér. Pamatuje se i na kočárky, vozíčkáře a cyklisty.![]() Hladký průchod mezi vozy![]() První třída pro business cestujícíŠiroký snížený nástupní prostor![]() Úspěšné zavádění „chytré“ elektromobility: efektivní využití elektrických vozidel, nabíjecí infrastruktury a moderních digitálních technologií
Celý článek zdeElektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů
Celý článek a publikace ke stažení zdeBrožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
Celá brožura – čtvrté vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeModerní technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí, životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
Celý článek zdeK jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |