Program Doprava pro
města a obce: obchvaty i železniční zastávky
12.10.2022 V pondělí 10. října 2022 začal příjem žádostí pro první čtyři průběžné
nesoutěžní výzvy Programu Doprava 2021–2027 (OPD3). Otevřeny jsou pro
Správu železnic (SŽ) a Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), a to až do
30. června 2029. Ačkoli příjemci nejsou přímo města, obce či jejich
dopravci, mohou mít tyto výzvy významný přínos pro kvalitu života
jejich obyvatel.
Program Doprava a jeho zaměření
Program Doprava 2021–2027 (OPD3) navazuje na Operační program Doprava
2014–2020 (OPD2) a jeho cílem je přispět k zvýšení konkurenceschopnosti
České republiky prostřednictvím zlepšení dopravní dostupnosti. Na
splnění tohoto cíle bylo Evropskou unií v programovém období 2021–2027
vyčleněno pro ČR 4,9 mld. EUR, což dělá z OPD3 největší český operační
program.
Věcné zaměření OPD3 se soustřeďuje zejména na podporu v oblasti
dopravní infrastruktury v majetku státu – projekty Správy železnic (SŽ)
a Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), která bude doplněna podporou
zaměřenou na dobíječky/plničky alternativních paliv, inteligentní
dopravní systémy (ve městech i na hlavních silničních tazích mimo
města), interoperabilitu v železniční dopravě či na tramvajové a
trolejbusové tratě. Projekty měst jsou začleněny do širšího
strategického rámce, takzvaného ITI (integrované teritoriální
investice), což přináší lepší koordinaci i s projekty podporovanými z
jiných operačních programů.
OPD3 se člení do třech věcných priorit (doplněných o čtvrtou prioritu
zaměřenou na technickou pomoc). První priorita obsahuje zejména
železnici a silniční síť TEN-T doplněné o projekty z oblasti
interoperability či inteligentních dopravních systémů (ITS). Druhá
priorita cílí na silniční projekty mimo síť TEN-T a třetí na projekty v
oblasti městské dopravy (tramvajové a trolejbusové tratě) a
infrastruktury alternativních paliv.
První výzvy OPD3 a jejich význam pro města a obce
Podpora v rámci právě vyhlášených prvních výzev OPD3 bude směřovat do
několika oblastí.
Především je to modernizace a rekonstrukce železniční infrastruktury
zařazené do páteřní celoevropské sítě TEN-T a zavádění nových
technologií pro řízení provozu a zajištění jeho větší bezpečnosti.
Další oblastí je zajištění udržitelné regionální, příměstské i městské
dopravy a zlepšení kvality železniční infrastruktury s ohledem na její
kapacitu, bezpečnost a také lepší návaznost dopravy z regionálních
tratí na páteřní síť. Sem spadá například modernizace stanic a zastávek
s cílem zlepšit komfort i poskytované služby na železnici. To může
znamenat významný krok kupředu ve městech a obcích, kde železniční
stanice a zastávky jsou problematické po stránce funkční a estetické,
ale jejich zlepšení nejsou v kompetenci
municipalit.
Podpořeny budou také projekty zaměřené na dobudování páteřní silniční
sítě a zvýšení kapacity nejvýznamnějších tahů. Podpory se dočká rovněž
výstavba obchvatů, což zlepší kvalitu ovzduší v centrech měst a obcí a
omezí vliv tranzitní dopravy na zdraví lidí v obytné zástavbě.
Souhrnný příspěvek EU v rámci prvních čtyř výzev je zhruba 85 mld. Kč
(57,9 mld. Kč pro ŘSD a 27,1 mld. Kč pro SŽ).
V Programu Doprava 2021–2027 budou v průběhu října a listopadu tohoto
roku vyhlašovány také další výzvy. Podrobné informace naleznete v sekci
Harmonogram výzev OP.
Přehled aktuálně vyhlášených výzev, včetně podrobné dokumentace, je
zveřejněn na nových webových stránkách OPD3 ZDE.
redakce
Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů MD ČR
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
11.10.2022 Tlak na stále větší
využívání obnovitelných zdrojů energie posílený současnou geopolitickou
situací vede často k přijímání velmi ambiciózních cílů, pokud jde o
míru využívání obnovitelných zdrojů energie v celkovém portfoliu jejích
dodávek. Bohužel realita průmyslové praxe může tyto smělé cíle
přibrzdit. Přesvědčil se o tom v říjnu 2022 správce londýnské dopravy
Transport for London.
Celý
článek zde
Bad
Birnbach podruhé:
Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto
spolehlivě jezdí
23.8.2022
Od naší reportáže o
autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad
Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se
tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.
Naše
konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a
souvisejících inovativních technologiích
7.6.2022 Na
letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět
doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na
loňském Czechbusu (zde zpráva z konference s prezentacemi). U
příležitosti
zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli
rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako
Elektrické
autobusy a vlaky pro město.
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
Moderní
technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí,
životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
22.3.2022
Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu
Olympik další, již sedmý,
ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již
tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v
přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády
pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna.
K jádru věci – náš manažerský a
ekonomický blog
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde