O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Reportáž Smartcityvpraxi.cz: vlakotramvaje v Chemnitz2.8.2024 Dopravní systémy typu tram-train, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“, kombinují městskou tramvaj a příměstskou železnici. O nasazení vlakotramvají se již desítky let uvažuje také v ČR, aktuálním příkladem je Středočeský kraj. Jeden takovýto systém tram-train se nachází i nedaleko českých hranic, v Saské Kamenici (německy Chemnitz). Na konci července 2024 se jej rozhodla blíže prozkoumat i naše redakce. Stručné představení chemnitzských vlakotramvají Vlakotramvaje v Chemnitz, česky Saské Kamenici provozuje dopravce City-Bahn Chemnitz GmbH – k tomu účelu založená společnost vlastněná regionálními dopravními institucemi. Celý tento dopravní systém bývá nazýván Chemnitzer Modell. V současné době měří linky jeho vlakotramvají v součtu 95 km. V délce cca 75 km jsou tyto linky provozovány na železničních tratích, 20 km na tramvajové síti městského dopravce CVAG. (Poznámka: Jde o délku linek, nikoli tratí). Od roku 2002 zde, jako tzv. nultá etapa, funguje provoz na lince C 11 Chemnitz – Stollberg, na níž byla elektrifikována část původní železniční trati napětím 750 V DC. Není to stejné napětí jako v případě tramvajové sítě v Chemnitz (600 V DC), ovšem nejde ani o napájecí soustavu na německých celostátních železnicích (15 kV 162/3 Hz AC). Jezdí zde modifikované městské tramvaje typu Variobahn, jejichž výrobu postupně převzalo několik výrobců, naposledy Stadler Rail. V Chemnitz nyní jezdí vlakotramvaje typu Citylink od Vossloh také na linkách C13, C14 a C15 z města Aue na jihovýchodě přes městskou tramvajovou síť a hlavní nádraží do měst Burgstädt, Mittweida a Hainichen na severovýchod od Chemnitz. Jejich charakteristickým znakem je provoz kombinující elektrickou trakci na městské tramvajové síti a dieselový pohon (resp. dieselgenerátor dodávající elektřinu pro elektromotory) na příměstských tratích. Fotografie ukazuje dvě takovéto „vrčící“ vlakotramvaje linek C13 a C14, míjející se na širé trati. Pro jejich zavedení bylo třeba na hlavním nádraží vybudovat kolejové napojení vlakotramvají na celostátní železniční síť. Jak je vidět na fotografii níže, na hlavním nádraží tak dnes cestující najde doslova vše pod jednou střechou: modrou městskou tramvaj, červenou vlakotramvaj a vpravo nahoře vlaky „klasické“ železnice.
V dalších etapách rozvoje tohoto dopravního systému se počítá s jeho provozováním také na dalších železničních tratích elektrifikovaných výše zmíněným systémem 15 kV 16 2/3 Hz a k tomu jsou objednána i vícesystémová elektrická vozidla. Různé výšky nástupišť, přizpůsobivá vozidla Nezávisle na pohonu si musí vozidla poradit s různou úrovní nástupišť, tak aby byl vždy zajištěn bezbariérový přístup. Zdejší tramvaje mají nástupiště 24 cm nad kolejnicí, zatímco u vlaků je to 38 cm nebo 55 cm. To je řešeno různou výškou nástupišť a různou výškou nástupních prostor u různých dveří téhož vozidla, čemuž pak odpovídá i řešení jejich interiéru (viz foto dole). Protože i zde platí, že tramvajové a železniční kolejnice mají jiný profil, musí být kola tvarována kompromisně tak, aby umožnila bezpečnou jízdu po obou typech kolejnic. Dále musí vlakotramvaj umožňovat zabezpečení jízdy podle železničních i tramvajových předpisů. Je tedy například vybavena vlakovou houkačkou nebo systémem automatického vlakového zabezpečení, který na železniční trati při nedodržení povolené rychlosti nebo projetí návěstí „Stůj“ vlak samočinně zastaví. Podobně musí chemnitzské vlakotramvaje splňovat i další požadavky na bezpečnost, například zvýšenou pevnost oproti běžným tramvajím pro případ kolize s jiným železničním vozidlem. Plánovaný rozvoj tohoto drážního systému je prozatím zhruba před polovinou. Přesto už nyní je zřejmé, že počet cestujících vzrostl oproti původnímu stavu o stovky procent, čímž se chemnitzská vlakotramvaj řadí mezi 15 nejúspěšnějších regionálních železnic v Německu. Vlastní dojmy Sama příprava cesty za chemnitzskými vlakotramvajemi byla tak trochu adrenalinový zážitek. V posledních měsících totiž tento pozoruhodný dopravní systém postihla vlna nepředvídatelných stávek jejích řidičů za ekonomické požadavky pod taktovku odborové centrály německých strojvedoucích. Řidiči vlakotramvají jsou ovšem součástí městského a regionálního – nikoli celostátního – dopravního systému, čemuž odpovídají i reálně možné finance zaměstnavatele. Kromě příznivého počasí pro fotografování a únosného minima letních výluk bylo tedy nutno vystihnout také den, kdy se právě nestávkovalo. Asi největším dojmem byla účelnost a spolehlivost vlakotramvají, jezdících ve všední den odpoledne v půlhodinovém taktu mezi poměrně hustými intervaly městských tramvají. Přijely vždy na čas a přechod mezi příměstskou železnicí a městskou dopravou tuto spolehlivost nijak nenarušoval. Pro nás zvyklé na bateriovou elektromobilitu ovšem působil vrčící a kouřící diesel Citylinků na předměstí v kombinaci s jejich tramvajovým vzhledem poněkud zvláštně. Je samozřejmě otázkou, zda a za jakých podmínek by bylo možné využít místo dieselagregátu trakční baterie tak, jak to známe z historie parciálních trolejbusů. Trochu zmatení jsme byli také z různé výšky dveří, nástupišť a podlah u tohoto vozidla. Zvláště ve městě nám nebylo na první pohled vždy jasné, kde se nastoupí bez bariér a kde bude cestující balancovat na vysunutých schůdcích (viz na fotografii vzadu). Zřejmě je to ale otázka zvyku.
Interiér nicméně působí velmi útulně a bylo zřejmé, že vyhovuje městskému i příměstskému režimu. Úhrnem vzato na nás chemnitzské vlakotramvaje působily jako příjemný závan moderní doby uprostřed průmyslového města nesoucího i po pětatřiceti letech stopy bývalé Německé demokratické republiky, kdy se jmenovalo Karl-Marx-Stadt. Přejme tedy tomuto pozoruhodnému dopravnímu systému další úspěšný rozvoj plný zájmu cestujících a v neposlední řadě také rozumné odboráře. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz ![]()
Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb
Naše služby pro Váš marketing
Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |