O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Nové trhy se probouzejí, Čína vede, zázraky se nedějí: IEA vydala svůj přehled elektromobility za rok 202420.5.2025 Mezinárodní energetická agentura (IEA) vydala v květnu 2025 svoji pravidelnou zprávu o stavu elektromobility ve světě pod názvem Global EV Outlook 2025 (dále „zpráva IEA“). Z loňského ročníku této zprávy čerpala i prezentace provozovatele našeho portálu Jakuba Slavíka na naší březnové konferenci Chytrá elektrická doprava v praxi. Je tedy na co navazovat. Prodeje osobních elektromobilů V roce 2024 se na světě prodalo 17,3 miliónů elektrických osobních automobilů, z toho 10,8 miliónů bateriových elektromobilů a 6,5 miliónu plug-in hybridů. Bateriové elektromobily si tedy i nadále drží převahu nad plug-in hybridy. Přičteme-li tyto aktuální údaje k nedávné historii, lze konstatovat, že po celém světě dnes jezdí téměř 40 miliónů bateriových elektromobilů a téměř 19 miliónů, tedy necelá polovina, plug-in hybridů. Na špičce stále zůstává Čína s téměř 60 % veškerého světového parku bateriových elektromobilů i elektrických aut celkem, následovaná Evropou s podílem zhruba čtvrtinovým. Zbytek je víceméně rovnoměrně rozdělen mezi USA a ostatní svět, s 12% podílem bateriových elektromobilů a 9% podílem plug-in hybridů. Čína si drží prvenství i co do podílu elektrických pohonů na prodejích osobních aut: Téměř polovina aut prodaných v roce 2024 v Číně bylo elektrických a jejich podíl stále roste. Evropa naproti tomu, přinejmenším podle uvedené zprávy, zažívá v prodeji elektromobilů stagnaci, což je dáváno za příčinu poklesu ve státních pobídkách. Není bez zajímavosti, že ČR naproti tomu zaznamenala významný, téměř 60% meziroční nárůst podílu elektromobilů na registracích, přičítaný kromě jiného právě vládním pobídkám. Ještě větší podíl než v samotné elektrifikaci má Čína ve výrobě elektromobilů. Téměř 70 % všech elektrických osobních aut na světě pocházelo v roce 2024 z Číny. Nové trhy s novými značkami Významný skok v registracích elektrických automobilů zaznamenaly podle zprávy IEA nově vznikající trhy, zejména v Asii, Africe a Latinské Americe, kde meziroční prodeje vzrostly o 60 %. Nejvýznamněji z tohoto pohledu působí více než dvojnásobný nárůst prodejů v Africe. Podíl elektromobilů na celkových prodejích však zůstává velmi nízko (kolem 1 %), s výjimkou některých zemí severní Afriky. A nejen prodeje. Na těchto nových trzích vznikají i domácí značky elektromobilů, jako třeba vietnamská VinFast, turecká Togg nebo argentinská Tito. Domácí značky si na některých těchto nových trzích drží významný podíl, v případě Vietnamu například téměř stoprocentní. Dojezd elektromobilů se významně nemění Oproti expanzi prodejů a značek se základní užitná vlastnost elektromobilů, dojezd na jedno nabití, významně nezměnila. Ukazuje to graf na obrázku. Dojezd v jednotlivých kategoriích vozidel (malé, střední, velké, SUV) je zde počítaný jako vážený průměr podle prodejů v těchto kategoriích. To nijak nevylučuje, že konkrétní model může z průměru své kategorie vybočovat. Dojezd elektromobilu na jedno nabití bateriíZ vývoje znázorněného v grafu lze usuzovat, že dojezd v kategorii malých vozidel dlouhodobě stagnuje, zatímco v ostatních kategoriích mírně stoupal a nyní dosáhl svého ekonomického maxima. Vývoj cen elektromobilů Zpráva IEA obecně konstatuje, že ceny elektromobilů průběžně klesají a TCO (total cost of ownership, tedy celoživotní náklady) elektrických automobilů jsou často nižší než u automobilů se spalovacími motory. Podle autorů zprávy je to dáno především rostoucí konkurencí výrobců a diverzifikací trhu, která tlačí dolů ceny baterií i celých vozidel. Zpráva ovšem vzápětí ukazuje, že situace se ve skutečnosti značně liší podle trhů a kategorií vozidel. Zatímco tedy kupříkladu v Číně jsou malé elektromobily levnější než malá „spalovací“ auta, a to skoro o více než polovinu, v Německu jsou o polovinu dražší a tento převis ceny teprve v loňském roce poklesl pod 50 %. V případě SUV cenový převis elektromobilů v posledních letech klesl v Číně na téměř nulu, v Německu se stále drží na cca 20 % a v případě plug-in hybridů strmě roste na současných více než 50 %. Podíl elektromobilů na prodejích malých automobilů v Číně roste až na více než 90 %, zatímco v Německu klesá na méně než 10 %. Podíl elektrických SUV (včetně hybridních pohonů) na celkových prodejích v Číně roste až na cca 50 %, v Německu se stabilizoval na cca 30 % (Poznámka: Tyto přibližné hodnoty jsou odečteny z grafů). Vsuvka: Jak je to pro srovnání s cenami elektromobilů v Česku V případě ČR provedli autoři tohoto článku v březnu 2025 orientační průzkum katalogových cen elektromobilů a jejich protějšků se spalovacími motory v nabídce letošních modelů Škoda, VW, Hyundai, BMW a KIA. Ceny elektromobilů u těchto výrobců se podle něj pohybují cca 40–65 % nad cenami srovnatelných tradičních automobilů. Některé automobilky už ale přestaly nabízet elektromobily v kategorii nejmenších vozů, tam zůstávají pouze konvenční pohony. Pokud by pak měly být porovnány ceny mezi nejlevnějšími nabízenými elektromobily a nejlevnějšími nabízenými automobily se spalovacím motorem od daného výrobce, pak nejlevnější elektromobil je o cca 40–180 % dražší než nejlevnější „spalovací“ auto. Jak vidět, toto domácí srovnání nekopíruje „globální“ stav ve světě dle zprávy IEA ani situaci v Německu, s nímž má ČR jinak značně propojený trh. Nejen osobní elektromobily Podle zprávy IEA ve světě průběžně roste podíl elektrických lehkých užitkových vozidel na jejich celkových prodejích a v roce 2024 se přiblížil 10 procentům. V Číně tento podíl v roce 2024 přesáhl 30 %. V Evropě v roce 2024 oproti roku 2023 mírně poklesl a pohybuje se nyní kolem 5 %. I zde jsou však značné rozdíly, a to i mezi rozvinutými zeměmi. Například největší podíl, 7 %, má dnes Velká Británie. U elektrobusů je patrný soustavný růst jejich podílu na prodejích zejména v Evropě, kde se v roce 2024 přiblížil 15 procentům. Ve světovém měřítku zůstává v tomto směru lídrem Čína s cca 60% podílem elektrobusů na prodejích autobusů v roce 2024. Podíváme-li se na světové prodeje elektrobusů jako celek, pak podíl Číny klesl, zejména díky zmíněnému nárůstu v Evropě, z téměř 100% v roce 2017 na cca 70 % v roce 2024. Relativně nejnižší podíl na prodejích mají těžké elektrické nákladní automobily, jejichž trh se teprve rozvíjí. Nijak nečekaně, i zde je lídrem Čína, kde bylo v roce 2024 prodáno 80 % všech těžkých nákladních elektromobilů na světě. Z hlediska podílu na domácích prodejích těžkých nákladních automobilů je to však „jen“ cca 4,5 %. V Evropě bylo v roce 2024 registrováno cca 10 tisíc těžkých elektrických nákladních elektromobilů. Jejich podíl na registracích tak přesáhl 2 %. Shrnuto Ze všech uvedených statistik je zřejmé, že podíl elektrických vozidel na prodejích ve všech kategoriích ve světě v úhrnu roste a jejich ceny v celosvětovém měřítku klesají. Jsou však patrné značné rozdíly co do kategorie vozidel, regionů i jednotlivých zemí. Jsou-li regionální prodeje, kde dominuje Čína, brány jako váhy celosvětových průměrů, je zcela zřejmé, že používat globální ukazatele jako vodítko například v Česku může být značně zavádějící. Uvedený, spíše stagnující vývoj v oblasti dojezdu elektromobilů jakožto jejich důležité užitné vlastnosti prozatím vyvrací všechny zprávy o „zázračných“ trakčních bateriích. redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Graf © IEA Další informace a zpráva ke stažení zde ![]() Elektromobilita v praxi: vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích
Vývoj technologií nabízí příležitosti, elektromobilitu je třeba rozvíjet a propagovat s rozmyslem: Zpráva z konference Chytrá elektrická doprava v praxi
Brno – přátelské město plné inovací: nový přírůstek naší Edice smart city
Předvánoční komentář: Budou brzy všechna auta elektrická?
Barcelona – byli jsme při tom: Smart city Expo i bezobslužná linka 9
Trochu jiné "smart": Léto s vůní manga Naše zážitky a rozhovory z Mosambiku
Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb
Naše služby pro Váš marketing
Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER, „Smart city“ v praxi na veletrhu URBIS a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |