Přečtěte si: Umělá inteligence, účelná mediální prezentace, chytré Brno i chytrá Vídeň: Zpráva z 10. ročníku konference Smart city v praxi

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Nové trhy se probouzejí, Čína vede, zázraky se nedějí: IEA vydala svůj přehled elektromobility za rok 2024

20.5.2025 Mezinárodní energetická agentura (IEA) vydala v květnu 2025 svoji pravidelnou zprávu o stavu elektromobility ve světě pod názvem Global EV Outlook 2025 (dále „zpráva IEA“). Z loňského ročníku této zprávy čerpala i prezentace provozovatele našeho portálu Jakuba Slavíka na naší březnové konferenci Chytrá elektrická doprava v praxi. Je tedy na co navazovat.

Prodeje osobních elektromobilů

V roce 2024 se na světě prodalo 17,3 miliónů elektrických osobních automobilů, z toho 10,8 miliónů bateriových elektromobilů a 6,5 miliónu plug-in hybridů. Bateriové elektromobily si tedy i nadále drží převahu nad plug-in hybridy.

Přičteme-li tyto aktuální údaje k nedávné historii, lze konstatovat, že po celém světě dnes jezdí téměř 40 miliónů bateriových elektromobilů a téměř 19 miliónů, tedy necelá polovina, plug-in hybridů.

Na špičce stále zůstává Čína s téměř 60 % veškerého světového parku bateriových elektromobilů i elektrických aut celkem, následovaná Evropou s podílem zhruba čtvrtinovým. Zbytek je víceméně rovnoměrně rozdělen mezi USA a ostatní svět, s 12% podílem bateriových elektromobilů a 9% podílem plug-in hybridů.

Čína si drží prvenství i co do podílu elektrických pohonů na prodejích osobních aut: Téměř polovina aut prodaných v roce 2024 v Číně bylo elektrických a jejich podíl stále roste. Evropa naproti tomu, přinejmenším podle uvedené zprávy, zažívá v prodeji elektromobilů stagnaci, což je dáváno za příčinu poklesu ve státních pobídkách. Není bez zajímavosti, že ČR naproti tomu zaznamenala významný, téměř 60% meziroční nárůst podílu elektromobilů na registracích, přičítaný kromě jiného právě vládním pobídkám.

Ještě větší podíl než v samotné elektrifikaci má Čína ve výrobě elektromobilů. Téměř 70 % všech elektrických osobních aut na světě pocházelo v roce 2024 z Číny.

Nové trhy s novými značkami

Významný skok v registracích elektrických automobilů zaznamenaly podle zprávy IEA nově vznikající trhy, zejména v Asii, Africe a Latinské Americe, kde meziroční prodeje vzrostly o 60 %. Nejvýznamněji z tohoto pohledu působí více než dvojnásobný nárůst prodejů v Africe. Podíl elektromobilů na celkových prodejích však zůstává velmi nízko (kolem 1 %), s výjimkou některých zemí severní Afriky.

A nejen prodeje. Na těchto nových trzích vznikají i domácí značky elektromobilů, jako třeba vietnamská VinFast, turecká Togg nebo argentinská Tito. Domácí značky si na některých těchto nových trzích drží významný podíl, v případě Vietnamu například téměř stoprocentní.

Dojezd elektromobilů se významně nemění

Oproti expanzi prodejů a značek se základní užitná vlastnost elektromobilů, dojezd na jedno nabití, významně nezměnila. Ukazuje to graf na obrázku. Dojezd v jednotlivých kategoriích vozidel (malé, střední, velké, SUV) je zde počítaný jako vážený průměr podle prodejů v těchto kategoriích. To nijak nevylučuje, že konkrétní model může z průměru své kategorie vybočovat.

Dojezd elektromobilu na jedno nabití baterií

Z vývoje znázorněného v grafu lze usuzovat, že dojezd v kategorii malých vozidel dlouhodobě stagnuje, zatímco v ostatních kategoriích mírně stoupal a nyní dosáhl svého ekonomického maxima.

Vývoj cen elektromobilů

Zpráva IEA obecně konstatuje, že ceny elektromobilů průběžně klesají a TCO (total cost of ownership, tedy celoživotní náklady) elektrických automobilů jsou často nižší než u automobilů se spalovacími motory. Podle autorů zprávy je to dáno především rostoucí konkurencí výrobců a diverzifikací trhu, která tlačí dolů ceny baterií i celých vozidel. Zpráva ovšem vzápětí ukazuje, že situace se ve skutečnosti značně liší podle trhů a kategorií vozidel.

Zatímco tedy kupříkladu v Číně jsou malé elektromobily levnější než malá „spalovací“ auta, a to skoro o více než polovinu, v Německu jsou o polovinu dražší a tento převis ceny teprve v loňském roce poklesl pod 50 %. V případě SUV cenový převis elektromobilů v posledních letech klesl v Číně na téměř nulu, v Německu se stále drží na cca 20 % a v případě plug-in hybridů strmě roste na současných více než 50 %.

Podíl elektromobilů na prodejích malých automobilů v Číně roste až na více než 90 %, zatímco v Německu klesá na méně než 10 %. Podíl elektrických SUV (včetně hybridních pohonů) na celkových prodejích v Číně roste až na cca 50 %, v Německu se stabilizoval na cca 30 % (Poznámka: Tyto přibližné hodnoty jsou odečteny z grafů).

Vsuvka: Jak je to pro srovnání s cenami elektromobilů v Česku

V případě ČR provedli autoři tohoto článku v březnu 2025 orientační průzkum katalogových cen elektromobilů a jejich protějšků se spalovacími motory v nabídce letošních modelů Škoda, VW, Hyundai, BMW a KIA.

Ceny elektromobilů u těchto výrobců se podle něj pohybují cca 40–65 % nad cenami srovnatelných tradičních automobilů. Některé automobilky už ale přestaly nabízet elektromobily v kategorii nejmenších vozů, tam zůstávají pouze konvenční pohony. Pokud by pak měly být porovnány ceny mezi nejlevnějšími nabízenými elektromobily a nejlevnějšími nabízenými automobily se spalovacím motorem od daného výrobce, pak nejlevnější elektromobil je o cca 40–180 % dražší než nejlevnější „spalovací“ auto.

Jak vidět, toto domácí srovnání nekopíruje „globální“ stav ve světě dle zprávy IEA ani situaci v Německu, s nímž má ČR jinak značně propojený trh.

Nejen osobní elektromobily

Podle zprávy IEA ve světě průběžně roste podíl elektrických lehkých užitkových vozidel na jejich celkových prodejích a v roce 2024 se přiblížil 10 procentům. V Číně tento podíl v roce 2024 přesáhl 30 %. V Evropě v roce 2024 oproti roku 2023 mírně poklesl a pohybuje se nyní kolem 5 %. I zde jsou však značné rozdíly, a to i mezi rozvinutými zeměmi. Například největší podíl, 7 %, má dnes Velká Británie.

U elektrobusů je patrný soustavný růst jejich podílu na prodejích zejména v Evropě, kde se v roce 2024 přiblížil 15 procentům. Ve světovém měřítku zůstává v tomto směru lídrem Čína s cca 60% podílem elektrobusů na prodejích autobusů v roce 2024. Podíváme-li se na světové prodeje elektrobusů jako celek, pak podíl Číny klesl, zejména díky zmíněnému nárůstu v Evropě, z téměř 100% v roce 2017 na cca 70 % v roce 2024.

Relativně nejnižší podíl na prodejích mají těžké elektrické nákladní automobily, jejichž trh se teprve rozvíjí. Nijak nečekaně, i zde je lídrem Čína, kde bylo v roce 2024 prodáno 80 % všech těžkých nákladních elektromobilů na světě. Z hlediska podílu na domácích prodejích těžkých nákladních automobilů je to však „jen“ cca 4,5 %. V Evropě bylo v roce 2024 registrováno cca 10 tisíc těžkých elektrických nákladních elektromobilů. Jejich podíl na registracích tak přesáhl 2 %.

Shrnuto

Ze všech uvedených statistik je zřejmé, že podíl elektrických vozidel na prodejích ve všech kategoriích ve světě v úhrnu roste a jejich ceny v celosvětovém měřítku klesají. Jsou však patrné značné rozdíly co do kategorie vozidel, regionů i jednotlivých zemí.

Jsou-li regionální prodeje, kde dominuje Čína, brány jako váhy celosvětových průměrů, je zcela zřejmé, že používat globální ukazatele jako vodítko například v Česku může být značně zavádějící.

Uvedený, spíše stagnující vývoj v oblasti dojezdu elektromobilů jakožto jejich důležité užitné vlastnosti prozatím vyvrací všechny zprávy o „zázračných“ trakčních bateriích.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Graf © IEA

Další informace a zpráva ke stažení zde

 Přečtěte si také:

Elektromobilita v praxi: vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích  

7.3.2025 V mediálním a politickém prostoru je dnes elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou, anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší, než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod.

Celý článek zde

Vývoj technologií nabízí příležitosti, elektromobilitu je třeba rozvíjet a propagovat s rozmyslem: Zpráva z konference Chytrá elektrická doprava v praxi

20.3.2025 V úterý 18. 3. 2025 se jako součást doprovodného programu mezinárodního veletrhu AMPER 2025 uskutečnila konference Chytrá elektrická doprava v praxi, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Tato konference navazuje na tradiční konference Smart city v praxi a Efektivní elektromobilita v organizacích, pořádané na AMPERu v uplynulých letech.

Celý článek včetně prezentací ke stažení zde
Brno – přátelské město plné inovací: nový přírůstek naší Edice smart city

20.12.2024 Před Vánoci 2024 se naše Edice smart city, kterou v říjnu 2024 otevřela naše publikace Elektromobilita v praxi, dále rozrostla. Tentokrát je to knížka věnovaná smart city Brno, která vychází (zatím pouze elektronicky) pod názvem Brno – přátelské město plné inovací. Tuto publikaci zpracoval na objednávku Magistrátu města Brna náš osvědčený autorský tým ve složení: Jakub Slavík, Pavla Slavíková, Kateřina Totová. Jak název napovídá, podívali jsme se na Brno z pohledu inovativních řešení a inovativních přístupů, díky nimž je Brno městem příjemným k životu a prosperujícím. Čtenář se zde například doví, jak podpora moderních digitálních technologií pomohla Brnu zvládnout nesnáze hospodářské transformace v 90. letech. Brno je dnes městem elektronové mikroskopie a vesmírných technologií i městem chytré dopravy a energetiky.

Celý článek zde
Předvánoční komentář: Budou brzy všechna auta elektrická?

19.12.2024 Občas se nám přihodí, že dostáváme rozmanité „všetečné“ otázky k elektromobilitě. Těch otázek je víc od té doby, co jsme v naší Edici smart city vydali knížku Elektromobilita v praxi. Poté, co jsem na základě této knížky napsal také sérii blogových článků na Médium.cz, přidaly se k otázkám rozmanité komentáře, ne vždy zdvořilé. Nebudu se zde zabývat psychologií online bojovníků proti všemu. Chtěl bych se ale zamyslet nad jednou z těch otázek:  Myslíte si, že budou za deset či patnáct let všechna naše auta elektrická?

Celý článek zde
Barcelona – byli jsme při tom: Smart city Expo i bezobslužná linka 9

13.11.2024 Ve španělské Barceloně proběhl na počátku listopadu 2024 třináctý ročník veletrhu a přednáškového fóra Smart City Expo World Congress, jehož se účastnilo více než 1100 vystavovatelů z celého světa včetně významné české expozice. Nechyběli přitom ani zástupci naší redakce. Nebyla to ovšem jediné, co nás v Barceloně zajímalo – nešlo zde opomenout ani bezobslužnou linku 9 barcelonského metra.

Celý článek zde
Trochu jiné "smart": Léto s vůní manga

Naše zážitky a rozhovory z Mosambiku

16.10.2024 Jak už naši čtenáři vědí, strávili jsme dobu od Vánoc 2023 až téměř do konce ledna 2024 v Mosambiku, zemi v jihovýchodní Africe s tradičními, avšak trochu pozapomenutými, vztahy k Česku. Cíle naší návštěvy byly osobní i pracovní: uvidět se po čase s naším mosambickým přítelem a kolegou a jeho rodinou a zároveň prozkoumat terén ohledně případné skromné české zahraniční pomoci.

Celý článek zde


Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb

3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat.

Další informace a možnost stažení publikace zde
Naše služby pro Váš marketing

Marketing je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu.

Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k dispozici ZDE:


Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER, „Smart city“ v praxi na veletrhu URBIS a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON

Naše konzultační firma, která je zaměřena na odbornou podporu chytrých technologií v dopravě a energetice a inteligentních měst, organizuje již jedenáctým rokem konference o chytré elektromobilitě a chytrých řešeních pro města. Konference jsou určeny odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, zástupcům dopravních podniků i soukromých dopravců, zástupcům municipalit či dalším zájemcům o tuto problematiku či školám. Pokud se budete chtít stát partnerem konference, neváhejte nás kontaktovat.

Bližší informace, pozvánky na tyto konference a zprávy z konferencí včetně prezentací naleznete v naší rubrice KONFERENCE zde


K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog

Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci.

Přečtěte si zde:


Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství

Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná.

Celý článek zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde


Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize zde

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde

























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php

















Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services