Přečtěte si: Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Rozhovory-komentáře

Archiv článků 2015 – 2018

Nová výzva z NP ŽP: města a obce mají možnost dalších dotací na ekologické automobily, žádat lze od ledna do září 2019

20.12.2018 Města a obce mají další možnost výhodně pořídit automobily na alternativní pohony. Již potřetí nabízí Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR dotace na vozidla s nízkými nebo nulovými emisemi. Spolu s „eko-vozidly“ podpoří resort nově i dobíjecí stanice a zároveň rozšíří okruh příjemců. Připraveno má celkem 100 milionů korun. Již dříve avizovaná výzva č.11/2018 z Národního programu Životní prostředí byla vyhlášena 17. 12. 2018 a je již třetí v pořadí.

Celý článek zde


Novoroční bajka o pejskovi, kočičce, dortu a připomínkovém řízení

17.12.2018 Všichni známe tu Čapkovu pohádku, jak pejsek s kočičkou pekli dort a jak to nakonec dopadlo. Všimněme si teď okamžiku, kdy dort byl skoro hotový a kočička ho jen jen strčit do trouby.

                       

Zde pokračuje naše bajka pro dospělé.


Elektrokoloběžky ve Vídni: stejná práva a povinnosti jako cyklisté

11.12.2018 Podobně jako například Madrid jsou i další evropská města (Prahu nevyjímaje) konfrontována s živelným nárůstem elektrických koloběžek včetně sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná pravidla. Vnést do tohoto chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla také Vídeň. Na začátku prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke konci roku 2018 směrnici pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a poskytovatele příslušných služeb. Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25 km/h, je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená to, že požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s požadavky rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří např. přední a zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky.

Celý článek zde


Zpráva EEA o kvalitě ovzduší v Evropě 2018: nejvíce škodí silniční doprava, nejpomaleji se zlepšuje zemědělství a obytné či kancelářské budovy

5.12.2018 Pevné částice způsobí ročně předčasnou smrt více než 420 tisícům Evropanů, oxidy dusíku 79 tisícům Evropanů a přízemní ozón téměř 18 tisícům Evropanů. Největším znečišťovatelem je silniční doprava, následovaná obytnými a kancelářskými budovami s emisemi zhruba třetinovými a až poté (!) průmyslem. Nejohroženější jsou obyvatelé měst. Tak lze ve stručnosti shrnout nejvýznamnější a nejvíce alarmující fakta ve zprávě „Air Quality in Europe 2018“, publikované Evropskou agenturou pro životní prostředí (EEA) v listopadu 2018.

Celý článek zde


Česko-německé kooperační fórum technologie Smart City: naše rychlá „simultánní partie“ pro německé inovační firmy stojící o český trh

3.12.2018 Koncem listopadu 2018 proběhlo v Praze třídenní „Česko-německé kooperační fórum technologie Smart City“, financované německým Spolkovým ministerstvem hospodářství a energetiky a organizované německou firmou Dreberis ve spolupráci s českou inženýrskou společností sunebono. České odborné veřejnosti se zde představily mladé německé inovační firmy, nabízející svá řešení pro chytrá města, ale i pro logistiku včetně dálkové dopravy. Provozovatelům našeho portálu, konzultační firmě Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, připadla speciální úloha v části věnované B2B rozhovorům: během poměrně krátké doby dát firmám rychlou, avšak vydatnou zpětnou vazbu a úvodní praktické rady k pronikání na český trh inovačních technologií pro smart city.

Celý článek zde


Zpráva o životním prostředí České republiky za rok 2017: životní prostředí se lepší i při rostoucí ekonomice, přesto zůstává neuspokojivé

27.11.2018 Díky technologickému rozvoji a implementaci environmentálních opatření zátěž životního prostředí ČR v roce 2017 klesla, a to i přesto, že česká ekonomika rostla. Kvalita ovzduší zůstává přesto neuspokojivá, a to zejména kvůli silniční dopravě ve městech a vytápění domácností, situace je nadále neuspokojivá i v místech koncentrace průmyslových podniků. Tak lze v kostce shrnout obsah Zprávy o životním prostředí ČR za rok 2017, kterou každoročně připravuje rezortní organizace MŽP – CENIA, česká informační agentura životního prostředí, a s níž byla koncem listopadu 2018 seznámena vláda ČR.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za superkapacitorovými elektrobusy Chariot do Grazu

8.11.2018 Superkapacitory se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. 

Celý článek zde

Program Podpora bydlení podpoří seniory a hendikepované i potřebnou infrastrukturu bydlení, vyhlášení výzvy se blíží

1.11.2018 Ministerstvo pro místní rozvoj plánuje i letos vyhlásit výzvu k předkládání žádostí o dotace z programu Podpora bydlení pro rok 2019. Vrací se podpora technické infrastruktury. Příjem žádostí započne v týdnu od 5. listopadu 2018 a skončí počátkem února 2019. V roce 2019 bude možné získat dotaci na výstavbu pečovatelských bytů, komunitních domů seniorů, výtahů a bezbariérových vstupů do bytových domů. Budou přijímány také žádosti na zasíťování pozemků obcí z podprogramu Technická infrastruktura, který v posledních letech nebyl vyhlašován. Jedná se o dotace na místní komunikace, vodovod a kanalizaci.

Celý článek zde

Pokušení jménem e-carsharing: příležitosti, úskalí a řešení

31.10.2018 Služba sdílení automobilů (carsharing) v kombinaci s elektromobily je v současné době velmi frekventovaným pojmem při rozvoji čisté městské mobility, a to jak v zahraničí, tak v České republice. Výjimkou není ani jedno významné české město, kde se před rokem začal připravovat projekt městského e-carsharingu, tedy carsharingu elektromobilů. V roli poradce zadavatele, čili takříkajíc na opačné straně stolu než zpracovatelská konzultační firma zvučného jména, zasedli jako přizvaní experti manželé Pavla a Jakub Slavíkovi, zkušení odborníci a publicisté v oboru čisté mobility a chytrých měst. 

Celý článek zde

Do smart city rovnou za nosem: podnikům a obcím pomůže 30milionová dotace ze SFŽP na odstranění zápachu

15.10.2018 Chytré město je nejen zdravé město, ale také voňavé město. Co je například platné ekologické využívání bioplynu jako obnovitelného zdroje energie, když obyvatele v blízkosti bioplynové stanice bude pronásledovat její všudypřítomný zápach. I jiné průmyslové areály a provozy mohou, ač splňují zákonem stanovené emisní limity, obtěžovat obyvatele zápachem. K nápravě a zlepšení životních podmínek těchto lidí nabízí finanční pomoc Ministerstvo životního prostředí. Na odstranění zápachu a snížení emisí těžkých kovů vyhradilo 30 milionů Kč ze zdrojů Státního fondu životního prostředí ČR v nové dotační výzvě č. 7/2018. O podporu se mohou firmy a také kraje, obce a další zúčastněné osoby a organizace ucházet od 15. října 2018.

Celý článek zde

Inzerce v technických médiích: tradice, realita a řešení

8.10.2018 „Připrav se, začínáme sledování…teď!“ „Tenhle pán si bere časopis, aktuální číslo, poznamenej.“ „Co tenhle pán? Ten si bere několik čísel.“ „Podívej, jak je ten pán starý. To bude aktivní důchodce. Ti si berou i starší čísla a pak si v nich doma listují. Osobně jim moc fandím, ale o volbě inzerentovy nabízené technologie nerozhodují.“ „Podívej, skupina studentů…vezme si někdo z nich odborný časopis?“ „Ani jeden…pro ně už je to asi pravěk.“ „Tahle paní si odnáší časopisy v tašce.“ „Tu jí vnutila hosteska. Jenže ta paní o ně evidentně nemá zájem, ještě tak o tu igelitku. Znamenám jako vynucený odběr.“  Takové a podobné tiché hovory zaznívaly na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu mezi pozorovateli z naší konzultační firmy.

Celý článek zde

Studie Nizozemského institutu pro dopravní politiku: MaaS je užitečný pomocník, ale nečekejme zázraky

4.10.2018 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Podle studie Nizozemského institutu pro dopravní politiku (KiM), s jejímiž závěry byla odborná veřejnost seznámena na začátku října 2018, nicméně nelze očekávat, že by tento koncept dramaticky změnil návyky lidí v oblasti mobility.

Celý článek zde


Operační program Životní prostředí podpoří ochranu obcí před povodněmi a nebezpečnými sesuvy

2.10.2018 Obce, kraje a další subjekty mohou od října 2018 čerpat z Operačního programu Životní prostředí (OP ŽP) celkem 350 milionů korun na dokonalejší varovné systémy před povodněmi a na zabezpečení nestabilních svahů. Mohou tak zlepšit ochranu obyvatel i jejich majetku. Státní podniky a příspěvkové organizace pak mohou čerpat z 50 milionové alokace na zpracování podkladů pro stanovení záplavových území nebo na vybudování či modernizaci systémů předpovědní povodňové služby.

Celý článek zde


Stacionární palivočlánkové jednotky od FuelCell Energy vyrobily 8 miliónů MWh elektrické energie

1.10.2018 Stacionární palivočlánkové jednotky řady SureSource od amerického výrobce FuelCell Energy sledujeme průběžně na našem portále. Uplatňují se u rozmanitých energetických projektů ve světě – v USA (například ve městě Tulare nebo u farmaceutické společnosti Pfizer), v Jižní Koreji (např. palivočlánková kogenerace ve městě Inčchonu) nebo třeba v areálu jednoho z německých ministerstev. V září 2018 dosáhly tyto palivočlánkové zdroje důležitý milník: v součtu vyrobily celkem 8 miliónů MWh elektrické energie.

Celý článek zde


Podpora ekologických vozidel z NP ŽP vyčerpána, další se připravuje na konec roku 2018

10.9.2018 Sto milionů korun z Národního programu Životní prostředí na nákup vozidel s ekologickým pohonem je vyčerpáno. Města a obce si dotace rozebraly zhruba o měsíc dříve, než bylo plánováno. Na začátku září 2018 proto byla příslušná výzva uzavřena. Další zájemci o elektromobily, hybridy či jiná ekologická vozidla nicméně mají šanci na konci roku 2018, kdy se připravuje vyhlášení nové dotační výzvy.

Celý článek zde

Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony

5.9.2018 Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách.

Celý článek zde

Dotace z Národního programu Životní prostředí a z programu EFEKT podpoří ekologicky šetrné veřejné osvětlení

30.8.2018 Jakkoli je veřejné osvětlení v obcích podmínkou bezpečnosti a civilizační samozřejmostí, nevhodně volená technologie může vážně škodit přírodě i lidem – viz rozhovor s Dr. Hollanem z Akademie věd ČR. Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo průmyslu a obchodu proto na konci srpna 2018 vyhlásily koordinovaně dotační výzvy s cílem snížit tzv. světelné znečištění.

Celý článek zde

Velká Británie plánuje včasné a jasné „Stop!“ agresivním cyklistům

24.8.2018 Cyklistická doprava je, jako jedna z forem bezemisní dopravy, v rámci smart city široce podporována vzděláváním a dalšími opatřeními investiční i neinvestiční povahy. Jako všechno na světě však má tento přístup i svoji stinnou stránku: Na bicykly sedají také lidé, kteří „chráněného“ postavení cyklistů zneužívají k agresivnímu chování, a v důsledku tak ohrožují pěší i ostatní cyklisty stejně jako agresivní motoristé. Proti tomuto jevu hodlá vláda Velké Británie včas podnikat potřebné preventivní kroky. V srpnu 2018 proto iniciovalo britské ministerstvo dopravy (Department of Transport) veřejnou konzultaci k návrhu příslušných opatření.

Celý článek zde

Všeho moc škodí: New York omezuje přepravní služby na objednávku

10.8.2018 Přepravní služby typu Uber se staly fenoménem, zlevňujícím dopravu automobily a zvyšujícím dostupnost těchto služeb. Jejich nekontrolovaný rozvoj v New Yorku i jinde má však také odvrácenou stranu – ucpané ulice plné prázdných vozů a řidiče placené na hranici minima. Newyorská radnice se proto v srpnu 2018 odhodlala k nepopulárnímu kroku: Vydala městskou vyhlášku, jíž po dobu jednoho roku vyhlásila stop stav na vydávání nových licencí pro vozidla těchto služeb. Zároveň stanovila minimální hodinovou mzdu pro jejich řidiče.

Celý článek zde


Londýn hodnocen jako nejlepší v nabíjecí infrastruktuře pro elektromobily

30.7.2018 Nutnou podmínkou rozvoje elektromobility ve městech je kromě jiného dostatečně hustá síť nabíjecích stanic pro elektromobily. Britská společnost Spotahome, zabývající se sofistikovaným vyhledáváním místa k bydlení, provedla k tomuto účelu analýzu mezi 89 městy ve světě. S výsledky byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2018. Na prvním místě se zařadil Londýn.  Hodnocení nabíjecí infrastruktury bylo součástí širšího hodnocení, zahrnujícího například podmínky pro zdravý život, možnosti stravování nebo další aspekty životního prostředí – infrastruktura elektromobility je jedním z nich.

Celý článek zde


OECD hodnotila životní prostředí v ČR: ochrana přírody je nadprůměrná, velkým problémem zůstává doprava a fosilní paliva v domácnostech

19.7.2018 Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) po 13 letech hodnotila stav, vývoj a politiky v oblasti životního prostředí České republiky, tzv. EPR – Environmental Performance Review. Výsledky publikoval v červenci 2018 Státní fond životního prostředí. Zatímco přezkum ekonomiky ČR probíhá každé dva roky, hodnocení politik životního prostředí proběhlo naposledy v roce 2005 a jeho závěry jsou tak pro ČR velmi přínosné.  Od roku 2005 Česká republika významně pokročila v ochraně životního prostředí a podle hodnocení OECD se státu daří vyvažovat mimořádně rychle rostoucí ekonomický růst a jeho dopady na životní prostředí, které s sebou hospodářská činnost přirozeně nese.

Celý článek zde


Studie Masarykovy univerzity v Brně: Češi podporují ochranu přírody a životního prostředí, ale poslední slovo má ekonomika

2.7.2018 Masarykova univerzita v Brně připravila první rozsáhlou studii postojů Čechů k přírodě a životnímu prostředí. Studie nabízí souhrn více než 80 průzkumů veřejného mínění z posledních let a výsledky nového výzkumu, který proběhl na reprezentativním vzorku 2 673 respondentů. Vznik publikace „Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí“ podpořil Státní fond životního prostředí a Ministerstvo životního prostředí. S jejími výsledky byla veřejnost seznámena v červnu 2018.

Celý článek zde


Superkapacitorové elektrobusy: pozoruhodné řešení (zvláště) pro elektrifikované dopravce

Rozhovor s Filipem Ferferievem z Chariot Motors

27.6.2018 Superkapacitorové (či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors a prezentována byla v červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci “Elektrické autobusy pre mesto”, organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá, informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera z Chariot Motors. Celý rozhovor zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: za volantem Streetscooteru

21.5.2018 Malé elektrické nákladní automobily Streetscooter, které pro vlastní potřebu i pro třetí strany dodává skupina Deutsche Post DHL, jsou čtenářům našich portálů známé již z dřívějška. Tato pozoruhodná vozidla jsou nyní k dispozici i pro české zákazníky – s rozmanitými nástavbami je nabízí firma CV TECH, sídlící v průmyslovém parku Nupharo nedaleko Ústí nad Labem. S potěšením jsme přijali jejich nabídku zkusit si jízdu s tímto malým elektrickým nákladním automobilem sami v areálu zmíněného průmyslového parku. Zajímavé přitom bylo srovnání s našimi nedávnými zkušenostmi s „elektrickou multikárou“ Goupil a osobním elektromobilem Nissan.

Celý článek zde


UITP podporuje další spolufinancování udržitelné městské dopravy z prostředků EU

11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména pak elektrické dopravy, bez významné podpory investičních dotací z evropských zdrojů dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika financování rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována především na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu komercializace inovativních technologií, zpravidla v partnerství veřejného a soukromého sektoru. Dotace v oblasti mobility jsou směrovány především na transevropské sítě. V porovnání s „neekologickou“ dopravou jsou nicméně technologie pro udržitelnou městskou mobilitu stále velmi nákladné, byť se jedná o technologicky zralá řešení. Tuto skutečnost si uvědomuje Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a ve svém prohlášení z dubna 2018 apeluje na Evropskou komisi ohledně investiční podpory udržitelné městské mobility i po roce 2020. Celý článek zde


Linky automatického metra na celém světě měří v součtu již přes 1000 km

3.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“ hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi: za volantem „elektrické multikáry“ Goupil

24.4.2018 Malé elektrické nákladní a užitkové automobily – lidově „multikáry“ – značky Goupil jsou úspěšně v provozu v zahraničí i v několika českých městech, například ve službách Veřejné zeleně města Brna (viz foto níže). Poznat je mohli také účastníci odborných konferencí Efektivní elektromobilita v organizacích a Smart city v praxi, pořádaných provozovateli našeho portálu. Nenechali jsme si proto ujít příležitost se s těmito zajímavými vozidly seznámit naživo a přijali jsme jednoho slunného dubnového dopoledne 2018 pozvání jejich distributora, společnosti Eurogreen s.r.o., na předváděcí akci na mosteckém automobilovém polygonu.

Celý článek zde


Suburbanizace: strašák nebo řešitelný problém?

7.4.2018 Život městských periferií neodmyslitelně souvisí s procesem suburbanizace. Tento pojem lze chápat jako děj, při kterém jsou komerční, průmyslové a rezidenční části sídelní struktury přesouvány z center měst na jejich okraje, aby se tam mohly dále rozrůstat. V důsledku toho dochází k záběru původní krajiny (nejčastěji zemědělské půdy) a k rozrůstání malých měst, nacházejících se v okolí velkých metropolí. V těchto malých městech pak vznikají komerční, rezidenční a průmyslové zóny. Autorka tohoto článku, studentka Mendelovy univerzity v Brně, se nad aktuálním problémem suburbanizace dále zamýšlí a rozvíjí jej na konkrétním příkladu oblasti na jihovýchodě Prahy, odkud sama pochází, tudíž suburbanizace je pro ni velmi živý pojem. Konkrétní poznatky, které zde uvádí, vycházejí z jejího výzkumu v obci Modletice, jehož závěry přiměřeně aplikuje na celou uvedenou oblast. Celý článek zde


6,5 tisíce palivočlánkových automobilů prodáno ve světě od roku 2013

26.2.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017 ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh stále roste.

Celý článek zde


Zpráva SmartCityWorld a Philips Lighting: nejvíce „smart“ městy na světě jsou Singapur, Londýn a Barcelona

23.2.2018 Mezinárodní internetový portál SmartCityWorld.net ve spolupráci s globálním dodavatelem osvětlovacích technologií Philips Lighting uveřejnil v únoru 2018 zprávu s názvem „Smart cities: understanding the challenges and opportunities“ (porozumění výzvám a příležitostem). Na základě průzkumu mezi odborníky a dalšími rozhodujícími činiteli v rozmanitých funkcích vyhodnotila tato zpráva města Singapur, Londýn a Barcelonu jako nejlepší světová smart cities. Zpráva se také zamýšlí nad faktory, které podporují nebo naopak komplikují rozvoj inteligentních měst.

Celý článek zde


Vedli jsme seminář k smart city Nitra

23.1.2018 Západoslovenské město Nitra s cca 80 tisíci obyvatel a bohatou historií je významným slovenským průkopníkem konceptu smart city. Čtenářům našeho portálu je známý její úspěšný projekt bike-sharingu. Rozvoji tohoto smart city napomohl i celodenní seminář, vedený provozovateli našeho portálu, který se konal v první polovině ledna 2018. Cílem první, výkladové části semináře bylo seznámit tým smart city Nitra s konceptem a ekonomikou chytrých měst a se zajímavými zahraničními zkušenostmi.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

2.1.2018  O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči.

Celý článek zde


Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 2017

20.12.2017 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy.

Celý článek zde


Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?

18.12.2017 Odborný časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování, představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě správců firemních vozových parků.

Plné znění článku je k dispozici zde


Bikesharing Venturilo: Varšavou na kole

23.10.2017 Systém sdílených bicyklů (bikesharing), ať už poháněných elektricky nebo „lidskou silou“, je velmi populární v mnoha „chytrých“ městech jako způsob podpory cyklistiky a bezemisní dopravy obecně. Příkladem může být smart city Vídeň, ale také třeba polské hlavní město Varšava. O praktické zkušenosti s tamním bikesharingem, provozovaným společností Venturilo, se s našimi čtenáři podělila spolupracovnice naší redakce Kateřina Slavíková, studentka Mendelovy univerzity v Brně a varšavské Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Celý článek zde

Projekt ZeEUS o financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu nepomůže bez podpory investic

13.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná v září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a nesourodé. Celý článek zde


Publikace Smart city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního křtu v březnu 2017

28.8.2017 Odborná publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 

Celý článek zde


Výsledky předběžného průzkumu: trh inteligentních parkovacích technologií v ČR zatím neexistuje, je třeba jej vytvořit

16.8.2017 Jednou z moderních technologií, které pomáhají naplňovat koncept smart city, jsou systémy chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující senzory na parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům rychle nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto systémech hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít stejně tak své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných soukromých objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo návštěvníkům a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová parkovací místa.  Není proto divu, že inteligentní parkovací systémy a možnosti jejich uplatnění přitahují průmyslové dodavatele rozmanitých „chytrých“ technologií. Na popud jednoho z nich provedla v průběhu července a srpna 2017 konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu, předběžný průzkum českého trhu inteligentních parkovacích technologií. Celý článek zde


Zelená infrastruktura v Drážďanech dává městu život

6.6.2017 Cílevědomě rozvíjená zelená infrastruktura je jedním z nezastupitelných prvků smart city. Saská metropole Drážďany je v tomto směru názorným příkladem hodným následování. Zelená infrastruktura zde podporuje základní funkce života ve městě, podtrhuje jeho historické prvky a zahlazuje následky druhé světové války. O podrobnostech se můžete dočíst ve studentské odborné práci Kateřiny Slavíkové z Mendelovy univerzity, která Vás provede zelenou infrastrukturou tohoto zajímavého města. Práce je ke stažení zde


Projekt FREVUE: otevřená výzva provozovatelům městské logistiky k podpisu deklarace na podporu elektrických nákladních vozidel

24.4.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky. Deklarace vychází ze současné situace, kdy elektrická doprava je jedinou skutečně bezemisní variantou pro městský provoz, ale její rozvoj je dnes omezen po stránce tržní i finanční.

 Celý článek zde


Podepsáno memorandum dopravních podniků a průmyslu na podporu elektromobility ve veřejné dopravě

10.4.2017 Začátkem dubna 2017 byl v Plzni podepsán dokument „Společné prohlášení SDP ČR a výrobců dopravních prostředků pro veřejnou dopravu a jejích součástí k podpoře elektromobility“ (dále „memorandum“). Podpisem tohoto memoranda na podporu elektromobility v oblasti veřejné dopravy deklarovali signatáři z řad dopravních podniků a průmyslu svou připravenost věnovat se rozvoji tohoto ekologického způsobu dopravy a současně se shodli na několika opatřeních, kterými by vláda České republiky a příslušná ministerstva mohla k tomuto rozvoji významně přispět. Signatáři memoranda jsou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR), zástupci průmyslových společností Škoda Electric, Škoda Transportation, Cegelec, Solaris Czech, Faileley Transport, Pragoimex, SOR Libchavy, Iveco Czech Republic, SKD Trade, Elektroline a Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).

Celý článek zde


Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě

7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň provozovatelem našeho portálu.

Celý článek zde

Národní program Životní prostředí podpoří ekologické inovace

22.2.2017 Národní program Životní prostředí (NP ŽP), podporující mj. elektromobilitu v organizacích veřejných služeb nebo územní studie krajiny vyhlásil 13. února 2017 další výzvu č. 2/2017, zaměřenou na podporu inovativních a demonstračních projektů s pozitivním dopadem na životní prostředí – tak zní přesně název příslušné podoblasti NP ŽP. Projekty podpořené touto výzvou by měly ukázat směr, jak pomocí moderních technologií chránit naše životní prostředí. ílem výzvy je zlepšení životního prostředí prostřednictvím inovativních a demonstračních projektů, které je možné následně, po pilotním ověření, přenést do běžné praxe. Výzva v této souvislosti cílí na rozvoj konceptu chytrých obcí a měst (smart city).

 Celý článek zde


Bílé LED veřejné osvětlení a jeho nemilé důsledky

20.2.2017 Současným trendem ve světelných zdrojích pro veřejné osvětlení jsou LED svítidla používající bílé světlo s velkým podílem modré složky. To působí dojmem bílého dne, což se někomu třeba i líbí, ale má i „temnou“ stránku – je škodlivé pro lidi i městskou přírodu. V čem je problém, na to jsme se zeptali RNDr. Jana Hollana, Ph.D. z Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd ČR.

Celý článek zde


Vyhodnocení 20. výzvy IROP k nízkoemisním vozidlům: soumrak „feudálních“ investičních dotací?

9.2.2017 V prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu žádostí o podporu ve 20. výzvě IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde o listinu vítězů a poražených mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a s nadějemi očekávaného dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup nových trolejbusů, elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů stojících mimo integrované územní investice (ITI) a integrované plány rozvoje území (IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho povolaných a méně vyvolených.  Podáno bylo celkem 37 žádostí, z nichž 35 vyhovělo podmínkám, avšak jen necelá polovina z nich – 13 žádostí – na dotaci skutečně dosáhla.  Všichni „vyvolení“ měli žádost hodnocenou na úrovni maximálních 90 bodů. Hodnocení 90 bodů ovšem získaly i další tři žádosti, na které se již nedostalo. Kritériem byl čas podání žádosti a šlo tu doslova o minuty. Nejhorší žádost, která vyhověla požadavkům, ale na dotaci již nedosáhla, měla 60 bodů – tedy na velmi příznivé úrovni dvou třetin maxima. Celý článek zde


TRAFFICSENSNET - Senzorické sítě v dopravě: výzkumný projekt s praktickým užitkem

Rozhovor s doc. Václavem Jirovským z ČVUT Fakulty dopravní

2.2.2017 Senzory kvality ovzduší představují jednu z „chytrých“ technologií, které jsou součástí evropských smart cities. Ze zahraničních projektů jmenujme například aplikace v italském Janově v rámci projektu iCity nebo manchesterský projekt CityVerve. Je méně známo, že velmi zajímavý domácí projekt zaměřený na monitoring kvality ovzduší nazvaný „TRAFFICSENSNET - Senzorické sítě v dopravě“ realizovala (a stále realizuje) ČVUT Fakulta dopravní na Praze 4. Na podrobnosti jsme se proto zeptali jeho odborného garanta, doc. Václava Jirovského, vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na Fakultě dopravní.

Celý článek zde


Byli jsme přitom: ve Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech

30.1.2017 V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy autonomní vozidla a jejich využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového projektu v Paříži: Kyvadlový spoj propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA. Na rozdíl od Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu, se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně aktuální smogové situace.

Celý článek zde


Czechbus 2016 je za námi, ať žije Czechbus 2017 – samozřejmě elektricky

24.1.2017 „Samozřejmě že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné elektřinou. Takový nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní jedna z vět z nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo donedávna tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to bylo tvrzení stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se zkrátka postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně od polského výrobce Solaris. A elektrické autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také konference „Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli našeho portálu. Celý článek zde


Program Zelená úsporám: MŽP ČR podporuje energeticky úsporné budovy veřejných služeb

9.1.2017 Ministerstvo životního prostředí ČR vyhlásilo 9. ledna 2017 třetí výzvu k podávání žádostí o dotaci pro budovy veřejného sektoru. Kromě budov sloužících k poskytování služeb zaměřených na zdravotní lázeňskou léčebně rehabilitační péči, pro které byla určena druhá výzva, je ve třetí výzvě možné nově žádat o dotaci i na nevyužívané veřejné budovy, u kterých nelze doložit reálnou spotřebu energie v předchozím období a nelze je proto podpořit v jiných dotačních programech. Pro tuto výzvu je alokováno 170 mil. Kč.

 Celý článek zde


Ohlédnutí za rokem 2016: chytrá města, elektromobilita a průmyslová automatizace pro životní prostředí i ekonomiku

Milí čtenáři,

právě uplynulý rok 2016 byl pro všechny, kdo usilují o lepší životní prostředí na naší planetě, ve znamení praktického naplňování závěrů 21. konference smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP21), jejímž výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy vytvářející rámec pro přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a ekonomiky. Svou troškou do mlýna k tomu, odvažuji se tvrdit, přispěly i naše portály a naše konzultační a osvětová činnost.

Celý článek zde


Závěrečná zpráva projektu CHIC: palivočlánkové autobusy směřují ke komercializaci

23.12.2016 Evropský projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve studii E-mobilita v MHD. Tento projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. Celý článek zde


Trh elektrických autobusů poroste, EIB je podporuje

20.12.2016 Na evropském trhu městských autobusů se stále více prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i výsledky soutěže o nejlepší městský autobus roku na letošním hannoverském veletrhu, kde se poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB), která na začátku prosince 2016 představila novou iniciativu Cleaner Transport Facility (CTF) na podporu ekologické dopravy. Celý článek zde


Územní studie krajiny: rozvoj zelené infrastruktury chytrých obcí může být ze 100 % podpořen dotací

13.12.2016 Zelená infrastruktura je velmi důležitou součástí chytrých měst a obcí a nezbytným doplňkem „šedé“ infrastruktury. Důležitým nástrojem jejího rozvoje jsou územní studie krajiny, jako jeden ze základních podkladů pro plánovací a rozhodovací činnost zejména orgánů územního plánování, orgánů ochrany přírody, stavebních úřadů a dalších orgánů podílejících se na rozhodování o krajině. Zpracování těchto studií je již nyní podporováno z prostředků Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v gesci Ministerstva pro místní rozvoj. Do jejího spolufinancování se nyní zapojuje i Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Národního programu Životní prostředí.  Celý článek zde


Národní program Životní prostředí podpoří elektromobilitu ve veřejném sektoru a smart city

11.11.2016 Zájemci o finanční příspěvek na elektromobily a další vozidla na „alternativní“ pohony z řad organizací veřejného sektoru se v polovině listopadu 2016 dočkali. Dne 10. 11. 2016 byla otevřena výzva č. 13/2016 z Národního programu Životní prostředí v gesci MŽP ČR, již dříve avizovaná na naší konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích. Tento program by měl podpořit mj. nákup osobních a užitkových elektromobilů a dalších vozidel na tzv. alternativní pohony ve veřejném sektoru, a tím významně přispět k realizaci konceptu smart city. Tiskové konference u příležitosti otevření této výzvy se zúčastnili i zástupci naší redakce. Celý článek zde


V Evropě bude koncem roku 2016 jezdit přes půl miliónu elektrických automobilů

3.11.2016 Počet elektrických automobilů, tedy elektromobilů a plug-in hybridních automobilů, provozovaných v Evropě od roku 2010 roste téměř exponenciální řadou – viz graf na obrázku níže. Celkový počet elektrických automobilů na evropských silnicích by tak podle propočtů této studie měl na konci roku 2016 přesáhnout půl miliónu. Ukazuje to studie Transport & Environment, evropské organizace na podporu ekologických vozidel, publikovaná v říjnu 2016. Celý článek zde


Národní program Životní prostředí podporuje zelenou infrastrukturu měst a obcí

25.10.2016 Na konferenci „Chytrý region – příležitosti pro obce a města“ v Hradci Králové, pořádané 19. 10. 2016 tamním Centrem investic, rozvoje a inovací, jíž se zástupci našich portálů, Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz zúčastnili v roli mediálních zástupců i přednášejících, zaznělo mnoho zajímavých informací z oblasti praktických zkušeností i plánovaného spolufinancování konceptu smart city. Kromě otázek týkajících se moderních technologií nás zaujal mj. Národní program Životní prostředí v gesci MŽP ČR a jeho podpora zelené infrastruktury města obcí. To je totiž oblast, na kterou se uprostřed „digitálních“ měst v souvislosti s konceptem smart city občas zapomíná. Celý článek zde


Čisté autobusy do chytrého města

20.9.2016 K „zelenému“, „čistému“ či „chytrému“ městu patří také „zelená“ nebo „čistá“ veřejná doprava. Na její rozvoj je ostatně zaměřen i Integrovaný regionální operační program (IROP). V tomto článku se blíže podíváme na možnosti a omezení, které nabízejí „zelené“ pohony pro městské autobusy, o nichž se v ČR hovoří. Zaměříme se přitom na elektrobusy a trolejbusy v porovnání s dieselovými autobusy a s autobusy používajícími stlačený zemní plyn (CNG). Podíváme se pak i trochu dále do budoucnosti – na palivočlánkové autobusy, poháněné elektřinou z vodíku. Pro jednoduchost budeme sledovat hlavně standardní dvanáctimetrové autobusy jako typický dopravní prostředek ve městech. Celý článek zde


Elektromobilita ve městech jako nedílná součást SUMP

16.9.2016 Plánem udržitelné městské mobility (anglická zkratka SUMP podle Sustainable Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán, určený k uspokojování potřeb mobility osob a organizací ve městech a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý nástroj pro realizaci konceptu smart city. Plánování a realizace rozvoje elektromobility ve městech by měly být zapojeny do těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k tomu podává dokument CIVITAS Insight „E-mobility: Make it happen through SUMPs!“, tedy „E-mobilita: zrealizujte ji pomocí SUMP!“, zpracovaný pod hlavičkou evropské iniciativy CIVITAS, který byl publikován v září 2016. Celý článek zde


Chytré technologie a chytrá města – revoluce nebo jen revoluční hesla?

12.8.2016 Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům měst? Technologická revoluce se tu, myslím, nekoná. Ovšem ekonomická a manažerská revoluce při používání technologií? Možná ano. Co mne k téhle domněnce vede, ukážu na pár jednoduchých příkladech. Celý článek zde


Evropská komise prezentovala strategii nízkoemisní dopravy: důraz na elektromobilitu v kontextu inteligentních dopravních systémů

29.7.2016 V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji strategii nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána nejen jako preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu řešení zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně jejího řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a odbavovacích systémů. Hlavní elementy této strategie zahrnují: Celý článek zde

  

Standardizace systémů u průběžně dobíjených elektrobusů postupuje

30.6.2016 Proces standardizace systémů nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC, který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR. Celý článek zde 


Smart City – a revolution or just a smart slogan?

3.6.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6. 2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart city.  Komentář se zamýšlí nad tím, zda smart city je revoluce nebo jen „smart“ slogan. Na jednoduchých příkladech moderních technologií komentář ukazuje, že k žádné převratné revoluci v technologiích zřejmě nedochází. Co se však významně mění, je způsob jejich využívání: Celý článek zde 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Týden s Nissanem Leafem

24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. Celý článek zde


Rozhovor v MF Dnes s Jakubem Slavíkem: V chytrém městě projedete méně benzínu

18.4.2016 Pod názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF Dnes v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city. V neděli 17. 4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru iDnes. Oběma pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat podstatu inteligentního města, technologií, které jej naplňují v každodenní praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš Černý větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se ve městě dobře žilo“. Celý článek zde


Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v praxi

4.3.2016 U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným konceptem zkušenosti.

Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde


Zelená infrastruktura pro smart city a tušení souvislostí aneb učme se od dětí

22.2.2016 Učme se od svých dětí, praví moudří. Já bych k tomu, s dovolením, ještě dodal: … a od jejich učitelů. To je totiž tak. Naše dcera se dala do studia krajinářské realizace na brněnské Mendelově univerzitě. Při jejím vyprávění „co nového ve škole“ (téhle otázky se zkrátka nezbavíte, ani když už je děťátku přes dvacet) nám náhle koncept smart city, který při naší konzultační, novinářské a konferenční činnosti pomáháme spolu s našimi kolegy rozvíjet, začal nabývat další dimenzi. Jako technici a ekonomové vidíme v infrastruktuře inteligentního města především nové technologie pro přenos informací, chytrou a čistou mobilitu a chytrou městskou energetiku, služby a obydlí. To vše se dá, přes všechny jemné nuance, shrnout pod pojem „šedá infrastruktura“, tedy infrastruktura lidskou rukou vytvořená. Stačí pouhý pohled z okna, a je zřejmé, že pouze s takovouto „šedou“ infrastrukturou by svět ve městě byl opravdu šedý. Celý článek zde


Vrchlabí – inteligentní město s chytrou sítí

Rozhovor se starostou Vrchlabí

17.2.2016 Koncepty inteligentních měst a chytrých sítí – tedy smart city a smart grid – spolu úzce souvisejí. Chytré sítě a jejich technologie totiž pomáhají vytvářet inteligentní město, kde se příjemně žije a podniká, se všemi hospodářskými přínosy. Jak takovéto využití chytrých sítí může vypadat v praxi, si vyzkoušelo krkonošské město Vrchlabí, které se jako jediné v České republice stalo přímým účastníkem evropského projektu chytrých sítí Grid4EU. O technických otázkách tohoto projektu je odborná veřejnost již dlouho průběžně informována. My bychom však rádi věděli, jak se takovéto uplatnění chytrých sítí v městě jeví z pohledu jeho obyvatel a zastupitelů. Na to jsme se zeptali člověka nejpovolanějšího – starosty Vrchlabí Ing. Jana Sobotky. Celý článek zde


Bulletin Smart city v praxi: Co nabízí inteligentní město občanům a průmyslu

13.10.2015 Tento příležitostný bulletin je určen všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Ukazuje, že smart city není líbivý politický slogan, ale velmi racionální partnerství mezi municipalitami a průmyslem, kde každý z partnerů má co nabídnout. Bulletin uvádí čtenáře do obecných zákonitostí smart city a na praktických příkladech ze světa dále ukazuje, jak tyto principy mohou být naplněny pomocí konkrétních technologií od konkrétních dodavatelů.

První, říjnové vydání bulletinu je ke stažení zde


Smart city – inteligentní město, město budoucnosti

17.2.2015 Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…

Celý článek zde


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde


1 | 2 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2015/2018























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services