Rozhovory-komentáře
Archiv článků 2019
27.12.2019 Mikromobilita,
tedy služba sdílených bicyklů a koloběžek, je považována
za důležitou součást čisté městské mobility. Představuje však také řadu
rizik, jak poukázala mimo jiné příručka americké National League of
Cities (NLC).
O nechtěný důkaz bezpečnostních rizik mikromobility se postarali
stávkující zaměstnanci veřejné dopravy v Paříži v prosinci 2019.
Náhrada nefungující veřejné dopravy mikromobilitou totiž vyústila v
patrný nárůst nehod jejích uživatelů.
Celý
článek zde
3.12.2019
Už od roku 2016 postupně nabíhá legislativou stanovená povinnost na
výstavbu budov s téměř nulovou spotřebou energie. Od ledna 2020 se bude
nově týkat i nejmenších rodinných domů. Stejně tak se týká i budov
veřejných služeb ve správě měst a obcí. O podrobnostech informovalo v
listopadu 2019 Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.
Celý
článek zde
13.11.2019 Víte,
co mají společného SWOT analýza (tedy analýza silných a slabých
stránek, příležitostí a hrozeb) a výchova dětí? V zásadě čtyři věci:
Zaprvé: kdekdo s tím přišel do styku, ale každý trochu jinak. Zadruhé:
kdo s tím kdy přišel do styku, mívá pocit, že právě on tomu rozumí
nejlíp. Zatřetí: selský rozum často přináší lepší výsledky než lpění na
odborné literatuře. A konečně začtvrté: vždycky záleží na konkrétní
situaci.
Celý článek zde
11.11.2019 Od
nejmenší obce po největší metropoli jsou dnes občané a organizace
závislí na spolehlivých dodávkách elektrické energie. Poslední dobou se
ale stále více hovoří o hrozbě tzv. blackoutu, tedy plošného výpadku v
dodávkách elektřiny. Je tato hrozba reálná i pro Česko s jeho robustní
přenosovou soustavou? Jak by se energetika opět „nastartovala“, pokud
by k blackoutu skutečně došlo? To vše popisuje článek Black start: při zotavení české energetiky z
případného blackoutu pomůže přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně
na našem sesterském portále Proelektrotechniky.cz
určený všem, koho tato problematika zajímá.
Celý
článek zde
29.10.2019 Především
obce a kraje mají šanci zvýšit bezpečnost svých obyvatel před
extrémy počasí. Nové dotace z Operačního programu Životní prostředí
(OPŽP) přispívají na zpracování digitálních povodňových plánů, analýzy
odtokových poměrů a pořízení protipovodňových varovných systémů.
Žádosti o dotace ve výzvě číslo 125 mohou kraje, obce a jejich
dobrovolné svazky, veřejné výzkumné instituce, příspěvkové organizace a
další subjekty podávat do 19. prosince 2019. Přihlásit lze projekty
zaměřené na zpracování analýz odtokových poměrů nebo digitálních
povodňových plánů. Dotace získají také na vybudování nebo rozšíření
protipovodňových výstražných systémů na lokální úrovni. K dispozici je
150 milionů korun.
Celý
článek zde
16.10.2019 Integrovaný
regionální operační program (IROP) je důležitým prostředkem
pro spolufinancování českých investičních projektů z prostředků
Evropských strukturálních a investičních fondů. Tento program v gesci
Ministerstva pro místní rozvoj ČR bude pokračovat i po skončení
současného dotačního období. Podrobnosti se stále dolaďují. Jedno je
však jisté: Současná štědrá míra dotací, dosahující až 85 %, se již
opakovat nebude. Bylo to zřejmé při zahájení Roadshow IROP, které v
polovině října 2019 proběhlo v Akademii veřejného investování
Ministerstva pro místní rozvoj.
Celý článek zde
11.10.2019 Řada
měst má jako svoji důležitou prioritu chránit svůj urbanistický a
architektonický charakter veřejného prostoru, jeho jedinečnost a genius
loci. Důležitý krok v tomto směru učinilo město Ostrava, které vydalo v
říjnu 2019 manuál o tom, jak správně pracovat s venkovní reklamou.
Doporučuje správné postupy a příklady, aby reklama byla čitelná,
přehledná, vkusná a efektivní. Ostrava tak jako jedno z prvních měst v
ČR (ne-li vůbec první) začíná řešit reklamní smog na svém území.
Celý článek zde
8.10.2019 V říjnu 2019
byl odborné veřejnosti prezentován metodický dokument
„GUIDELINES for Developing and Implementing a Sustainable Urban
Mobility Plan (2nd Edition)“ pro přípravu Plánů udržitelné mobility
(SUMP). Jeho součástí je i osm užitečných základních principů, které
jsou aplikovatelné při plánování městské mobility bez ohledu na
velikost města – v případě menších měst tedy například formou
dopravního generelu.
Celý článek zde
7.10.2019 Operační
program Životní prostředí v gesci Ministerstva životního
prostředí a Státního fondu životního prostředí předpokládá v roce 2020
celkem 13 výzev na projekty zejména pro protipovodňovou ochranu, na
prevenci vzniku odpadů, ale také na ochranu a péči o přírodu a krajinu
či na snížení energetické náročnosti veřejných budov. Podrobný
harmonogram těchto výzev zveřejnil v na konci září 2019 Státní fond
životního prostředí.
Celý článek zde
18.9.2019 Zní to
dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k
předčasným úmrtím. Není proto divu, že v městech je hluk z dopravy
ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Tímto problémem a
jeho řešením se zabývá mimo jiné Hluková a vibrační laboratoř skupiny
Volvo, mj. úspěšného dodavatele elektrických bateriových a hybridních
autobusů (viz foto), která k němu začátkem září 2019 poskytla odborné
veřejnosti svůj komentář. V tomto článku z něj vyjímáme některé
zajímavé skutečnosti.
Celý článek zde
16.9.2019 Předcházení
dopadům klimatických změn je jedním z úkolů dnešní doby, do
něhož se zapojují mimo jiné všechna velká evropská metropole i menší
města. Významnou roli přitom hraje podpora ekologické městské dopravy.
Její zohlednění v městském plánování podporuje manifest Mezinárodní
unie veřejné dopravy – UITP, zveřejněný 16. září 2019. Manifest
představuje podporu veřejné dopravy ve čtyřech (zdánlivě jednoduchých)
krocích.
Celý článek zde
9.9.2019 Severské
země jsou proslulé svou vyspělostí, nejen co se týká péče o
životní prostředí či vzdělávání, ale také v oblasti
městského/krajinného plánování. A tak jsem se rozhodla na začátku září
2019 zahrnout do kratičké návštěvy Helsinek také prozkoumání finského
hlavního města z poněkud odbornějšího pohledu. A nestačila jsem se
divit.
Celý článek zde
27.8.2019 Kvalitní
vysokorychlostní připojení k internetu je
jednou z důležitých podmínek rozvoje moderních měst a obcí. Problémem
může být jeho infrastruktura u města obcí, jejichž velikost nepřesahuje
5 tisíc obyvatel – u ostatních lze předpokládat, že zde už existuje.
Právě na tato malá sídla se proto od srpna 2019 zaměřilo Ministerstvo
průmyslu a obchodu (MPO) ve snaze ověřit, zda je v dané oblasti
dostupné připojení k optické páteřní, přípojné, distribuční nebo
přístupové síti.
Celý článek zde
21.8.2019 Města a obce mohou získat příspěvek na rekonstrukci veřejného osvětlení
díky společným výzvám Ministerstva životního prostředí (pro obce v
chráněných krajinných oblastech) a Ministerstva průmyslu a obchodu (pro
ostatní obce), vyhlášeným v srpnu 2019. Žádosti mohou být podávány od
1. září do 31. října 2019. Tuto vládní podporu lze v principu považovat
za velmi užitečný počin, který ve svém důsledku může městům a obcím
přispět k lepšímu a ekologicky šetrnějšímu veřejnému osvětlení i k
úsporám energie, a následně i peněz z městských či obecních rozpočtů. S
tímto užitečným počinem se nicméně pojí i některá „ale“, na které
chceme v tomto článku rovněž upozornit.
Celý článek zde
15.8.2019 Lepší třídění, recyklaci a zpracování odpadů podpoří Ministerstvo
životního prostředí (MŽP ČR) ve spolupráci se Státním fondem životního
prostředí ČR dalšími prostředky z evropských fondů. Z Operačního
programu Životní prostředí (OP ŽP) uvolní na odpadové hospodářství 600
milionů korun. S jejich pomocí mohou města, obce i firmy usnadnit
občanům třídění, zvýšit energetickou soběstačnost a snížit množství
odpadů končících na skládkách. K tomuto účelu byly v srpnu 2019
vyhlášeny dvě výzvy z OP ŽP: výzva č. 126 a 134. Příjem žádostí pro obě
tyto výzvy odstartuje 2. září 2019.
Celý článek zde
13.8.2019 Motivace občanů k recyklování plastových nádob má ve světě mnoho podob.
Unikátní projekt, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v srpnu 2019,
zahájilo italské hlavní město Řím: Za plastové láhve odevzdané k
recyklaci získají cestující body a za body volnou jízdenku na veřejnou
dopravu. „+ricicli, +viaggi“, tedy „Čím víc recyklujete, tím víc
cestujete“, zní slogan celé kampaně.
Celý článek zde
13.8.2019 Jak se říká, když to nejde po dobrém, musí to jít po zlém. Platí to
dvojnásob tam, kde jsou ve hře zdraví a životy lidí. Tak uvažovala
nizozemská vláda, která pod pokutou 95 Euro (cca 2,5 tisíce Kč) ze
zákona zakázala s platností od 1. července 2019 cyklistům používání
mobilních telefonů či obdobných přenosných zařízení za jízdy. Takovýto
přístroj musí být za jízdy uložen v kapse oděvu nebo v zavazadle.
Celý článek zde
9.8.2019 Realizace „chytrých sítí“ – smart grids, je
podporována také v České republice. Svědčí o tom V. výzva programu
podpory Smart Grids I. (Distribuční sítě) na spolufinancování projektů
podporujících smart grids z Operačního programu Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost (OP PIK), kterou vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a
obchodu ČR na konci července 2019.
Celý článek zde
7.8.2019 Sdílené elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu
nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými
hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud
jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz
příručka americké Národní ligy měst. Problematický
efekt elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické
změny, po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým
vědců z americké North Carolina State University. Výsledky byly
publikovány v srpnu 2019.
Studie si všímá celého životního cyklu sdílených elektrokoloběžek,
zahrnující jejich výrobu a použité materiály včetně vlivu recyklace,
přepravu vyrobených koloběžek a jejich baterií do USA (předpokládá se
čínský výrobce) a provozní fázi pokrývající vlastní jízdu uživatele na
koloběžce (včetně výroby spotřebované elektrické energie), svoz
koloběžek k nočnímu nabíjení (převážně vozidly na spalovací motor) a
jejich údržbu, až po konec života koloběžky.
Celý článek zde
8.7.2019 Fráze „britští vědci objevili, že…“ je českém v populárním tisku
nezřídka úvodem pro lecjaké, zpravidla neověřené „objevy“. Není ovšem
radno mezi ně řadit výsledky studie britské společnosti Copper
Consultancy, publikované v červenci 2019 a založené na průzkumu mezi
1600 obyvateli Velké Británie. Ukazuje totiž – a to nejen britským
čtenářům, že ambiciózní cíle vlády ohledně udržitelné mobility nemusí
být sdíleny většinou obyvatel. Pro ty je nejdůležitější fungující
doprava – nic více ani méně.
Celý
článek zde
1.7.2019 Jako důležitý doplněk k přímému financování z veřejných zdrojů, ať už
národních nebo evropských, se nyní v České republice připravuje Národní
rozvojový fond, sdružující prostředky velkých investorů a určený k
investicím do významných veřejně prospěšných projektů. Na podobném
principu fungují fondy například v Německu, Irsku, Francii nebo na
Slovensku a některé z nich již déle než sto let. O současném stavu
přípravy Národního rozvojového fondu informovalo na konci června 2019
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.
Celý
článek zde
14.6.2019 Spotřeba energie ve veřejných budovách může být významnou součástí
městského nebo obecního rozpočtu. Vytápění těchto budov může také
negativně ovlivňovat životní prostředí. Podpora opatření s využitím
inovativních technologií a obchodních modelů (metoda EPC) je náplní
dotační výzvy v Operačním programu Životní prostředí s číslem 121 a
135, které jsou otevřeny pro příjem žádostí až do 3. února 2020. V
červnu 2019 na to na to upozornil Státní fond životního prostředí.
Celý
článek zde
13.6.2019 Jedna vesnice o několika desítkách obytných domů s tradičními lokálními
topeništi vyprodukuje ročně tolik sazí, jako desetitisíce osobních
automobilů, a tolik ostatních škodlivin, jako až stovky osobních
automobilů. To je neradostné srovnání, k němuž provozovatelé tohoto
portálu dospěli v rámci své konzultační činnosti. Přitom právě toto je
oblast, kde má vedení obce či města jen minimální vliv na výsledek –
může vzdělávat, doporučovat, a to je asi tak vše. Na pomoc zlepšení
ovzduší přicházejí i Norské fondy, podporující mimo jiné právě osvětu v
této oblasti. Souhrnné informace o tomto zajímavém zdroji financování
přináší červnové vydání informačního zpravodaje Státního fondu
životního prostředí Priorita.
Celý
článek zde
4.6.2019 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019
dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu
o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz
metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při
rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou
přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace.
Celý
článek zde
17.5.2019 Jak uvádí vládní dokument Digitální Česko v. 2.0, „Vysokorychlostní
přístup k internetu je součástí základní infrastruktury společnosti,
stejně jako dálnice, železniční koridory nebo energetická rozvodná síť.
Bez této základní infrastruktury je nemožná efektivní realizace
podnikatelských záměrů, což dokládá i skutečnost, že kvalitní, rychlé a
robustní připojení k internetu je podmínkou, bez které si nedokáží
zahraniční investoři představit svůj vstup do České republiky.“
Důležitým krokem k realizaci této infrastruktury se stala v květnu 2019
dotační Výzva II programu Vysokorychlostní internet z programu
Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK).
Celý
článek zde
17.4.2019 V pořadu
České televize Studio ČT24 v úterý 16. 4. 2019 vystoupil jako
host, odborník na koncept smart city a elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byla elektromobilita a její
podpora v Norsku a v ČR.
Celý článek zde
11.4.2019 Brožura Příběhy chytrých pomocníků
je plná rozmanitých příběhů o tom, jak moderní technologie chytře
pomáhají městům a obcím. Neméně zajímavé jako samy příběhy je ale i
pozadí vzniku brožury – tedy to, jak k jejímu vydání vybídla naše práce
v odborném poradenství a osvětě při rozvoji konceptu smart city a
uplatnění inovativních technologií. O tom všem si tu budu povídat s
hlavním konzultantem naší firmy Jakubem Slavíkem, který je odborný
redaktor a spoluautor brožury a také – v neposlední řadě – můj manžel.
Přijměte tedy pozvání k našemu redakčnímu a zároveň domácímu posezení u
odpolední kávy.
Celý rozhovor zde
9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti
bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne
ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství:
dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní
realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení.
Celý
článek zde
18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
13.3.2019 Jedním z významných odborníků na problematiku „in motion charging“
(IMC), tedy parciálních trolejbusů a jejich dobíjení za jízdy, je Dr.
Ing. Mikolaj Bartłomiejczyk, vědecký pracovník polské Politechniky
Gdaňské a zároveň hlavní energetik Dopravního podniku Gdyně (PKT).
Účastníci našich konferencí Elektrické autobusy pro město
dobře znají jeho poutavé
přednášky na toto téma. Ti, kdo se o tuto problematiku zajímají blíže,
nyní mají možnost se dočíst podrobnosti.
Celý
článek zde
8.3.2019 Také v roce 2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž
byli informováni účastníci konferencí Elektrické autobusy pro město pořádaných provozovateli
tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v
podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů
je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný
polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by
měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových
městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl
polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.
Celý
článek zde
7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic
flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to
a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně
blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy
(a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý
zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu
jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.
Celý
článek zde
27.2.2019 Pod názvem „Metodika Smart Cities“ s podtitulem „Metodika pro přípravu
a realizaci konceptu Smart Cities na úrovni měst, obcí a regionů“ byla
v únoru 2019 na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR publikována
aktualizovaná verze původní tzv. oficiální metodiky smart cities z roku
2015. Jako externí odborníci se na této metodice podíleli i
provozovatelé našeho portálu – firma Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services.
Celý
článek zde
12.2.2019 Je elektrokolo bicykl nebo motorový dopravní prostředek? Tato zdánlivá
hra se slovy a pojmy může mít velmi praktické a závažné důsledky. Je to
zřejmé z dění na úrovni vrcholových struktur EU – Evropské komise a
Evropského parlamentu. V lednu 2019 zamítl Výbor Evropského parlamentu
pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) návrh Evropské komise,
aby elektrokola musela mít zákonné pojištění odpovědnosti za škodu,
tedy známé „povinné ručení“, stejně jako jiné motorové dopravní
prostředky. Návrh Evropské komise nicméně není byrokratickým výmyslem,
nýbrž má základ v dopravní legislativě OSN.
Celý
článek zde
Rozhovor s Jakubem
Slavíkem o smart city
6.2.2019
Pojem „smart city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje
koncept strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou
využívány moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a
následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů města.
V tom je velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city.
Technickou infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie,
zahrnující oblast inteligentní mobility, inteligentní energetiky a
služeb a informačních a komunikačních technologií. Tyto moderní
technologie zde tedy nejsou cílem samy pro sebe, nejsou to pouhé velké
hračky pro velké kluky. Jsou prostředkem k tomu, aby město bylo místem
příjemným k životu, protože jen takovéto město může ekonomicky
prosperovat. Stejným dílem přispívá městu jako příjemnému místu k
životu i jeho zelená infrastruktura. Aby byla zároveň
takováto prosperita dlouhodobě udržitelná, musí být udržitelná i
ekologicky. Chytré město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne
nějakým „rozkazem shůry“, nýbrž protože jedině tak může trvale
naplňovat svůj smysl a cíl. Celý
článek zde
4.2.2019 Městská zeleň a vodní prvky tvoří nezastupitelnou složku smart cities –
jejich zelenou infrastrukturu, která je přirozeným doplňkem „šedé“,
tedy technické infrastruktury. Lze tedy než uvítat, že jedna ze čtyř
nových průběžných výzev z Operačního programu Životní prostředí (OP
ŽP), vyhlášených na začátku února 2019, je směrována právě do této
oblasti.
Celý
článek zde
25.1.2019 Jak konstatují mj. poznatky z evropského projektu ASSURED, mnohem větší
hrozbou pro městskou mobilitu, než je individuální osobní doprava, se
stále více stává městská nákladní doprava. Může za to zejména fenomén
e-komerce, tedy prudký rozvoj internetového obchodu. Jeho důsledkem
jsou rostoucí počty dodávkových automobilů zaplavujících městské ulice
při navzájem nekoordinovaných rozvážkách zboží. Tento fenomén již
nějaký čas zaznamenává také město Brusel a v lednu 2019 seznámilo
odbornou veřejnost se svým přístupem k jeho řešení.
Celý
článek zde
18.1.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje
redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z
příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který
znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom
problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel
s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme
příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v
Brně.
Celý
článek zde
17.1.2019 Pojem „smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s
rozvojem inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se
těmito technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k
uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách.
Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny
řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat
blíže.
Celý
článek zde
17.1.2019 Ve spolupráci Úřadu vlády ČR, Ministerstva pro místní rozvoj,
Technologické agentury ČR a Mendelovy univerzity v Brně byla vypracován
dokument „Analýza aktuální úrovně zapojení ČR do konceptu smart city a
smart region v souvislosti s novými trendy, včetně návrhů
opatření“. Tato analýza, obsahující také příklady osvědčené
praxe, byla zveřejněna v polovině ledna 2019. Za zmínku stojí, že se
tato analýza odvolává mj. na publikaci Smart city v praxi
od Jakuba
Slavíka, konzultanta v oboru smart city a provozovatele našeho portálu.
Celý
článek zde
10.1.2019 V souvislosti se znečištěním ovzduší ve městech se hovoří především o
dopravě. Zcela jiná situace je ale na venkově nebo v menších městech.
Podle zkušeností z konzultační praxe provozovatelů tohoto portálu
například česká vesnice o několika stech obyvatelích a několika
desítkách domů vypustí ze svých lokálních topenišť do ovzduší ročně
přibližně tolik pevných částic, jako desítky tisíc osobních automobilů.
Vedení měst a obcí přitom může na své spoluobčany apelovat – a to je
asi tak vše. Na pomoc (nejen) této situaci přichází na začátku ledna
2019 poslední vlna tzv. kotlíkových dotací z Operačního programu
Životní prostředí.
Celý
článek zde
2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v
historii a množstvím kulturních a historických památek a také město,
které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti
zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je
nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | Archiv 2022
| Archiv 2021
| Archiv 2020
| Archiv 2019
| Archiv
2015/2018