Národní program
Životní prostředí podruhé přispívá na čistou mobilitu
2.11.2017 Již podruhé mají obce, kraje i jejich příspěvkové organizace šanci
žádat o dotaci na nákup vozidel na alternativní pohony. Rozdělovat se
bude rovných 100 milionů korun z prostředků Národního programu Životní
prostředí. Vyplývá to z výzvy č. 21/2017, která byly zveřejněna
začátkem listopadu 2017. Oproti loňské výzvě se mohou žadatelé těšit na
vyšší dotaci i její kombinaci se zvýhodněnou půjčkou.
Dotovaná vozidla
Dotaci mohou nově použít na nákup vozu i úhradu nákladů operativního
leasingu. Příspěvek lze stejně jako loni čerpat na elektromobily,
plug-in hybridy, vozy na stlačený zemní plyn – CNG a poprvé i na vozy s
plně hybridním pohonem. Příjem žádostí poběží až do 27. září 2018.
Na základě vyhodnocení předchozí pilotní výzvy, ve které mohly obce a
kraje žádat o dotaci od listopadu 2016 do konce března letošního roku,
bylo provedeno několik změn a aktuální výzva tak nabízí několik
zásadních novinek. Především je zvyšována podpora osobních
elektromobilů na 250 tisíc korun, protože rozdíl ceny mezi vozem na
konvenční pohon a elektromobilem je stále dost významný. Nově je možné
nákup vozidel hradit prostřednictvím operativního leasingu nebo i
půjčky ze Státního fondu životního prostředí ČR s nulovým úrokem. Změn
je více, všechny by ale měly vést k dalšímu rozšíření dopravy na
alternativní pohon v Česku.
Dotaci lze čerpat na tři, již dříve podpořené, alternativní pohony:
plně elektrický pohon, plug-in hybrid s více pohony včetně elektrického
a CNG s alespoň jednou pohonnou jednotkou na zemní plyn. Nově je
zaváděna také podpora nákupu hybridních vozů, které mají srovnatelné
emise jako vozy na CNG pohon. Hybridní vozy jsou tak řazeny do
kategorie se stejnou podporou jako právě CNG a s omezenými alokovanými
prostředky.
Výše a podmínky dotace
Výše dotace je dána fixní částkou podle konkrétního typu pohonu a
kategorie vozidla. Například pro malá auta do 2,5 tuny se příspěvek u
nejběžnějších elektromobilů zvyšuje na 250 000 Kč. U plug-in hybridů do
2,5 tuny zůstává 200 000 Kč a u vozů na CNG a klasických hybridů 50 000
Kč. V případě pořízení minibusu do 7,5 tuny může ale nově dotace
dosáhnout až 1 milionu korun.
Možnost využít dotaci nejen na samotný nákup vozidla, ale také na
úhradu nákladů operativního leasingu, je další výraznou změnou v
aktuální nabídce dotací. Rezort k ní přistoupil s ohledem na
skutečnost, že až třetina nákupů vozidel na alternativní pohon probíhá
právě touto formou financování.
Nově lze také zkombinovat dotaci s půjčkou přímo od Státního fondu
životního prostředí ČR. Za velmi výhodných podmínek tak mohou pokrýt
zbytek celkových způsobilých výdajů na nákup auta, neboť půjčka je
bezúročná a splatnost může být rozložena až do 5 let (výjimku tvoří
společnosti s většinovým podílem obce, kde je úrok 1 % p. a.).
Dotací či její kombinací s půjčkou lze přitom financovat nejen osobní
auta, ale i užitková a nákladní až do 12 t, minibusy či motorky do 45
km/h.
Další podrobnosti ukazuje tabulka:

Dotační výzva č. 21/2017 je vyhlášena jako jednokolová nesoutěžní. To
znamená, že všechny došlé žádosti budou posuzovány průběžně. Na
příspěvek dosáhnou všichni žadatelé z řad krajů, obcí, svazků obcí,
příspěvkových organizací a společností s většinovým podílem obcí,
jejichž žádosti splní podmínky dané závaznými dokumenty a kteří doručí
žádost o dotaci na SFŽP ČR písemně či datovou schránkou v termínu od 1.
11. 2017 do 27. 9. 2018, nebo do vyčerpání alokace. Vozidla pak musí
být pořízena nejpozději do konce roku 2019.
Úspěch minulé výzvy
Tato v pořadí druhá výzva z NP ŽP nabízející dotace na nákup vozidel na
alternativní pohony navazuje na úspěch první, pilotní výzvy, vyhlášené v
listopadu 2016.
Ministerstvo životního prostředí v ní nabídlo rovněž 100 milionů korun.
Státní fond životního prostředí ČR schválil podporu celkem 143
žadatelům, zejména z řad obcí a měst v celkovém objemu 40 milionů
korun. Díky této částce bylo nebo bude pořízeno celkem 265 vozidel na
alternativní pohon, konkrétně 178 elektromobilů, 7 plug-in hybridů a 80
vozidel na CNG.
Dokumenty k výzvě č. 21/2017 jsou ke stažení
zde
Text a tabulka
SFŽP, redakčně upraveno
Ilustrační foto ©
redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
2.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke konceptu smart city. Vedle rozsáhlých
developerských projektů typu Aspern Seestadt
je součástí
naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic
pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost,
do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý
projekt částečně zafinancovaly občanské investice. Prvních 230 dobíjecích míst vznikne po celé Vídni už do poloviny roku
2018. V každém z 23 městských obvodů nejprve vyroste pět
rychlonabíjecích stanic s kapacitou pro dva elektromobily a výkonem 11
kW. Další stanice budou vznikat do roku 2020.
Celý článek zde
12.11.2017 Od roku 2000
po současnost bylo v EU na národní a mezinárodní úrovni
jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více než 1900
rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900 projektů v
oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti konstrukce
vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že spleť těchto
projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na pomoc přichází na
začátku října 2017 evropský informační systém Transport Research and
Innovation Monitoring and Information System (TRIMIS).
Celý
článek zde
ČEZ a ABB: společně
pro rozvoj elektromobility v ČR, nová nabíjecí stanice s vysokým
výkonem se představila světu
6.10.2017
Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou
republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita
Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných
dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích
stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního
okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta
vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe
Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové
veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými
nabíjecími výkony až 350 kW.
Celý
článek zde
3.10.2017 Dne 3. října
2017 se v Praze již podruhé konala
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Konference byla pořádána pod záštitou
Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR
a Ministerstva dopravy ČR. Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v
rámci projektu elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za
bankovní sektor byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský
průmysl společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury),
Eurogreen (zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel
francouzského výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným
garantem konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a
hlavní konzultant pořádající firmy. Celý článek zde
29.9.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický
dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech
a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě
zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde
o hlavní strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských
oblastech (blíže k této problematice viz prezentace ze semináře Čistá
mobilita v chytrém městě). Na pomoc jejich přípravě přichází
evropská iniciativa CIVITAS, která
v září 2017 umístila na svých internetových stránkách registr
zpracovaných SUMP.
Celý
článek zde
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
16.8.2017 Jednou
z moderních technologií, které pomáhají naplňovat koncept smart
city, jsou systémy
chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující senzory na
parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům rychle
nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto systémech
hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít stejně tak
své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných soukromých
objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo návštěvníkům
a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová parkovací
místa.
Není proto divu, že inteligentní parkovací systémy a možnosti jejich
uplatnění přitahují průmyslové dodavatele rozmanitých „chytrých“
technologií. Na popud jednoho z nich provedla v průběhu července a
srpna 2017 konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem tohoto portálu, předběžný průzkum
českého trhu inteligentních parkovacích technologií. Celý článek zde
Metanolový
palivočlánkový užitkový elektromobil představen veřejnosti
14.8.2017 Dánský
výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km,
tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční
spalovací motor.
Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde