Kodaňská S-Bane: PPP
pomůže rozvoji automatizované městské dráhy
17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane
v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC.
Síť městské a příměstské železnice S-Bane (viz foto) spojuje centrum
Kodaně s předměstími. Jde o dvojkolejnou železnici o celkové délce
tratí 170 km s 85 stanicemi. S-Bane používá svrchní napájení soustavou
1,5 kV DC. Je spravována národním provozovatelem železniční sítě
Banedanmark. Provozovatelem vlaků S-Bane jsou Dánské státní dráhy
(DSB). Denně přepraví téměř 360 tisíc cestujících.
S-Bane používala až do poměrně nedávné doby na své síti směs různých
typů zabezpečovacích zařízení, pocházejících z období mezi 30. a 60.
lety minulého století. Vzhledem k problémům, které z této situace
vyplývaly, bylo rozhodnuto o kompletní konverzi celé 170km sítě na
zabezpečovací systém typu CBTC. Jako dodavatel
byla v roce 2011 vybrána společnost Siemens se svým produktem CBTC
Trainguard MT, používaným na mnoha rychlodráhách ve světě, například v
Paříži.
Jako první byl na konci února 2016 zprovozněno toto CBTC na severním
úseku linky A mezi stanicemi Jægersborg a Hillerød.
Síť S-Bane je dnes po technické stránce oddělena od ostatní národní
železniční sítě v Dánsku provozované organizací Banedanmark díky
zmíněnému systému napájení 1,5 kV DC a zabezpečovacímu systému CBTC,
využívajícímu pohyblivý blok a postrádajícímu návěstidla u trati.
S-Bane se zároveň podílí z cca 60 % na celkovém objemu přepravy
národních železnic DSB a na 27 % provozních výkonů ve vlakových
kilometrech. Přitom představuje cca 20 % všech nákladů Banedanmark na
provoz, údržbu a obnovu.
Dánská vláda má nyní v úmyslu vyčlenit majetek S-Bane od Banedanmark a
DSB do nové, vertikálně integrované organizace (tedy zahrnující tratě a
vlaky pod jednou organizací), která se stane předmětem koncese PPP.
Předpokládá se, že soukromý partner vnese do správy a provozu potřebné
ekonomické a provozní dovednosti v procesu konverze celého systému z
konvenčního na plně automatický provoz a dále během následující
provozní fáze.
Plná konverze celé S-Bane na technologii CBTC je plánována v roce 2021.
Zpočátku budou vlaky provozovány se strojvedoucím a s postupnou obnovou
vozového parku se bude přecházet na plně automatický provoz. Plně
bezobslužný provoz bude testován na okružní dráze mezi stanicemi
Hellerup a Ny Ellebjerg. Jakmile všechny zkoušky úspěšně proběhnou,
bude plně bezobslužný provoz rozšířen i na další tratě S-Bane. Celý
proces by měl být završen v roce 2036.
Předpokládá se, že konverze na plně automatický provoz umožní zvýšit
objem přepravy o více než 10 % a celý provoz významně zefektivní díky
flexibilní reakci na aktuální přepravní potřeby.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Railway
Gazette International
Další informace zde
Přečtěte
si také:
15.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využíván
trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci
vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické
uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na
lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v
podzemním metru (po metru po Londýně) a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy, po
instalaci na tramvajové lince. Stejně jako
v případě tramvají je i u metra jejím provozovatelem v Miláně městský
dopravce ATM.
Celý článek zde
9.1.2018 Snad
každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí,
zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel,
nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho
odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím
a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci
2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova:
„NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží
Penn Station.
Celý
článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
12.12.2017 Jízdní
řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem.
Celý
článek zde
24.9.2017 Londýnské
metro představuje síť 11 linek městské a příměstské kolejové
dopravy o celkové délce tratí přes 400 km (to je pro srovnání zhruba
dvojnásobek celkové délky tratí pražských tramvají a pražského metra).
Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19. století je tato síť,
zejména pak její přestupní uzly, poměrně složitá a orientace v
londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem. Zkrátit a
zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit využití
depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím
WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt, který probíhal v
listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla veřejnost seznámena v
září 2017.
Celý
článek zde
15.8.2017 Systém
spodního odběru trakční energie APS od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. Ty zde budou nasazeny v rámci dopravního projektu CBD
and South East Light Rail, využívajícího v centru města systém APS.
Celý
článek zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde