Amsterodamské metro:
nová linka v provozu a do roka celá síť s CBTC Alstom Urbalis 400
2.8.2018 V červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka
amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu
Urbalis 400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní.
Na tuto moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny
všechny čtyři zbývající linky amsterodamského metra.
Nová linka č. 52 je 9,8 km dlouhá a je na ní 8 stanic. Je vedena po
povrchu i pod povrchem, včetně 6 km dlouhého tunelu pod městským
centrem a řekou IJ. V náročných geologických podmínkách Amsterodamu s
nestabilním podložím, které vyústilo v sesuvy půdy, trvalo její
vybudování celých 16 let oproti původně plánovanému dokončení v roce
2011. Investiční náklady přitom vzrostly oproti plánovaným 1,4 mld. €
na 3,1 mil. € (tedy z cca 37 mld. Kč na 81 mld. Kč).
Smlouva na vybavení celého amsterodamského metra systémem CBTC typu
Urbalis 400 byla uzavřena v roce 2012. Po kompletním zprovoznění, které
se očekává v roce 2019, bude touto technologií vybavena jeho síť v
celkové délce 39 km se 40 stanicemi. Vozidlovou částí CBTC bude
vybaveno cca 90 vlaků metra a součástí dodávky je i nový dispečink.

Metro zůstane dál provozované se strojvedoucími (viz foto výše). Je to dáno
mj. specifickými podmínkami amsterodamského metra. K nim patří
například „hybridní“ linka 51, která ve stanici Zuid přechází ze
systému metra na systém povrchové tramvaje. Podpovrchové metro s
napájením z třetí kolejnice se zde rázem „promění“ v tramvaj se
svrchním napájením a se všemi dalšími atributy tramvaje. Výšce
nástupních dveří jsou přizpůsobeny i dvojúrovňové nástupní ostrůvky
(viz foto níže). Provozovatel nicméně hodnotí tuto unikátní hybridní
technologii jako technicky zajímavou, ale ekonomicky neefektivní.

Předpokládá se, že instalace CBTC pomůže metru zkrátit intervaly mezi
vlaky, a navýšit tak celkovou kapacitu tohoto dopravního systému o 25
%. Kromě toho se očekává i celkové zvýšení provozní spolehlivosti
metra, kde některé zabezpečovací systémy pocházejí ze 70. let minulého
století.
CBTC Alstom Urbalis 400 už znají mnohá světová města, například Lyon, Hongkong, Sydney nebo
Panama.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Alstom a archiv redakce
Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
26.7.2018 Estonsko je
známé jako jeden z průkopníků bezplatné veřejné přepravy
cestujících – již od roku 2013 cestují trvale hlášení obyvatelé
hlavního města Tallinnu zdarma městskými autobusy, trolejbusy,
tramvajemi a vlaky. Od začátku července 2018 rozšířilo Estonsko systém
bezplatné veřejné přepravy cestujících ve světě nevídaným způsobem:
Celkem 11 z 15 estonských krajů zavedlo bezplatnou veřejnou přepravu
linkovými autobusy pro obyvatele Estonska. Tento nevídaný krok má
nicméně své oponenty pochybující o tom, zda právě toto je cesta k čisté
a efektivní mobilitě v zemi.
Celý
článek zde
19.7.2018 Podkrušnohorská
města Most a Litvínov jsou známá především jako
střediska těžkého průmyslu. Tato města jsou zároveň aktivní v oblasti
čisté městské mobility. Zde je jejich zajímavostí mj. propojení
tramvajovým systémem provozovaným Dopravním podnikem měst Mostu a
Litvínova. Proto nepřekvapí, že jedním z konkrétních výsledků zmíněných
aktivit je projekt „Informační systém II“, jehož hlavním cílem byla
modernizace městské hromadné dopravy v podobě instalace informačního
systému v tramvajové a autobusové dopravě na území statutárního města
Mostu a města Litvínova, včetně vozidlového systému MHD. Do provozu byl
tento projekt, dodaný konsorciem Informační systém ML – AŽD Praha
s.r.o. a Ing. Ivo Herman, CSc., uveden na konci června 2018.
Celý
článek zde
28.6.2018 Hradec
Králové je jedním z českých měst, které se angažují v rozvoji
konceptu smart
city.
Nemalou měrou k tomu přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes
představuje 30 % všech dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a
již několik let také tři elektrobusy. Park elektrických autobusů
Dopravního podniku města Hradec Králové se v blízké budoucnosti rozšíří
o 20 nových elektrobusů a 9 parciálních trolejbusů, což se významně
promítne i do nárůstu výkonů bezemisní MHD. Prvních deset ze série
nových elektrobusů bylo veřejnosti představeno v červnu 2018.
Celý
článek zde
11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména pak elektrické
dopravy, bez významné podpory investičních dotací z evropských zdrojů
dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika financování
rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována především
na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu komercializace
inovativních technologií, zpravidla v partnerství veřejného a
soukromého sektoru. Dotace v oblasti mobility jsou směrovány především
na transevropské sítě. V porovnání s „neekologickou“ dopravou jsou
nicméně technologie pro udržitelnou městskou mobilitu stále velmi
nákladné, byť se jedná o technologicky zralá řešení. Tuto skutečnost si
uvědomuje Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a ve svém prohlášení
z dubna 2018 apeluje na Evropskou komisi ohledně investiční podpory
udržitelné městské mobility i po roce 2020. Celý článek zde
11.5.2018 Spolupracovník našich portálů a oblíbený přednášející na našich
konferencích Elektrické autobusy pro město Dr. Ing.
Mikolaj Bartłomiejczyk z Politechniky Gdańske v Polsku publikoval v
dubnu 2018 zajímavý odborný článek ohledně možností využití
fotovoltaických panelů jako doplňkového zdroje energie pro
trolejbusovou trakční síť. Článek přitom není pouhou akademickou
úvahou, nýbrž je úzce napojen na projektovou praxi: U gdyňského
trolejbusového dopravce PKT, kde Mikolaj Bartłomiejczyk zároveň pracuje
jako hlavní energetik, plánují pro potřebu napájení trolejbusů
instalaci 500kWp fotovoltaického zdroje na střeše vozovny. Z jeho
článku zde přinášíme stručný výtah s odkazem na plné znění v angličtině.
Celý článek zde
3.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji
městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována
odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy
(UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník:
Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“
hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu.
Celý článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde